Gå til innhold

Gammel katt på 15 år og mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gammel perser på 15,5 år. Hun er snill og grei men jeg merker at det er litt geriatri nå. Hun sover sikkert 20 av 24 timer i døgnet. Hun har endret adferd fra å være stille og rolig, til å kreve mye mer kos, mye søl med mat og drikke, dårlig syn, lite egenstell av pels, og hun gnåler noe fryktelig «uten grunn» mens hun kan sitte kjempelenge å se i luften. Har vært hos veterinær og er ikke noe som feiler henne mer enn alder. Hun har alltid spist tørrfôr og da spesialfór pga nyrene. Jeg legger merke til at hun ikke spiser mye av det lenger. Hun tygger det liksom ikke men svelger det og setter fast i halsen sånn at hun må «krake» det ut. Jeg lurer på om hun sliter med å tygge på grunn av dette. Hun blir veldig rolig og mett straks hun får våtfor og da helst mousse. 
Er det innafor å gi henne stort sett våtfor nå og alltid ha tørrfôr tilgjengelig uansett? 
Finnes det noen anbefalt våtfor, da helst mousse eller suppe som er bra for nyre og urinveier? Har aldri pleid å kjøpe så mye av det da hun har foretrukket tørrfôr til nå. 

Anonymkode: 3d889...531

Skrevet

Ja, jeg ville gitt henne bare våtfor eller bløtt opp tørrforet. De kan ha problemer med tennene når de blir såpass gamle.

Ta kontakt med dyrlege eller en god dyrebutikk for å få råd om konkrete formerker for eldre katter. 

• Liker 2
Skrevet

Har veterinær sjekket tennene? 
en gammel katt kan gjerne skjemmes bort ekstra. Det finnes masse våtfor som er tilpasset, slik som nyrer, urinveier osv. 

prøv å bløte tørrforet. Da bør du ikke lage mye på en gang siden det blir fort dårlig, men mulig det vil fungere bra for pus. 

Anonymkode: 56d32...914

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har veterinær sjekket tennene? 
en gammel katt kan gjerne skjemmes bort ekstra. Det finnes masse våtfor som er tilpasset, slik som nyrer, urinveier osv. 

prøv å bløte tørrforet. Da bør du ikke lage mye på en gang siden det blir fort dårlig, men mulig det vil fungere bra for pus. 

Ja hun var nylig på kontroll og da ble tenner sjekka. Han fant ingenting galt, men kan jo hende det spesial-fóret blir for hardt for «gamle» tenner. Hun har alltid vært frisk og rask, lite sykdom bortsett fra nyrene de siste årene, men har vært stabilt med tilpasset kost. 
Skal prøve å bløte tørrforet ja. Det var lurt. Tusen takk for tipset 😊

Skrevet

Hallo??? Hvorfor har du ikke tatt henne til dyrlege? Slapp, spiser lite og mjauing kan være kreft eller annet ubehag hun går og bærer på. Hun forsøker si fra, men du gjør ingenting

Anonymkode: 7365b...4a8

Skrevet

Min katt slet også med å få i seg mat på slutten, og jeg fikk katten sjekket hos vet, ang tenner. 

Vet fant ikke noe på sjekk, men skulle legge katten i bedøvelse, å sjekke bedre dagen derpå, da dyrlegen antok at det var tannproblematikk. 

Da gang dyrlegen en svulst under tungen, som ikke lot seg gjøre noe med :(

ikke for å skremme altså. Men er du helt sikker på at veterinær sjekket under tunge og diverse? 

Anonymkode: ee0bc...659

Skrevet

Hallo??? Hvorfor har du ikke tatt henne til dyrlege? Slapp, spiser lite og mjauing kan være kreft eller annet ubehag hun går og bærer på. Hun forsøker si fra, men du gjør ingenting

Kan du lære deg å lese?🤦🏼‍♀️
Dyrlegen finner ikke noe galt annet en alderdom! 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun har vært hos veterinær, les før du svarer 🤦🏼‍♀️

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja hallo. Les tråden. Skreiv det til og med i hovedinnlegget. Katta har vært hos dyrlege. 

• Liker 1
Skrevet

Min katt slet også med å få i seg mat på slutten, og jeg fikk katten sjekket hos vet, ang tenner. 

Vet fant ikke noe på sjekk, men skulle legge katten i bedøvelse, å sjekke bedre dagen derpå, da dyrlegen antok at det var tannproblematikk. 

Da gang dyrlegen en svulst under tungen, som ikke lot seg gjøre noe med :(

ikke for å skremme altså. Men er du helt sikker på at veterinær sjekket under tunge og diverse? 

Ja har vært både på generell kontroll og nylig ekstrasjekk fordi jeg var bekymret for at hun ikke spiste så mye, vekt og tenner. Hun fikk bedøvelse fordi de måtte se ordentlig. Alt ser fint ut, men fikk liksom ikke noe anbefalinger på fóret. 
TS

• Liker 1
Skrevet

Ja har vært både på generell kontroll og nylig ekstrasjekk fordi jeg var bekymret for at hun ikke spiste så mye, vekt og tenner. Hun fikk bedøvelse fordi de måtte se ordentlig. Alt ser fint ut, men fikk liksom ikke noe anbefalinger på fóret. 
TS

Det er bra! Da er det nok bare at pus kanskje sliter litt med gamle tenner. 

Jeg ble anbefalt hills mousse/paté (? Litt usikker, tror det var mousse) til pus på siste dagene, da han slet med å få i seg mat. Den gikk ned på høykant ❤ 

Boksen ser ut som en leverposteiboks, og innholdet hadde også konsistens som en leverpostei. 

Kan det være noe for pusen din? Veldig enkel å få i seg i alle fall :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ikke helt det du spør om, men jeg har hatt mye hell med å gå over fra å ha tørrfor stående i skål til å heller tilby det en gang om dagen fra hånden, bit for bit, sammen med mye ros og oppmerksomhet for at katten spiser.  Det fungerte veldig bra på min gamle katt (20+) da apetitten skrantet de siste årene. Ellers fikk hun små porsjoner våtfor utover dagen når hun ville ha.

Endret av Rumle
Skrevet

Det er bra! Da er det nok bare at pus kanskje sliter litt med gamle tenner. 

Jeg ble anbefalt hills mousse/paté (? Litt usikker, tror det var mousse) til pus på siste dagene, da han slet med å få i seg mat. Den gikk ned på høykant ❤ 

Boksen ser ut som en leverposteiboks, og innholdet hadde også konsistens som en leverpostei. 

Kan det være noe for pusen din? Veldig enkel å få i seg i alle fall :)

Jeg skal dra bort på dyrebutikken å sjekke om de har den inne. Hun har vært så kresen på maten før, så må prøve meg litt fram. Men vil ikke kjøpe de billig-merkene som ikke er tilpasset urinveier og nyre. Vil at hun skal ha det bra den tiden hun har igjen. Takk for tips. 
TS

• Liker 2
Skrevet

Jeg skal dra bort på dyrebutikken å sjekke om de har den inne. Hun har vært så kresen på maten før, så må prøve meg litt fram. Men vil ikke kjøpe de billig-merkene som ikke er tilpasset urinveier og nyre. Vil at hun skal ha det bra den tiden hun har igjen. Takk for tips. 
TS

Hills er i alle fall veldig bra, kjøpte det hos veterinæren, men mener de selger der på feks musti også (nettbutikk/fysisk butikk). 

Ellers er det ingenting i veien med å ringe til veterinæren du var hos, å spørre etter tips :)

• Liker 2
Skrevet
Rumle skrev (2 minutter siden):

Ikke helt det du spør om, men jeg har hatt mye hell med å gå over fra å ha tørrfor stående i skål til å heller tilby det en gang om dagen sammen med mye ros og oppmerksomhet for at katten spiser.  Det fungerte veldig bra på min gamle katt (20+) da apetitten skrantet de siste årene. Ellers fikk hun små porsjoner våtfor utover dagen når hun ville ha.

Ja jeg har prøvd det også, men da det heller ikke fungerte spesielt godt (bortsett fra at hun var ekstra sulten og bare slukte det uten å tygge) så måtte jeg ta en ekstrasjekk hos veterinær. Tror bløting av tørrforet og ekstra våtfor framover må prøves 😊 Takk for svar. 
TS

Annonse
Skrevet

Prøv med suppe. Det synes min gamle katt var stas. I tillegg fikk den mousse, og ekstra knasende godis. Den var ikke så interessert i tørrfôr når alderdommen kom. Den fikk naturligvis annen mat også, men appetitten er ikke på topp når de begynner å bli gamle. 

Anonymkode: 86be5...ceb

Skrevet

Prøv med suppe. Det synes min gamle katt var stas. I tillegg fikk den mousse, og ekstra knasende godis. Den var ikke så interessert i tørrfôr når alderdommen kom. Den fikk naturligvis annen mat også, men appetitten er ikke på topp når de begynner å bli gamle. 

Anonymkode: 86be5...ceb

Suppe som selges i små poser? 
TS

Skrevet

Jeg har to eldre katter i hus. De fikk et helt nytt liv og ble revitaliserte da jeg kuttet ut både tørrfor å dårlig våtfor kjøpt på matbutikk.

Anbefaler deg å prøve vårtforet Natures Menu. Det billigste stedet jeg har funnet det til salgs er via petworld.no. 

https://www.petworld.no/natures-menu-beef-chicken-12x100g

Mine katter gikk fra å være ganske tynne, med matt pels og dårlig muskulatur, til å virkelig blomstre opp, begynne å leke igjen og de ser mange år yngre ut. Foret er uten tilsetningsstoffer og har høykvalitetsproteiner som er lett for kroppen å ta opp.

Anonymkode: afec9...2e3

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har to eldre katter i hus. De fikk et helt nytt liv og ble revitaliserte da jeg kuttet ut både tørrfor å dårlig våtfor kjøpt på matbutikk.

Anbefaler deg å prøve vårtforet Natures Menu. Det billigste stedet jeg har funnet det til salgs er via petworld.no. 

https://www.petworld.no/natures-menu-beef-chicken-12x100g

Mine katter gikk fra å være ganske tynne, med matt pels og dårlig muskulatur, til å virkelig blomstre opp, begynne å leke igjen og de ser mange år yngre ut. Foret er uten tilsetningsstoffer og har høykvalitetsproteiner som er lett for kroppen å ta opp.

Anonymkode: afec9...2e3

Takk for tips. Skal sjekke det opp. Har aldri kjøpt fór på vanlig matbutikk. Har vel hendt en og annen gang når krise. Hun har fortsatt blank og svart pels. 

TS 

Skrevet

Definitivt gå over til våtfor og eventuelt tørrfôr for gamle katter, det er ikke så hardt og lettere å tygge. Våtfor får du også for ulike medisinske problemer hos vetrinære eller dyrebutikken. Her har vår dyrlege sagt gammelpusen får spise det den vil, så nå går det mye i kattungefor. Det liker hun godt og hun trenger ikke spise så mye for å få nok energi. 

Annen ting å tenke på er at katter dessverre også blir senile... Din virker å ha litt typiske tegn, masete, slutter å stelle seg, stirrer tomt ut i lufte. Desorientert? Det kan motvirkes med næringsrik mat og psykisk stimuli og litt lek, men det er dessverre ingen kur... 🙁

Anonymkode: 276b5...7c5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...