Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I følge denne https://spurt.no/vektokning-gravid-uke-for-uke/

kan jeg ikke legge på meg mer. er tydeligvis overvektig🙄 jeg har født 2 ganger tidligere og er gravid med nr 3 jeg ser ikke overvektig ut, men jeg har jo selvfølgelig lagt på meg da jeg er i uke 31 nå. Jeg har kraftig kroppsbygning Med kraftige ben/lår, Med feminine former det vil si jeg har timeglass fassong med hofter og rumpe, er bare 155 cm høy så jeg er lav. før jeg ble gravid med nr 3 var jeg 65 kg så allerede da hadde jeg en bmi på 27 noe som ifølge bmi kalkulator regnes som lett overvektig selvom jeg ikke ser overvektig ut.. hva skal jeg gjøre? Det er jo ikke så lurt og slanke seg hellet men i følge linken jeg har lagt ut så er det ikke anbefalt at jeg går opp mer???? 

Anonymkode: 44b3e...275

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

kan jeg ikke legge på meg mer. er tydeligvis overvektig🙄 jeg har født 2 ganger tidligere og er gravid med nr 3 jeg ser ikke overvektig ut, men jeg har jo selvfølgelig lagt på meg da jeg er i uke 31 nå. Jeg har kraftig kroppsbygning Med kraftige ben/lår, Med feminine former det vil si jeg har timeglass fassong med hofter og rumpe, er bare 155 cm høy så jeg er lav. før jeg ble gravid med nr 3 var jeg 65 kg så allerede da hadde jeg en bmi på 27 noe som ifølge bmi kalkulator regnes som lett overvektig selvom jeg ikke ser overvektig ut.. hva skal jeg gjøre? Det er jo ikke så lurt og slanke seg hellet men i følge linken jeg har lagt ut så er det ikke anbefalt at jeg går opp mer???? 

Må legge til at det er 9 uker i gjen til termin...

• Liker 1
Skrevet

Snakk med fastlegen din eller med jordmor. Dette er absolutt ikke noe jeg ville tatt imot råd fra fremmede om. Når du har ansvar for både deg selv og barnet, bør du følge det opp med noen som har oversikt over helsen deres.

• Liker 5
Skrevet
Just now, Ananas. said:

Snakk med fastlegen din eller med jordmor. Dette er absolutt ikke noe jeg ville tatt imot råd fra fremmede om. Når du har ansvar for både deg selv og barnet, bør du følge det opp med noen som har oversikt over helsen deres.

Men jeg synes det er rart det som står på nettsiden. da det ikke er anbefalt og slanke seg i svangerskap. jeg føler meg helt tipp topp så trenger nokk ikke og snakke med lege eller jm. om det men blir litt provosert at det står at jeg ikke bør legge på meg mer det er da helt normalt og innafor og legge på seg 10 kg når man er i uke 31.

• Liker 2
Skrevet

Du burde spist mindre og sunnere. 10 kilo er en del. Nå er det litt sent å gjøre noe med det. 

Anonymkode: 81d06...b77

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du burde spist mindre og sunnere. 10 kilo er en del. Nå er det litt sent å gjøre noe med det. 

10 kg er normalt og gå opp i uke 31...

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

10 kg er normalt og gå opp i uke 31...

Ikke anbefalt med en start-bmi på 27!

• Liker 4
Skrevet

Altså.. Mener du at din BEINMASSE, altså skjelettet ditt veier så mye at du blir overvektig på grunn av det? 😅 det går faktisk ikke an. Skulle gjerne ha skyldt på kraftig beinbygning selv for min egen overvekt, men fakta er at jeg er for glad i mat, og for glad i å sitte på rumpa 🥰

Anonymkode: 92848...503

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Altså.. Mener du at din BEINMASSE, altså skjelettet ditt veier så mye at du blir overvektig på grunn av det? 😅 det går faktisk ikke an. Skulle gjerne ha skyldt på kraftig beinbygning selv for min egen overvekt, men fakta er at jeg er for glad i mat, og for glad i å sitte på rumpa 🥰

Vel jeg har ikke akk spist mye i svangerskapet heller da. Og har tilogmed ammet.. Nå har jeg en del muskler kan jo hende det er derfår? har mye fostervann og mulig baby er stor også.. det kan spille inn også

• Liker 1
Skrevet

Vel jeg har ikke akk spist mye i svangerskapet heller da. Og har tilogmed ammet.. Nå har jeg en del muskler kan jo hende det er derfår? har mye fostervann og mulig baby er stor også.. det kan spille inn også

Nei altså, du var overvektig i følge BMI før svangerskapet. Og det er ikke så nøye med hva du veier NÅ, for mange kilo er jo vann og baby osv. Sånn sett syns jeg det er dumt at den linken til spurt viser BMI før og gjennom graviditeten, da det er kun BMI før graviditet som har noe å si. Det skal myyyyyye muskler til for å ha en BMI tilsvarende overvektig om man er fit og trent samtidig. Vi snakker body building.

Ikke bekymre deg over nåværende BMI, for alt du vet blir du fylt opp av vann de siste ukene også, og da kommer du til å veie en del mer enn du gjør nå uten at det faktisk sier noe om fettinnholdet på kroppen din. Også kan du jo eventuelt ta tak i trening og kosthold etter fødsel om du føler for det da.

• Liker 3
Skrevet

Nei altså, du var overvektig i følge BMI før svangerskapet. Og det er ikke så nøye med hva du veier NÅ, for mange kilo er jo vann og baby osv. Sånn sett syns jeg det er dumt at den linken til spurt viser BMI før og gjennom graviditeten, da det er kun BMI før graviditet som har noe å si. Det skal myyyyyye muskler til for å ha en BMI tilsvarende overvektig om man er fit og trent samtidig. Vi snakker body building.

Ikke bekymre deg over nåværende BMI, for alt du vet blir du fylt opp av vann de siste ukene også, og da kommer du til å veie en del mer enn du gjør nå uten at det faktisk sier noe om fettinnholdet på kroppen din. Også kan du jo eventuelt ta tak i trening og kosthold etter fødsel om du føler for det da.

Tusen takk for konstruktivt fint svar🙂

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Men jeg synes det er rart det som står på nettsiden. da det ikke er anbefalt og slanke seg i svangerskap. jeg føler meg helt tipp topp så trenger nokk ikke og snakke med lege eller jm. om det men blir litt provosert at det står at jeg ikke bør legge på meg mer det er da helt normalt og innafor og legge på seg 10 kg når man er i uke 31.

Nå er ikke alt sant, bare fordi det er på Internett.

Anonymkode: 7a35c...ead

• Liker 2
Skrevet

Nå er ikke alt sant, bare fordi det er på Internett.

Anonymkode: 7a35c...ead

Takk det var det jeg også regnet med🙂 uansett går jeg på kontroll jevnelig oss jm og fastlege og får oppfølging på sykehuset så regner med at alt er i orden.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk det var det jeg også regnet med🙂 uansett går jeg på kontroll jevnelig oss jm og fastlege og får oppfølging på sykehuset så regner med at alt er i orden.

Du blir vell veid på kontrollene, og hadde det vært bekymringsverdig vektoppgang hadde de sakt fra til deg :) 

• Liker 2
Skrevet
Just now, Frøyamor said:

Du blir vell veid på kontrollene, og hadde det vært bekymringsverdig vektoppgang hadde de sakt fra til deg :) 

ja det er det jeg har tenkt og.. jeg skal ta det opp neste gang jeg skal Inn på kontroll jeg bor ikke i norge. og svangerskapskontrollene er anderledes her en i norge☺

• Liker 2
Annonse
Skrevet

ja det er det jeg har tenkt og.. jeg skal ta det opp neste gang jeg skal Inn på kontroll jeg bor ikke i norge. og svangerskapskontrollene er anderledes her en i norge☺

Syns ikke det høres ut som du har lagt på deg bekymringsverdig mye hvertfall, jeg la på meg 20kg 😂

• Liker 3
Skrevet
Just now, Frøyamor said:

Syns ikke det høres ut som du har lagt på deg bekymringsverdig mye hvertfall, jeg la på meg 20kg 😂

åååh herregud endelig fint og få betryggende og hyggelige svar. nesten alle svarene jeg har fått har rett og slett vert stygge! 

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt,brukerangrep,avsporinger,samt svar til dette.

Chantielle mod.

• Liker 1
Skrevet

For mange er BMI rimelig korrekt, men jeg tar BMI med en klype salt.

Har selv en BMI på 27, så er litt over normal kroppsvekt. Har de samme kroppsmålene (høyde, mage, hofte, lår) som en venninne av meg, og hun veier minst 15kg mindre og har i følge BMI normal kroppsvekt.
Jeg har riktignok stor muskelmasse og er ganske tettbygd i forhold til henne. 
Jeg har tidligere vært nede i nedre skala av "normalvekt", og da var det flere som bekymret seg for om jeg hadde fått en spiseforstyrrelse. Dit vil jeg ikke igjen, da så jeg ikke mye sunn ut. 

Og som de andre sier, så er det BMI før du blir gravid som tells. Jeg er selv gravid, og selv om jeg hadde en BMI på 27, har hverken lege eller jordmor nevn det med et eneste ord. 

Så bare kos deg videre i graviditeten. Spis sunn og næringsrik mat, prøv å være i aktivitet, og kos deg i helgene som vanlig :) 

Anonymkode: 7f4fb...c30

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ikke bry deg! 

Jeg gikk opp 20kg i mitt første svangerskap. Fikk aldri noe tilsnakk for dette.. 10kg gikk av ganske fort etterpå. Siste 10 satt godt og sitter forsåvidt enda 😂 4år siden fødsel. Ungen veide 3650 ved fødsel. 

Er gravid med nr 2 nå. Skal prøve å ikke skeie helt ut denne gangen 😉 men jeg tror ikke det gir noen helsemessige utfordringer på lang sikt for meg eller barnet om jeg går opp litt mer enn anbefalt :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...