AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #1 Skrevet 26. november 2020 Før jeg forteller hva som skjedde er det relevant at jeg lever på et strengt budsjett, men at jeg støtter to nøye utvalgte humantitære organisasjoner på månedlig basis. Jeg har ikke økonomisk mulighet til å støtte fler organisasjoner på den måten. Dette sa jeg til mannen som kom på besøk hos meg meg i går. For å starte på begynnelsen, jeg fikk "besøk" av en smilende ung mann i går kveld. (Jeg ventet et annet besøk, og åpnet døren med vått hår, og i pysj på grunn av det) "Hei, jeg kommer fra *humanitær organisasjon*. Jeg ser at du akkurat kom ut fra dusjen, og jeg lurer på om du vet hvor mange i verden som lever uten friskt vann tilgjengelig?" Jeg svarte noe svevende, og han fortsatte med at han skulle snakke med hele mitt område i går kveld, og at han hadde fått (sitat) "god respons hos dine naboer. Fruen i nabohuset, *Fornavn* signerte med en gang". (Akkurat som om det skulle ha noen innvirkning på min avgjørelse) Så begynte han å fortelle om at 800 milloner mennesker lever uten friskt vann, og at ... Jeg avbrøt ham, sa at jeg ikke ville kaste bort tiden hans, men at jeg ikke hadde økonomisk mulighet til å gå inn på et abonnement med hans organisasjon, og ba ham om å respektere dette (1), før jeg gjorde tegn på å gå inn igjen. Men han avskar meg. "Jeg respekterer det, men hva vil skje om du inngår en avtale til da?" "Da vil jeg ikke klare å betjene de forpliktelsene jeg har" svarte jeg, og ba ham på nytt om å respektere at jeg ikke kunne tegne en avtale med ham (2). "Jeg respekterer det" svarte han, så fortsatte han "men hva skal til for at du skal kunne støtte oss?". "At jeg kommer meg ut i jobb" svarte jeg (fordi det er eneste muligheten jeg har for å øke inntekten min). "Å, har du mistet jobben?" spurte han. Jeg svarte da at jeg var ufør, og sa igjen at jeg ba ham respektere at jeg ikke kunne tegne en avtale med ham (3) "Jeg respekterer det" svarte han på nytt igjen, "men se her, her er en boks som du kan krysse av på, da vil du få et varsel før summen blir trukket fra kontoen din". "Jeg ber deg respektere at jeg ikke kan inngå en avtale med din organisasjon (4)" sa jeg på nytt igjen, denne gangen med sterk stemme. "Men jeg ville bare gi deg en løsning, men..." og så gikk han, potte sur! 4 ganger ba jeg ham altså om å respektere at jeg ikke kunne inngå en abonnementsavtale med den organisasjonen han representerte, og like mange ganger fikk jeg til svar "jeg respekterer det, men..." Det er min egen feil at jeg lot den gode oppdragelsen min vinne, og at jeg ikke lukket døren i ansiktet hans mens han snakket, men det skulle ikke vært nødvendig å bli uhøflig for at de skal kunne godta nei for et nei. Da jeg lukket døren følte jeg meg som dritt. Den manglende respekten påvirket meg veldig negativt, og jeg følte meg tråkket på, og som et dårlig menneske, på en og samme tid. Det er ikke første gangen jeg opplever slikt med akkurat denne organisasjonen. Den første gangen tok jeg kontakt med organisasjonen, og sa i fra om at jeg fant deres salgsfremstøt pågående og aggressiv. Svaret var at "våre selgere skal ikke oppføre seg slik", og skyldte på at selgeren ikke hadde fått god nok opplæring. De skulle sørge for at han fikk en bedre opplæring før han fikk jobbe videre for dem. Nå var det fjerde gangen jeg ble utsatt for deres aggressive salgsfremstøt, og alle bruker samme metode! Organisasjonen kan ikke lenger bortforklare det med "dårlig opplæring", det handler om en bevisst strategi. Dette er i utgangspunktet en organisasjon jeg har støttet før, og som jeg i teorien kunne støttet igjen, men på grunn av salgsstrategien deres kommer de aldri noen gang til å få en krone fra meg igjen! Anonymkode: bca23...9f9 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #2 Skrevet 26. november 2020 Si nei, og lukk døren med en gang. Jeg skjønner ikke hvorfor du sto og hadde dialog med fyren? Jeg avbryter, sier neitakk, jeg er ikke interessert, og lukker døren. Selv om de fremdeles står og prater. Samme med telefonselgere - neitakk, ikke interessert, *klikk* legge på røret. Anonymkode: 7b750...b91 7
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #3 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Si nei, og lukk døren med en gang. Jeg skjønner ikke hvorfor du sto og hadde dialog med fyren? Jeg avbryter, sier neitakk, jeg er ikke interessert, og lukker døren. Selv om de fremdeles står og prater. Samme med telefonselgere - neitakk, ikke interessert, *klikk* legge på røret. Anonymkode: 7b750...b91 Jeg er enig med deg! (Han sto foran døren, og jeg måtte bokstavelig talt ha presset ham bort for å ikke treffe ham med døren) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er min egen feil at jeg lot den gode oppdragelsen min vinne, og at jeg ikke lukket døren i ansiktet hans mens han snakket, men det skulle ikke vært nødvendig å bli uhøflig for at de skal kunne godta nei for et nei. Anonymkode: bca23...9f9 Anonymkode: bca23...9f9
ekkoet Skrevet 26. november 2020 #4 Skrevet 26. november 2020 Jeg skjønner TS og har det likt. Jeg greier ikke å lukke døren i ansiktet på folk selv om det er det man noen ganger burde gjøre. Jeg pleier å si noenlunde det samme, har utvalgte organisasjoner vi støtter (har 3) og at jeg som prinsipp ikke kjøper/støtter fra oppsøkende salg (samme for alarmselgere). Men merker også hvordan de hele tiden har ett triks til i boken. Sist jeg hadde noen på døren var innspillet at man meldte seg ikke som fast giver, men som giver av en engangssum, så ville man kunne stoppe senere betalinger.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #5 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er enig med deg! (Han sto foran døren, og jeg måtte bokstavelig talt ha presset ham bort for å ikke treffe ham med døren) Anonymkode: bca23...9f9 Da går du inn i leiligheten, og lukker døren til stuen. Følger han etter deg inn, uten tillatelse, ringer du politiet. Og så ringer du organisasjonen han jobber for, og rapporterer ham. Anonymkode: 7b750...b91 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #6 Skrevet 26. november 2020 Jeg bare sier nei, jeg er ikke interessert. Spiller ingen rolle hvem som kommer på døra. Lukker så døra. Gidder ikke være mer høflig enn jeg må. Unntaket er når det er det lokale idrettslaget som selger lodd. Anonymkode: c8e02...e78
Apis Skrevet 26. november 2020 #7 Skrevet 26. november 2020 Dør selgere i disse dager? Tror jeg hadde rapportert organisasjonen til helsemyndighetene. 9
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #8 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da går du inn i leiligheten, og lukker døren til stuen. Følger han etter deg inn, uten tillatelse, ringer du politiet. Og så ringer du organisasjonen han jobber for, og rapporterer ham. Anonymkode: 7b750...b91 God idé, bortsett fra at det er åpent i hele etasjen! Jeg har ingen innerdør å lukke Og bare for å vise hvordan vi sto, og hvorfor det var vanskelig å lukke døren i ansiktet hans. (Jeg er rød strekmann, og han er blå) Jeg måtte bokstavelig talt ha flyttet ham for å få tak i dørklinken! Anonymkode: bca23...9f9
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #9 Skrevet 26. november 2020 Apis skrev (4 minutter siden): Dør selgere i disse dager? Tror jeg hadde rapportert organisasjonen til helsemyndighetene. Jeg reagerte også på det. Men de ville vel ikke gått fra dør til dør uten tillatelse? Anonymkode: bca23...9f9
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #10 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): God idé, bortsett fra at det er åpent i hele etasjen! Jeg har ingen innerdør å lukke Og bare for å vise hvordan vi sto, og hvorfor det var vanskelig å lukke døren i ansiktet hans. (Jeg er rød strekmann, og han er blå) Jeg måtte bokstavelig talt ha flyttet ham for å få tak i dørklinken! Anonymkode: bca23...9f9 Jeg ville ikke svart på hvorfor, hvordan, hva skjer etc. Det beste ville kanskje vært å andre gang svare 'jeg sa nei, og nå skal du gå, flytt deg så jeg får lukke døren' eller noe sånt. Selv om det ikke er lett. Anonymkode: 54086...570 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #11 Skrevet 26. november 2020 Derfor åpner jeg døra bare bittelitt når noen ringer på. Jeg svarer alltid ikke interessert og lukker igjen. Jeg har veldig vanskelig for å være avvisende, så hvis de først slipper til klarer jeg ikke å være annet en høflig tilbake. Jeg skjønner hvor vanskelig det er. Jeg hadde mest sannsynlig gitt etter I din situasjon, for så å endret det senere. Men det er vel nettopp slike som meg de treffer med den pågående teknikken sin. Det må jo fungere også siden de fortsetter med det alle sammen. Anonymkode: b8c8c...826 1
Morten1 Skrevet 26. november 2020 #12 Skrevet 26. november 2020 Jeg er av typen som lukker døren på slike folk. Han burde respektert ditt ønske, noe han ikke gjorde. Har merket meg at når det er bøsse innsamling så har de sagt de er fra fks tv aksjonen, jaha, hvilken tv aksjon? Tv aksjonen svarer de kun da. Da blir døren lukket hos meg
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #13 Skrevet 26. november 2020 "Ikke interessert. Kan du flytte deg, så jeg får lukket døren? Det er kaldt. Adjø." Anonymkode: 45922...015 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #14 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ville ikke svart på hvorfor, hvordan, hva skjer etc. Det beste ville kanskje vært å andre gang svare 'jeg sa nei, og nå skal du gå, flytt deg så jeg får lukke døren' eller noe sånt. Selv om det ikke er lett. Anonymkode: 54086...570 Jeg har bestemt meg for at det er nettopp dette jeg skal gjøre neste gang. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Derfor åpner jeg døra bare bittelitt når noen ringer på. Jeg svarer alltid ikke interessert og lukker igjen. Jeg har veldig vanskelig for å være avvisende, så hvis de først slipper til klarer jeg ikke å være annet en høflig tilbake. Jeg skjønner hvor vanskelig det er. Jeg hadde mest sannsynlig gitt etter I din situasjon, for så å endret det senere. Men det er vel nettopp slike som meg de treffer med den pågående teknikken sin. Det må jo fungere også siden de fortsetter med det alle sammen. Anonymkode: b8c8c...826 Det bruker jeg å gjøre også, men akkurat da trodde jeg at det var en annen som kom, og derfor slo jeg døren opp på fullt gap. Men jeg tror du har helt rett. Jeg tror de er bevisst aggressive og pågående, og satser på at folk skal undertegne avtale bare for å bli kvitt dem, for så å håpe at noen glemmer å avbestille en måned eller to. (Jeg mener også å ha lest at selgerne får bonus hvis de skaffer så og så mange nye avtaler, noe som sikkert gjør dem mer motiverte for å være ekstra pågående) Anonymkode: bca23...9f9 1
Gjest ti10 Skrevet 26. november 2020 #15 Skrevet 26. november 2020 For en ufyselig fyr. Og han har neppe anledning til å slarve i nabolaget om hvem som har bidratt til organisasjonen hans og ikke, så det hadde jeg sagt til ham. Uansett, jeg synes du blir sende denne situasjonsbeskrivelsen til organisasjonen han representerer, for dette er ikke i tråd med vanlig oppførsel. Dette gir dem bare dårlig omdømme, så jeg tviler på at seriøse organisasjoner er interessert i å ha sånne folk springende rundt.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #16 Skrevet 26. november 2020 Får de lønn eller provisjon for å gå rundt slik? Kan skjønne at motivasjonen deres er å hjelpe andre, men tjener de noe på å få signaturer i egen lomme? Anonymkode: 0a6b3...349
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #17 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): God idé, bortsett fra at det er åpent i hele etasjen! Jeg har ingen innerdør å lukke Og bare for å vise hvordan vi sto, og hvorfor det var vanskelig å lukke døren i ansiktet hans. (Jeg er rød strekmann, og han er blå) Jeg måtte bokstavelig talt ha flyttet ham for å få tak i dørklinken! Anonymkode: bca23...9f9 Da sier du "kan du flytte deg så jeg får lukket døren"; og om han nekter, bare gå inn, uten å lukke døren, da... Om han følger etter deg inn i leiligheten, kan du uansett ringe politiet - og det kan du true med å gjøre åkke som, om du føler han er truende og nekter deg å lukke døren til din egen leilighet. Anonymkode: 7b750...b91 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #18 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Får de lønn eller provisjon for å gå rundt slik? Kan skjønne at motivasjonen deres er å hjelpe andre, men tjener de noe på å få signaturer i egen lomme? Anonymkode: 0a6b3...349 Ja, de får lønn. Og som jeg skrev i et innlegg over her, mener jeg å ha lest at de ansatte ved denne organisasjonen får bonus ved så og så mange nye avtaler også. Anonymkode: bca23...9f9
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #19 Skrevet 26. november 2020 Tydeligvis respekterte han ikke det han sa han respekterte 😂 Anonymkode: ad888...762
Hr. Aktiv Skrevet 26. november 2020 #20 Skrevet 26. november 2020 Enkelte ganger er det godt å være mann. Det holder stort sett å bli stille og titte litt olmt på dem. De rygger velvillig da og forsvinner. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå