Gjest Gjest Skrevet 5. august 2005 #21 Skrevet 5. august 2005 Jeg husker at jeg var også litt frustrert i siste innspurt før bryllupet, fordi mange ville gi ting som ikke sto på ønskelisten, og de ville helst ha oss med for å finne ting de kunne gi. Som om vi ikke hadde nok å ordne den siste uken, så måtte vi i tillegg løpe rundt i glassmagasiner med halve slekta. Og dette går ikke på å være utakknemlig, det var jo de som ville legge så mye i dette.
sensommer brud Skrevet 5. august 2005 #22 Skrevet 5. august 2005 Utdrikkingslag først hvor alle måtte ut med 1100,- kroner,← Hva! Så dyrt for utdrikninglaget - det håper jeg ikke min forlover planlegger, da ville jeg blitt helt flau ovenfor mine venner. Er vant til at det ikke koster med enn 3-400 kr...
Gjest Principessa Skrevet 5. august 2005 #23 Skrevet 5. august 2005 Hva! Så dyrt for utdrikninglaget - det håper jeg ikke min forlover planlegger, da ville jeg blitt helt flau ovenfor mine venner. Er vant til at det ikke koster med enn 3-400 kr... ← Helt enig! Det er helt ville priser! Jeg vet at jentene som kommer i mitt u.lag skal ut med 350,-, men i mannens u.lag må gutta ut med 1000,-. Helt håpløst spør du meg. Så jeg forstår godt at man ikke legger så mye i gaven hvis det koster såpass med reise, opphold og u.lag. Ingen tvil!
Caramba Skrevet 5. august 2005 #24 Skrevet 5. august 2005 Hva! Så dyrt for utdrikninglaget - det håper jeg ikke min forlover planlegger, da ville jeg blitt helt flau ovenfor mine venner. Er vant til at det ikke koster med enn 3-400 kr... ← Jepp, her skulle det ikke spares på noe. Vi reiste bort for å overnatte på et fint hotell, med dertil dyr middag og andre festligheter som kostet penger... (Det ble litt surmulig i krokene under festen, det var vist ikke bare jeg som hadde reagert)
Gjest Gjest_Annie78_* Skrevet 5. august 2005 #25 Skrevet 5. august 2005 Det må jo gå an å ønske seg det man vil ha og føler man har bruk for, både penger og andre gaver. Vi hadde ikke sagt at vi ønsket oss penger i bryllupsgave, men endte opp med ganske mye i pengegaver, som nå går til å kjøpe en helt vidunderlig dobbeltseng!!! (Hadde bare en gammel en på 120 cm fra før....) Og i takkekortet til de som gav penger, kommer vi til å skrive takk for bidraget til en helt fantastisk seng, som vi kommer til å ha glede av flere timer i døgnet hver dag hele året. Synes det er halt greit at folk gir gaver de gjerne vil, men en ønskeliste må jo forståes slik at det er mulig for gjestene å få vite hva brudeparet ønsker seg, uten at de må kjøpe akkurat det. Vi fikk mye utenom ønskelistene, og er kjempeglad for alt vi fikk! Så, altså, det at dere ønsker dere penger, burde folk godta, og så er det opp til dem om de vil gi dere penger eller ikke............
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2005 #26 Skrevet 5. august 2005 Jeg liker ikke å gi pengegaver i et bryllup, og jeg synes det er frekt å ønske seg penger (men jeg vet at mange er uenig med meg). På den annen side synes jeg det er håpløst og faktisk lite hensynsfullt med gjester som gir en masse skrot man ikke har bruk for. Venninnen min fikk f.eks en grusom rosemalt postkasse, og hun bor til og med i blokk, så hun kan ikke bruke den (selv om hun hadde villet). Gavelister er tingen!!! Jeg kjøper alltid fra gavelisten - personlig synes jeg det er det eneste riktige. Gavekort fra et reisebyrå synes jeg er litt i gråsonen, men kunne sikkert kjøpt det.
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2005 #27 Skrevet 5. august 2005 Jeg skal i bryllup neste helg og har sett på listen de har lagt ut. Der blir det litt vanskelig å kjøpe noe, først og fremst fordi det er så få ting der, for det andre fordi det er billige gaver de ønsker seg - risikerer jo å måtte kjøpe halve listen... Snakket med bruden her forleden og da nevnte hun at de virkelig trenger gavekort et spesielt sted så de får kjøpt seg en ting der som koster en god del. Så jeg tror vi spytter i litt i den varen de trenger da, fremfor å kjøpe et fat som jeg hadde eldig lyst til å gi bort. Jeg er visstnok flink til å kjøpe gaver og folk blir alltid fornøyde, så vanligvis kjøper jeg noe jeg selv liker og som jeg vet mottaker vil like - men denne gangen tror jeg altså det blir gavekort. Synes ikke det er noe galt i å ønske seg penger, og synes det er fint at dere ønsker dere noe konkret, blir ofte litt lettere å gi da...
Gjest Turi Skrevet 7. august 2005 #28 Skrevet 7. august 2005 Vi tvinger da ingen til å gi oss det vi aller helst har lyst på! Folk får gi oss hva som helst. Jeg ville bare ha ut min frustrasjon. For jeg syns i så fall at våre venner/familie kan holde sin munn og heller gi det de vil gi enn å klage til oss på vår ønskeliste. Jeg satte skriften i store bokstaver og fet skrift for å fremheve min frustrasjon. Regner med at du også hever stemmen din når du er sinna..?? ← Selvsagt gjør jeg det (selv om jeg aldri skriver med så store bokstaver utenom gratulasjoner...). Poenget mitt var at når du ytret din frustrasjon så voldsomt må du regne med å få like voldsomme motreaksjoner Forøvrig enig i at man ikke klager på en ønskeliste, og skjønner hva du vil frem til og at du vil ha ut litt steam. Men blir litt trist når jeg tenker på at noen brudepar kanskje blir like frustrerte fordi jeg gir dem noe som ikke er på ønskelisten deres...
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2005 #29 Skrevet 7. august 2005 Selvsagt gjør jeg det (selv om jeg aldri skriver med så store bokstaver utenom gratulasjoner...). Poenget mitt var at når du ytret din frustrasjon så voldsomt må du regne med å få like voldsomme motreaksjoner Forøvrig enig i at man ikke klager på en ønskeliste, og skjønner hva du vil frem til og at du vil ha ut litt steam. Men blir litt trist når jeg tenker på at noen brudepar kanskje blir like frustrerte fordi jeg gir dem noe som ikke er på ønskelisten deres... ← Enig i Sissans oppfatning - en ting er å klage på ønskelisten; det ville jeg ikke gjort selv. Men kanskje enkelte savner alternativer til pengegaver, eller gaver som ligger i en prisklasse som er så overkommelig at man kan kjøpe en hel ting? For min del har jeg ikke så altfor mye penger, og har blitt invitert til tre bryllup hittil i år, av ulik "bekjentskapsgrad", og med til dels svært lang reisevei. Jeg hadde følt meg litt knuslete om jeg (eller jeg og samboern) hadde gitt en konvolutt med noen få hundrelapper, mens det føles mer "skikkelig" å gi en ting de har ønsket seg (typisk servise, bestikk osv) til samme sum. Til et av brudeparene "fant jeg på" gave selv, ettersom jeg mener jeg kjenner vedkommende godt nok til å kunne gi noe annet enn husholdningsartikler. Om de hadde uttalt seg i fete typer om hvor dum man må være for å kjøpe gaver de ikke har på ønskelista, slik jeg forsto hovedinnlegget, ville jeg blitt svært overrasket og skuffet over dem. Selvsagt forutsatt at man gir noe i beste mening og med en viss forståelse av hva de kan ha behov for og lyst på.
Gjest gjest1 Skrevet 7. august 2005 #30 Skrevet 7. august 2005 Skjønner egentlig veldig godt trådstarters frustrasjon over at gjestene klager på utvalget i ønskelisten. At man ikke ønsker å gi penger er en ting, men nå hadde hun vel også andre ting på listen også? Og såvidt jeg forsto ville enkelte av gjestene bestemme hva hun burde ønske seg også? Det synes jeg er frekt ihvertfall. Å kjøpe gave som ikke står på ønskelisten er jo også greit, så lenge man faktisk kjøper noe man tror brudeparet faktisk vil like!! Alt for mange kjøper gaver som DE liker selv uten hensyn til om det er i mottakers stil og smak. Det er faktisk ikke særlig høflig å kjøpe f.eks. rosemalte fat/skåler til en minimalist bare fordi du selv synes det er toppen av lykke..
Catzy Skrevet 7. august 2005 #31 Skrevet 7. august 2005 Skjønner trådstarter. Vi hadde litt av samme feelingen. Vi hadde en VELDIG kort gaveliste. Vi er to som har bodd sammen i over 4 år, og før det hadde begge egentlig ganske mye utstyr til kjøkken og huset ellers. Så nei, vi trengte ikke en kaffetrakter/nytt sengetøy/håndklær/whatver vanlige ting. Vi ønsket oss et pent servise, et pent bestikk og pene glass. Folk syntes det var litt kjedelig, men det var det vi trengte. Heldigvis endte vi opp med både disse tingene og en hel del andre og nydelige ting. Som bortsett fra 2 ting var midt i blinken! Men folk ringte på forhånd og syntes vi var kjedelige som bare hadde bestikk, servise og glass på listen vår. På den annen side, vi turte ikke å skrive "Kunst" eller "Ting til å ha på veggene", for da kunne vi endt opp med mye som ... kanskje ikke ville bli hengt opp eller kunne byttes. Vi er kyniske. Vi har en ikke altfor stor leilghet, med ikke altfor mye lagringsplass. Vi ville gjerne få ting som vi fikk bruk for, når vi først forventet å få en del gaver på en gang. (Som alle brudepar innerst inne garantert gjør.) Så når man ser praktisk på det, så skjønner jeg trådstarter veldig godt. Jeg har vært med på å kjøpe ting som ikke står på brudeparets gjesteliste selv, men det var fordi de fortjente en DVD-spiller, selv om de ikke hadde guts til å skrive det opp. (Bestekompis til min mann, vi pleier ikke være så råflotte i bryllup.) Catzy
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå