Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes og dårlig kontroll

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i uke 35 og har sv. Diabetes. Tar insulin..men synes jeg har fått så utrolig dårlig informasjon og lite hjelp. Jordmor vet ikke så mye om dette og anbefaler nå legen . Siden jeg ikke klarer å få stabilt blodsukker. Øker insulin som de sier bare over tlf at jeg må gjøre.. målingene er ikke farlig høy . I begynnelsen (fant ut sent at hadde av diabetes pga fastlegen forsinket kraftig glukose testen og glemte gi meg resultatet)..  så nå har eg gitt opp å følge med hva jeg spiser og blodsukkeret er som da jeg var nøyere. Spiser uansett mye mindre og gått ned i vekt.  Nå først om to uker har jeg fått time til ernæringsfysiolog og så skulle jeg bli satt igang uke 38 var det snakk om..  kan dette være skadelig for barnet? Ultralyd viser fin vekst men jeg orker ikke tenke på hva jeg spiser mer..

Anonymkode: d1a43...42d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har jo sykehuset feilet deg med å gi Så sein time til kostholdsveiledning. 

At du får ned i vekt har lite å si for hvordan barnet påvirkes av blodsukkeret ditt. Ring dersom du er usikker, du kan få veiledning på telefon av diabetessykepleier. 

Det er bedre å øke insulin enn å ja for høyt blodsukker. Ved høyt blodsukker går alt sukkeret gjennom morkaken og babyen blir vant til store mengder sukker. Som igjen fører til at barnet produserer for høyr mengder insulin etter fødsel når alt sukkeret ikke lenger er tilgjengelig fra deg. 

Insulin går derimot ikke over til barnet gjennom morkaken. Fortsett å øke dosen insulin i samråd med lege eller diabetessykepleier. Det er forventet at insulinbehovet ditt øker frem mot uke 36. Slik var det også for meg.

Trøst deg med at det stabiliseres for mange etter uke 36! Du har ikke lenge igjen nå 💕 

Hilsen hun med insulinkrevende svangerskapsdiabetes som nå snart er 38 uker på vei. Jeg settes først i gang  etter uke 39 en gang 😅

Anonymkode: 9476b...b02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...