Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye streber dere etter å ha som buffer på konto til enhver tid? 

Jeg har ca. 60 000 på konto nå. Ingen andre utgifter enn mat, bilbruk, husleie (7000) og nedbetaling av studentlån. Jeg tør ikke bruke noe penger på "unødvendige" ting. Mangler mye klær, men tenker at jeg får klare meg med det jeg har fordi jeg må spare penger. 60 000 er jo mye penger, men koronasituasjonen har gjort meg engstelig i fht å plutselig stå uten jobb og inntekt. Uavhengig av korona står jeg også usikkert ifht jobb og driver for tiden å hopper mellom forskjellige vikariat. Vil liksom begynne å unne meg litt, men redd for at det skal gå utover min økonmiske sikkerhet, så jeg lurer dermed på hvor mye dere sørger for å ha i buffer på konto. 

Anonymkode: 3e786...7ae

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 27 år og er i etableringsfasen, årsinntekt 450.000kr, har som mål å spare til buffer året jeg fyller 30. det er vanskelig når man er ung og trenger møbler og hvitevarer samt klær og andre ting man trenger.

Hvis du mangler det essensielle som klær og lignende så bør du kjøpe det, snart er vinteren her og det er farlig å bare ha joggesko og slitt joggebukse liksom når det er 20 minus, du bør investere i gode ullforede vintersko av skinn som du må pleie regelmessig, ikke gå for billigst for det er dyrt å kjøpe nye sko hver sesong, men heller to par du kan bytte på slik at de varer lenger, ull undertøy bør prioriteres av god kvalitet (ikke polyester, blir fort slitt og hullete) som varer i flere år, har du god underbekledning så hjelper det mye, frostskader er ikke å leke med.

klær av ull og bomull er også å foretrekke, ikke kjøp blanding av polyester/akryl, da disse har kortete levetid og forsøpler mye.

Lykke til med sparingen og kjøp klærne du trenger :)

Anonymkode: e3225...021

• Liker 1
Skrevet (endret)

Feil tråd, men ja, en buffer er alltid lurt å ha. Om du sparer 20 kr i mnd eller 200, eller 2000, alt er bra. Små bekker blir til stort hav. 

Endret av Bølle
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har sjelden summer av betydning på konto, har de heller i aksjefond der man får litt avkastning. Har kredittkort med limit på 100k da, så nok penger tilgjengelig på kort varsel ved evt. behov.

Anonymkode: 83eab...05b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har sjelden summer av betydning på konto, har de heller i aksjefond der man får litt avkastning. Har kredittkort med limit på 100k da, så nok penger tilgjengelig på kort varsel ved evt. behov.

Samme her. Her vel ca 40k som buffer. Resten står i aksjefond og aksjer.

Anonymkode: cb72f...eaf

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg er 27 år og er i etableringsfasen, årsinntekt 450.000kr, har som mål å spare til buffer året jeg fyller 30. det er vanskelig når man er ung og trenger møbler og hvitevarer samt klær og andre ting man trenger.

Hvis du mangler det essensielle som klær og lignende så bør du kjøpe det, snart er vinteren her og det er farlig å bare ha joggesko og slitt joggebukse liksom når det er 20 minus, du bør investere i gode ullforede vintersko av skinn som du må pleie regelmessig, ikke gå for billigst for det er dyrt å kjøpe nye sko hver sesong, men heller to par du kan bytte på slik at de varer lenger, ull undertøy bør prioriteres av god kvalitet (ikke polyester, blir fort slitt og hullete) som varer i flere år, har du god underbekledning så hjelper det mye, frostskader er ikke å leke med.

klær av ull og bomull er også å foretrekke, ikke kjøp blanding av polyester/akryl, da disse har kortete levetid og forsøpler mye.

Lykke til med sparingen og kjøp klærne du trenger :)

Anonymkode: e3225...021

Det blir vel ikke fortere hull i polyester enn i ull??? 

Gjest Kirsebæra
Skrevet

Har 25.000 på på buffer, og 45.000 på indeksfond. Sparer 2000 på buffer og 3000 på indeks i mnd. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvor mye streber dere etter å ha som buffer på konto til enhver tid? 

Jeg har ca. 60 000 på konto nå. Ingen andre utgifter enn mat, bilbruk, husleie (7000) og nedbetaling av studentlån. Jeg tør ikke bruke noe penger på "unødvendige" ting. Mangler mye klær, men tenker at jeg får klare meg med det jeg har fordi jeg må spare penger. 60 000 er jo mye penger, men koronasituasjonen har gjort meg engstelig i fht å plutselig stå uten jobb og inntekt. Uavhengig av korona står jeg også usikkert ifht jobb og driver for tiden å hopper mellom forskjellige vikariat. Vil liksom begynne å unne meg litt, men redd for at det skal gå utover min økonmiske sikkerhet, så jeg lurer dermed på hvor mye dere sørger for å ha i buffer på konto. 

Anonymkode: 3e786...7ae

Å ha 60 000 kroner på sånn buffer-konto høres selvfølgelig utrolig bra ut!   

:tommelopp:

Anonymkode: f30d1...b7f

• Liker 3
Skrevet

Jeg gjør som de fleste bedrifter i Norge og har nok til å dekke utgiftene mine i 2 dager. 

Etter det regner jeg med at staten kommer inn dekker utgiftene mine.

Anonymkode: 9e07b...5c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg gjør som de fleste bedrifter i Norge og har nok til å dekke utgiftene mine i 2 dager. 

2 dager?

Anonymkode: cb72f...eaf

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.11.2020 den 5.17):

Er du ikke redd for at kortet skal bli stjålet/kopiert og tømt for penger? Og at du ikke blir trodd?

Anonymkode: be967...b53

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er du ikke redd for at kortet skal bli stjålet/kopiert og tømt for penger? Og at du ikke blir trodd?

Anonymkode: be967...b53

Nei. Ser ingen stor risiko med det. Passer på PIN-koden som en hauk. 

Generelt er det mye sikrere å bruke kredittkort enn debetkort. 

• Liker 1
Skrevet

Nå har jeg 30 000 på bufferkonto, måtte bruke en del av det jeg hadde på oppussing tidligere i år. Nå skal det spares igjen 💁🏻‍♀️

Anonymkode: f6b0d...d68

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.11.2020 den 23.00):

Litt upraktisk at du ikke har nok til å klare deg fra lønning til lønning. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...