Gå til innhold

Er jeg helt på jordet her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min har tre barn. Jeg var ikke årsaken til bruddet med ekskona, de gikk fra hverandre ett par år før vi møttes. Jeg går veldig greit sammen med de to eldste, men yngste på 17 virkelig hater meg. Det er gitt utrykk i at hn har kalt meg hore, fitte og bedt meg brenne i helvete. Har også skrevet i flere SMS til sin far at den jævla XXXX (mitt navn) kan holde seg langt unna. Hn har også ødelagt dagsturer vi har prøvd på med forferdelig oppførsel. 
Hn behandler sin far med null respekt og har kat han de verste ting. 
Dette skjedde for en stund siden og hn hadde ingen grunn til det, jeg hadde «trødd»forsiktig og prøvd å vise interesse. 
Nå er det snart jul og kjæresten vil invitere barna her på middag (de skal være hos moren julaften.). Jeg sa at hvis hn kommer, så kan han ta middagen hos han (vi bor ikke sammen). Hn nekter for å ha gjort noe galt, kan sies at hn aldri har hatt grenser eller har måttet stå til ansvar for sine handlinger. Blitt dullet med hele oppveksten. 
Kjæresten ble ganske sur da jeg sa dette, men for å være ærlig så liker jeg ikke ungdommen og har ikke lyst å ha hn inn i mitt hus i julen. Vil bare bli kunstig.  
Er dette dårlig gjort av meg? Vet at en ikke er voksen da en er 17, men en viss viten om oppførsel mener jeg en bør ha. 

Anonymkode: ae968...c56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er på jordet ja.

De er barna hans uansett hva du gjør. En han en skikkelig mann, velger han dem over deg.

Anonymkode: bc337...71d

• Liker 15
Skrevet

Synes det er fint du setter grenser. Klart du ikke aksepterer den behandling av hverken sønn eller far. 

Anonymkode: 64be1...975

• Liker 15
Skrevet

Ikke dårlig gjort av deg. At en 17-åring har kalt deg så mye stygt, og faren ikke har "tatt tak idet" er helt uakseptabelt. Synes du er snill som i det hele tatt stiller opp på middag hos faren. 

Er faren en sikkelig mann får han orden på den ufordragelige 17-åringen (ikke noe lite trassig barn lenger).

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kjæresten min har tre barn. Jeg var ikke årsaken til bruddet med ekskona, de gikk fra hverandre ett par år før vi møttes. Jeg går veldig greit sammen med de to eldste, men yngste på 17 virkelig hater meg. Det er gitt utrykk i at hn har kalt meg hore, fitte og bedt meg brenne i helvete. Har også skrevet i flere SMS til sin far at den jævla XXXX (mitt navn) kan holde seg langt unna. Hn har også ødelagt dagsturer vi har prøvd på med forferdelig oppførsel. 
Dette skjedde for en stund siden og hn hadde ingen grunn til det, jeg hadde «trødd»forsiktig og prøvd å vise interesse. 
Nå er det snart jul og kjæresten vil invitere barna her på middag (de skal være hos moren julaften.). Jeg sa at hvis hn kommer, så kan han ta middagen hos han (vi bor ikke sammen). Hn nekter for å ha gjort noe galt, kan sies at hn aldri har hatt grenser eller har måttet stå til ansvar for sine handlinger. Blitt dullet med hele oppveksten. 
Kjæresten ble ganske sur da jeg sa dette, men for å være ærlig så liker jeg ikke ungdommen og har ikke lyst å ha hn inn i mitt hus i julen. Vil bare bli kunstig.  
Er dette dårlig gjort av meg? Vet at en ikke er voksen da en er 17, men en viss viten om oppførsel mener jeg en bør ha. 

Gutten er ett barn og jeg synes ikke synd i deg. Han har vanskeligheter med å omstille seg til den nye situasjonen og jeg synes du bør ha mer forståelse enn det du viser her. 

La de komme på besøk, vær raus og behandle gutten godt selv om han ikke gjør det samme ovenfor deg. Du er den voksne her.

• Liker 7
Skrevet
Blondine94 skrev (7 minutter siden):

Gutten er ett barn og jeg synes ikke synd i deg. Han har vanskeligheter med å omstille seg til den nye situasjonen og jeg synes du bør ha mer forståelse enn det du viser her. 

La de komme på besøk, vær raus og behandle gutten godt selv om han ikke gjør det samme ovenfor deg. Du er den voksne her.

Nei, vet du hva! Her snakker vi om en ung barn og ikke en 12-åring. Du gjør rett i å gi beskjed. Han må ikke elske deg, men å behandle deg som møkka han trør u, er ikke riktig!

Anonymkode: fdbc4...cbe

• Liker 14
Skrevet

Gutten er et barn ja, og har det sannsynligvis tungt. Det kan være i forhold til at du har blitt sammen med faren hans, eller helt andre ting. Jeg tenker at dette ikke bør gå utover deg uansett. Hvis han oppfører seg dårlig mot deg, er det ikke rart at du ikke ønsker han inn i huset ditt, og jeg synes ikke at det er galt at oppførselen hans får en slik konsekvens. Sønnen har jo mest sannsynlig like lite lyst til å komme på besøk til deg uansett. Faren må jo ty opp her og innse at en middag hjemme hos deg ikke kommer til å bli noe koselig for verken deg eller sønnen. 

Kanskje du allerede har prøvd, men kan det være en ide at du tar deg en prat med sønnen. Prøv å finn ut eksakt hva det er som gjør at han hater deg. Innhent litt informasjon som kan gi deg mulighet til å skape tillit hos han. 

• Liker 4
Skrevet

Man kan forvente at tenåringer er hormonelle og opprørske, men det du beskriver her er ikke ok under noen omstendigheter. Jeg irriterte meg grønn over mine foreldre på det alderen, men å snakke på den måten var helt uakseptabelt. Du kan - og skal - forvente folkeskikk av barna dine. Når de oppfører seg slik, skal de møte motstand.

Det at mannen ikke oppdrar barna hadde vært en stor varsellampe for min del. 

• Liker 11
Skrevet

Skulle tro folk her tenker han gikk på barneskolen. Han er 17 år, kun et år ynge enn mange som begynner på universitetet i utlandet, så at han kaller deg hore, fitte og bedt deg brenne i helvete, er fullstendig uakseptabelt. Klart du skal sette grenser! Faren burde gjort det for lengst, for sånn kan man ikke oppføre seg uten at det får konsekvenser.

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, vet du hva! Her snakker vi om en ung barn og ikke en 12-åring. Du gjør rett i å gi beskjed. Han må ikke elske deg, men å behandle deg som møkka han trør u, er ikke riktig!

Anonymkode: fdbc4...cbe

Synes det er greit å gi beskjed om man føler seg urettferdig behandlet, men det at en voksen kvinne i det hele tatt klarer å lire av seg noe så grusomt som dette forstår jeg faktisk ikke. 

« Liker ikke ungdommen og vil ikke ha han i mitt hus i julen». 

Det er ondskapsfullt og jeg synes du er direkte ekkel nå. 
Håper denne mannen dumper deg og ser hvilke grufulle verdier det er du har. Noe godt menneske, det er du ikke! :) 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Rytz said:

Gutten er et barn ja, og har det sannsynligvis tungt. Det kan være i forhold til at du har blitt sammen med faren hans, eller helt andre ting. Jeg tenker at dette ikke bør gå utover deg uansett. Hvis han oppfører seg dårlig mot deg, er det ikke rart at du ikke ønsker han inn i huset ditt, og jeg synes ikke at det er galt at oppførselen hans får en slik konsekvens. Sønnen har jo mest sannsynlig like lite lyst til å komme på besøk til deg uansett. Faren må jo ty opp her og innse at en middag hjemme hos deg ikke kommer til å bli noe koselig for verken deg eller sønnen. 

Kanskje du allerede har prøvd, men kan det være en ide at du tar deg en prat med sønnen. Prøv å finn ut eksakt hva det er som gjør at han hater deg. Innhent litt informasjon som kan gi deg mulighet til å skape tillit hos han. 

Støtter denne! Den mest vesentlige grunnen er at far vil ha julemiddagen hos deg. Du skal ikke måtte føle deg uvelkommen og uønsket i ditt eget hjem, og som Rytz skriver syns nok ikke kiden det er en god ide heller. Hvorfor kan det ikke være hos far? 

Anonymkode: f8634...e50

• Liker 4
Skrevet

Du gjør rett i å be de være hos faren. Når denne 17-åringen om noen år tenker tilbake, vil han se at du ikke syns at oppførselen var ok. Man kan føle hva man vil, men sånt snakk er milevis over det som er akseptabelt. Sett grenser. 

• Liker 3
Skrevet

Å være 17 år er kanskje den aller verste tiden i livet. Hjernen er ikke på langt nær ferdig utviklet, men selv tror man at man er voksen og forbausende mange voksne rundt behandler ofte tenåringer som om de faktisk var voksne og innser ikke hvor sårbare de er. Flott at din kjæreste innser dette og at han er en god far for sitt barn. Jeg tenker du er heldig som har funnet en flott mann. Kos dere som kjærester, etterhvert som barnet hans vokser opp vil ting endre seg og du vil få et bedre forhold til barnet hans (hvis du vil).

Anonymkode: bb207...a76

• Liker 2
Skrevet
Lønnesirup01 skrev (8 minutter siden):

Man kan forvente at tenåringer er hormonelle og opprørske, men det du beskriver her er ikke ok under noen omstendigheter. Jeg irriterte meg grønn over mine foreldre på det alderen, men å snakke på den måten var helt uakseptabelt. Du kan - og skal - forvente folkeskikk av barna dine. Når de oppfører seg slik, skal de møte motstand.

Det at mannen ikke oppdrar barna hadde vært en stor varsellampe for min del. 

Denne faren oppdrar jo barna sine på en god måte, de eldste barna er bevis på det. Ut fra innlegget er det yngstemann som viser slik oppførsel. 

Skrevet

Jeg ville tatt en prat alene med gutten. Han er 17 år, altså er han mer enn stor nok til å ta en skikkelig prat med deg. Be ham komme en tur alene før denne middagen, og så legger du opp til at dere får pratet ordentlig ut om ting. Si at du ønsker at det skal være hyggelig, at du ønsker å ha en grei relasjon til ham siden du og faren hans liker hverandre, spør ham eventuelt om det er noe som plager ham som du kan hjelpe ham med. Prøv å bygg en god relasjon til ham med denne samtalen som utgangspunkt, og tenk nøye gjennom hvordan du skal legge det opp. Ta kontrollen, du er den voksne, legg føringer for hvordan praten skal foregå og planlegg hvordan du kan bygge en god relasjon til ham. Samtidig skal du også ta opp at dine grenser går ved skjellsord, og du skal ikke ha noe av slik oppførsel mer. Gjør det på en myndig, men vennlig måte. Dette klarer du 👍

Anonymkode: 723ee...517

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Nei, du er ikke på jordet. Finnes en grense du også skal tåle, og 17 åringen må begynne å lære skikkelig oppførsel nå som vedkommende snart trer inn i voksenlivet. 

Du gjør helt riktig i å velge at julemiddagen skal være hos faren, ikke hos deg!!

• Liker 4
Skrevet

Her tenker jeg at ungdommens språk reflekterer fortvilelse og avmakt i en fryktelig trist situasjon der foreldrene har gått fra hverandre. Ja, det er uakseptabelt å snakke sånn, men det bør kanskje far håndtere på tomannshånd med ungdommen. Jeg tenker at det muligens er en jente som snakker sånn? Og som er rasende og i sorg over at far har byttet ut mor med en ny kvinne. 

Jeg synes du burde vise deg som den voksne og generøse, som inviterer dem hjem til deg, på tross av ungdommens oppførsel. Hvis du har tenkt å forbli i forholdet, vil det gagne dere alle på lengre sikt at du ikke var streng og sint da ting var vanskelig, men tilgivende.

• Liker 2
Skrevet
Blondine94 skrev (14 minutter siden):

Synes det er greit å gi beskjed om man føler seg urettferdig behandlet, men det at en voksen kvinne i det hele tatt klarer å lire av seg noe så grusomt som dette forstår jeg faktisk ikke. 

« Liker ikke ungdommen og vil ikke ha han i mitt hus i julen». 

Det er ondskapsfullt og jeg synes du er direkte ekkel nå. 
Håper denne mannen dumper deg og ser hvilke grufulle verdier det er du har. Noe godt menneske, det er du ikke! :) 

Hun er slettes ikke ondskapsfull! Du er vel den type menneske som er dørmatte for mannen hjemme, blir brukt av andre, du tilgir vel overgripere og voldtektsmenn også kan jeg tenke meg...

TS har ikke gjort 17 åringen noe galt, ei heller sagt noe stygt til 17 åringen. Alle vil jo etter hvert mislike noen om de blir hatet over tid, kalt de styggeste ting og bli sett på som søppel. De tankene TS har om 17 åringen har hun inni seg. Hun har ikke oppført seg på noen som helst måte feil.

Anonymkode: 8e56b...339

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hun er slettes ikke ondskapsfull! Du er vel den type menneske som er dørmatte for mannen hjemme, blir brukt av andre, du tilgir vel overgripere og voldtektsmenn også kan jeg tenke meg...

TS har ikke gjort 17 åringen noe galt, ei heller sagt noe stygt til 17 åringen. Alle vil jo etter hvert mislike noen om de blir hatet over tid, kalt de styggeste ting og bli sett på som søppel. De tankene TS har om 17 åringen har hun inni seg. Hun har ikke oppført seg på noen som helst måte feil.

Anonymkode: 8e56b...339

Tro hva du vil. 

Å straffe dette barnet med å utestenge det midt i jula fører ikke til en løsning på lang sikt, tvert imot vil det eskalere situasjonen. Hvis det er løsning TS er ute etter er ikke dette veien å gå :) 

Skrevet

Når man er 17 år, så er man over både den seksuelle og kriminelle alder.  Helt merkelig å kalle h*n for BARNET. Hallo, "barnet" blir myndig til neste år. 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...