Gjest Warrior Skrevet 26. november 2020 #1 Skrevet 26. november 2020 Jeg må bare spørre om råd om dette selv om det er litt flaut, og noe jeg ikke har nevnt for noen, men kan være vennene mine har merket det. Jeg blir alltid så sjalu når jeg ser eller hører mine nærmeste venner som betyr alt for meg snakker med andre som de regner som venner, finner på ting med de. Jeg blir så irritert, trist og sjalu. Redd for at de skal like de bedre enn meg. At de velger meg bort. Til og med sjalu når de flørter og skal finne seg nye kjærester. Skjønner ikke hvorfor. Vil ikke være sjalu og har prøvd å tenke positivt men det nytter ikke. Det er liksom greit at jeg snakker med andre for jeg vet jeg aldri velger bort mine nærmeste venner for andre, og det er greit at jeg flørter osv. Det er slitsomt å være så sjalu for folk kan ikke bare være venn med meg og ha tid til bare meg. Jeg skjønner jo det. Skjer at jeg snakker negativt til de også om de andre. F.eks «Du har ikke tid til meg for du er jo bare med xxx, og det en bare han eller henne som er viktig for deg nå.» Jeg er som en unge når det gjelder sjalusien Andre som blir lett sjalu? Hvordan godta at de har andre venner og andre de snakker med også?
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #2 Skrevet 26. november 2020 Hiver meg på her. Og kan signere at slik opplever jeg det og Nylig oppdaget at vennepar ekskluderer oss. Jeg vet ikke om jeg er sjalu for at dem finner på sammen med det andre venneparet uten oss, eller trist for at jeg føler at vi er ekskludert. Ikke sikkert hensikten er å ekskludere oss, men det føles faktisk litt vondt. Det gjør meg ingenting visst ei god venninne av meg reiser med ei annen venninne på tur f.eks som jeg ikke kjenner til. Men stikker når jeg hører at 2-3 venninner av meg i venninnegjengen reiser plutselig på tur og vi sitter kanskje to igjen som ikke har hørt noen ting om denne turen. Anonymkode: fa575...ea0 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #3 Skrevet 26. november 2020 Jeg vil tro det er ganske så vanlig at man blir sjalu på venners venner. Ihvertfall om man føler at man ikke er bestevennen til den man selv føler er ens egen bestevenn. Jeg har følt det selv, opptil flere ganger. Men: det er milevis forskjell å føle sjalusi, og å være passiv-aggressiv, å faktisk bli sur, være ekkel, gjøre det ubehagelig for vennen din! Det er overhodet ikke greit. Du kan ikke noe for hva du føler, men du kan derimot noe for hvordan du oppfører deg. Føler du deg sjalu, javel, så føl på følelsen. Kjenn hvordan det kjennes i kroppen, anerkjenn at nå føler jeg sjalusi, ikke kjeft på deg selv for det, eller prøv å undertrykke følelsen. Men la følelsen bare være der. Så jobber du med å håndtere den på konstruktivt vis - og det er å IKKE være ekkel mot vennen din. Du kan helt fint innrømme at "du, jeg føler meg litt sjalu innimellom", men å anklage og "straffe" vennen din for å også ha andre venner, kan fort føre til at du plutselig står der med en venn mindre. Anonymkode: 34be7...287 5
Gjest Warrior Skrevet 26. november 2020 #4 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vil tro det er ganske så vanlig at man blir sjalu på venners venner. Ihvertfall om man føler at man ikke er bestevennen til den man selv føler er ens egen bestevenn. Jeg har følt det selv, opptil flere ganger. Men: det er milevis forskjell å føle sjalusi, og å være passiv-aggressiv, å faktisk bli sur, være ekkel, gjøre det ubehagelig for vennen din! Det er overhodet ikke greit. Du kan ikke noe for hva du føler, men du kan derimot noe for hvordan du oppfører deg. Føler du deg sjalu, javel, så føl på følelsen. Kjenn hvordan det kjennes i kroppen, anerkjenn at nå føler jeg sjalusi, ikke kjeft på deg selv for det, eller prøv å undertrykke følelsen. Men la følelsen bare være der. Så jobber du med å håndtere den på konstruktivt vis - og det er å IKKE være ekkel mot vennen din. Du kan helt fint innrømme at "du, jeg føler meg litt sjalu innimellom", men å anklage og "straffe" vennen din for å også ha andre venner, kan fort føre til at du plutselig står der med en venn mindre. Anonymkode: 34be7...287 Ja skjønner det ikke er greit å bli sur for det, men det skjer så lett når jeg blir så sjalu for den sjalusien føles så ubehagelig.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #5 Skrevet 26. november 2020 2 hours ago, Warrior said: Skjer at jeg snakker negativt til de også om de andre. F.eks «Du har ikke tid til meg for du er jo bare med xxx, og det en bare han eller henne som er viktig for deg nå.» Jeg er som en unge når det gjelder sjalusien Fortsetter du sånn kommer du til å miste vennene dine, og de kommer til å like andre bedre enn deg. Hadde en av mine venner begynt å si sånne ting til meg hadde jeg blitt ukomfortabel og jeg hadde skjøvet dem unna meg. Jeg er introvert og har begrenset kapasitet til andre mennesker, og orker ikke vennskap det skal bli så mye styr med. Men jeg tror det er håp for deg siden du viser selvinnsikt. Du må finne ut hva sjalusien handler om så du kan gjøre noe med årsaken. Oppsøk eventuelt hjelp til å jobbe med det som ligger bak, enten det er psykolog eller coach eller noe annet. Forhåpentligvis er vennene dine mer tålmodige enn meg så du har litt tid på deg, men vær så snill å kutte ut disse meldingene/kommentarene umiddelbart. Greit nok om det er det du føler, men det vil bare skyve folk vekk. Anonymkode: 82fe7...ad2 8
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #6 Skrevet 26. november 2020 Jeg kan kjenne på det i blant ja. For de fleste rundt meg har mange flere de omgås enn bare meg. Større vennekrets. Det ser jeg jo på bilder og aktivitetsnivået generelt. De haster fra den ene venneavtalen til den andre, mens jeg sitter nærmest å venter på de og kjeder meg i hjel i mellomtiden. Det jeg er redd for er det samme som du skriver, at de skal velge meg bort og at jeg skal miste alle vennene mine. Drømmen min er likevel å ha en "gjeng" med venner hvor alle kommer overens, men det er virkelig lettere sagt enn gjort. Jeg er mer typen som trives best med en av gangen. Blir vi fler så har jeg det med å forsvinne litt i meg selv, bli usikker og stille. Og sliten. Har også opplevd ved ett tilfelle når jeg introduserte en venninne av meg for en annen venninne jeg har, at de endte opp med å henge mest de to sammen uten meg. Det gikk veldig inn på meg, i dag har jeg knapt kontakt med noen av de. Utrolig vanskelig så jeg skjønner deg ts... Anonymkode: 67e58...6fe 1
Silva Pluvialis Skrevet 26. november 2020 #7 Skrevet 26. november 2020 Kan det handle om sterk frykt for avvisning?
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #8 Skrevet 26. november 2020 Jeg også føler på sjalu når mine venner har andre venner som jeg ikke kjenner, og de finner på noe gøy sammen... Er ikke det ganske vanlig da? Man føler man mister vennene sine, at de gjør noe gøy du ikke har fått være med på. Jeg er glad for vennene mine, men den følelsen er der likevel. Anonymkode: 1f59e...46b
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #9 Skrevet 26. november 2020 Alle som ikke har empati er sånn, for de tenker bare på seg selv og kan ikke annet. Anonymkode: 7d88e...76d 1
Silva Pluvialis Skrevet 26. november 2020 #10 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alle som ikke har empati er sånn, for de tenker bare på seg selv og kan ikke annet. Anonymkode: 7d88e...76d Sjalusi betyr ikke at en person nødvendigvis mangler empati. Sjalusifølelser er helt vanlige følelser. Man er ikke ond av den grunn. 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #11 Skrevet 26. november 2020 Uatskillelig skrev (2 minutter siden): Sjalusi betyr ikke at en person nødvendigvis mangler empati. Sjalusifølelser er helt vanlige følelser. Man er ikke ond av den grunn. Dette er ikke vanlig sjalusi, dette er mangel på empati og du er bare naiv og ignorant hvis du tror noe annet: Warrior skrev (3 timer siden): Jeg blir så irritert, trist og sjalu. Redd for at de skal like de bedre enn meg. At de velger meg bort. Anonymkode: 7d88e...76d 1
Silva Pluvialis Skrevet 26. november 2020 #12 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er ikke vanlig sjalusi, dette er mangel på empati og du er bare naiv og ignorant hvis du tror noe annet: Anonymkode: 7d88e...76d Mangel på empati at han er redd for å bli avvist? 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #13 Skrevet 26. november 2020 Jeg hadde en jeg anså som en svært god venninne. En av mine aller nærmeste venninner. Vi ble kjent i 8.klasse på ungdomsskolen og hang sammen ukentlig til i begynnelsen av tjueårene. Da skulle Hun flytte til en annen by for å studere. En annen venninne av meg går på samme skolen som henne, og de ble etterhvert kjent. Jeg hører aldri noe fra venninne nr en lenger. Jeg tenkte først at det var avstanden som gjorde at det ble sånn, men hun tar aldri kontakt i ferier eller når hun er hos moren sin som bor en 30minutters togtur unna meg heller. Jeg har litt kontakt med venninne nr 2. Hun snakker iblant om henne (venninne nr 1) og da kjenner jeg at det stikker litt. Egentlig veldig mye. Hun fortalte blant annet at hun var i bursdagen hennes med bare familien og hun som eneste venninne tilstede. Det gjorde vondt at ikke jeg også var invitert. Jeg har sagt at jeg syns det er trist at jeg aldri hører noe fra henne, og spurt om det er noen grunn til det. Da svarer hun bare at hun har mye på timeplanen, så hun glemmer å holde kontakten med folk. Men det høres ut som en unnskyldning bare. I den situasjonen syns jeg ikke det er noe gøy å få vennskapet dems gnidd inn med snaps eller Instagram bilder osv. Men ellers går jeg ikke rundt å er sjalu på at andre venner er med hverandre. Anonymkode: 0325b...05f 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #14 Skrevet 26. november 2020 Uatskillelig skrev (1 minutt siden): Mangel på empati at han er redd for å bli avvist? Nei, mangel på empati er å ikke klare å tenke på andre enn seg selv. Hvert fall ikke være glad på andres vegne. Det inkluderer også det å ikke forstå andre, akkurat sånn du ikke gjør med denne kommentaren. Anonymkode: 7d88e...76d
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #15 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde en jeg anså som en svært god venninne. En av mine aller nærmeste venninner. Vi ble kjent i 8.klasse på ungdomsskolen og hang sammen ukentlig til i begynnelsen av tjueårene. Da skulle Hun flytte til en annen by for å studere. En annen venninne av meg går på samme skolen som henne, og de ble etterhvert kjent. Jeg hører aldri noe fra venninne nr en lenger. Jeg tenkte først at det var avstanden som gjorde at det ble sånn, men hun tar aldri kontakt i ferier eller når hun er hos moren sin som bor en 30minutters togtur unna meg heller. Jeg har litt kontakt med venninne nr 2. Hun snakker iblant om henne (venninne nr 1) og da kjenner jeg at det stikker litt. Egentlig veldig mye. Hun fortalte blant annet at hun var i bursdagen hennes med bare familien og hun som eneste venninne tilstede. Det gjorde vondt at ikke jeg også var invitert. Jeg har sagt at jeg syns det er trist at jeg aldri hører noe fra henne, og spurt om det er noen grunn til det. Da svarer hun bare at hun har mye på timeplanen, så hun glemmer å holde kontakten med folk. Men det høres ut som en unnskyldning bare. I den situasjonen syns jeg ikke det er noe gøy å få vennskapet dems gnidd inn med snaps eller Instagram bilder osv. Men ellers går jeg ikke rundt å er sjalu på at andre venner er med hverandre. Anonymkode: 0325b...05f Glemte å legge til at jeg har vært i familiebursdagen hennes før. Anonymkode: 0325b...05f 1
Silva Pluvialis Skrevet 26. november 2020 #16 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, mangel på empati er å ikke klare å tenke på andre enn seg selv. Hvert fall ikke være glad på andres vegne. Det inkluderer også det å ikke forstå andre, akkurat sånn du ikke gjør med denne kommentaren. Anonymkode: 7d88e...76d Hvor har TS skrevet at han bare tenker på seg selv? Han åpner seg opp om noe sårt og så begynner folk å angripe han. Det er helt normalt å bli sjalu, men nei, det er ikke greit å la det gå utover andre. Det tror jeg vi alle er enige i. Samtidig er vi bare mennesker og vi gjør alle feil. Ingen er perfekte. 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #17 Skrevet 26. november 2020 Jeg er glad i mine venner, som betyr at jeg unner de bare gode ting. Om de har det fint og godt med andre venner, så er det bare flott! Anonymkode: ddf57...bc4 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #18 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Alle som ikke har empati er sånn, for de tenker bare på seg selv og kan ikke annet. Anonymkode: 7d88e...76d Man mangler ikke empati om man føler sjalusi. Det er normalt å føle sjalusi i større eller mindre grad. Anonymkode: 1f59e...46b
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #19 Skrevet 26. november 2020 Uatskillelig skrev (5 minutter siden): Hvor har TS skrevet at han bare tenker på seg selv? Han åpner seg opp om noe sårt og så begynner folk å angripe han. Det er helt normalt å bli sjalu, men nei, det er ikke greit å la det gå utover andre. Det tror jeg vi alle er enige i. Samtidig er vi bare mennesker og vi gjør alle feil. Ingen er perfekte. Trenger TS å skrive det for at det skal være sant? Velkommen til galskap. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man mangler ikke empati om man føler sjalusi. Det er normalt å føle sjalusi i større eller mindre grad. Anonymkode: 1f59e...46b Du og. Galskap for alle. Håper du aldri blir lei. Anonymkode: 7d88e...76d
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #20 Skrevet 26. november 2020 True friends are noe something you obtain, but something you earn from within. Anonymkode: 502c0...7ad 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå