Gå til innhold

Avvenne nattamming under 8 month sleep regression. Lurt eller dumt? Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger sårt erfaringer på nattavvenning!

Baby er 8 mnd om få dager. Sovner selv i senga si uten amming og byssing. Har sovet på eget rom i ca 3 uker. Startet med to tøffe dager, før hun hadde noen gode netter med oppvåkning «kun» 2 ganger for amming. Våknet hun noe mer, kunne hun trøstes med en hånd eller litt «ssh».

Men plutselig snudde det etter ca 1,5 uke, og hun våkner nå mer eller mindre hver 2. time hele natta. Til og med før kl 22, noe som ikke har skjedd på flere måneder. Noen ganger er hun våken 1-2 timer midt på natta (gjerne rundt 04) hvor vi ammer og bysser for å få henne i søvn igjen. Hylskriker (!) ofte hvis vi prøver uten pupp (selv om det kun er 1 time siden legging), så har ikke klart (hatt hjerte til) å nekte dette. Hun er ikke sulten, bare puppen er i munnen så er hun på vei til drømmeland. Men det er kanskje også roten på en trøblete natt, da hun vil ha pupp igjen ved neste oppvåkning (til tross for at hun klarer sovne selv ellers).

Tar ikke smokk eller melk på flaske (men vann). 

Jeg tipper hun er inni 8 month sleep regression (hvis dette er reelt), da hun nylig har lært å krabbe og reise seg. Masse inntrykk. 

Langt innlegg men - er det lurt å nattavvenne nå, eller blir det helt feil?
Hva er deres erfaringer når denne søvnregresjonen inntreffer for babyer på denne alderen? Går det over eller bør vi gjøre noe? Andre tips? 🙏🏻 Hilsen en passe trøtt mamma.

...

Info om mat: I tillegg til å amme 4 ganger om dagen, spiser hun 3 måltider, siste er middag rundt kl 17. Hun spiser omtrent alt vi spiser (som er innafor anbefalingene). 

Dagsøvn: Står opp ca 07. Som regel 3 dupper; ca 09, 12 og 15. Sovner kjempefort uten særlig hjelp, til sammen 3-4 timer. Blir fort overtrøtt om hun ikke legges på rett tidspunkt. Maks 2- 2,5 timer våken av gangen, og 2,5 er maks. Hvis ikke vanskelig å legge. Legger seg mellom 18 og 19. 

Anonymkode: a02bf...f3f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville lagt inn et kveldmåltid i tillegg, og ammet litt mer på dagtid hvis du skal droppe nattamming. Husk at morsmelk eller mme fortsatt skal være hovednæringen. Hun er nok sulten på natt om siste måltid med fast føde er kl 17 og hun bare ammes 4 ganger i løpet av hele dagen. 

Ellers ville jeg gjort det som gå mest søvn, jeg stresset ikke med nattavenning før de var litt på glid selv og sov bedre. 

Anonymkode: 667d0...ce0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg ville lagt inn et kveldmåltid i tillegg, og ammet litt mer på dagtid hvis du skal droppe nattamming. Husk at morsmelk eller mme fortsatt skal være hovednæringen. Hun er nok sulten på natt om siste måltid med fast føde er kl 17 og hun bare ammes 4 ganger i løpet av hele dagen. 

Ellers ville jeg gjort det som gå mest søvn, jeg stresset ikke med nattavenning før de var litt på glid selv og sov bedre. 

Anonymkode: 667d0...ce0

Takk for svar! Det jeg skrev om mat på dagen er omtrentlig, og hun får selvsagt amme og spise så mye hun vil, og hun får en god ammestund rett før senga ☺️

Skjønner at ikke alle ville ta kampen. Jeg kuttet samsoving fordi hun til slutt sov med puppen i munnen, og jeg håpte egen seng ville løse problemet. Ble som sagt slutt på all kosesuttingen og kun amming for sult et par netter, men så ble det dårlig igjen. Vet ikke hva jeg bør gjøre nå.. Hadde vært greit for meg å amme kl 23 og 03 som jeg hadde det forleden. 

ts

Anonymkode: a02bf...f3f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...