Fakse Skrevet 5. august 2005 #1 Skrevet 5. august 2005 Jeg har sagt ja til å være barnevakt for et barn på litt over to år. Har litt erfaring fra før, men stort sett med min lille niese som er en engel, og som jeg i tillegg kjenner godt. Dette andre barnet kjenner jeg ikke så godt, og jeg vet at h*n ofte er ganske vill av seg, litt bortskjemt og kanskje litt trassig. Det jeg lurer på er om noen som har mer erfaring enn meg med barn kan gi meg noen tips om hvordan dagen kan bli hyggelig både for meg og barnet jeg skal passe. Hva kan jeg finne på som er gøy, og hvordan takler eller unngår jeg vanskelige situasjoner? Absolutt alle råd mottas med takk!
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2005 #2 Skrevet 5. august 2005 Vær ute og gå tur. Barn elsker å være i naturen. Et barn på litt over to år er ikke vanskelig å aktivisere. Lån med deg leker hjemmenfra. Kikk i en pekebok. En reklamebrosjyre er ganske pop hos mitt barn. Danse til musikk. Bade i badekar eller stamp. Er temperaturen fin; bad utendørs. Oppsøk en lekeplass. Oppsøk andre venninner med barn i samme alder. Lag bondegård av kongler og kvister. Lag sølekake av sand og vann. Oppsøke akvarie, museum el. Tegne, male, forme er alltid like populært (selv om det blir griseri...) Skjær opp vannmelon og hugg inn. Lag en stabel vafler eller et brett med boller - sammen med barnet. Plukk bær og lag hjemmelaget syltetøy. Mayamor
Gjest Violetta Skrevet 5. august 2005 #4 Skrevet 5. august 2005 Mitt tips er kanskje litt motsatt av den forrige som svarte her: Ikke har for mange planer, se heller ting litt an og ta det hele i barnets tempo. Barn som er trassige sammenn med foreldrene er veldig ofte englebarn når foreldrene ikke er der. Dette har jeg i hvert fall bred erfaring med selv...
Fakse Skrevet 6. august 2005 Forfatter #5 Skrevet 6. august 2005 Håper du har rett i det, Violetta Det lure er kanskje å ikke ha for mange fastlåste planer, men å ha noen alternativer til hva man kan finne på klar. I beredskap så og si?
Gjest Embla s Skrevet 6. august 2005 #6 Skrevet 6. august 2005 Ha en del alternativer klar, men ikke ha forventninger om at dere skal rekke/gjøre masse! I og med at det er snakk om en dag, er vel ikke oppdragelse noe du trenger å tenke på, så svelg heller noen kameler om nødvendig og vær helt tydelig og klar på det du absolutt vil ha igjennom.
Dagoberta Skrevet 6. august 2005 #7 Skrevet 6. august 2005 En fin ting med å være barnevakt, er som Embla sier, at du ikke trenger å tenke på oppdragelse hvis han slår seg helt vrang, er det bare å spørre: "Vil du ha is?" (eller finne på en morsom lek eller noe annet som er populært hos 2-åringer), så, vips, er dere kjempevenner igjen
Gjest Violetta Skrevet 6. august 2005 #8 Skrevet 6. august 2005 Håper du har rett i det, Violetta Det lure er kanskje å ikke ha for mange fastlåste planer, men å ha noen alternativer til hva man kan finne på klar. I beredskap så og si? ← Ja, kjempelurt. Og avledning er bedre enn krangling når man er barnevakt, slik flere andre her har svart.
Fakse Skrevet 8. august 2005 Forfatter #9 Skrevet 8. august 2005 Dere har jo selvfølgelig rett i at jeg ikke skal oppdra ungen, det får da jammen meg være foreldrene sin oppgave . Men jeg synes det er greit om hun skjønner at enkelte unoter ikke er greit hos meg. Da er det enklere å være barnevakt en annen gang også. For eksempel tror jeg heller jeg vil avlede med leker eller noe annet spennende enn å gi godter og is, for jeg vil ikke at ungen skal mase om is hver gang h*n er hos meg.
Gjest gjest1 Skrevet 8. august 2005 #10 Skrevet 8. august 2005 For eksempel tror jeg heller jeg vil avlede med leker eller noe annet spennende enn å gi godter og is, for jeg vil ikke at ungen skal mase om is hver gang h*n er hos meg. ← Fornuftig! For husk: Jo mer sukker du gir, jo mer oppgiret risikerer du at ungen blir! Og da blir det ris til egen bak! Sjekk litt med foreldrene om barnet har noen favoritt-ting, og finn på alternativer rundt det (elsker barnet dyr, ta en tur i dyrebutikk/finn frem noen bøker om dyr på forhånd eller lignende. Elsker det biler, så ta vare på reklamer for biler som barnet kan lese på egenhånd)
Nala Skrevet 8. august 2005 #11 Skrevet 8. august 2005 Jeg ville prøvd å lagt opp dagen med litt inneaktiviteter først (lista til Mayamor hadde mange gode tips), for så å gå ut. De små elsker å være ute. I alle fall er det sånn her i gården. Finner du lekekamerater til barnet på en lekeplass eller noe, er du berga. Da aktiviserer de små gjerne seg selv, mens du kan betrakte leken utenfra. Når man så har vært ute en stund, kan livet bli deilig rolig når man går inn igjen, for all den friske lufta virker gjerne beroligende på viltre små. Da kan kanskje en bok friste. Lykke til
Fakse Skrevet 8. august 2005 Forfatter #12 Skrevet 8. august 2005 Veldig mange gode råd her. Tror dette skal gå kjempefint
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå