Gå til innhold

Flytter folk flest tilbake til hjemstedet, etter endte studier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 24 år gammel, og studerer i Bergen. Veldig mange her er ikke fra Bergen, og lurte på om mange blir på studiestedet sitt etter endte studier eller flytter hjemover igjen? Føler «ingen» er fra Bergen, og etterhvert kommer tiden jeg kommer til å søke fast jobb. Men jeg kjenner jo bare studenter..

Anonymkode: 2050a...5af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bor i Oslo, vi er en vennegjeng på fire innflyttere som fortsatt bor her nå etter fire år i arbeidslivet :)  Men et par av de andre vennene våre har jo flyttet vekk igjen etter studieslutt.

Anonymkode: 3c193...0b5

Skrevet

Dette er jo veldig individuelt, og er nok avhengig av jobb og forhold, men ser i egen vennegjeng at flere har vendt tilbake til bygda/næromliggende strøk. Men de fleste flytter ikke før rundt 30-årsalderen og senere. Har et vennepar som har bodd i Oslo de siste 10 åra og nettopp har returnert til hjemstedet. Tiden føles riktig for de, og de er svært glade for å ha flyttet nå under korona. Der de bor nå er det svært få tiltak sammenlignet med hovudstaden.

Skrevet

Alle mine venninner flytta fra Bergen. Enten til Oslo eller til hjembyen. 

Anonymkode: f5b2a...5f7

Skrevet

Er fra en by på Sørlandet. Studerte i Oslo, flyttet til Kristiansand etter studier. Trivdes ikke spesielt i Oslo, og ville være nærmere familie og venner :)

Anonymkode: 981d7...412

Skrevet

Jeg bor hverken der jeg studerte eller der jeg kommer fra. Flyttet dit jeg fikk jobb og har vært her siden.

Anonymkode: 00250...61f

Skrevet

I min krets flytter folk hjem når de begynner å få barn. De ønsker ikke at barna skal vokse opp i Oslo. 

Anonymkode: eed9f...8a3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er litt forskjellig. Noen flyttet hjem fordi det er der de trives best og fikk etterhvert barn. Mens andre trivdes i storbyen eller at de fikk jobb der. Med meg så flytter jeg "nesten" hjem, men det er pga jobb. Ønsket er å få jobb i Bergen, men det for komme senere når jeg får mer erfaring. 

Anonymkode: 9c5b3...d0a

Skrevet

Studerte i Tromsø. Flyttet hjem da jeg ikke gadd betale 10000-12000 i husleie, kontra i hjembyen der jeg nå leier for 3500 kr...lyst å flytte tilbake, men det får bli med god egenkapital. 

Anonymkode: 42960...996

Skrevet (endret)

Jeg flyttet tilbake til hjembyen (Oslo), samboer valgte å bli i Oslo (fra en by på vestlandet).

Det som irriterer samboeren min mest, er nok alle de som kommenterer "men når kommer du hjem igjen da?". Som han sier, Oslo er faktisk hans hjem nå. Han hater hjembyen sin, så han har neppe lyst til å flytte tilbake. ;) 

Endret av SPOCA
  • Liker 3
Skrevet

Jeg ser ikke en eneste gyldig grunn til at jeg skulle flytte tilbake til "hjem"stedet mitt. Man velger jo ikke hvor man bor når man er barn/ungdom, og å flytte for å studere var i grunn en befrielse. 

Har bodd mange forskjellige steder siden, både små og store, og synes det er greit å prøve litt forskjellig før man bestemmer seg for hvor man vil bo permanent. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg traff noen og etablerte meg i nærheten av studiebyen. Familien min ønsker at jeg skal flytte hjemover, men partneren min har jo sin familie i nærheten av der vi bor, så... det er ikke så selvsagt.

Anonymkode: 113e1...a3b

Skrevet

Er fra Tromsø, studerte i Trondheim, flyttet til Oslo-området etter studiet.
Mitt verste mareritt var å ende opp i hjembyen, men kunne gjerne blitt i Trondheim om det hadde vært jobbmuligheter.

Anonymkode: c0e84...09a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.11.2020 den 18.32):

Jeg er 24 år gammel, og studerer i Bergen. Veldig mange her er ikke fra Bergen, og lurte på om mange blir på studiestedet sitt etter endte studier eller flytter hjemover igjen? Føler «ingen» er fra Bergen, og etterhvert kommer tiden jeg kommer til å søke fast jobb. Men jeg kjenner jo bare studenter..

Anonymkode: 2050a...5af

Vi var en gjeng på 6 stk som flyttet fra et sted i Vestland til Bergen for å studere. Ca 5-10 år etterpå har alle utenom meg flyttet tilbake til hjembyen. Og nå 25 år etterpå flytter også jeg. 

Anonymkode: caf55...6f9

Skrevet

Jeg studerte i Trondheim, og flyttet vekk derfra da jeg var ferdig med studiene. Jeg flyttet ikke til hjemstedet mitt, men havnet ganske tilfeldig der etter tre år likevel pga at jeg fikk et fantastisk jobbtilbud. 

De fleste av oss som studerte sammen flyttet vekk fra Trondheim etter studietiden, også ganske mange av trønderne. 

Anonymkode: 65ca2...93f

Skrevet

Er fra en by på sørlandet. Studerte i Trondheim. Mannen er fra Trondheim. Vi har etablert oss i Oslo. Vi har nå to barn som har hele sitt nettverk her, så vi kommer til å bli her permanent.

Anonymkode: d0cd8...4b4

Skrevet

Hater hjembyen min selv og var ganske lei, så jeg pakket like greit sakene og flyttet vekk til en annen by. Studerte i nabobyen før jeg flyttet 4 timer unna. Drar ikke tilbake igjen, da er det bare for å besøke familie og venner som bor der.

Anonymkode: d5006...7db

Skrevet

Hvis en ser på (de store) talla, så er det veldig mange som blir igjen i de store byene etter endt studietid og så noen år, men så flytter de når de skal ha første barnet. Da er der jo ofte greit med avlastningsmuligheter i form av besteforeldre og søsken. 

Anonymkode: 17162...709

Skrevet

Det varierer veldig. Jeg flytter aldri hjem, ikke et av mine søsken heller. Et annet søsken kunne aldri tenke seg å flytte fra hjemstedet.

Skrevet

Folk flytter på bygda når de får barn. Om det er en time utenfor byen eller hjem til mor, det varierer. 

Anonymkode: 2a6fb...7ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...