Gå til innhold

Fjerne galleblæra, erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer mest på hvordan livet ditt er i ettertid? 
Kirurgen jeg snakket med sa at en del sliter med diarè etter å ha spist div matretter. 
Legger man raskere på seg etter å ha fjernet galleblæra? Evt motsatt? 

Ble du raskt kvitt smertene etter å ha fjernet den? 

Anonymkode: 0d8f8...6ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fjerna galleblæra for drøyt to år siden, og lever i dag helt normalt. Jeg hadde en periode der jeg ble dårlig i magen av å spise egg og bacon, men det gikk seg til og kan ha vært helt urelatert. Har verken gått opp eller ned i vekt.

Jeg husker ikke helt hvor lenge jeg hadde vondt, men kanskje en ukes tid? De første dagene var klart verst og så ble det gradvis bedre. Det var SÅ verdt det for å slippe anfallene og å kunne spise hva jeg vil uten å være redd.

Skrevet

Ikke hatt noen problemer etter å ha fjernet den, husker at etter operasjonen så spurte de om det var vondt og om jeg trengte smertestillende. Jeg skjønte ikke hvorfor de spurte, for gallesmertene var så jævlige at det lille ubehaget etter operasjonen affiserte meg ikke ;) 

Anonymkode: b6dcc...73f

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok den for 15 år siden, og jeg kan ikke spise normalt i det hele tatt. Tåler ingenting av fete matvarer. Vanlig norwegia er for fett, nøtter er for fett, avokado, olje, alt er for fett. De fleste grønnsaker er problematisk, laktose er problematisk, diaré hver eneste dag, og toppen på kransekaka er at jeg fortsatt har smerteanfall. Gikk ned i vekt. Ser 20 år eldre ut, dratt og sliten. Men operasjonen var enkel, bare vondt i noen dager. 

Anonymkode: 6b14e...f13

Skrevet

Fjernet galleblæra for vel 20 år siden. I ettertid har jeg hatt relativt hyppige "fantom-anfall", og jeg tror virkelig det bare var psykisk, for etter at jeg startet å legge merke til hvordan de artet seg, og kunne slå fast at det slett ikke var like vondt som før, og at de var over i løpet av tjue minutter, har det ikke kommet flere. 

Man legger ikke raskere på seg av å ikke ha galleblære, men det å plutselig kunne spise hva man vil uten å få vondt, er nok en endring i tilværelsen man bør ta hensyn til.

Anonymkode: 81914...07f

• Liker 1
Skrevet

Jeg fjernet den for fem år siden. Jeg har daglig diare, tar imodium flere ganger om dagen for å få litt fastere avføring. Har vondt en sjelden gang, gjerne da i perioder. Men ikke voldsomme anfall. Jeg fikk beskjed om at man kan danne steiner i gallegangene i leveren også. 

Anonymkode: b8201...c32

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tok den for 15 år siden, og jeg kan ikke spise normalt i det hele tatt. Tåler ingenting av fete matvarer. Vanlig norwegia er for fett, nøtter er for fett, avokado, olje, alt er for fett. De fleste grønnsaker er problematisk, laktose er problematisk, diaré hver eneste dag, og toppen på kransekaka er at jeg fortsatt har smerteanfall. Gikk ned i vekt. Ser 20 år eldre ut, dratt og sliten. Men operasjonen var enkel, bare vondt i noen dager. 

Anonymkode: 6b14e...f13

Uff, leit å høre! 

Skrevet

Takk for svar! 
Synes det er rart, for når jeg leser om gallestein og smertene som følger med så kjenner jeg meg ikke helt igjen.

Har ikke anfall, bare konstante stikkende/brennende smerter på Høyre side, verre når jeg ligger. Blir ikke verre av å spise heller. 
Men mange gallesteiner er påvist ved CT, så de regner med det er det som fører til smertene mine. 

Skrevet

Jeg har virkelig hatt null plager etter operasjon.  Levde en periode i ketose (altså med nokså fettrik mat), selv ikke det ga meg plager med løs mage eller smerter.

I etterkant av operasjonen var jeg ekstremt støl, men bortsett fra at jeg fikk en helt vanvittig hodepine etter narkosen trengte jeg ikke smertestillende etter operasjonsdagen.

Anonymkode: 4b1e2...726

Skrevet

For meg slet og rev det litt i agraffene, altså metall"stingene" som de brukte, men det var forventet, så ok. I ettertid har jeg kunnet spise akkurat som jeg vil. Jeg var litt spent på det i begynnelsen, men prøvde meg frem og så langt har jeg ikke hatt noe problem som skyldes fjerning av galleblæren.

Skrevet

Kjekt å lese så mange positive erfaringer :) 

Skrevet

Ingen problemer her, lever akkurat som før. Eneste endring er at smertene ble borte 😊

Anonymkode: 82e5a...ed8

• Liker 1
Skrevet

Fjernet den for åtte år siden, og har ikke angret en dag! Eneste bivirkning er at jeg får gallegangskramper  (tilsvarende smerter som gallesteinsanfall mer eller mindre) av kodein-preparater, f.eks. cosylan eller paralgin forte. Det kan jeg leve fint uten, smertene som skal døyves er stort sett mindre vonde enn gallesteinssmerter uansett :) 

Skrevet

Jeg fjernet min pga polypper (ikke gallesteinsanfall), og har ikke merket noe spesielt. Operasjonen gikk fint, lite smerter, og spiser det jeg har lyst på.

Har gått ned i vekt siste året, men tror ikke det har noe med operasjonen å gjøre - den ble foretatt for 3 år siden.

Anonymkode: e213a...241

Skrevet

Jeg reagerer på egg, kokt eller stekt. Så det spiser jeg kun hjemme, her har jeg toalett tilgjengelig raskt når trangen kommer. For den kommer en tid etter inntak. 
Kan også reagere på fet mat, f.eks ribbe eller svinekoteletter. Det hjelper å balansere det med en god mengde surkål/rødkål da. 

Bortsett fra dette går det helt fint uten galleblære. Fjernet den for fem år siden. 

Anonymkode: 688c1...a35

Skrevet

Fjernet den for 2 år siden. 

Som en sa over, når jeg våknet etter operasjonen ble jeg tilbudt smertestillende, men takket nei - jeg hadde jo ikke vondt. Kan ikke måle seg meg gallesteinsanfall. 

Dagen etter kom jeg hjem og fikk veldig med smerter igjen og ble lagt inn. En gallestein hadde satt seg fast og ble lagt på overvåkning pga skyhøye lever verdier. 

Når jeg begynte å trene igjen så fikk jeg vondt i galleblæren. Var visst vanlig og gikk over etter noen måneder. Men ikke i nærheten av et anfall. Ellers har jeg ikke hatt noen som helst smerte. 

Nå kan jeg spise det jeg vil uten voldsomme smerter og kvalme, det var kun rett etterpå jeg fikk beskjed om å være litt forsiktig med maten. Jeg har litt løs mage i ny og ne, men det har jeg alltid hatt. Vekten forble den samme så vidt jeg husker. 

Anonymkode: a777d...2ac

Skrevet

Ingen som har tenkt på hvorfor dere måtte fjern galleblæren? Årsaken til at det ble sånn? 

Anonymkode: 9604f...754

Skrevet

Fjernet galleblæra for fire år siden. Familiehistorikk med flere som har hatt overproduksjon av gallestein, uten at noen vet hvorfor. 

Usikker på årsakssammenhengene, men i ettertid har jeg måttet gå over til laktosefrie produkter, og har blitt plaget med refluks. Jeg har måttet kutte ned på fet mat (ost og bacon i normale mengder går heldigvis bra, men det å spise f.eks andebryst er utelukket) og IBS-lignende symptomer kommer og går i perioder.

Jeg er fortsatt glad for å slippe de sinnsyke anfallene, men jeg er ikke så velfungerende som jeg hadde håpet.

Har gått noe ned i vekt, men det er fordi jeg har måttet legge om kostholdet noe, i forsøk på å dempe reflukssymptomene.

Anonymkode: 82f65...184

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.11.2020 den 2.59):

Ingen som har tenkt på hvorfor dere måtte fjern galleblæren? Årsaken til at det ble sånn? 

Anonymkode: 9604f...754

Har selvsagt tenkt på det, og jeg har landet på uflaks 😊 Normalvektig og lever på helt vanlig mat. Kunne, i likhet med de fleste, selvsagt spist mer frukt og grønt.

Anonymkode: 82e5a...ed8

• Liker 1
Skrevet

Ingen bivirkninger/plager i etterkant. 1 år siden operasjonen. 

Anonymkode: 2207d...85d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...