AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #1 Del Skrevet 25. november 2020 Jeg overtar min «nye» leilighet om ikke så lenge. Det er en halvsliten leilighet hvor planen er å pusse opp etterhvert. Når jeg gjør dette ønsker jeg ha i bakhodet hva som vil øke verdien mest mulig . Skal selvsagt ta bad og kjøkken, men er det andre lure ting jeg bør tenke på underveis? Typ slette vegger/panelvegger, spotter vs. lamper osv.. vil slike detaljer spille mye inn? Tips tas i mot med stor glede! Anonymkode: 85935...d24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 25. november 2020 #2 Del Skrevet 25. november 2020 Slette vegger vil jeg absolutt anbefale. Dette med spotter er en smakssak - jeg kan f.eks. ikke fordra dem. Riktignok synes jeg innfelte spotter er langt å foretrekke fremfor skinner eller sånne støvsamlende wireløsninger, men jeg synes lamper er penest. Elektrisk anlegg bør du også se på. Nå vet ikke jeg hvilke muligheter som finnes men du bør også se på ventilasjon. En moderne vifte på kjøkkenet, selv om det er mekanisk avtrekk i felles anlegg, gjør mye for det visuelle. Ikke er det veldig dyrt heller. Da jeg pusset opp min gamle bolig før salg var dette en av de tingene jeg skiftet ut og som jeg angret forferdelig på at jeg ikke hadde gjort før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjauritz Skrevet 25. november 2020 #3 Del Skrevet 25. november 2020 Spørs jo litt hvor lenge du tenker å bli boende da. Kjøper du for å pusse og opp, og så selge ganske kjapt? Eller tenker du å bli boende en stund? Og det spørs jo litt på hvilket budsjett du har lagt deg på. Jeg ville f.eks. heller investert mer i kjøkken og bad enn vegger, for det er greiere å fikse i ettertid - hvis du må velge. Ellers så vet man jo ikke, boligprisene er ganske usikre fremover, så spørs jo hvor mye du tenker å legge i dette hvis du ikke har planer om å bo der noe særlig selv. Ellers, for meg selv som nettopp kjøpte nytt hus (HURRA), var det viktigste at badet var bra. Spotter (syntes jeg) er finere enn lamper, men om noe så ble det bare en bonus. På noen av husene jeg så var det omvendt, at spottene ikke var noe fine og jeg heller ville ha hatt lampe. På en måte så er det litt greit å ha et "rent" utgangspunkt sånn at den som kjøper kan skape sin egen leilighet uten så mye hes og pes. Så lenge alt er fresht og pent, klarer de fleste å gjøre om slik de ønsker. Det tenker hvertfall jeg da, at hvis du bruker masse penger og gjør det veldig fancy kan det slås begge veier - det kan være midt i blinken for noen, men for andre kan det bli for stivt og lite hjemmekoselig. Det har jo også noe å si hvordan leiligheten ser ut egentlig.. Er det lite og trangt er kanskje panelvegger litt dum plan, men er det åpent og fint derimot skaper det gjerne litt mer kos (syntes jeg). På samme måte med spotter, i noen rom er det sikkert best, mens i andre kan en fin taklampe være et smykke i boligen. Men som sagt, det spiller en rolle om du tenker å bo der selv eller ikke. Hvis du ser for deg at du skal bo der noen år så investerer du gjerne i noe du faktisk syntes er fint, men om du pusser opp for å selge så er det kanskje litt dumt å investere masse i luksus... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBergh Skrevet 25. november 2020 #4 Del Skrevet 25. november 2020 Hei. Etter det jeg har erfart, og hva jeg har hørt, og lest, så er det bad og kjøkken som er de store utgiftene. Men man får ikke noe igjen ved å lage luksusbad eller luksus kjøkken, da luksus varier mye avhengig av den enkelte person. Når det gjelder vegger, tak, gulv, så er det isolering, og bytte til nye vinduer. Tapet, og/eller maling, og type gulv, koker også ned til smak og behag, og de fleste jeg kjenner har pusset opp nyoppussete boliger, når det gjelder maling og/eller tapet. Med vennlig hilsen TBergh 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #5 Del Skrevet 26. november 2020 Funksjonelt kjøkken, bytte gulv om det er kjipt og eventuelt renovere bad om det er slitent. Ellers kommer man langt med slette vegger og litt sjel i interiøret Har solgt fire leiligheter uten å legge altfor mye ned i innsats og har over 2.5 i egenkapital kun på grunn av salg. Anonymkode: 5ee72...baf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #6 Del Skrevet 26. november 2020 Pusser du opp for å selge om noen år, så må du tenke på mer nøytrale farger enn om du skal bo der lenge. Vannrør (f.eks rør-i-rør) bør du ha på bad og kjøkken når du legger om, og du bør oppgradere det elektriske underveis. Tenk nøye over planløsning på kjøkken. Oppvaskmaskin nærme vasken så du kan skylle av og sette rett ned i den uten å dryppe på gulv, nok benkeplass, ikke måtte gå halve kjøkkenet frem og tilbake for å finne en kniv i en skuff. Skuffer er generelt bedre enn skap, så prioriter skuffer. Badet kan være fint, men du trenger ikke velge de dyreste luksusløsningene, tvilsomt at du får igjen på det. Du får igjen for nytt bad, men du får ikke igjen for luksusbad eller luksuskjøkken. Anonymkode: 058fe...28a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #7 Del Skrevet 26. november 2020 Tenk rent, enkelt og praktisk. Lyst enstavs eikegulv og lyse, slette vegger. Skal du f.eks lekte ut og ordne skjult elektrisk anlegg? Da får du litt mindre areal. Sånne ting må du ta stilling til. Skal du ha lamper bør det være gjennomtenkt, pass på at du enten har stikk opp mot taket, eller hull til el i taket. Du bør tenke på takhøyden, noen lamper henger for langt ned i rommet. Unngå å legge for mye av din stil i badet. Jeg vil faktisk anbefale deg å droppe flis på alle vegger, selv om alle tror at man må ha dette. Ha en nøytral flis på gulv og i dusjsone, og bruk våtromsmaling ellers. Om kjøper vil ha flis overalt kan de ordne det selv. Det sitter lengre inn å kjøpe et bad hvor alle vegger har ei flis du ikke liker. Husk også at badet bør være lyst, men ikke sykehushvitt. Kjøkken bør du planlegge med noen som kan det. Man bør ha minst 1,5 m sammenhengende benkeplass å jobbe på. Oppvaskmaskin ved kummen. Ting bør henge sammen og være praktisk, og det betyr ikke å stappe inn så mange skap som mulig. Om du dropper overskap føles kjøkkenet større, og det er ikke vanskelig for ny eier å henge opp overskap selv. Det du har mest å vinne på er optimal planløsning. Kan du lage et ekstra soverom? Kan du flytte om på rom så du får bedre lys i stua? Har du 10m2 med gang som kan utnyttes på en bedre måte, f.eks integreres i et soverom? Slå ned en vegg mellom stue og kjøkken, men likevel ha nok veggplass til å ha tv? Gamle leiligheter er ofte laget for andre behov enn vi har i dag, så her kan man ha mulighet til å skille seg ut sammenlignet med resten av sameiet/borettslaget. Og du trenger ikke å ordne garderobeskap på alle rom, med mindre du trenger det selv. Men husk å ta høyde for at nestemann kan trenge mer garderobeplass. Anonymkode: 2fb79...527 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå