Gå til innhold

Må de ta inn xx personer til intervju i offentlige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har søkt på drømmejobben, og skal på intervju. Men jeg kan ikke, ut fra søkerlisten, forstå at jeg er innkalt. Jeg har ingen erfaring, og det er mange på søkerlisten som har veldig relevant utdanning. 

Jeg er nyutdannet juni 2020. 

Har jeg egentlig sjans på jobben? Sånn egentlig?

Eller er det å misbruke min tid å kalle meg inn på intervju ?  

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan være andre ting enn bare utdanning som vektlegges for stillingen. Har hatt mange jobber hvor jeg faglig sett neppe var den mest kvalifiserte søkeren, men jeg hadde andre kvaliteter som gjorde at jeg var fristende som ansatt likevel. Men det kommer jo litt an på bransjen og stillingen.

Anonymkode: 06c6e...34d

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Baktusen said:

Har søkt på drømmejobben, og skal på intervju. Men jeg kan ikke, ut fra søkerlisten, forstå at jeg er innkalt. Jeg har ingen erfaring, og det er mange på søkerlisten som har veldig relevant utdanning. 

Jeg er nyutdannet juni 2020. 

Har jeg egentlig sjans på jobben? Sånn egentlig?

Eller er det å misbruke min tid å kalle meg inn på intervju ?  

Etter min erfaring tar de inn alt fra 4-10 personer på intervju, Det vanligste er kanskje 5. Men det kan godt være at stillingen er tiltenkt en intern søker, ja. 

Anonymkode: b5edb...a18

• Liker 3
Skrevet

Det varierer veldig hvor mange de tar inn til intervju, og om de tenker 2 runder med intervju. Tenker de det tar de ofte inn 6-10 kandidater. OG det trenger ikke være de mest kvalifiserte som går videre til 2. gangs intervju 😉 

Så møt opp på intervjuet og selg deg selv som best du kan :) Skulle du ikke få jobben allikevel kan du se på det som en nyttig intervjutrening. 

• Liker 1
Skrevet

I offentlig sektor er det gjerne ikke så kjenpestor turnover, og mange steder kan aldersfordelingen bli litt for skjev, det er mange dyktige 55-åringer med masse erfaring - og nettopp derfor vil man få inn unge, nyutdannede med fersk kunnskap og nye øyne! Så det kan være det er nettopp dette de er ute etter :)

Anonymkode: 2e1fb...5c3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

I offentlig sektor er det gjerne ikke så kjenpestor turnover, og mange steder kan aldersfordelingen bli litt for skjev, det er mange dyktige 55-åringer med masse erfaring - og nettopp derfor vil man få inn unge, nyutdannede med fersk kunnskap og nye øyne! Så det kan være det er nettopp dette de er ute etter :)

Anonymkode: 2e1fb...5c3

Jeg tror også dette har noe å si. Som nyutdannet så er man også lettere å forme inn i stillingen, enn en ansatt som har mange års erfaring og kanskje er litt låst i egen tankemåte. 

Anonymkode: d27d5...d73

Skrevet

Jeg har bare erfaring med statlige stillinger. Men de må ta inn til intervju minst en som har hull i CVen, en som har funksjonsnedsettelse, en av utenlandsk bakgrunn ol. Uavhengig om de mener de bør ansettes eller ikke.

Anonymkode: cdbd7...cea

Skrevet (endret)

Jeg har nettopp fått jobb i det offentlige uten relevant erfaring på stillingen jeg søkte på. Jeg danket ut en kandidat med flere års erfaring. De sa til meg at jeg hadde definitivt gjort det beste intervjuet, og de ville ha folk med ulik bakgrunn. Som noen her beskriver er de opptatt av å fornye seg, og få folk utenfra som kanskje ser på arbeidsoppavene på en litt annen måte. De har nok med folk med 20 års bakgrunn med arbeidsoppgåvene, og trenger friske øyne.

Så ikke gi opp, kommer du til intervju, kjør på. Jeg var egentlig sikker på at jeg ikke kom til å få jobben, men søkte og stilte opp på intervju likevel med få forventinger. Jeg tenkte egentlig jeg skulle bruke intervjuet som en øvelse på å forbedre meg, og hadde forberedt meg på forhånd på svar som det er lurt å tenke gjennom. Visste seg at det var en oppskrift på suksees.

Så langt har de ikke angret seg - de jeg jobber med er så imponert over hvor fort jeg har kommet inn i driften og hvor raskt jeg jobbet selvstendig.

Endret av missmcbeal
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...