Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er for tøff. For direkte, for brutalt ærlig, for rett fram. Det tåler ikke folk. Alle vil bli dullet med og tatt i med silkehansker, og ønsker helst at man pakker inn ting i så mange lag at man aldri får sagt hva man egentlig mener. Og så kommer jeg da, og sier rett ut hva jeg mener mens jeg ser folk i øya. Og de sier ingenting, der og da. Men de blir så fornærmet, de tåler ingenting, og etterpå sniker de seg rundt bak ryggen til hverandre og hvisker i krokene. Hvisker spydigheter, eder og galle, mens hevnbegjæret lyser i øya på dem. For ingen tåler at noen er direkte. 

Så blir jeg også sjokkert over hvor sensitive andre folk er. Jeg merker jo reaksjonene rundt meg, når jeg sier ting rett ut så merker jeg at folk faktisk ikke tåler det. De krymper seg og svarer med vaklevoren stemme, kjemper for å "ta" meg tilbake siden de føler at de har blitt angrepet. Noe de selvsagt ikke har, de tåler bare ikke at man er direkte. 

Folk skyr sånne som meg. Som kaller spaden for en spade, og som ikke gir kaffekjelen vinger. Andre som har det på samme måte? 

Anonymkode: ad394...9dd

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle uten empati har det på samme måte.

Men folk uten empati har hverken selvinnsikt eller kan si noe som er sant, så de sier egentlig aldri hvordan ting er rett ut.

Det er alltid bare misinformasjon som er ment til å tjene ondskap. Eller egoisme, med andre ord.

Anonymkode: 68a46...f22

• Liker 45
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alle uten empati har det på samme måte.

Men folk uten empati har hverken selvinnsikt eller kan si noe som er sant, så de sier egentlig aldri hvordan ting er rett ut.

Det er alltid bare misinformasjon som er ment til å tjene ondskap. Eller egoisme, med andre ord.

Anonymkode: 68a46...f22

Så å ha empati er det samme som å ikke kunne si ting rett ut? Hvis man er falsk og snikete så er man empatisk i dine øyne? Tommel opp 👍

Anonymkode: cf62a...c11

• Liker 19
Skrevet

Skjønte ikke det med å gi kaffekjelen vinger. Et det et ordtak? 

Anonymkode: 2e5ab...328

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjønte ikke det med å gi kaffekjelen vinger. Et det et ordtak? 

Anonymkode: 2e5ab...328

https://nn.m.wikiquote.org/wiki/Vi_vil_ikke_gi_kaffekjelen_vinger.

Sitat

«Vi vil ikke gi kaffekjelen vinger. Vi vil ikke forandre tingene våre til fugler og blomster. Vi vil la kaffekjelen være kaffekjelen og se den stå på frokostbordet, blank av aluminium og fylt med rykende kaffe.»

Ts. 

• Liker 5
Skrevet

Bedre å være direkte enn å gå bak ryggen på folk iallfall. 

• Liker 9
Skrevet

Regner med at dette er en generell samfunnsbetrakning, og ikke tiltenkt en konkret situasjon? I så fall skal jeg komme med en av mine meget populære samfunnsbetraktninger: Samfunnet er helt ødelagt. Folk er så skjøre, tåler ingenting lengre. Det er ikke tak i noen. Grunnen til at du ikke kan se folk i øynene og si det du mener rett ut til dem, er fordi de aller fleste faktisk ikke tåler det. Jeg har lest flere ganger her inne på forumet at folk heller vil leve i en myk og rosa drøm, enn å innse en brutal og vond sannhet. Det er vel noe i akkurat dette, som gjelder for situasjonen du snakker om. 

• Liker 4
Skrevet

Opplever ikke at folk skyr meg. Jeg er svært direkte, men jeg har sosiale antenner, og sier aldri ting jeg vet kan bli oppfattet som kritikk eller angrep. 

• Liker 9
Skrevet

Det er ofte enkle mennesker som skal være så "tøffe" og direkte, hva har dere å vinne på å være sånn? Jeg mener ikke at man ikke skal være ærlige, men det finnes flere måter å formidle noe på. 

Anonymkode: 7c0e5...9c5

• Liker 31
Skrevet

Jeg er aldri frekk. "Frekk" faktisk. Jeg er godt voksen, og de fleste respekterer meg når jeg snakker til dem. Det er ikke min feil at folk er så innmari skjøre. Innimellom så svir faktisk sannheten, og du er en bedre venn hvis du sier det rett ut. Jeg kunne ihvertfall ikke tenkt meg å blitt lyvd for bare fordi folk rundt meg skulle skåne meg for sannheten om ting. I min verden er det ikke noe kompliment å bli sett på som så svak at du ikke tåler sannheten om ting, snarere tvert imot. Det er jo å se kraftig ned på folk. Det er derimot et stort kompliment til alle at jeg tror de er tøffe nok til å tåle mer enn det faktisk viser seg at de gjør.

Ts.

• Liker 3
Skrevet

Jeg mener de fleste får opptre å være som dem selv vil, men man kan ikke forvente at absolutt alle skal like deg heller om det avviker fra normalen. Jeg har selv blitt ganske direkte, men det er jo en forskjell å si noe direkte og det å være frekk. Jeg er direkte i den forstand at jeg avviser en mann om jeg ikke er interessert ganske fort. Jeg kan fortelle en venninne at buksen ikke passet til den toppen om jeg synes den var mindre fin, men jeg hadde ikke sagt "så stygg bukse". Altså man kan være direkte og mene noe, uten at det må komme ut på en frekk måte. 

Har jo lært folkeskikk som er en ting, også er det det å ikke si noe om man ikke har noe positivt å si. Det hele spørs vel helt på negativitet du gidder å lage bare på grunnlag av at du er "tøff" og direkte? 

Vennene mine kan gjøre en masse jeg ikke er enig i, men det går jo ann å prøve å åpne et annet perspektiv og andre måter? Lite vits å komme med kommentarer som du anser som tøffe og direkte, om du ikke en gang kan komme med et bedre svar/løsning/hva enn det gjelder. 

Anonymkode: c460d...44b

• Liker 18
Skrevet

Kan du ikke gi noen eksempler på hva du sier? 

• Liker 17
Skrevet
Hannah80 skrev (2 minutter siden):

Kan du ikke gi noen eksempler på hva du sier? 

For eksempel, så har jeg ei venninne som vurderte å flytte sammen med en som tidligere har hatt rusproblemer. Ganske alvorlige problemer, bodd flere år på avrusning. Men skulle altså være rusfri nå. Alle andre sa bare "ååå så hyggelig da" selv om de tenkte noe helt annet. Da jeg ble presentert for denne flotte ideen, så sa jeg det som sant var, at er dette så lurt da? Greit at han er rusfri nå, men husk på at han står skrevet opp i alle politiregistre. Tenk hvis dere er ute på en kjøretur, og så blir dere stoppet i en vanlig beltekontroll. Og så ser de ham, så er det inntsuing av bilen og full ransakelse, og du blir muligens også stemplet. Og senere, alle situasjoner hvor dette vil bli ubehagelig. Kanskje han holder seg rusfri, og da er det alle ubehageligheter i forbindelse med politi, med tidligere venner av ham som kanskje tar kontakt, i forhold til barn osv. Og hvis han ikke holder seg rusfri, så risikerer du et helt annet helvete. 

Det sa jeg. Den eneste som sa det. Slike ting.

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For eksempel, så har jeg ei venninne som vurderte å flytte sammen med en som tidligere har hatt rusproblemer. Ganske alvorlige problemer, bodd flere år på avrusning. Men skulle altså være rusfri nå. Alle andre sa bare "ååå så hyggelig da" selv om de tenkte noe helt annet. Da jeg ble presentert for denne flotte ideen, så sa jeg det som sant var, at er dette så lurt da? Greit at han er rusfri nå, men husk på at han står skrevet opp i alle politiregistre. Tenk hvis dere er ute på en kjøretur, og så blir dere stoppet i en vanlig beltekontroll. Og så ser de ham, så er det inntsuing av bilen og full ransakelse, og du blir muligens også stemplet. Og senere, alle situasjoner hvor dette vil bli ubehagelig. Kanskje han holder seg rusfri, og da er det alle ubehageligheter i forbindelse med politi, med tidligere venner av ham som kanskje tar kontakt, i forhold til barn osv. Og hvis han ikke holder seg rusfri, så risikerer du et helt annet helvete. 

Jeg liker folk som deg. Sikkert fordi jeg garantert hadde sagt det samme som deg😂 Dette eksemplet her, er ikke frekt i det helt tatt.  Du er jo den eneste som er realistisk. Jeg foretrekker slike folk rundt meg:)

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette er jo ikke å være for tøff.. det er jo faktisk å være realistisk.. jeg så for meg mye verre ting med det du skrev i første post

• Liker 13
Skrevet
Hannah80 skrev (2 minutter siden):

Jeg liker folk som deg. Sikkert fordi jeg garantert hadde sagt det samme som deg😂 Dette eksemplet her, er ikke frekt i det helt tatt.  Du er jo den eneste som er realistisk. Jeg foretrekker slike folk rundt meg:)

Takk for det. Ja, jeg tenker og at jeg er realistisk, og sier ting rett ut akkurat som de er. Og da stusser jeg også veldig over reaksjonene. Ønsker folk å bli lyvd til? Heller det enn å innse den brutale sannheten? Det blir jo mye verre i det lange løp, hvis man luller seg inn i en rosa virkelighet. Men tydeligvis så deler ikke folk den oppfatningen. Jeg opplever faktisk dette hele tiden. 

Ts. 

• Liker 2
Skrevet
Nettmagica skrev (4 minutter siden):

Dette er jo ikke å være for tøff.. det er jo faktisk å være realistisk.. jeg så for meg mye verre ting med det du skrev i første post

Nei det er jo som jeg har skrevet hele tiden, at jeg sier ting rett ut. Er ikke frekk, men orker ikke å være med på alt det falske tullet. Jeg er ærlig, direkte og kanskje brutal for de som klamrer seg til illusjonene sine.

Ts. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for det. Ja, jeg tenker og at jeg er realistisk, og sier ting rett ut akkurat som de er. Og da stusser jeg også veldig over reaksjonene. Ønsker folk å bli lyvd til? Heller det enn å innse den brutale sannheten? Det blir jo mye verre i det lange løp, hvis man luller seg inn i en rosa virkelighet. Men tydeligvis så deler ikke folk den oppfatningen. Jeg opplever faktisk dette hele tiden. 

Ts. 

Opplever faktisk det samme selv. At jeg blir oppfattet som for direkte. Det er ikke alt jeg trenger å si, har jeg blitt fortalt.  Siste eksempel.  En venninne er gravid med samboeren sin. Denne mannen har barn fra før, fra tidligere forhold.   Som han har nærmest null kontakt med. Rett og slett fordi interessen er ikke-eksisterende. Da sa jeg at hadde det vært meg, så hadde jeg vært bekymret over at han skulle vise like lite interesse for vårt barn. Og gi blaffen i barnet hvis forholdet røyk.  Da ble hun kjempesur, og sa at jeg burde glede meg på hennes vegne osv. Hallo, en mann som driter i ungene sine, er da virkelig ikke noe å samle på. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...