Gjest Principessa Skrevet 5. august 2005 #1 Skrevet 5. august 2005 Er det så forferdelig å være gjest i bryllup og faktisk gi en gave som brudeparet faktisk ønsker seg?? Eller er det synd på gjestene hvis ikke de kan få gi det DE syns er fint? Jeg holder på å sprekke av frustrasjon her jeg sitter! Vi ønsker oss bidrag til vår bryllupsreise, og har skrevet det på vår hjemmeside. Vi har også lagt ved en materiell ønskeliste. Likevel får vi tilbakemeldinger som gjør en stresset brud ganske så *river meg i håret* - ! Broren min fra USA skrev i en mail : Are you really serious? Og det var det eneste han skrev. Ikke noe 'har du det bra?', eller noe... Og min forlovede og jeg har hatt utalige diskusjoner med venner og familie om dette. Likevel vet jeg at det finnes brudepar som har venner og familie som gir dem bidrag til reise/hus o.l Så konklusjonen her må jo være at våre venner er rare!
Augustbrud02 Skrevet 5. august 2005 #2 Skrevet 5. august 2005 (endret) Nå stusser jeg litt, det må jeg si. Er det virkelig sånn at gavene er så viktig at man blir frustrert om man ikke får akkurat det man ønsker seg? Personlig liker jeg ikke å gi penger, og jeg hadde nok heller ikke vært med på å gi penger til en reise. Så rar er jeg. Gaver prøver jeg å holde etter ønskelister, men det er jo ikke alle som er klar over at man har en ønskeliste (jeg er av den typen som synes det er frekt å legge ved ønskeliste i invitasjonen) og folk må da få gi bort det de selv vil gi bort? Selvsagt bør man gi bort noe man tror brudeparet vil like, men det er da tanken som teller...er det ikke? Endret 5. august 2005 av Augustbrud02
Kristin S Skrevet 5. august 2005 #3 Skrevet 5. august 2005 Tenkte akkurat det samme. Synes det er litt rart at folk er så opphengt i gavene.. Mange burde kanskje heller fokusere på hvorfor man gifter seg. La nå gjestene gi det de selv vil og ikke bli frustrert av den grunn. I vårt bryllup ville jeg ikke legge ut lister en gang fordi jeg ikke ville fokusere på gavene. Men til slutt måtte jeg gjøre det likevel fordi de fleste gjestene ville jeg skulle gjøre det. Gled deg heller over bryllupet!
Gjest Piper Skrevet 5. august 2005 #4 Skrevet 5. august 2005 Jeg syns det er frekt og arrogant, å fortelle andre hva de skal gi dere. Dere burde bli glad for det dere får, for å sitte og kjefte og smelle før gavene en gang har kommet er for meg direkte respektløst. Får dere noe dere ikke ønsker å beholde, er det bare til å bytte det. Verre er det faktisk ikke. Men å forvente at gjestene skal gi dere det eller det, er frekt. Hva gjestene bruker sine penger på, er ikke deres sak, og dere bør være glad for at dere får en gave. Vi ønsket oss også bidrag til bryllupsreise, men det kunne ikke falle meg inn å bli sur for at vi ikke fikk det.
Søta Skrevet 5. august 2005 #5 Skrevet 5. august 2005 Hei der Jeg skjønner hva du mener!!! Du har nok å tenke på - og disse gavene er ikke lette! En sånn mail hadde jeg blitt drittforbanna på uansett jeg da! Dere kan ikke ønske dere gavekort på reise fra et bestemt reise byrå da - kanskje det da er lettere å bidre - da vet de at det virkelig går til reisen. Skjønner ikke at folk må klage på alt. Hvis det er så forferdelig - kan de ikke bare holde kjeft og finne på noe annet selv da! stor til deg!
sensommer brud Skrevet 5. august 2005 #6 Skrevet 5. august 2005 Det er vel heller en frustrasjon over at noen mener dere ikke kan ønske dere penger enn at du er opptatt av gavene. Forstår jeg deg rett? Jeg tror vi nå til dags har så mye materielle goder at det å få opplevelser, som en bryllupsreise, eller et vin-, dykke-, gitarkurs for den sakens skyld, er en kjær gave fordi det er noe vi sjelden tar oss råd til (det koster jo ofte en god del). Det krever dog at mange kipper inn og gir penger. Samler man alle pengene folk ellers ville gitt i service og glass osv blir det faktisk en stor sum, og har man en konto trenger det ikke komme frem hvem som gir hvilken sum. En opplevelse er noe du vil ha med deg resten av livet, et vinglass og en kaffekopp blir fort glemt.
Gjest Principessa Skrevet 5. august 2005 #7 Skrevet 5. august 2005 Slapp nå av jenter! Jeg er ikke sinna på mine gjester! Jeg sitter heller ikke å tenker på gaver, gaver, gaver..vi har først oppdatert vår hjemmeside NÅ (to uker før bryllupet), siden våre gjester ville ha konkrete ønsker. Og da de fikk det reagerte de..på ønsket om penger. Selv syns ikke jeg det er noe ille å gi penger i gave..men dere er man bare forkjellige! Vi har overhodet ikke fortalt hva våre gjester skal gi oss! Og vi har heller ikke lagt ved en ønskeliste i invitasjonen ( ). Og at jeg ikke får lov til å sitte å 'kjefte og smelle' (utdrag fra Piper sin kommentar) her på KG, må da være lov. Hva er et forum til hvis ikke slik skal få være lov?? Jeg kjefter ikke og smeller til mine venner og min familie!! Igjen..vi fokuserer faktisk ikke mest på gavene her! Men på hvorfor vi gifter oss. Jeg er ingen brud som gifter meg på grunn av gavene. Det tror jeg ingen av oss brudene på kg er. Slapp av! Selvfølgelig gleder vi oss til bryllupet! Men igjen, jeg trengte å få ut litt frustrasjon, og dette er tilbake meldingen jeg får. TAKK!
Gjest Piper Skrevet 5. august 2005 #8 Skrevet 5. august 2005 (endret) Sletter meg selv, etter å ha lest siste innlegget til trådstarter Endret 5. august 2005 av Piper
Gjest Principessa Skrevet 5. august 2005 #9 Skrevet 5. august 2005 Sensommer Brud og søta - takk, for at dere forstod akkurat hva jeg mente! Vi har åpnet en bryllupskonto allerede og vårt reisebyrå sitt nummer og kontaktperson står på våre hjemmesider. Så det skulle vært enkelt! Helt enig med deg Sensommer brud - En opplevelse er noe du vil ha med deg resten av livet, et vinglass og en kaffekopp blir fort glemt - kunne ikke sagt det bedre!
Augustbrud02 Skrevet 5. august 2005 #10 Skrevet 5. august 2005 (endret) Å, få ut frustrasjon er selvfølgelig greit . men da tror jeg at du kanskje ordla deg litt feil, siden flere av oss misforastod hovedbudskapet ditt. En opplevelse er noe du vil ha med deg resten av livet, et vinglass og en kaffekopp blir fort glemt. ← Forøvrig må jeg legge til her at vi har alltid nevnt giveren på de gavene vi fikk når vi har tatt de frem for bruk i ettertid, så de blir ikke glemt selvom det er en kaffekopp. Mer sånn "husker du at vi fikk denne fra.." Så de tingene betyr like mye, spesielt for familien som kommer etter oss også. Endret 5. august 2005 av Augustbrud02
Gjest Turi Skrevet 5. august 2005 #11 Skrevet 5. august 2005 Er det så forferdelig å være gjest i bryllup og faktisk gi en gave som brudeparet faktisk ønsker seg?? Eller er det synd på gjestene hvis ikke de kan få gi det DE syns er fint? Du er jo ganske krass her da - med store bokstaver og det hele. Ikke rart du får reaksjoner. Jeg syns synd på gjestene hvis de ikke kan få ti det de syns er fint. Jeg syns det ville være forferdelig å være gjest i bryllup der jeg MÅTTE gi penger i gave. Og jeg syns i motsetning til noen andre her at det er hyggeligere å gi en gave som brudeparet har om 40 år enn å gi penger til en bryllupsreise de kommer til å reise på uansett om de får noe av meg eller ikke. For å svare direkte på dine spørsmål, som i høy grad ga inntrykk av at du syns gjestene var "rare" (dine ord) om de ikke ga dere det dere vil ha... I motsetning til andre syns jeg ikke gavene er "betaling" for gratis bevertning i et selskap. Og jeg gir det jeg vil gi. Ofte fra lister, av og til ting jeg mener brudeparet vil like selv om det ikke står på listen.
Gjest Gjesta Skrevet 5. august 2005 #12 Skrevet 5. august 2005 Du er ikke engang gift ennå, og enda klager du på gaver dere eventuellt får eller ikke får...? :klø: Vi fikk mye ræl, men vi hadde en fantastisk bryllupsdag sammen med alle vi er glad i, det telte faktisk MYE mer for oss.....
Gjest Principessa Skrevet 5. august 2005 #13 Skrevet 5. august 2005 Jeg syns synd på gjestene hvis de ikke kan få ti det de syns er fint. Jeg syns det ville være forferdelig å være gjest i bryllup der jeg MÅTTE gi penger i gave. ← Vi tvinger da ingen til å gi oss det vi aller helst har lyst på! Folk får gi oss hva som helst. Jeg ville bare ha ut min frustrasjon. For jeg syns i så fall at våre venner/familie kan holde sin munn og heller gi det de vil gi enn å klage til oss på vår ønskeliste. Jeg satte skriften i store bokstaver og fet skrift for å fremheve min frustrasjon. Regner med at du også hever stemmen din når du er sinna..??
Gjest Principessa Skrevet 5. august 2005 #14 Skrevet 5. august 2005 Du er ikke engang gift ennå, og enda klager du på gaver dere eventuellt får eller ikke får...? :klø: Vi fikk mye ræl, men vi hadde en fantastisk bryllupsdag sammen med alle vi er glad i, det telte faktisk MYE mer for oss..... ← Nei, vi kommer nok til å bare tenke gaver vi, den dagen. Driter i gjestene og festen. Kommer bare til å stå ved gavebordet og være sure på de gjestene som vi har fått "ræl" av.
Gjest Piper Skrevet 5. august 2005 #15 Skrevet 5. august 2005 (endret) Slettet Endret 5. august 2005 av Piper
Gjest Principessa Skrevet 5. august 2005 #16 Skrevet 5. august 2005 Det er nå slettet Piper...venner?
Gjest MrsL Skrevet 5. august 2005 #18 Skrevet 5. august 2005 Ønsk dere det dere vil og ta "sorgene" etterpå
Gjest Principessa Skrevet 5. august 2005 #19 Skrevet 5. august 2005 Ønsk dere det dere vil og ta "sorgene" etterpå ← Enig, kommer vi også til å eventuelt gjøre. Men som sagt, ville bare ha ut litt frustrasjon!
Caramba Skrevet 5. august 2005 #20 Skrevet 5. august 2005 Kanskje folk føler at de må gi litt mer dersom de skal gi rene penger. Når du gir en gave, så kan du være heldig å finne noe på salg, eller lingnede. Når du gir penger så kan det virke knuslete hvis ikke det er nok 100- lapper i konvolutten... Vi skal i bryllup om tre uker, som koster oss ganske dyrt. Utdrikkingslag først hvor alle måtte ut med 1100,- kroner, så hotellrom to netter a kr 850,- , reise til stedet, PLUSS gave. Vi har ikke tenkt å ta HELT av på gaven, for å si det sånn........ Ikke for å høres knuslete ut, men det kan være dyrt å være gjest også.... Da gidder ikke jeg å legge 1000 schpenn i en konvolutt på gavebordet i tillegg....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå