Gå til innhold

Nevø som er redd for alt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går på barnetrinnet. 
Jeg passer han ofte og går av og til tom for ting å gjøre med han fordi han er redd for alt mulig. Og vi snakker TEITE ting å være redd for. 
Han er redd for hunden min - greit nok mange er redd hund og min er ganske stor, men han er også redd for AKVARIEFISKENE mine. De er vel en cm store. Han tørr ikke mate dem feks. Hunden greier jeg aldri å venne han til - han er redd den bare den ligger på gulvet i ett annet rom så den må ligge på verandaen når han er på besøk.
Han er redd for å gå ut hvis det snør, han er redd for å sykle, redd for å leke på akebrett, redd for å ta på små krabber hvis vi leker i fjæra, redd for å ta i fisken vi har fanget når vi fisker, redd for å spise sterk mat (det hjelper ikke at jeg lover på mine knær at maten ikke er sterk, så lenge det ikke er pølse å stappe så vil han ikke spise)

I sommer ville jeg ha han med å bade i sjøen - det turte han ikke. Vi brukte redningsvest og var på grunt vann men han nektet. Han er visst veldig vanskelig i bassenget på skolen også. Virker som han er redd vann generelt.

Møte nye barn? Glem det. Ungene i nabolaget her tørr han ikke møte. Flere har vært på og vil leke men de har gitt opp etter uttallige forsøk fordi han aldri vil. Og jeg skjønner dem. 

På skolen er han ikke superflink, men han trenger heller ikke spesialoppfølging. Han kan å lese og får til det meste har jeg inntrykk av så lenge de tar ting litt rolig. 

Jeg begynner å bli ganske lei. Det føles som det eneste vi gjør når han er på besøk er å spise pølse og stappe, leke med biler og se på Disney Channel. Jeg får han ikke med meg UT på ting. Samtidig synes jeg jo synd på han og vil fortsette å ha han her

Jeg har selvfølgelig tatt opp dette med foreldrene og at de kanskje skal snakke med helsesøster (jeg vet ikke, kanskje han har angst eller noe?) men de mener at her er det ingenting galt og at han bare er sånn. 
han har en lillesøster, og hun er rake motsetningen. 

Har noen tips til aktiviteter til barn som er redde for alt?

Anonymkode: 0fbf8...a3e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg høres det jo ut som en type angst.. mange barn sliter med angst og bør i såfall få hjelp. Hadde det vært mitt barn hadde jeg tatt det opp med helsesykepleier eller fastlege, fått henvist til psykolog for i allefall å finne ut hva han er redd for og hvor dypt det sitter :) Mange ting kan være enkelt å snu for profesjonelle :) Høres utrolig slitsomt ut for ham ❤️ Å være redd små akvariefisk og ikke tørre å vasse ut i fjære sammen med en tygg voksen.. Hvis det er som du beskriver så er det jo noe som hemmer ham! 

Anonymkode: 1794c...e99

Skrevet

Høres ut som angst og at han ikke har det så lett. Ikke lett når foreldrene ikke ser at han har det vanskelig. Kanskje de får noen råd av helsesøster du kan bruke også? Fint at du fortsatt vil ha han på besøk selv om du begynner å bli lei, det betyr sikkert mye for han.

Anonymkode: 99f78...751

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...