Gå til innhold

Hvordan gjør dere det med matpreferanser hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Datteren min på snart fire liker ikke alt av mat, som mange andre. Og veldig småspist. Hadde hun kunnet velge, hadde hun bare spist frukt, oliven og feta til alle måltider. 

Hun liker taco, pizza, pasta, grønnsaker og fiskekaker og pølser. Det er forståelig, men vi kan ikke ha det hver dag (grønnsaker jo, men alt det andre). 

Hun liker ikke noe form for mos, supper eller gryter. Og noen ganger er linsesuppe veldig fristende, som idag hadde vi mung bønner til middag. Hun fikk stekt ris fra dagen før for hun nektet å smake. 

Men hvor går grensen? Når burde jeg få henne til å smake på maten? Bør jeg kun lage mat hun liker? Eller er det slemt å lage mat jeg vet hun ikke liker? (det var ris ved siden av, men hun kan jo ikke bare spise ris eller?) 

Jeg passer jo på at det ikke blir for krydret eller at det er barnevennlig mat.. Jeg vet at hun hater potetmos og potet over alt i verden, så det har vi ekstremt sjeldent, eller ihvertfall slik at hun kan velge noe annet.. 

Hvordan gjør dere det hjemme med mat dere vil ha kontra mat barna vil ha? 

Anonymkode: d68b7...95a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere voksne kan spise poteter og potetmos. Og hun noe annet. 

Vi er 2 av 4 som ikke spiser poteter og ris. 1 barn spiser ikke brødskiver, pølser, pizza, kaker, pasta, grøt, pannekaker osv. Ikke fordi hun vil være sunn for hun kan høvle innpå med potetgull. Hun liker ikke søtsaker, men salt eller surt. 

De som ikke spiser poteter og ris tar bare hovedrett. Frokost er ofte kornblanding eller omelett. 

Anonymkode: 03730...13f

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere voksne kan spise poteter og potetmos. Og hun noe annet. 

Vi er 2 av 4 som ikke spiser poteter og ris. 1 barn spiser ikke brødskiver, pølser, pizza, kaker, pasta, grøt, pannekaker osv. Ikke fordi hun vil være sunn for hun kan høvle innpå med potetgull. Hun liker ikke søtsaker, men salt eller surt. 

De som ikke spiser poteter og ris tar bare hovedrett. Frokost er ofte kornblanding eller omelett. 

Anonymkode: 03730...13f

Ok, takk for svar 😊 må spørre. Det ene barnet som ikke spiser brød, pølser, pizza osv.. Betyr det at du aldri lager det? Ikke at det er det sunneste altså, men litt godt med pasta eller pizza en gang i blant 😊

Skrevet

Jeg har ikke tatt spesielt hensyn til hva barna liker eller ikke liker. Jeg har laget variert mat og satt frem, så går det seg til etterhvert. Jeg har  sagt at man bør smake på alt for å teste litt, men ikke tvunget de til å spise. Men en regel er helt fast - det er lov å ikke like maten og ikke spise den, men det er ikke lov til å sitte og sutre over at maten ikke er god. Det har gått seg fint til hos oss med alle fire. 

Anonymkode: f84bd...ab0

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke tatt spesielt hensyn til hva barna liker eller ikke liker. Jeg har laget variert mat og satt frem, så går det seg til etterhvert. Jeg har  sagt at man bør smake på alt for å teste litt, men ikke tvunget de til å spise. Men en regel er helt fast - det er lov å ikke like maten og ikke spise den, men det er ikke lov til å sitte og sutre over at maten ikke er god. Det har gått seg fint til hos oss med alle fire. 

Høres ut som en fin regel😊 vi gjør egentlig det samme her, men jeg ser at det kun er én type mat som går ned frivillig.. Så da blir jeg usikker 😕

Skrevet

Her har vi som regel at barna må smake, om så bare en skje. Utrolig «irriterende» med unger som nesten ikke spiser mat. Man bør tenke på at ungen sikkert kommer til å besøke andre, være på turer osv, da må nesten ungen spise helt vanlig mat, som brød, poteter, tomatsuppe osv.

Anonymkode: d9393...754

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hei! 

Datteren min på snart fire liker ikke alt av mat, som mange andre. Og veldig småspist. Hadde hun kunnet velge, hadde hun bare spist frukt, oliven og feta til alle måltider. 

Hun liker taco, pizza, pasta, grønnsaker og fiskekaker og pølser. Det er forståelig, men vi kan ikke ha det hver dag (grønnsaker jo, men alt det andre). 

Hun liker ikke noe form for mos, supper eller gryter. Og noen ganger er linsesuppe veldig fristende, som idag hadde vi mung bønner til middag. Hun fikk stekt ris fra dagen før for hun nektet å smake. 

Men hvor går grensen? Når burde jeg få henne til å smake på maten? Bør jeg kun lage mat hun liker? Eller er det slemt å lage mat jeg vet hun ikke liker? (det var ris ved siden av, men hun kan jo ikke bare spise ris eller?) 

Jeg passer jo på at det ikke blir for krydret eller at det er barnevennlig mat.. Jeg vet at hun hater potetmos og potet over alt i verden, så det har vi ekstremt sjeldent, eller ihvertfall slik at hun kan velge noe annet.. 

Hvordan gjør dere det hjemme med mat dere vil ha kontra mat barna vil ha? 

Har barn på samme alder, som er ganske lik i matveien. Om vi lager noe vi vet hun ikke liker, så passer vi på at hun iallefall liker noe av tilbehøret.

Om vi har f.eks. kjøttboller med potetmos en dag, lager jeg alltid gulrot eller brokkoli i tillegg. Hun liker ikke potetmos, så da spiser hun kun grønnsaker i tillegg til kjøttbollene.

Suppe er hun heller ikke glad i, men vi har alltid brød e.l. i tillegg, (evt egg og makaroni i tomatsuppe ( så hun spiser som regel kun et par skjeer suppe og resten brød/egg og makaroni.

Om vi har gryterett har vi ris til, og da blir det ofte til at hun kun spiser risen.

Vi oppfordrer alltid til å smake, men tvinger aldri. Det tror jeg er viktig, for å ikke skape et dårlig forhold til mat. Det virker som om det er ganske vanlig å ha kresne og småspiste barn i denne alderen, så jeg tror at det å gi barnet et godt forhold til mat er det viktigste, ikke at de nødvendigvis må spise så veldig variert og smake på mye nytt. 

Noen få retter har vi droppet helt, som f.eks. sushi. Det spiser vi bare om vi har barnevakt 😅

Anonymkode: d9afd...300

Skrevet

Her er det også lov å ikke like, men man må ta en liten smak om det er noe nytt. Om man ikke liker, så har man allikvel ikke lov til å klage. Vi prøver å forklare at mat skal gi næring og være variert,  men kan ikke bare spise det som er godt. 

Men, vi serverer også alltid noe som en liker, om det så er grønnsakene. Velger vi en protein og karbohydratkilde som er lite populær, så serverer vi ikke den grønnsaken som ikke går ned i tillegg. Hvitløksbrød er populært, men vi lager da naturligvis vanlig mengde som skal rekke til alle. Den ene får ikke 1,5 baguett fordi den ikke ville ha det andre, mens vi 3 andre må dele på den siste halve. Da blir det 0,5 baguett på hver, og kanskje ris uten gryte på den ene. Ikke spennende, men det får gå.

Ingen annen mat før kveldsmat, man sulter ikke ihjel av å spise litt dårlig til middag. 

Det vi naturligvis tilpasser er at vi finhakker ikke sopp i gryta om en ikke liker sopp. Eller har mais i salaten om en ikke liker det. Da serverer vi den ene tingen ved siden av, så kan de som vil forsyne seg.

Anonymkode: d58a3...b2a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høres ut som en fin regel😊 vi gjør egentlig det samme her, men jeg ser at det kun er én type mat som går ned frivillig.. Så da blir jeg usikker 😕

Ja, det er ikke alltid like lett. Men det går seg gjerne til over tid. Du merker jo på henne hvis hun spiser for lite, så da kan du heller være litt fleksibel på favorittmaten. Og kanskje også servere den på litt ulike måter for tilvenningen. 

Skrevet

Kresne barn her også. Jeg løser det med å lage minst én ting jeg vet de liker, enten av "hovedrett" eller tilbehør. Og så lurer jeg inn grønnsaker på alle måter jeg kan, feks i kjøttboller, brød, grønnsakspasta, tomatsaus osv. Var selv kresen som barn, men spiser alt som voksen, så jeg stresser ikke med det. Passer på at de får i seg noe frukt og grønt hver dag, sunt pålegg på grovt brød, og så får alt annet være bonus🤷🏻‍♀️. Det viktigste for meg er at middag er en samlingsarena hvor det er god stemning. De må alltid smake, men trenger ikke spise mengder av noe de ikke liker. 

Anonymkode: 4c40a...143

Skrevet

Jeg serverer alltid noe til middag som jeg vet barnet spiser. Mine barn liker heller ikke f.eks gryteretter eller gratenger, så da tar jeg av f.eks litt pasta eller grønnsaker som serveres ved siden av. Når vi har salat deler jeg det opp i forskjellige skåler så alle kan velge det det de ønsker. Det er alltid noe de spiser om så det ikke blir et fullverdig måltid. Det følger jeg opp resten av dagen. Heldigvis liker barna mine grønnsaker, så jeg pøser på med det hvert fall!  Jeg oppfordrer alltid til å smake på det som serveres, men tvinger aldri og lar det være ro rundt måltider uten å lage noe styr rundt det. Det er også greit å smake på noe, men ikke like det. 

Jeg var selv et helt ekstremt kresent barn, så jeg vet hvordan det er. Mitt eldste barn var ekstremt kresen som barn og i en periode spiste han omtrent bare pasta. Men nå nærmer han seg tenårene, og spesielt de siste årene velger han selv på egen initiativ å smake på nye ting. Det har vært en gradvis forandring for han. Venter bare på tenårene så han skal begynne å like pizza og taco :) Men jeg er fremdeles kresen som voksen og sliter med mange konsistenser og smaker. Så for mange barn vil jeg tro det faktisk er et problem og ikke snakk om barn som "ikke vil". 

Anonymkode: adb23...fb4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg serverer alltid noe til middag som jeg vet barnet spiser. Mine barn liker heller ikke f.eks gryteretter eller gratenger, så da tar jeg av f.eks litt pasta eller grønnsaker som serveres ved siden av. Når vi har salat deler jeg det opp i forskjellige skåler så alle kan velge det det de ønsker. Det er alltid noe de spiser om så det ikke blir et fullverdig måltid. Det følger jeg opp resten av dagen. Heldigvis liker barna mine grønnsaker, så jeg pøser på med det hvert fall!  Jeg oppfordrer alltid til å smake på det som serveres, men tvinger aldri og lar det være ro rundt måltider uten å lage noe styr rundt det. Det er også greit å smake på noe, men ikke like det. 

Jeg var selv et helt ekstremt kresent barn, så jeg vet hvordan det er. Mitt eldste barn var ekstremt kresen som barn og i en periode spiste han omtrent bare pasta. Men nå nærmer han seg tenårene, og spesielt de siste årene velger han selv på egen initiativ å smake på nye ting. Det har vært en gradvis forandring for han. Venter bare på tenårene så han skal begynne å like pizza og taco :) Men jeg er fremdeles kresen som voksen og sliter med mange konsistenser og smaker. Så for mange barn vil jeg tro det faktisk er et problem og ikke snakk om barn som "ikke vil". 

Anonymkode: adb23...fb4

Du og din sønn er ikke "kresne" (som i kvalitetsbevisste og forfinede i matveien), dere er bare barnslige og kjedelige.

Anonymkode: 0e4e7...f69

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...