milliemoo Skrevet 26. november 2020 #1 Del Skrevet 26. november 2020 Skrev tidligere ett innlegg om at jeg ønsker en livstilsendring, hvor jeg lurte på om det var noe alternativer til hva jeg skal gjøre. Fikk mange gode svar, og flere som nevnte at jeg burde kontakte en coach som kunne bidra til en endring i livet mitt. Er det noen der ute som kan hjelpe meg? Syntes det er enklere å ta kontakt over nettet enn å oppsøke en coach selv. Ønsker rett og slett en å snakke med om kosthold, trening, og problemer knyttet til det, og løsninger som kan gi meg fornuftige svar og gode samtaler. Milliemoo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #2 Del Skrevet 26. november 2020 Behersker du engelsk, skrifitlig, godt nok til å kunne kommunisere om disse temaene? Anonymkode: b0b44...c81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hot mess Skrevet 27. november 2020 #3 Del Skrevet 27. november 2020 Jeg vet ikke helt hva slags coach du er ute etter, hva slags opplegg du er ute etter, og om du er villig til å betale for det (i så fall, hvor mye?) Hva er det du trenger hjelp til, hva forventer du av oppfølgning? Jeg er ikke coach, men jeg har benyttet coach (spesifikt for trening/kosthold), og jeg vil virkelig anbefale deg å innta en mindre passiv rolle hvis du føler at en coach kan hjelpe deg. Det er så mange som tilbyr slike tjenester, med varierende grad av kompetanse – og selv om du skulle finne noen med det du ser på som nok kompetanse, er det ikke sikkert hen kan hjelpe deg med det du strever med. Det er mye som skal stemme for et godt coach-klient-samarbeid, personlig kjemi bør ikke undervurderes. Det viktigste du må ha klart for deg at en coach kun kan veilede deg. Du må gjøre jobben selv, det du får med en coach er veiledning og hjelp til å ta tak i livet ditt. Er du i en situasjon der du ikke føler for å engang researche og finne en coach selv, og bare vil bli kontaktet, så jeg vet ikke hvor mye en coach kan gjøre for deg. Det du kan bli offer for med en slik holdning, er mennesker som tar kontakt med deg fordi du er så ukritisk at de kan selge inn tjenestene sine, uten at de er rett person for å coache deg. Jeg tror ikke å søke etter noen på denne måten er en god idé. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #4 Del Skrevet 27. november 2020 Hot mess skrev (2 timer siden): Jeg vet ikke helt hva slags coach du er ute etter, hva slags opplegg du er ute etter, og om du er villig til å betale for det (i så fall, hvor mye?) Hva er det du trenger hjelp til, hva forventer du av oppfølgning? Jeg er ikke coach, men jeg har benyttet coach (spesifikt for trening/kosthold), og jeg vil virkelig anbefale deg å innta en mindre passiv rolle hvis du føler at en coach kan hjelpe deg. Det er så mange som tilbyr slike tjenester, med varierende grad av kompetanse – og selv om du skulle finne noen med det du ser på som nok kompetanse, er det ikke sikkert hen kan hjelpe deg med det du strever med. Det er mye som skal stemme for et godt coach-klient-samarbeid, personlig kjemi bør ikke undervurderes. Det viktigste du må ha klart for deg at en coach kun kan veilede deg. Du må gjøre jobben selv, det du får med en coach er veiledning og hjelp til å ta tak i livet ditt. Er du i en situasjon der du ikke føler for å engang researche og finne en coach selv, og bare vil bli kontaktet, så jeg vet ikke hvor mye en coach kan gjøre for deg. Det du kan bli offer for med en slik holdning, er mennesker som tar kontakt med deg fordi du er så ukritisk at de kan selge inn tjenestene sine, uten at de er rett person for å coache deg. Jeg tror ikke å søke etter noen på denne måten er en god idé. Dette også Anonymkode: b0b44...c81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #5 Del Skrevet 27. november 2020 Du må være klar for det selv, skal du bruke masse penger på hjelp så MÅ du være klar for det. Ellers blir det bortkasta tid, du kan jo for eks kjøpe et kostholdsprogram. Satse på det først. Anonymkode: 7d697...b1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 27. november 2020 #6 Del Skrevet 27. november 2020 (endret) Det er viktig at du ønsker det selv og har en indre motivasjon. Men coachen eller veilederen kan lytte og "dytte deg" litt om du står fast, lytte og ikke minst gi råd. Det du også bør ta stilling til er om hva du ønsker. Er det livsstilsendring, en livsendring (som jeg kaller det) eller kun en quick fix. Du skriver livsstilsendring, men du bør reflektere over hva du legger i det. Jeg har gått ned over 85 kg alene, uten hjelp og har selv veiledet andre i vektnedgang. Det som slår meg at mange ønsker endring, men de vet ikke hva den endringen skal innebære. Så du bør sette deg ned og tenke på: hva vil du? Hvis du ser bort fra det å gå ned i vekt eller hva det nå skulle være, hva er ditt ønske for ditt liv? Hvor ser du deg selv om 5-10-15 år? Har du noen mål du ønsker å nå? Hvorfor har det blitt som det har blitt? Hva er det som gjør at du gjør som du gjør? Hvordan fungerer hverdagen din? Er du lykkelig? Har du det bra? Hva er de underliggende årsakene? Det er vanskelig å ta tak i noe uten å gå i dybden av det man ønsker å ta tak i. Husk at det kan være greit å sette seg mål som faktisk er realistiske og ikke for hårete. Noen mener man skal sette seg hårete mål, men for egen del fungerer det dårlig. Det som fungerer for meg er de målene som faktisk er innenfor rekkevidden. Det er ikke et nederlag å kjenne sine begrensinger, men de må heller ikke bli en hvilepute eller begrense deg unødig. Og hele tiden kan mål endre seg, og man kan legge til mål. Etter hvert vil endring skje. Hvordan den endringen blir eller oppstår er det egentlig bare du som styrer. Så har jeg gjerne et motto: jeg setter ikke terskelen for målene mine så høyt at jeg ikke klarer dem selv etter en slitsom dag på jobb. Så mine mål er enkle og målbare: 10 000 skritt og veie kalorier. Det du må finne ut av: hva er gjennomførbart for meg. Det som fungerer for meg, fungerer ikke for deg, så det er viktig å sette seg mål som faktisk er tilpasset deg. Jeg er også av den oppfattelsen av at man skal jobbe mot en så normalisert hverdag som mulig: altså at man ikke nekter seg så mye at man "sprekker" eller må "skeie ut", at livet kan tilpasses på en god måte slik at man kan få til en langvarig endring. Ønsker deg lykke til, og ønsker du råd, er det bare å sende meg en pm. Jeg jobber ikke som coach og ville aldri tatt meg betalt for det, men jeg gir gjerne råd for hvordan det har vært for meg i min prosess hvor jeg har gått ned 85 (snart 90!) kg på litt over 6 år. Det trenger ikke å være tøft og vanskelig, men det er en endring. Og endringer er jo vi mennesker generelt ikke så glad i, så det gjelder å være åpensinnet. Endret 27. november 2020 av SPOCA Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
milliemoo Skrevet 27. november 2020 Forfatter #7 Del Skrevet 27. november 2020 Hot mess skrev (12 timer siden): Jeg vet ikke helt hva slags coach du er ute etter, hva slags opplegg du er ute etter, og om du er villig til å betale for det (i så fall, hvor mye?) Hva er det du trenger hjelp til, hva forventer du av oppfølgning? Jeg er ikke coach, men jeg har benyttet coach (spesifikt for trening/kosthold), og jeg vil virkelig anbefale deg å innta en mindre passiv rolle hvis du føler at en coach kan hjelpe deg. Det er så mange som tilbyr slike tjenester, med varierende grad av kompetanse – og selv om du skulle finne noen med det du ser på som nok kompetanse, er det ikke sikkert hen kan hjelpe deg med det du strever med. Det er mye som skal stemme for et godt coach-klient-samarbeid, personlig kjemi bør ikke undervurderes. Det viktigste du må ha klart for deg at en coach kun kan veilede deg. Du må gjøre jobben selv, det du får med en coach er veiledning og hjelp til å ta tak i livet ditt. Er du i en situasjon der du ikke føler for å engang researche og finne en coach selv, og bare vil bli kontaktet, så jeg vet ikke hvor mye en coach kan gjøre for deg. Det du kan bli offer for med en slik holdning, er mennesker som tar kontakt med deg fordi du er så ukritisk at de kan selge inn tjenestene sine, uten at de er rett person for å coache deg. Jeg tror ikke å søke etter noen på denne måten er en god idé. Tusen takk for svar. Jeg kan researche selv men hvis noen hadde anbefalinger vil jeg gjerne ta i mot det først. Men kloke ord jeg absolutt tar med meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå