Gå til innhold

Sliter med matsug i perioder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler meg helt håpløs og vet ikke hva jeg skal gjøre ang problemet mitt. Saken er at jeg er overvektig og har gått ned noen kg, men så sliter jeg med angst, depresjoner og ptsd og emosjonell ustabil pf. Når jeg har gode dager og perioder klarer jeg å spise lite og fornuftig så jeg går ned i vekt. men når jeg sliter psykisk så får jeg et voldsomt matsug og godtesug og kjøper og spiser mye så da legger jeg på meg igjen. Jeg føler jeg trenger en hjelp til dette her men vet ikke hva. Vurderer å få slanketabletter hos legen som skal redusere matlysten som jeg har lest om. Har alltid slitt med vekten og er voksen 41 år. Noen råd til meg?

Anonymkode: ebe3f...555

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dessverre kommer ikke tabletter til å hjelpe med dette. Sliter litt med det selv, men er ikke overvektig. Matsug har veldig lite med sult å gjøre, og mest med tankesett og hormoner. Følelsesmessig stress er en sterk trigger hos mange, og da er det bare å jobbe med psyken som hjelper. Jeg pleier å distrahere meg selv i slike perioder, dvs å bruke litt ekstra energi på å gjøre noe og ikke ende opp med å sitte stille/ se tv for da må jeg ha i meg noe. Noen ganger går jeg tur (veldig sakte om jeg er sliten), noen ganger oppdaterer jeg ukesplanleggeren min, jeg klikkertrener med hunden, (jeg har ei venninne som strikker og sier det holder hendene opptatt). Poenget er at når jeg kjeder meg så har jeg større sjanse for å gruble mer og spise mer. 

Jeg vil også sterkt anbefale å snakke med fastlege om henvisning til din lokale overvektsklinikk og evt frisklivssentral (dette er et supert tilbud og ikke bare for de som ønsker operasjon). Det er veldig hjelpsomt å få jevnlig oppfølging og mange merker at den støtten gjør det lettere å følge opp kosthold og aktivitet. For noen trengs også den oppfølgingen for at man holder seg disiplinert fordi man ikke har nok viljestyrke på egenhånd (gjelder vel egentlig de fleste). 

Anonymkode: 96821...099

Skrevet

Dette har bare delvis med mat å gjøre. Du er ikke håpløs. Du er heller ikke et spesialtilfelle. Matsug er noe man får når man spiser for lite, og det er ikke fornuftig å spise så fornuftig at man får godtesug av det. Du kommer ikke til å kunne få til vektmestring hvis du prøver å følge et opplegg som du bare klarer å følge når du føler deg ovenpå. Alle klarer alt når de er ovenpå. Alle går dessuten ned i vekt når de er i kaloriunderskudd. Men skal du også slutte å slite med vekten, må du også lage deg et opplegg som du ikke har lyst til å slutte med.

Anonymkode: 433cc...bca

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Dessverre kommer ikke tabletter til å hjelpe med dette. Sliter litt med det selv, men er ikke overvektig. Matsug har veldig lite med sult å gjøre, og mest med tankesett og hormoner. Følelsesmessig stress er en sterk trigger hos mange, og da er det bare å jobbe med psyken som hjelper. Jeg pleier å distrahere meg selv i slike perioder, dvs å bruke litt ekstra energi på å gjøre noe og ikke ende opp med å sitte stille/ se tv for da må jeg ha i meg noe. Noen ganger går jeg tur (veldig sakte om jeg er sliten), noen ganger oppdaterer jeg ukesplanleggeren min, jeg klikkertrener med hunden, (jeg har ei venninne som strikker og sier det holder hendene opptatt). Poenget er at når jeg kjeder meg så har jeg større sjanse for å gruble mer og spise mer. 

Jeg vil også sterkt anbefale å snakke med fastlege om henvisning til din lokale overvektsklinikk og evt frisklivssentral (dette er et supert tilbud og ikke bare for de som ønsker operasjon). Det er veldig hjelpsomt å få jevnlig oppfølging og mange merker at den støtten gjør det lettere å følge opp kosthold og aktivitet. For noen trengs også den oppfølgingen for at man holder seg disiplinert fordi man ikke har nok viljestyrke på egenhånd (gjelder vel egentlig de fleste). 

Anonymkode: 96821...099

Det er feil at ikke disse tabletten vil hjelpe.Husker i farta ikke navnet på.medisinen, men en bekjent. Ei jeg kjenner som er veldig overvektig mente disse hadde hjulpet henne mye. Hun spiste nå bare en tredjedel av hva hun ellers spiste.suget forsvant.syns det er verd et forsøk. Kunne tenkt meg disse selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...