AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #1 Skrevet 25. november 2020 Jobber i helsevesenet, kommunalt. 1 gang i året offentliggjør sjefen vår en liste med navn over ansatte som ikke har hatt sykefravær det siste året. Ingen av dem som blir navngitt har blitt spurt om det er greit. Er det innafor å gjøre sånt? Kan føye til at hun er en veldig dårlig sjef ellers. Hun er humørsyk, svak, konfliktsky, ikke involvert, uengasjert, fraskriver seg ansvar, overlater oppgaver til andre og gjør minst mulig selv, kjefter opp ansatte, tar ikke tak i ting for å nevne noe. Dett gir Høyt sykefravær, turnover og elendig arbeidsmiljø. Anonymkode: c8a28...d4d 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #2 Skrevet 25. november 2020 Tja, jeg mener å ha hørt at i enkelte land så publiserer de hvor godt folk presterte på skolen for at man skal kunne se hvem som er "best. Her virker det som at sjefen vil vise frem de som de mener er "best" med tanke på at de ikke har hatt noe sykefravær. Det er egentlig ikke greit med tanke på at det er privat om man har vært syk, og med denne listen så er det jo ganske lett å finne ut av hvem som har vært syk? Om det er nok persons-sensitiv til at sjefen burde straffes utover det at de blir oppfattet som en dårlig sjef? Neppe. Min beste sjef hadde i perioder veldig mye sykefravær, men når han kom på jobb så var han som et lyn og gjorde så mye jobb at det slo nesten alle tilsammen. Han var meget dyktig og flink, så ingen ville klaget på at han i perioder var syk. Hvis du er medlem i fagforening, kan det være noe å engasjere de/tillitsvalgt for om dette er greit? Jeg er sikker på at de har sett noe lignende før. Anonymkode: f2350...e9f 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #3 Skrevet 25. november 2020 Synes det er greit. Alle kan bli rammet av sykdom, og det vet alle - så bare å ignorere listen. På den andre side, kanskje noen som behøver å strammes opp litt. Dem kjenner vi også til, selv om det ikke er lov å si.. Anonymkode: 02388...f7a 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #4 Skrevet 25. november 2020 Dette er vel ikke helt greit, vel. Man henger ikke opp andres private anliggender til kollegers skue fordi man ikke er bevisst sitt arbeidsgiveransvar. Har hun problem med noen sitt sykefravær så får hun ta det med den det gjelder. Forhør deg med tilittsvalgt/arb.tilsynet/fagforbund om dette er innafor. Anonymkode: e487f...d71 19
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #5 Skrevet 26. november 2020 De som ikke har vært sykemeldte burde heller få en bonus. Det er et godt insentiv for at de ansatte ikke skal syte seg til betalt fri 🙂 Anonymkode: def8c...f19 8
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #6 Skrevet 26. november 2020 Hva sier verneombudet og TV på arbeidsplassen? Hadde ikke likt det, for å si det sånn. Uansett om jeg hadde ligget på toppen Anonymkode: cd171...e59 7
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #7 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): De som ikke har vært sykemeldte burde heller få en bonus. Det er et godt insentiv for at de ansatte ikke skal syte seg til betalt fri 🙂 Anonymkode: def8c...f19 Problemet er jo at folk da vil presse seg til å jobbe mer enn de burde når kroppen svikter, som fører til større problemer for personen. Arbeidsgiver kan bare finne seg nye ansatte når noen må slutte, mens den som har fått kroppen ødelagt er ikke like heldig. Ingen takker deg for at du jobber til kroppen kollapser. Anonymkode: 82d6e...a5b 24
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #8 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Problemet er jo at folk da vil presse seg til å jobbe mer enn de burde når kroppen svikter, som fører til større problemer for personen. Arbeidsgiver kan bare finne seg nye ansatte når noen må slutte, mens den som har fått kroppen ødelagt er ikke like heldig. Ingen takker deg for at du jobber til kroppen kollapser. Anonymkode: 82d6e...a5b Dette 👏🏽👏🏽 Anonymkode: 51548...eeb 5
nomore82 Skrevet 26. november 2020 #9 Skrevet 26. november 2020 Spør sjefen om hvilket behandlingsgrunnlag for disse sensitive personopplysningene som offentliggjøringen er hjemlet i. Helseopplysninger er sensitive personopplysninger. Å offentliggjøre disse skal den det gjelder både samtykke i og det skal være et behov knyttet til behandlingen. Om hun ikke kan/vil svare, eller du ikke er fornøyd med svaret så melder du inn et avvik til Datatilsynet for brudd på personvernet i bedriften. Gapestokk trodde jeg vi sluttet med for lenge siden. Noen er tydeligvis mer tunglærte enn andre. 10
Gjest Bamse20 Skrevet 26. november 2020 #10 Skrevet 26. november 2020 Gidder ikke bry meg så mye. Synes det er bra at folk som ikke har vært syke får litt skryt Hva har du å være redd før uansett på den lista? Alle vet jo hvem du er på jobben uansett, så hva slaks forskjell gjør det for deg?
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #11 Skrevet 26. november 2020 Bamse20 skrev (9 minutter siden): Gidder ikke bry meg så mye. Synes det er bra at folk som ikke har vært syke får litt skryt Hva har du å være redd før uansett på den lista? Alle vet jo hvem du er på jobben uansett, så hva slaks forskjell gjør det for deg? Man skal få skryt fordi man har vært så heldig å ikke bli syk i løpet av året? Anonymkode: 87be1...764 14
Gjest Bamse20 Skrevet 26. november 2020 #12 Skrevet 26. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Man skal få skryt fordi man har vært så heldig å ikke bli syk i løpet av året? Anonymkode: 87be1...764 Hvorfor ikke liksom? Synes det bare er flott, og det gir litt mere motivasjon og vite at man gjør det bra
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #13 Skrevet 26. november 2020 4 minutter siden, Bamse20 said: Hvorfor ikke liksom? Synes det bare er flott, og det gir litt mere motivasjon og vite at man gjør det bra Men man har jo ikke gjort noe? Anonymkode: 732dd...bf7 10
Gjest Føsleguri Skrevet 26. november 2020 #14 Skrevet 26. november 2020 Iflg denne lenken er sykefravær sensitive personopplysninger og sjefen har ikke lov å offentliggjøre for alle ansatte. Virksomheten kan få en saftig bot for brudd på personopplysningsloven. Meld fra til Datatilsynet. https://arbinn.nho.no/forretningsdrift/personvern/qa-personvernforordningen/hva-er-sensitive-eller-folsomme-personopplysninger/
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #15 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): De som ikke har vært sykemeldte burde heller få en bonus. Det er et godt insentiv for at de ansatte ikke skal syte seg til betalt fri 🙂 Anonymkode: def8c...f19 du kommer med den bare fordi DU er en unnasluntrer. Når man er syk, så kan man ikke velge det selv og man holder seg selvsagt borte fra arbeidsplassen, så man ikke smitter andre. Anonymkode: 4c110...009 7
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #16 Skrevet 26. november 2020 Bamse20 skrev (13 minutter siden): Hvorfor ikke liksom? Synes det bare er flott, og det gir litt mere motivasjon og vite at man gjør det bra AnonymBruker skrev (1 time siden): De som ikke har vært sykemeldte burde heller få en bonus. Det er et godt insentiv for at de ansatte ikke skal syte seg til betalt fri 🙂 Anonymkode: def8c...f19 WTF, syte seg til betalt fri? Tror du at folk velger å få kreft, bli født med dårlig hofter som må opereres, bli påkjørt e.l for å få betalt fri fra jobb? På tide å få hodet ut av ræva! Anonymkode: 41bc3...d25 13
Mynlen Skrevet 26. november 2020 #17 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): De som ikke har vært sykemeldte burde heller få en bonus. Det er et godt insentiv for at de ansatte ikke skal syte seg til betalt fri 🙂 Anonymkode: def8c...f19 Nei. For hva sier ledelsen til sine ansatte da? Jo, de sier at vi tror du lyver for oss. Og at hvis vi dingler en liten gulrot foran deg, så vil du slutte å lyve. De prøvde seg der jeg jobber, jeg var på vei ut da de trakk den. For jeg vil ikke jobbe for noen som forteller meg at de tror jeg lyver. At de kanskje kunne fått et par unnasluntrere på jobb er ikke verdt risikoen for å miste dem som faktisk har integritet og yrkesstolthet. 7
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #18 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jobber i helsevesenet, kommunalt. 1 gang i året offentliggjør sjefen vår en liste med navn over ansatte som ikke har hatt sykefravær det siste året. Ingen av dem som blir navngitt har blitt spurt om det er greit. Er det innafor å gjøre sånt? Kan føye til at hun er en veldig dårlig sjef ellers. Hun er humørsyk, svak, konfliktsky, ikke involvert, uengasjert, fraskriver seg ansvar, overlater oppgaver til andre og gjør minst mulig selv, kjefter opp ansatte, tar ikke tak i ting for å nevne noe. Dett gir Høyt sykefravær, turnover og elendig arbeidsmiljø. Anonymkode: c8a28...d4d Det å sette fokus på noen på denne måten er å rakke ned på de andre. Nå er det jo slik at de fleste mennesker blir syk i løpet av et år, eller har syke barn, så man får sykefravær. Denne måten å "lede" på er gammeldags og utdatert. Dårlig lederstil. Dette virker kun mot sin hensikt. Har opplevd lignende selv. Anonymkode: c1116...80f 11
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #19 Skrevet 26. november 2020 Dette er ikke greit, og jeg hadde tatt det opp med fagforening eller sjefen til sjefen. Hvis ikke det ble endring, hadde jeg sluttet, for det er helt uaktuelt for meg å jobbe under en leder som er så lite kompetent. Jeg er veldig for å forebygge for sykefravær, og jobber selv et sted med kun 1-2 prosent sykefravær, men å henge opp en slik liste er så feil på mange måter - er så glad jeg jobber blant godt utdannede, der dette aldri hadde skjedd. Anonymkode: d7b8a...525 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #20 Skrevet 26. november 2020 Hadde ikke brydd meg. Har hatt år der jeg ikke har vært sykemeldt. År der jeg har en sykemeldingsdag. Og år der jeg har hatt en del. Slikt svinger. Fra år til år, fra person til person. Noen har barn, noen er sosialt aktive, noen lever isolert og blir aldri smittet. Ser ikke at en slik liste betyr noe, for noen. Anonymkode: 2e6c5...eb2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå