Gå til innhold

Er grensesetting og det å være konsekvent den eneste måten man lykkes som foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette krav nr. 1 for å være en god nok omsorgsperson? Hva bør man gjøre dersom man sliter med grensesetting? Søke veiledning? 

Anonymkode: 17438...f08

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, faktisk. Kjærlighet er en selvfølge, men grensesetting er et soleklart og viktig element, hvor mangel på det er rot til utrolig mye utagering, krangel og dårlig oppførsel. Og det er noe man må gjøre fra begynnelsen av.

Anonymkode: e084c...60b

• Liker 1
Skrevet

Spør du meg så tenker jeg at det som regel blir folk av de fleste😁 Jeg tror ikke nødvendigvis at grensesetting er det viktigste. Jeg tror det viktigste er å være der for barna, og å følge dem opp. Og så kommer grensesetting kanskje. Grensesetting er jo så mangt, og noen barn har liten vilje, mens andre barn er viltre og med sterk vilje. Det sier seg jo selv hvem som får kjørt seg mest som forelder😂😂

Så er det jo slik at det skal være litt takhøyde for familier. Alle skal ikke være like, og det skal være rom for å bruke ulike nivå for grensesetting, så lenge man holder seg innenfor rammene. Ala... ikke la 12 åringen være ute ved midnatt liksom.

Anonymkode: 61d2c...694

• Liker 5
Skrevet

Nei, haha, så klart ikke. Det viktigste er å elske og å lytte, få barnet til å føle seg verdsatt og sett. Jeg har ett stykke barn som det ikke nytter å "oppdra", vi har gitt opp. Han må veiledes, men det er helt umulig å sette "hardt mot hardt". Altså - vi har prøvd, men da blir det KRIG! De som mener at det viktigste er å kue barnas vilje, kan ta seg en bolle. Takk for meg.

Anonymkode: cd652...65c

• Liker 6
Skrevet

Det er maange foreldre som sliter med det de kaller "sterk vilje" når det i bunn og grunn bare er mangel på å sette grenser og ha klare regler og konsekvente reaksjoner.

Så alt for mange som inndrar en ipad for to uker, og timen etterpå ha barnet ipadden igjen (osv.)

• Liker 5
Skrevet

Hva mener du med "grensesetting", TS? Grensesetting er så mangt...

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er maange foreldre som sliter med det de kaller "sterk vilje" når det i bunn og grunn bare er mangel på å sette grenser og ha klare regler og konsekvente reaksjoner.

Så alt for mange som inndrar en ipad for to uker, og timen etterpå ha barnet ipadden igjen (osv.)

Haha. 

Barn er forskjellige. Din uvitenhet viser kun ar du har barn som ikke har like sterk vilje som andre. Eller du har et barn som lærer av konsekvenser. Jeg har ett som ikke lærer noe av konsekvenser - han bare mister tillit til oss. Google "autonome barn". Det er et begrep brukt blant andre av Jesper Juul og Montgomery. Det volder oss og skolen MASSE energi og krefter og bekymringer, men kommer ikke av at vi er dårlige foreldre. Han er bare skrudd sammen sånn. Vi har brukt masse tid på å snu hvordan vi reagerer overfor ham (da det er altfor lett å begynne å kjefte).

Straffer som å ta vekk iPad osv er maktovergrep som noen barn godtar, men andre ikke. Jeg har et barn som godtar det (men jeg tror ikke egentlig han lærer noe av det han heller), og et barn som setter himmel og ham i bevegelse (en gang måtte oss to voksne holde ham ham fast for å unngå at han skadet seg selv, oss andre eller noe i huset). Da sier det seg selv at det er metoden det er noe galt med, ikke barnet.

I en relasjon mellom barn og voksen er det alltid den voksne som er ansvarlige for relasjonen. En mal passer ikke for alle, og gode foreldre vokser med oppgaven. 

• Liker 2
Skrevet

Det er et element av flere som må være tilstede i omsorg og oppdragelse.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, haha, så klart ikke. Det viktigste er å elske og å lytte, få barnet til å føle seg verdsatt og sett. Jeg har ett stykke barn som det ikke nytter å "oppdra", vi har gitt opp. Han må veiledes, men det er helt umulig å sette "hardt mot hardt". Altså - vi har prøvd, men da blir det KRIG! De som mener at det viktigste er å kue barnas vilje, kan ta seg en bolle. Takk for meg.

Enig. Har opplevd det samme, med ett av fire barn. Hun må man skape allianse med, å sette hardt mot hardt gjør henne bare mer trassig. Hun har vært sånn siden hun ble født 😅

• Liker 1
Skrevet

Grensesetting betyr jo ikke at man må sette hardt mot hardt? 

Anonymkode: 70adb...1a2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Haha. 

Barn er forskjellige. Din uvitenhet viser kun ar du har barn som ikke har like sterk vilje som andre. Eller du har et barn som lærer av konsekvenser. Jeg har ett som ikke lærer noe av konsekvenser - han bare mister tillit til oss. Google "autonome barn". Det er et begrep brukt blant andre av Jesper Juul og Montgomery. Det volder oss og skolen MASSE energi og krefter og bekymringer, men kommer ikke av at vi er dårlige foreldre. Han er bare skrudd sammen sånn. Vi har brukt masse tid på å snu hvordan vi reagerer overfor ham (da det er altfor lett å begynne å kjefte).

Straffer som å ta vekk iPad osv er maktovergrep som noen barn godtar, men andre ikke. Jeg har et barn som godtar det (men jeg tror ikke egentlig han lærer noe av det han heller), og et barn som setter himmel og ham i bevegelse (en gang måtte oss to voksne holde ham ham fast for å unngå at han skadet seg selv, oss andre eller noe i huset). Da sier det seg selv at det er metoden det er noe galt med, ikke barnet.

I en relasjon mellom barn og voksen er det alltid den voksne som er ansvarlige for relasjonen. En mal passer ikke for alle, og gode foreldre vokser med oppgaven. 

Så lærte jeg noe på kg. Fantastisk. Har lest hva Jesper Juul sier om autonome små og dette stemmer på en prikk med min tenåringsdatter. 
Bare synd at jeg ikke visste dette fra begynnelsen 😢

Eller, dvs, jeg har vel alltid visst det instinktivt, skjønt at her må det være en allianse i stedet for virkningsløs grensesetting.... men andre i familien hadde hatt veldig behov for denne kunnskapen. 
Takk, har aldri skjønt hvorfor hun fungerer annerledes enn våre andre tre.

Hadde jeg bare hatt de ville jeg sikkert vært enig med de andre her som mener grenser og konsekvens er det eneste riktige. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...