Gå til innhold

Vanlig at 12 åringer får strekkmerker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så min datter har fått. På puppene og hoftene iallefall. Får så vondt av henne. Men hun har forhåpentligvis ikke langt så merke til det eller tror ikke hun bryr seg så veldig heldigvis. Hun har et avslappet forhold til seg selv. 
Hun er kraftig bygd, og har endret litt fasong i det siste. Kanskje derfor? Fått litt store pupper også. 

Anonymkode: 4d4da...cbd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er helt vanlig. Man vokser jo mye i den alderen. 

Anonymkode: 1bd94...0dc

• Liker 23
Skrevet

Ja, vanlig siden de vokser. Veldig vanlig.

Anonymkode: bd801...a3e

• Liker 7
Skrevet

Ja,helt vanlig. Ingenting å bekymre seg for. 👍 

• Liker 4
Skrevet

Jeg fikk strekkmerker da jeg var 15-16, det er helt normalt. Barn kan også få strekkmerker, ettersom de vokser. I min familie får kvinnene lett strekkmerker, noen får det nok lettere enn andre. 

Anonymkode: 41776...a27

• Liker 5
Skrevet

12-åringen min har også fått strekkmerker på hoftene nå ser jeg, hun er ikke kraftig bygget men har fått bredere lår pga pubertet. Helt vanlig tror jeg.

Anonymkode: 7861e...480

• Liker 2
Skrevet

Det er vanlig. Eg fekk også det merkene vart så kvite. Kan ikkje sjå dei lenger.

• Liker 2
Skrevet

Helt vanlig. 

Jeg skjønner ikke hvorfor i alle dager du skal synes synd på henne for det, alvorlig talt.. Jeg fikk masse strekkmerker på hoftene og baken i puberteten, men det var jeg faktisk ikke klar over selv før jeg ble gravid i tredve-årene, og googlet hva disse strekkmerkene folk var så hysterisk redd for var for noe.. Da innså jeg at de kule "my-little-pony-lynene" jeg hadde på rumpen og hoftene, faktisk var strekkmerker. 

Og jeg fatter ikke hva det er folk synes er så fælt med dem. Jeg synes det ser stilig ut, med sølv-"lyn". 

Anonymkode: 7275a...fdf

• Liker 18
Skrevet

Alle mine strekkmerker er fra puberteten, fra da jeg var rundt 12-14 år. Mest på knær, lår og hoftene fordi jeg ble mye høyere.
Har aldri tenkt noe på de.

Anonymkode: 33544...825

• Liker 1
Skrevet

Håper du ikke forteller at du synes på henne? Eller at hun ser på blikket ditt at du synes synd på henne? For som mor kan du indirekte virke dømmende. 

Og slapp av, strekkmerker lysner etterhvert som hun blir eldre. I mellomtiden må du tenke gjennom hva som egentlig er viktig for deg; at du har en frisk datter eller om strekkmerker er stygt....

Anonymkode: 33d54...824

• Liker 10
Skrevet

At de får strekkmerker i den perioden de vokser mest i puberteten, er jo helt normalt. Jenta her strakk seg noe utrolig på et par år, fra 11-13, og fikk noe strekkmerker på hofte og lår. Ikke rart når huden blir strekt såpass mye på kort tid. 

Anonymkode: cc2bd...842

• Liker 2
Skrevet

Veldig vanlig, og ikke bare hos jenter. Eksen min begynte å trene mye tung styrke da han var 13/14-år, i tillegg så gikk han inn i en skikkelig voksespurt, fra å være en liten tynn «spjæling» (som også var bakgrunnen for styrketreningen, han ble mobbet for å være så liten og spe av de andre guttakrutt på trinnet) til å bli en røslig tenåringsgutt, høy og muskuløs. 

Han fikk i allefall noen strekkmerker i denne alderen, både over biceps og rumpe/lår.

Jenter i puberteten får det ofte på hofter, bryst og lår. 

Skrevet

Jeg fikk det på rompa, og jeg var slank og godt trent så trenger ikke være at man er for stor. Kan være genetisk også

Anonymkode: f4fbf...c02

Skrevet

Min mann har mye fra han var tenåring, han er ikke klar over det selv, han er 45. Syns ikke synd på ham.

Anonymkode: bcb35...b34

Skrevet

Det gjorde jeg 

Anonymkode: 1f068...de0

Skrevet

Jeg hadde strekkmerker da jeg var 12. Jeg var litt tidlig ute, begynte å få hofter og pupper da jeg passerte åtteårsalderen. Lår  og rumpe også. Det var kjipt, men det synes ikke så godt lenger, om i det hele tatt. Jeg var veldig slank/tynn hele min oppvekst, aldri noe i nærheten av "valpefett" eller noe som helst.

Anonymkode: c742f...8e6

Gjest lillefrøkengrei
Skrevet

Hvorvidt man får strekkmerker eller ikke er ikke noe som er koblet til alder. Det skjer fordi huden strekker seg raskt og brister, og er kjempe vanlig bl.a i puperteten når man vokser raskt. 

Jeg synes det er veldig dumt at du sier du synes synd på henne, og håper ikke det er noe hun fanger opp disse tankene du tilsynelatende har om at dette er noe negativt. Strekkmerker er helt normalt og noe de aller fleste har. Det er altså ikke noe å bry seg noe særlig om, og i hvert fall ingen grunn til at du skal synes synd på henne. 

Skrevet

Jeg fikk mye strekkmerker på lår og litt på rumpa da jeg var 12-13 år og fikk "kvinnelige former".

Exen min gikk fra en tynn spjæring da han var 17 og opp 10 kg i muskler i løpet av et par år, han fikk DIGRE strekkmerker på overarmene.

Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så min datter har fått. På puppene og hoftene iallefall. Får så vondt av henne. Men hun har forhåpentligvis ikke langt så merke til det eller tror ikke hun bryr seg så veldig heldigvis. Hun har et avslappet forhold til seg selv. 
Hun er kraftig bygd, og har endret litt fasong i det siste. Kanskje derfor? Fått litt store pupper også. 

Anonymkode: 4d4da...cbd

Hvorfor får du vondt av henne?

Dette er normal utvikling. Dette handler nok mer om ditt urealistiske kroppsbilde enn henne - hun utvikler seg helt normalt. 

Her må du endre tankegang, og passe på at du ikke overfører dine urealistiske tanker på henne. 

Hun har strekkmerker fordi gutter og jenter begynner å få det i puberteten. Uavhengig av vekt. De vokser fortere og har mye hormoner i omløp, ergo strekkmerker.

Selv fikk jeg de strekkmerkene jeg har i tenårene når jeg var ganske tynn og slettes ikke «bråvokste». 

Samtlige av begge kjønn jeg har sett nakne close up har strekkmerker her eller der, skulle nok funnet noen på deg og ;) 

Endret av Fnuggolina

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...