AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #1 Skrevet 25. november 2020 Noen som vet? Høres så ubehagelig ut? Er det normal reaksjon å føle seg trist og begynne å gråte? Føle at det er ubehagelig? Anonymkode: fcdca...ee3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #2 Skrevet 25. november 2020 Ja, eller ikke en hel obduksjon - men man går å ser på organer folk har donert, kjenner på de og gjør oppgaver og lærer om de. Døden og døde mennesker må man kunne forholde seg til som sykepleier. Opplevde også flere dødsfall og morsestell ila praksis. Men første gangen ble jeg lei meg ja, døden er jo ganske skummel og ubehagelig. Det værste er lukten, lukter veldig "død" på likrom etc. Men er en vanesak Anonymkode: c13b9...34f 6
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #3 Skrevet 26. november 2020 Litt utenom, men hva lukter døde folk? Noe det kan sammenlignes med? Anonymkode: 12703...23c
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #4 Skrevet 26. november 2020 Nei, det er ikke gitt at studentene må det. Hos oss måtte man søke om å få være med på obduksjon, for dem som ville. Ikke måtte vi undersøke organer el heller. Det kommer selvsagt litt an på hvor man ender opp med å jobbe, men man "blir vant" til døden. Det er en naturlig del av livet, som alle skal igjennom, og det kan være fint å være med på den siste reisen, altså når det går mot livets slutt. Det å være med på å gi en verdig slutt, ivareta pasient og pårørende osv, må ikke nødvendigvis være vondt og skummelt. Anonymkode: 87676...246 5
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #5 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Litt utenom, men hva lukter døde folk? Noe det kan sammenlignes med? Anonymkode: 12703...23c En litt søt, kvalmende lukt av kroppsavfall. Ikke sammenlignbart med noe. Anonymkode: a2048...aa7
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #6 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Litt utenom, men hva lukter døde folk? Noe det kan sammenlignes med? Anonymkode: 12703...23c Som litt søtelig avfall/matavfall/rottene kroppsvæsker. Ikke sammenlignbart med noe, bare en ubehagelig og trist lukt. Men såklart betydelig mildere når den er nedkjælt da. Men når du ser på filmer og politifolk oppdager lik i hus, og lukta liksom "slår de" i ansiktet og de blir litt satt ut av lukta- det er sånn. Anonymkode: c13b9...34f 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #7 Skrevet 26. november 2020 Vi gjorde ikke det da jeg studerte sykepleie. Det er veldig strengt å overvære obduksjoner. Jeg hadde "uflaks" og fikk aldri vært med på mors-stell i løpet av praksisen min heller, og etter to år sluttet jeg som sykepleier, så fikk aldri opplevd noe med døden. Anonymkode: 82c5b...32a 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #8 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei, det er ikke gitt at studentene må det. Hos oss måtte man søke om å få være med på obduksjon, for dem som ville. Ikke måtte vi undersøke organer el heller. Det kommer selvsagt litt an på hvor man ender opp med å jobbe, men man "blir vant" til døden. Det er en naturlig del av livet, som alle skal igjennom, og det kan være fint å være med på den siste reisen, altså når det går mot livets slutt. Det å være med på å gi en verdig slutt, ivareta pasient og pårørende osv, må ikke nødvendigvis være vondt og skummelt. Anonymkode: 87676...246 Åh, du virker som et godt menneske, og er nok en god person å ha i nærheten når man skal ta fatt på denne siste reisen. Jeg ble rørt av hvor fint du beskrev det. Anonymkode: 4328d...61d 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #9 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi gjorde ikke det da jeg studerte sykepleie. Det er veldig strengt å overvære obduksjoner. Jeg hadde "uflaks" og fikk aldri vært med på mors-stell i løpet av praksisen min heller, og etter to år sluttet jeg som sykepleier, så fikk aldri opplevd noe med døden. Anonymkode: 82c5b...32a Hvorfor sluttet du? Anonymkode: fcdca...ee3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #10 Skrevet 26. november 2020 Off topic 😅 Men da jeg gikk i 9 klasse var hele klassen på besøk på gades institutt, hvor vi så på diverse kroppsdeler og døde fostre osv (kunne lett se at det var menneskebabyer.) Dette var på 90 tallet! Tidene forandrer seg 🤣 Anonymkode: 04ceb...343
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #11 Skrevet 26. november 2020 Obduksjoner er vel svært sjelden sykepleiestudenter er med på. Legestudenter er heller ikke med på dette som rutine, legestudenter har derimot disseksjon (undersøker lik for å lære anatomi). Anonymkode: eb88e...e06 6
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #12 Skrevet 26. november 2020 Nei vi fikk ikke tilbud om det en gang Anonymkode: 26ced...afc 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #13 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Off topic 😅 Men da jeg gikk i 9 klasse var hele klassen på besøk på gades institutt, hvor vi så på diverse kroppsdeler og døde fostre osv (kunne lett se at det var menneskebabyer.) Dette var på 90 tallet! Tidene forandrer seg 🤣 Anonymkode: 04ceb...343 Når de er store nok til å vises i glass er de ikke innenfor abort-grensen akkurat, så det er vel ønødvendig å påpeke. Jobber på gynekologisk og det som aborteres ser ut som slimklumper/mensenkoagler (blodklumper man blød til vanlig under mens) etc. Anonymkode: c13b9...34f 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #14 Skrevet 26. november 2020 Vi var en liten gruppe som ønsket å være med på obduksjoner, og fikk lov. Var svært få i det kullet som fikk/ønsket seg det. Anonymkode: cc023...987
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #15 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor sluttet du? Anonymkode: fcdca...ee3 Synes det var et kjipt yrke. For mye stress, følte aldri jeg greide å gjøre jobben min godt nok og jeg likte ikke turnus. Anonymkode: 82c5b...32a 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #16 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Synes det var et kjipt yrke. For mye stress, følte aldri jeg greide å gjøre jobben min godt nok og jeg likte ikke turnus. Anonymkode: 82c5b...32a Hva begynte du med istedet? Anonymkode: fcdca...ee3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #17 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hva begynte du med istedet? Anonymkode: fcdca...ee3 Juss, mye bedre Anonymkode: 82c5b...32a
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #18 Skrevet 26. november 2020 Jeg har jobbet på patologi-avdeling. Det er jo leger og bioingeniører som utfører obduksjoner, så skjønner ikke hvorfor sykepleiere må innom der dersom de ikke har lyst. Såvidt jeg vet er det medisin, odontologi, (fysioterapi og psykologi)-studenter som har disseksjon i studiene sine. Anonymkode: aadcf...32b
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #19 Skrevet 26. november 2020 Vi gjorde ikke noe sånt som studenter, var aldri snakk om det heller. Men det var ønsket at man kom borti morsstell i løpet av praksisperiodene. Jeg har jobbet flere år på sykehjem og morsstell ble man vant til. Det er veldig spesielt de første gangene, men man blir vant også til det. Man ser på det som en veldig verdig situasjon og passer godt på å vise respekt for avdøde og pårørende. Vi fjernet også pacemakere etter opplæring fra sykehjemslegen. Anonymkode: 47e15...ab3
pia mater Skrevet 26. november 2020 #20 Skrevet 26. november 2020 Fikk aldri noe tilbud om det gjennom studietiden. Viktigere å være med på stell av et dødt menneske, noe man kan komme borti ganske ofte som sykepleier. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå