Gå til innhold

Tips til fremmovervent sete til liten bil og liten 4 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tips til lite sete som passer i liten bil til litt under snittet unge? Til våren  kommer vi til å snu 4 åringen og la lillebror overta setet, tørr ikke spørre på fb. Gruppen, for da blir jeg bare halshugget. 

hvilket sete er dere fornøyd med?

Anonymkode: 5baf4...c6f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har besafe izi flex og er veldig fornøyd med det. Er vel det smaleste sete på det norske markedet om jeg ikke tar helt feil. 

Anonymkode: a7b28...6c9

• Liker 2
Skrevet

Vi har britax rømer multi tech et eller annet. Den er ganske fin (kan bakovervendt også), litt upraktisk å rengjøre, men det kommer jo an på barnet og om dere tillater at hn spiser kjeks i bilen... 

Anonymkode: 81ce2...921

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har besafe izi flex og er veldig fornøyd med det. Er vel det smaleste sete på det norske markedet om jeg ikke tar helt feil. 

Er ikke maxway smalere? Mener å ha lest at det er det smaleste setet du får tak i? 

Jeg ville uansett gått for beltemontert når du snur fremover, isofix skal jo i utgangspunktet ikke brukes etter 18 kilo :) pass også på at du kjøper et sete med tre-punktsseler, fempunkts er ikke anbefalt fremover. 

Anonymkode: 02e37...adf

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Er ikke maxway smalere? Mener å ha lest at det er det smaleste setet du får tak i? 

Jeg ville uansett gått for beltemontert når du snur fremover, isofix skal jo i utgangspunktet ikke brukes etter 18 kilo :) pass også på at du kjøper et sete med tre-punktsseler, fempunkts er ikke anbefalt fremover. 

Maxway er bakovervendt, izi flex er en beltestol :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Maxway er bakovervendt, izi flex er en beltestol :) 

Ja, det stemmer kanskje. Har av en aller grunn fått for meg at maxway går begge veier 🤷🏻‍♀️😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fremovervendt bilstol til barn med integrert trepunktssele finnes ikke. Og fempunktssele er ikke anbefalt fremover nei, men om barnet er over 15 kg er det bedre med beltestol og feste barnet med bilens trepunkssele.

Isofix er ikke godkjent over 18 kg i stoler der barnet festes med stolens sele. Det er isofix på beltestoler(15-36 kg) også, men da festes barnet med bilens seler. En fordel med isofix på beltestol er stolen da står fast når det ikke sitter barn i, så den ikke blir prosjektil i en evt bråstans eller kollisjon.

Anonymkode: 93ac0...f46

• Liker 4
Skrevet

Til en liten 4 åring er det antageligvis kun Britax Kidfix 2 R el S som passer(om barnet er over 15 kg, hvis ikke, er det ikke lov å plassere det i beltestol)  Til et så lite barn bør det være festepunkt mellom bena, da dette reduserer risiko for for underglidning.(men øker ikke sikkerhet generelt)

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Til en liten 4 åring er det antageligvis kun Britax Kidfix 2 R el S som passer(om barnet er over 15 kg, hvis ikke, er det ikke lov å plassere det i beltestol)  Til et så lite barn bør det være festepunkt mellom bena, da dette reduserer risiko for for underglidning.(men øker ikke sikkerhet generelt)

Barnet er allerede 18 kg, så godt over 15. 

ts

Skrevet

Nei du må ikke finne på å spørre på fb gruppa. De har egne regler der om baklengs til 6 år eller noe

Anonymkode: 08f01...827

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barnet er allerede 18 kg, så godt over 15. 

ts

Jenta vår er 18 kg, 106 cm og snart 5 år, vurderer Britax Kidfix 2s :)  Men ville ikke ha kalt det en liten 4-åring?  

Anonymkode: 88f26...0a8

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jenta vår er 18 kg, 106 cm og snart 5 år, vurderer Britax Kidfix 2s :)  Men ville ikke ha kalt det en liten 4-åring?  

Anonymkode: 88f26...0a8

Nei, kanskje ikke, han er gutt da, og ikke så høy, rundt 1 meter. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei, kanskje ikke, han er gutt da, og ikke så høy, rundt 1 meter. 

ts

Det er en normal 4åring, men enda liten for beltestol. Det er bare en eller to stoler som passer så små barn. Veldig viktig å teste stolene du får tips om også, ikke gå blankt på. Beltestol er den aller viktigste stolen. 

Du bør også vite at om du snur og går for beltestol nå må du høyst sannsynlig kjøpe ny beltestol igjen ved skolestart +/- når han har vokst. Beltestolen varer ikke ut tiden sin når den tas i bruk så tidlig. 

Anonymkode: 20ae8...1b0

• Liker 1
Skrevet

Vi skal også snu nå som han blir 4, og det er den nevnte Britaxen jeg tror vi går for, den ser ut til å ha fått gode tilbakemeldinger.

Anonymkode: 45fc9...35c

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er en normal 4åring, men enda liten for beltestol. Det er bare en eller to stoler som passer så små barn. Veldig viktig å teste stolene du får tips om også, ikke gå blankt på. Beltestol er den aller viktigste stolen. 

Du bør også vite at om du snur og går for beltestol nå må du høyst sannsynlig kjøpe ny beltestol igjen ved skolestart +/- når han har vokst. Beltestolen varer ikke ut tiden sin når den tas i bruk så tidlig. 

Anonymkode: 20ae8...1b0

Vi får ikke lov til å teste stoler nå på grunn av Korona, derfor jeg spør. Vi kan fint kjøpe en beltestol til. 

ts

Skrevet

Vi har besafe izi flex. Kjempe fornøyd med setet. Det er også isofix på det sp det står stødig i bilen.

Skrevet

Vi har maxi-cosi rodifix. Jeg måtte ha et smalt sete som kunne plasseres mellom to bakovervendte stoler, og dette var det smaleste jeg fant. Strålende fornøyd med dette. Det er smalt, kan utvides ettersom barnet vokser og kan tiltes bittelitt bakover slik så barnet ikke synker forover hvis det sovner i bilen. Det kan også brukes veldig lenge. Han jeg kjøpte dette setet til er nå 140 cm og 37 kg og sitter fremdeles godt i setet. (Vet han kan sitte uten, men han liker å sitte i det, så da sitter han der til han går lei.) Lillesøster på 4 og 106 cm har lånt setet noen ganger og sitter også veldig godt i setet. Absolutt verdt pengene!

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.11.2020 den 14.13):

Tips til lite sete som passer i liten bil til litt under snittet unge? Til våren  kommer vi til å snu 4 åringen og la lillebror overta setet, tørr ikke spørre på fb. Gruppen, for da blir jeg bare halshugget. 

hvilket sete er dere fornøyd med?

Du vil jo ikke ha dette svaret antar jeg, men ikke snu ungen. Og i alle fall ikke om det er en liten 4-åring. Jeg har en liten og sped 4,5-åring selv, hun sitter i Axkid minikid. 

Sjekk heller den typen seter. 

Anonymkode: 3b64b...62c

• Liker 1
Skrevet

Vi snudde vår når han fylte fire (ikke liten da, var 113cm og 24kg ved fire år) og valgte Cybex solition x-fix. Passer bra i vår bil :) 

Anonymkode: fab13...63c

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du vil jo ikke ha dette svaret antar jeg, men ikke snu ungen. Og i alle fall ikke om det er en liten 4-åring. Jeg har en liten og sped 4,5-åring selv, hun sitter i Axkid minikid. 

Sjekk heller den typen seter. 

Anonymkode: 3b64b...62c

Du har helt rett.

ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...