AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #1 Skrevet 26. november 2020 Hei, Først av alt vil jeg presisere at hva min far gjør med sin formue er helt opp til han selv, men jeg vil gjerne vite hva mine rettigheter som eneste barn er. Særlig når det kommer inn en ny ektefelle med fire barn fra tidligere forhold. Min far tjener langt over snittet i Norge, og kan muligens klassifiseres som "rik". Han giftet seg på nytt for 10 år siden, med en kone som er 15 år yngre enn han. Mao er oddsene gode for at han går tilbake til jorden først. Den nye kona kommer fra en røff fortid, med flere barn fra forskjellige ekteskap- samtidig eide hun nærmest ingenting da de giftet seg. Hun er snill som et lam, men noe naiv og bærer på svært dårlig samvittighet over en forsømt barndom til sine barn. Det utnytter mine stesøsken til det fulle. Mine nye stesøsken er et kapittel for seg selv, og jeg har i nyere tid funnet ut at stemoren min har gitt dem penger og verdier for flere hundretusen gjennom årene. Dette er uten tvil verdier som min far har vært med på å finansiere, selv om jeg tror ikke han er klar over omfanget av det. Jeg har snakket mye med min far angående et mulig arveoppgjør med disse barna, og jeg har vært ganske tydelig på at jeg tror det kommer til å bli et helvete basert på personlighetene deres. Han har sagt seg enig. Både han og min stemor forsikret meg om at de har signert en avtale som sikrer min arv. Men, for et par uker siden fant jeg ut at de har felleseie. Hva risikerer jeg her? Hvis min far går bort først, kan da min stemor flytte verdier til sine barn? Vil de evt bli inkludert i arverekken? Er det noen grep jeg burde ta i dag, eller når min far går bort? Mener ikke og høres ut som en bortskjemt drittunge her, men mine stesøsken har historikk med alkoholisme, narkotikamisbruk og andre ting. De er sikkert fine personer innerst inne, men de utnytter både mine far og min stemor ved enhver sjanse de får. Anonymkode: c7c73...8fc 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #2 Skrevet 26. november 2020 Om de så har felleseie så arver du HAM, så får hun noe. Stebarna får ikke. Anonymkode: b15d2...646
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #3 Skrevet 26. november 2020 Hun får en halvpart og du får en halvpart. Gullkantet avtale for henne som ikke har måttet jobbe for pengene. Anonymkode: 023cc...e76 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #4 Skrevet 26. november 2020 Denne brukeren er så utrolig flink med sånt @TBergh Anonymkode: b15d2...646 2
Illuminatum Skrevet 26. november 2020 #6 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hun får en halvpart og du får en halvpart. Gullkantet avtale for henne som ikke har måttet jobbe for pengene. Anonymkode: 023cc...e76 Det er vel ikke helt rett dette, verken etter ny eller gammel arvelov. Ektefelle arver 25% av arven etter din far og du arver resten. Er arven liten har ektefelle krav på arv på 4 ganger grunnbeløpet i folketrygden. Hun har ikke rett til å sitte i uskiftet bo. 8
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #7 Skrevet 26. november 2020 Illuminatum skrev (4 minutter siden): Det er vel ikke helt rett dette, verken etter ny eller gammel arvelov. Ektefelle arver 25% av arven etter din far og du arver resten. Er arven liten har ektefelle krav på arv på 4 ganger grunnbeløpet i folketrygden. Hun har ikke rett til å sitte i uskiftet bo. Med mindre han skriver testamentet om dette på forhånd vel? Anonymkode: 9c4f4...92e
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #8 Skrevet 26. november 2020 Du må IKKE skrive under på at hun kan sitte i uskifte. Når han dør skal du ha farsarven din. (Og håpe på at ikke han har skrevet over alt på henne imens han ennå var ved sine fulle fem) Anonymkode: d1b00...11b 7
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #9 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må IKKE skrive under på at hun kan sitte i uskifte. Anonymkode: d1b00...11b Når jeg ikke ville signere uskifte fikk jeg brev fra advokaten deres om at de ville ordne ett testamentet om ikke hvor jeg risikerte å ikke få noe.. Arveloven er utdatert og tar kun hensyns til steforeldre og deres interesser. Anonymkode: 023cc...e76
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #10 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når jeg ikke ville signere uskifte fikk jeg brev fra advokaten deres om at de ville ordne ett testamentet om ikke hvor jeg risikerte å ikke få noe.. Arveloven er utdatert og tar kun hensyns til steforeldre og deres interesser. Anonymkode: 023cc...e76 Da arver du når hun dør og må krangle med hennes barn om hva som var hvem sitt opprinnelig. Anonymkode: d1b00...11b
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #11 Skrevet 26. november 2020 Jeg kjenner til en veldig lik situasjon som foregår akkurat nå, bare et par endringer. Det skiller 17 år mellom de, de har kjent hverandre siden hun var i skolealder. Han har flere barn, hun har 4. Hennes 4 har noe problemer, men ikke i rus og alkohol. Barna hennes har mottatt økonomisk hjelp fra han, uten press fra noen, kun spørsmål. Hans barn har tatt helt avstand etter at paret giftet seg, mens hennes barn er på besøk nesten daglig. Erfaring herfra er at det ser ut til at barna hans kun sitter igjen med farsarven. Resten blir ordnet i et testamente. Anonymkode: 9c4f4...92e
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #12 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da arver du når hun dør og må krangle med hennes barn om hva som var hvem sitt opprinnelig. Anonymkode: d1b00...11b Med mindre hun også skriver et testamente når den tid kommer. Anonymkode: 9c4f4...92e
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #13 Skrevet 26. november 2020 Du kan kanskje spørre om å få se avtalen? Hvis de har felleseie så eier de i utgangspunktet halvparten hver. Si formuen er 10 mnok. Når faren din dør er det altså 5 mnok som eies av din stemor og 5 mnok som skal fordeles som arv. Av disse arver din stemor 25% etter arveloven, men dette er ikke pliktdelsarv så det kan endres med avtale (f.eks at du arver alt). Men i eksempelet sitter du igjen med 3,75 mnok hvis man ikke tar hensyn til avtalen. Anonymkode: eee51...f9e 1
Jordbæra Skrevet 26. november 2020 #14 Skrevet 26. november 2020 Er du kun ute etter penger fra faren din? Bruker du mye tid med han ellers? Er du redd for å miste noe spesielt du helst ønsker å arve? I så fall kan du spørre pent om den ene tingen.
Daraya Skrevet 26. november 2020 #15 Skrevet 26. november 2020 Arv med dine/mine/våre familier kan være nokså vanskelig. I utgangspunkt kan stemor ikke sitte i uskifte med mindre du samtykker. Spørs jo hva din far ønsker, at du arver mest eller kona hans. Han kan skrive over alt til henne mens han er i live, da er det ikke noe å arve til deg. Eller han kan begrense din arv til pliktdelen og hun får resten. Du burde ha en samtale med ham. 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #16 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hun får en halvpart og du får en halvpart. Gullkantet avtale for henne som ikke har måttet jobbe for pengene. Anonymkode: 023cc...e76 Hun har vek bare krav på 4g hvis faren til ts gjør det rette og skriver testamente. Anonymkode: df5fe...2c4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #17 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da arver du når hun dør og må krangle med hennes barn om hva som var hvem sitt opprinnelig. Anonymkode: d1b00...11b Ja, men hun står fritt til å disponere det hun vil frem til hun dør. Og det er det som er problemet her. Hun setter ikke til side penger for at jeg skal få når hun dør. Hun selger barndomshjemmet mitt, båten til pappa, og hun kan dra til syden 8 ganger i året hvis hun vil det.. Jeg ville ha oppgjøret tvert og bli ferdig med henne, men det gikk altså ikke. Anonymkode: 023cc...e76 1
Illuminatum Skrevet 26. november 2020 #18 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Med mindre han skriver testamentet om dette på forhånd vel? Anonymkode: 9c4f4...92e Han råder kun over 1/3 del av boet for testament. Barn arver 2/3 men kan begrenses i testament til 15G eller ca 1,5 mill 1
Illuminatum Skrevet 26. november 2020 #19 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når jeg ikke ville signere uskifte fikk jeg brev fra advokaten deres om at de ville ordne ett testamentet om ikke hvor jeg risikerte å ikke få noe.. Arveloven er utdatert og tar kun hensyns til steforeldre og deres interesser. Anonymkode: 023cc...e76 Pliktdelsarven kan ikke testamenteres bort. 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #20 Skrevet 26. november 2020 Illuminatum skrev (15 minutter siden): Han råder kun over 1/3 del av boet for testament. Barn arver 2/3 men kan begrenses i testament til 15G eller ca 1,5 mill Mener hus, bil, andre ting de kjøper. Anonymkode: 9c4f4...92e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå