Gå til innhold

Vil bli sykepleier!! I alder av 33😫 hjelp, noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kun gått helse og sosialfag 1 året da jeg var 17. Etter det begynte jeg å jobbe med noe helt annet. De 3 siste årene nå har jeg vært fast ringevikar på sykehjem, har også medisinkurs. Likte meg kjempegodt, men nå kreves det noe mer. Enten helsefagarbeider eller sykepleier. Jeg har ingen studiekompetanse, men har så lyst å bli det.  

Jobber i butikk nå og kjenner at jeg ikke vil jobbe med dette i 30år til. Noen tips til ei som ikke har vært skoleflink, er det håp?! 

❤❤

Anonymkode: 60a14...5f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde hoppet i det :) 

Man har ofte en helt annen motivasjon i voksen alder enn i yngre dager = bedre karakterer. 

Anonymkode: 51488...02d

• Liker 17
Skrevet

Glemte å si at jeg kjenner flere som har utdanna seg fra scratch uten studiekompetanse, alle fullførte med gode karakterer :) 

• Liker 4
Skrevet

Høyskolene tar jo hvert år opp noen få studenter som har jobbet mange år som «helsefagarbeider», men da tror det du må ha jobbet maaaange år fulltid. Da det er mange om beinet. Sykepleiestudiet har også blitt veldig populært de siste årene (kanskje enda mer nå etter Corona mtp at man uansett vil ha en jobb selv når alt raser i verden). Snittet for å komme inn er skyhøyt, og studiet er ganske vanskelig (anatomi, medikamentregning osv). 

Hva med å utdanne deg til helsefagarbeider? Sykepleierlønna er jo ikke så mye bedre med tanke på alt slitet.

Anonymkode: fbb83...109

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde hoppet i det :) 

Man har ofte en helt annen motivasjon i voksen alder enn i yngre dager = bedre karakterer. 

Nettopp! Også elsker jeg å jobbe med mennesker, misliker kasse og butikk arbeid. Man finner alltid ut av det til slutt ♡ 

Skrevet

Høyskolene tar jo hvert år opp noen få studenter som har jobbet mange år som «helsefagarbeider», men da tror det du må ha jobbet maaaange år fulltid. Da det er mange om beinet. Sykepleiestudiet har også blitt veldig populært de siste årene (kanskje enda mer nå etter Corona mtp at man uansett vil ha en jobb selv når alt raser i verden). Snittet for å komme inn er skyhøyt, og studiet er ganske vanskelig (anatomi, medikamentregning osv). 

Hva med å utdanne deg til helsefagarbeider? Sykepleierlønna er jo ikke så mye bedre med tanke på alt slitet.

Jeg veg snittet er høyt nå. Men en plass må en jo begynne. Jeg ikke sette meg på skolebenken med 16 åringer, det klarer jeg ikke. Men hvordan skal jeg ellers begynne? Må kanskje bli høyskole først, men må jo ha karakterer for å komme meg inn der. 🤨

Skrevet

Om du ikke har studiekompetanse så er voksenopplæring veien å gå. Så kan du evt få studieplass med 23/5 regelen. 

Anonymkode: c3f0f...399

• Liker 8
Skrevet

Kan du ikke ta fagbrev som helsearbeider som praksiskandidat ?

Anonymkode: 2102e...236

• Liker 4
Skrevet

Jeg veg snittet er høyt nå. Men en plass må en jo begynne. Jeg ikke sette meg på skolebenken med 16 åringer, det klarer jeg ikke. Men hvordan skal jeg ellers begynne? Må kanskje bli høyskole først, men må jo ha karakterer for å komme meg inn der. 🤨

Nei huff å starte med 16 åringer er helt klart uaktuelt. Men hva med voksenopplæring? Eventuelt hjelp fra Nav til omskolering? :)

Skrevet

23/5, les deg opp på det. Meld deg til aktuelle fag som privatist. 

Anonymkode: 91ce0...e51

• Liker 6
Skrevet

33 år er ingen alder. Er mange som er eldre enn deg som begynner å studere. Jeg blir 40 neste år og skal begynne å studere. Bare å hoppe i det. 

Ikke la et tall, eller andres forventinger, hindre deg i å gjøre det du ønsker i livet. 

Anonymkode: 16645...2a8

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har kun gått helse og sosialfag 1 året da jeg var 17. Etter det begynte jeg å jobbe med noe helt annet. De 3 siste årene nå har jeg vært fast ringevikar på sykehjem, har også medisinkurs. Likte meg kjempegodt, men nå kreves det noe mer. Enten helsefagarbeider eller sykepleier. Jeg har ingen studiekompetanse, men har så lyst å bli det.  

Jobber i butikk nå og kjenner at jeg ikke vil jobbe med dette i 30år til. Noen tips til ei som ikke har vært skoleflink, er det håp?! 

❤❤

Beklager, men når du ser i media hvor vanskelig det er å få full stilling, hvor lav lønna er og hvor dårlige arbeidsforholdene er, hvorfor vil du bli sykepleier...?

Anonymkode: b982b...16f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Beklager, men når du ser i media hvor vanskelig det er å få full stilling, hvor lav lønna er og hvor dårlige arbeidsforholdene er, hvorfor vil du bli sykepleier...?

Sikker jobb i fremtiden. Føler meg privilegert av arbeidet og liker å jobbe med mennesker. Man kan spesialisere seg videre med sykepleier yrket i bakhånd. 

Ts 

• Liker 11
Skrevet

Du kan får dekket det gjennom nav siden du ikke har studiekompetanse. Du kan ta opp fag etter 23/5 regelen. Da må du ta de 6 obligatoriske fagene som er norsk, engelsk, naturfag, matte, samfunnsfag, historie. Alt dette er 1.klasse pensum på vgs. Du kan ta alt på 1 år. Da har du noen eksamer til jul og resten til våren. Jeg fikk 6 i naturfag, engelsk og samfunnsfag, og 5 i historie og matte, og 4 i norsk. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sikker jobb i fremtiden. Føler meg privilegert av arbeidet og liker å jobbe med mennesker. Man kan spesialisere seg videre med sykepleier yrket i bakhånd. 

Ts 

Sikker deltidsstilling med dårlig turnus, dårlig lønn og tøffe arbeidsforhold.

Jaja, du velger selv. Du er tross alt 33 og burde evne å reflektere over dette i hvert fall. Er ikke noe privilegert over å bli utnyttet mener nå jeg.

Skrevet

Jeg studerte sykepleie med ei som var nærmere 50 og hadde voksne barn. Kjør på 😄

Anonymkode: 91644...c8e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg studerte sykepleie med ei som var nærmere 50 og hadde voksne barn. Kjør på 😄

Anonymkode: 91644...c8e

Hvordan begynte du? Jeg må rett og slett ha råd, fordi jeg aner ikke hvor jeg skal begynne! Har ikke gått på skole siden omtrent halve livet siden. 😅😫

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du kan får dekket det gjennom nav siden du ikke har studiekompetanse. Du kan ta opp fag etter 23/5 regelen. Da må du ta de 6 obligatoriske fagene som er norsk, engelsk, naturfag, matte, samfunnsfag, historie. Alt dette er 1.klasse pensum på vgs. Du kan ta alt på 1 år. Da har du noen eksamer til jul og resten til våren. Jeg fikk 6 i naturfag, engelsk og samfunnsfag, og 5 i historie og matte, og 4 i norsk. 

Åh tuusen takk for råd!! 

Det finnes altså håp for meg uten karakterer i bakhånd. 

Skal jeg kontakte nav? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Åh tuusen takk for råd!! 

Det finnes altså håp for meg uten karakterer i bakhånd. 

Skal jeg kontakte nav? 

Ja, du kan kontakte nav og fortelle om situasjonen din. De skal være behjelpelige. 

Skrevet

Ja selfølgelig er det håp, du skal mest sannsynlig jobbe over 30 år til. Hvorfor da ikke velge noe man har lyst til å jobbe med. 

Studier er ikke så vanskelig igrunn, det som er at du må bare jobbe med studier. Det tar mye tid. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...