AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #1 Skrevet 26. november 2020 Jeg ble arbeidsledig bare 2 måneder før koronaen kom, det var da allerede litt vanskelig å få ny jobb, men koronaen gjorde det enda vanskeligere. Jeg får ingen jobber jeg søker på, og jeg søker på ALT jeg kan og er ikke kresen. Jeg gikk på dagpenger frem til nå, og nå er vedtaket på dagpenger gått ut. Jeg måtte derfor søke sosialkontoret, og jeg har nå fått avslag på livsopphold. Vi er- jeg som mor, og to barn i slutten av barneskolen. Jeg får kun minstebidrag av far på 2000 kroner for største barnet, og siden jeg deler 50/50 omsorgen for minste med far så deler vi barnetrygden for det barnet. Men jeg har største 100 prosent. Med barnetrygden som da er utvidet og sammen med barnebidraget for største- får jeg til sammen 4000 kroner. Jeg får bostøtte, men dette må inn i husleien, og jeg får resterende dekt av nav kun til husleie. Jeg har dermed da ikke en krone mer å leve for en akkurat 4000 kroner for meg, to barn. Et barn på hundre prosent og et barn på 50 prosent. De 4000 mener sosialen at vi skal klare oss på til livsopphold. Det skal dekke alt, det skal dekke mat, hygieneprodukter, Internett som barna må ha til skole og lekser, aktiviteter for barna, klær til barna, bursdager,jul osv. Dette er klin umulig, og jeg er faktisk flink med penger. Ikke røyker jeg eller bruker penger på annet tull heller. Men 4000 for en voksen og to barn en hel måned til alt utenom husleie, er jo helt umulig. Er dette riktig av NAV? På NAV sine egne nettsider står det jo helt andre satser, det står at bare jeg alene som en voksen skal ha 6000 kroner å leve for. Da er ikke barna regnet inn en gang. Er dette riktig, kan noen fortelle meg hvordan dere har opplevd sosialen? Jeg har ikke oppsparte midler eller verdier, så det er merkelig hvordan de mener at vi skal leve på dette lille da. Og før noen går til angrep som ofte skjer i NAV tråder, jeg gjør ALT jeg kan for å få en jobb. Jeg har bare trekt det korteste strået foreløpig, og når koronaen herjer også og flere og flere blir arbeidsledige og permitterte, så er ikke arbeidsmarkedet lett. Jeg er så lei meg nå, og føler virkelig at livskvaliteten er borte. Og jeg gruer meg så til at livet fra nå av blir ekstra hardt økonomisk for barna. De er ikke vandt med mye fra før, men nå er vi i totalt fattigdom 😪 Anonymkode: c1aa2...631 7
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #2 Skrevet 26. november 2020 Øøøh. Hvor lang periode har du fått dagpenger for? kan det være fordi de mener at du fortsatt kan ha rett på dagpenger at du fikk avslag? satsene på sosialhjelp varierer fra kommune til kommune. 4000kr i livsopphold for en voksen og to barn høres lite ut. Anonymkode: d8fb9...cd0 6
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #3 Skrevet 26. november 2020 Du har vel fortsatt rett på dagpenger? Du må bare søke på nytt. Anonymkode: 3ae3d...1f5 5
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #4 Skrevet 26. november 2020 Jeg trodde også at jeg hadde rett på dagpenger lengre, det står jo at man kan få det opp til 2 år, det har bare gått 1 år hos meg. Men saksbehandler på NAV sa jeg ikke hadde rett på forlengelse pga de regnet det på inntekt de tre siste årene også hvor lenge man hadde rett på dagpenger. Jeg har alltid bare jobbet vikariat i helse i alle år, og har ikke hatt de beste lønningene de 3 siste årene. Jeg har likevel faktisk sendt inn en søknad om forlengelse på dagpenger, fordi jeg synes det var rart. Men inntil den er ferdig behandlet eller jeg får avslag så må jeg jo ha livsopphold, og det får jeg jo ikke. Jeg skjønner ikke hvordan NAV mener at det skal gå 😔 Ts Anonymkode: c1aa2...631
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #5 Skrevet 26. november 2020 De la ikke tilgrunne i avslaget at jeg hadde rett på mer dagpenger. I vedtaket står det at de mener at vi tre fint skal kunne leve på 4000 kroner i måneden, og dermed avslag. Ts Anonymkode: c1aa2...631
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #6 Skrevet 26. november 2020 Har ikke så mange råd til deg, men vil si at jeg føler med deg. Dette er garantert ikke riktig, men for å vinne igjennom mot urettferdigheten i dette landet så må man nesten ha en advokat i familien. Du kan jo forsøke såkalt fri rettshjelp, altså send epost til en advokat og forklar kort om situasjonen, og spør om du har krav på fri rettshjelp og så rett og slett kjør sak mot Nav. For dette er ikke riktig, og det hender at tonen forandrer seg med bare en eneste telefon fra en advokat. Jeg tipper det er trynefaktor og smålighet inne i bildet her, og da må du vise at du ikke kan overkjøres ved å koble inn advokat. Utover det har jeg ikke så mange råd, annet enn at jeg føler med deg, det er jo en helt umulig situasjon. Det vil jo ikke gå økonomisk. Anonymkode: 6451f...3f8 7
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #7 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg ble arbeidsledig bare 2 måneder før koronaen kom, det var da allerede litt vanskelig å få ny jobb, men koronaen gjorde det enda vanskeligere. Jeg får ingen jobber jeg søker på, og jeg søker på ALT jeg kan og er ikke kresen. Jeg gikk på dagpenger frem til nå, og nå er vedtaket på dagpenger gått ut. Jeg måtte derfor søke sosialkontoret, og jeg har nå fått avslag på livsopphold. Vi er- jeg som mor, og to barn i slutten av barneskolen. Jeg får kun minstebidrag av far på 2000 kroner for største barnet, og siden jeg deler 50/50 omsorgen for minste med far så deler vi barnetrygden for det barnet. Men jeg har største 100 prosent. Med barnetrygden som da er utvidet og sammen med barnebidraget for største- får jeg til sammen 4000 kroner. Jeg får bostøtte, men dette må inn i husleien, og jeg får resterende dekt av nav kun til husleie. Jeg har dermed da ikke en krone mer å leve for en akkurat 4000 kroner for meg, to barn. Et barn på hundre prosent og et barn på 50 prosent. De 4000 mener sosialen at vi skal klare oss på til livsopphold. Det skal dekke alt, det skal dekke mat, hygieneprodukter, Internett som barna må ha til skole og lekser, aktiviteter for barna, klær til barna, bursdager,jul osv. Dette er klin umulig, og jeg er faktisk flink med penger. Ikke røyker jeg eller bruker penger på annet tull heller. Men 4000 for en voksen og to barn en hel måned til alt utenom husleie, er jo helt umulig. Er dette riktig av NAV? På NAV sine egne nettsider står det jo helt andre satser, det står at bare jeg alene som en voksen skal ha 6000 kroner å leve for. Da er ikke barna regnet inn en gang. Er dette riktig, kan noen fortelle meg hvordan dere har opplevd sosialen? Jeg har ikke oppsparte midler eller verdier, så det er merkelig hvordan de mener at vi skal leve på dette lille da. Og før noen går til angrep som ofte skjer i NAV tråder, jeg gjør ALT jeg kan for å få en jobb. Jeg har bare trekt det korteste strået foreløpig, og når koronaen herjer også og flere og flere blir arbeidsledige og permitterte, så er ikke arbeidsmarkedet lett. Jeg er så lei meg nå, og føler virkelig at livskvaliteten er borte. Og jeg gruer meg så til at livet fra nå av blir ekstra hardt økonomisk for barna. De er ikke vandt med mye fra før, men nå er vi i totalt fattigdom 😪 Anonymkode: c1aa2...631 Vanskelig å svare på dette, uten å faktisk se hva de begrunner det med at du og barna skal leve av 4000 denne måneden... men i hvis det er sånn at du nå er uten inntekt og ingen oppsparte midler så skal du ha: 6250 i livsopphold for deg, avhengig av hvor gamle barna er men du skriver slutten av barneskolen altså over 11 år? Da skal du ha 4100 for barnet som bor 100% til deg og 2050 for det som bor 50% det vil si 12400 i livsopphold per mnd, her må du beregne at de trekker ifra noe i forhold til de 4000 du mottar i barnetrygd og bidrag. Du har rett på å få dekket husleie og strøm. Du har også rett på å få vurdert og evt dekt utgifter utover dette om de vurderes som nødvendige utgifter feks vinterklær og sko til barna da dette er dyrt og du nå står i en særlig vanskelig økonomisk situasjon. Du kan også søke om ekstra støtte i forbindelse med julehøytiden til mat og gaver til barna. Det er viktig at du klager på vedtaket, samt at du søker om ekstra midler til jul NÅ, for saksbehandlingstiden er 3 uker... Jeg har jobbet med sosialhjelp i mange år, veldig mange NAV kontor begrunner ikke avslaget og hvis dette er tilfelle i din sak så stiller du sterkt! Anonymkode: a57ea...3b3 13
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #8 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vanskelig å svare på dette, uten å faktisk se hva de begrunner det med at du og barna skal leve av 4000 denne måneden... men i hvis det er sånn at du nå er uten inntekt og ingen oppsparte midler så skal du ha: 6250 i livsopphold for deg, avhengig av hvor gamle barna er men du skriver slutten av barneskolen altså over 11 år? Da skal du ha 4100 for barnet som bor 100% til deg og 2050 for det som bor 50% det vil si 12400 i livsopphold per mnd, her må du beregne at de trekker ifra noe i forhold til de 4000 du mottar i barnetrygd og bidrag. Du har rett på å få dekket husleie og strøm. Du har også rett på å få vurdert og evt dekt utgifter utover dette om de vurderes som nødvendige utgifter feks vinterklær og sko til barna da dette er dyrt og du nå står i en særlig vanskelig økonomisk situasjon. Du kan også søke om ekstra støtte i forbindelse med julehøytiden til mat og gaver til barna. Det er viktig at du klager på vedtaket, samt at du søker om ekstra midler til jul NÅ, for saksbehandlingstiden er 3 uker... Jeg har jobbet med sosialhjelp i mange år, veldig mange NAV kontor begrunner ikke avslaget og hvis dette er tilfelle i din sak så stiller du sterkt! Anonymkode: a57ea...3b3 Litt nysjerrig her. Hva skal livsoppholdet dekke? Anonymkode: 4e748...bb0
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #9 Skrevet 26. november 2020 Nøyaktig hva står det i avslagsbrevet? Kan du legge ut teksten her, så kan jeg hjelpe deg med å skrive et klagebrev. Anonymkode: ffdc2...ac9 7
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #10 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vanskelig å svare på dette, uten å faktisk se hva de begrunner det med at du og barna skal leve av 4000 denne måneden... men i hvis det er sånn at du nå er uten inntekt og ingen oppsparte midler så skal du ha: 6250 i livsopphold for deg, avhengig av hvor gamle barna er men du skriver slutten av barneskolen altså over 11 år? Da skal du ha 4100 for barnet som bor 100% til deg og 2050 for det som bor 50% det vil si 12400 i livsopphold per mnd, her må du beregne at de trekker ifra noe i forhold til de 4000 du mottar i barnetrygd og bidrag. Du har rett på å få dekket husleie og strøm. Du har også rett på å få vurdert og evt dekt utgifter utover dette om de vurderes som nødvendige utgifter feks vinterklær og sko til barna da dette er dyrt og du nå står i en særlig vanskelig økonomisk situasjon. Du kan også søke om ekstra støtte i forbindelse med julehøytiden til mat og gaver til barna. Det er viktig at du klager på vedtaket, samt at du søker om ekstra midler til jul NÅ, for saksbehandlingstiden er 3 uker... Jeg har jobbet med sosialhjelp i mange år, veldig mange NAV kontor begrunner ikke avslaget og hvis dette er tilfelle i din sak så stiller du sterkt! Anonymkode: a57ea...3b3 Forslag til klage: i vedtak: Fikk jeg avslag på livsopphold med begrunnelse at kroner 4000 er tilstrekkelig i livsopphold for meg og mine barn i perioden( ) dette kan ille AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Litt nysjerrig her. Hva skal livsoppholdet dekke? Anonymkode: 4e748...bb0 Det skal dekke det meste som hører under husholdning: mat, transport, tv/ internett, klær, husholdningsartikler, telefon osv... Anonymkode: a57ea...3b3 1
flygefisk1 Skrevet 26. november 2020 #11 Skrevet 26. november 2020 (endret) AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg ble arbeidsledig bare 2 måneder før koronaen kom, det var da allerede litt vanskelig å få ny jobb, men koronaen gjorde det enda vanskeligere. Jeg får ingen jobber jeg søker på, og jeg søker på ALT jeg kan og er ikke kresen. Jeg gikk på dagpenger frem til nå, og nå er vedtaket på dagpenger gått ut. Jeg måtte derfor søke sosialkontoret, og jeg har nå fått avslag på livsopphold. Vi er- jeg som mor, og to barn i slutten av barneskolen. Jeg får kun minstebidrag av far på 2000 kroner for største barnet, og siden jeg deler 50/50 omsorgen for minste med far så deler vi barnetrygden for det barnet. Men jeg har største 100 prosent. Med barnetrygden som da er utvidet og sammen med barnebidraget for største- får jeg til sammen 4000 kroner. Jeg får bostøtte, men dette må inn i husleien, og jeg får resterende dekt av nav kun til husleie. Jeg har dermed da ikke en krone mer å leve for en akkurat 4000 kroner for meg, to barn. Et barn på hundre prosent og et barn på 50 prosent. De 4000 mener sosialen at vi skal klare oss på til livsopphold. Det skal dekke alt, det skal dekke mat, hygieneprodukter, Internett som barna må ha til skole og lekser, aktiviteter for barna, klær til barna, bursdager,jul osv. Dette er klin umulig, og jeg er faktisk flink med penger. Ikke røyker jeg eller bruker penger på annet tull heller. Men 4000 for en voksen og to barn en hel måned til alt utenom husleie, er jo helt umulig. Er dette riktig av NAV? På NAV sine egne nettsider står det jo helt andre satser, det står at bare jeg alene som en voksen skal ha 6000 kroner å leve for. Da er ikke barna regnet inn en gang. Er dette riktig, kan noen fortelle meg hvordan dere har opplevd sosialen? Jeg har ikke oppsparte midler eller verdier, så det er merkelig hvordan de mener at vi skal leve på dette lille da. Og før noen går til angrep som ofte skjer i NAV tråder, jeg gjør ALT jeg kan for å få en jobb. Jeg har bare trekt det korteste strået foreløpig, og når koronaen herjer også og flere og flere blir arbeidsledige og permitterte, så er ikke arbeidsmarkedet lett. Jeg er så lei meg nå, og føler virkelig at livskvaliteten er borte. Og jeg gruer meg så til at livet fra nå av blir ekstra hardt økonomisk for barna. De er ikke vandt med mye fra før, men nå er vi i totalt fattigdom 😪 Anonymkode: c1aa2...631 Har du 0 kr på bok på alle kontoer? Hvis ikke - så får du ikke sosialhjelp Sosialhjelp får man bare hvis man har 0 kr på alt av kontoer i banken. Samboer og jeg får dekt livsopphold og husleie og får 13000,- hver i mnd. Endret 26. november 2020 av flygefisk1 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #12 Skrevet 26. november 2020 Jeg skal legge ut tekst fra vedtaket imorgen, nå har jeg lagt meg. Tusen takk for svar alle sammen ❤️ Jeg har 0 kroner på alle konto, og som sagt ingen verdier noe sted. Jeg leier bolig. Så jeg skjønner ikke hvordan de mener at vi skal klare oss på så lite, jeg er vandt med å snu på krona, men dette tar kaka og er umulig. Ts Anonymkode: c1aa2...631 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #13 Skrevet 26. november 2020 Høres altfor lite ut !!! Kanskje Frelsesarmeen kan hjelpe? Anonymkode: ca6b3...c4a
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #14 Skrevet 26. november 2020 Tipper dette er et automatisk avslag. De prøver seg og håper man ikke skal kjenne til rettighetene sine, og at familie (her barnefar) skal steppe inn. Ser ut som du får god hjelp i tråden i alle fall, det er bra. Anonymkode: 7c9e6...f76 8
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #15 Skrevet 27. november 2020 Vet ikke hvor du bor, men er i enkelte byer er det gratis juridisk rådgivning, Oslo Jussbuss https://foreninger.uio.no/jussbuss/Saksområder/trygderett/ Anonymkode: f4c5a...627 4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #16 Skrevet 27. november 2020 flygefisk1 skrev (11 timer siden): Har du 0 kr på bok på alle kontoer? Hvis ikke - så får du ikke sosialhjelp Sosialhjelp får man bare hvis man har 0 kr på alt av kontoer i banken. Samboer og jeg får dekt livsopphold og husleie og får 13000,- hver i mnd. Det er helt sprøtt, jeg tjente ca 12000 i mnd når jeg jobbet , og fikk aldri dekket husleie eller noe. Nå er jeg student med litt over 9000 utbetalt , og må fremdeles dekke husleie selv. Anonymkode: 0de27...9e3 3
flygefisk1 Skrevet 27. november 2020 #17 Skrevet 27. november 2020 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det er helt sprøtt, jeg tjente ca 12000 i mnd når jeg jobbet , og fikk aldri dekket husleie eller noe. Nå er jeg student med litt over 9000 utbetalt , og må fremdeles dekke husleie selv. Anonymkode: 0de27...9e3 Hva er problemet? Du får selvfølgelig ikke dekt husleie hvis du har jobb og inntekt, eller er student. man må være arbeidsledig uten fast inntekt, og ikke-student for å få dekt husleie eller få sosialhjelp. Skjønner ikke at enkelte virkelig ikke forstår reglene. 7
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #18 Skrevet 27. november 2020 Er det for lite til å overleve kan man søke om suplerende sosial stønad, men du må bruke opp alle dine midler først. Har du barn får du også tillegg for det. Anonymkode: 6b922...e0d
Nalini Skrevet 27. november 2020 #19 Skrevet 27. november 2020 flygefisk1 skrev (12 timer siden): Sosialhjelp får man bare hvis man har 0 kr på alt av kontoer i banken. Samboer og jeg får dekt livsopphold og husleie og får 13000,- hver i mnd. er det 13 000 kr hver som skal dekke alle kostnader inkl husleie, strøm etc eller er det 13 000 kr hver utover det som gis til dekning av husleie og strøm? 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #20 Skrevet 27. november 2020 Jeg har nettopp fått innvilget livsopphold.... enslig. 2.400 kr i livsopphold og 50% av husleie dekt. Det går ikke rundt det heller. Og jeg har medisiner og medisinsk utstyr som jeg må ha i tillegg til transport til og fra behandling 3 ganger i uken. Etter det så sitter jeg igjen med 1000 kr for en hel måned! Må søke om busskort og dekking av frikort neste år, men tviler på at jeg får en krone mer av nav. Fikk heller ikke hele husleien dekt, så bostøtten går dit og jeg er 500 kr i minus på det også. Har 0 mulighet for annen inntekt. De satsene de har er bare tull!! Du får ikke det som står i det hele tatt, 6000 my ass! Det er fantasitall som NAV ikke bryr seg om. For referanse; Jeg ligger nå 3500 kr i minus hver måned. Det er penger jeg ikke har og penger jeg ikke får hentet noen steder. Mamma er ufør, pappa er dø. Ingen som kan hjelpe. Har ingen verdier. Har søkt om kredittkort men spørs om jeg i det hele tatt får det. Det er tøft på sosialen og det er umulig å leve av i lengden. Du er absolutt ikke alene om å ikke få endene til å møtes. Anonymkode: f82cb...eaa 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå