AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #41 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De fleste av disse vegan-«melkene» er like usunne som å drikke sukkercola! Skal du være veganer så får du klare deg uten melk. Anonymkode: 82c0f...28d Du sammenligner havredrikk med Cola uten sukker, som er stapp full med aspartam? Anonymkode: 0d391...df2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #42 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er sant om du leser på google hvordan havre er bygd og alle dems antistoffer for å ikke bli spist av naturen så forstår du. Det er nettop derfor vi i gamle dager fermenterte og spiret brødene våres all korn og havre sånn det ikke skadet fordøyelsen våres. Men nå i dag er alt så industrialt at vi har glemt hvor viktig det faktisk er i i norge. Antistoffene er der for å beskytte kornene mot å bli spist. Antistoffene hindrer kroppen i å absorbere næring og disse antistoffene skader veggen i tarmene som kan skape bittesmå hull som lekktarm over lang tid. Dette pleide vi å fermentere bort ved å lage surdeigsbrød før i tia Det er gammel kunnskap norge har mistet i matlagingen hjemme. Det er mangen andre plass i verden som ikke har sånn masseproduksjon av industrimat som vi har i norge og lager brøda sine selv på akkurat denne måten ved å enda spire eller fermentere brødet. Så hvorfor velger dem å bruke ekstra lang tid på det? Jo pga nettop det med disse antistoffene. Ja havre er sunt når man deaktiverer antistoffene slik sånn at næringen ikke blir hindret i å absorberes. Anonymkode: bdca9...4d4 Blir disse antistoffene deaktivert i havremelken da? Anonymkode: 0d391...df2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #43 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Melk er sunnere enn havremelk, så lenge ikke drikker så mye at du får i deg for mye kalsium. Havremelk har en del karbohydrater, det er også tilsatt sukker. Anonymkode: f8cd4...b11 Karbohydratene i havredrinken er såpass minimal at det ikke er farlig, sukkeret ei heller, da jeg ikke spiser noe søtsaker overhodet ellers. Anonymkode: 0d391...df2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #44 Skrevet 26. november 2020 Kvinner mest utsatt. - Kvinner som drakk store mengder melk døde tidligere, og hadde en økt risiko for brudd. Menn hadde også en økt risiko for å dø av melk, men med dem så vi ingen sammenheng når det kom til risikoen for benbrudd, sier han. For hvert glass melk en kvinne drakk per dag økte dødsrisikoen med 15 prosent. Så vet dere det Anonymkode: 0d391...df2 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #45 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kvinner mest utsatt. - Kvinner som drakk store mengder melk døde tidligere, og hadde en økt risiko for brudd. Menn hadde også en økt risiko for å dø av melk, men med dem så vi ingen sammenheng når det kom til risikoen for benbrudd, sier han. For hvert glass melk en kvinne drakk per dag økte dødsrisikoen med 15 prosent. Så vet dere det Anonymkode: 0d391...df2 PISSPREIK. så vet du det. Anonymkode: bdca9...4d4 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #46 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): PISSPREIK. så vet du det. Anonymkode: bdca9...4d4 Hva begrunner du det med? Deltok over 10000 mennesker i studien. Skal du ha andre studier som bekrefter dette? Anonymkode: 0d391...df2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #47 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva begrunner du det med? Deltok over 10000 mennesker i studien. Skal du ha andre studier som bekrefter dette? Anonymkode: 0d391...df2 Du har ikke linket noe studie hva er det du babler om? Jeg tar ikke noe du har lest i en artikkel som handler om en studie som du sikekrt ikke har lest igjennom som fakta. Folk skummleser ting hele tiden og anntar det dem har lest er riktig fakta /bevis og ikke en videre påstand. Anonymkode: bdca9...4d4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #48 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva begrunner du det med? Deltok over 10000 mennesker i studien. Skal du ha andre studier som bekrefter dette? Anonymkode: 0d391...df2 Selv om ting har blitt forsket på betyr det ikke at det har ført til en klar konkusjon det er viktig å få med seg. Jeg er drit lei av folk som bruker ordet forsket på som å validere det folk anntar er vitenskapelig bevist i artikler og folk tror blindt på det. Anonymkode: bdca9...4d4
flygefisk1 Skrevet 26. november 2020 #49 Skrevet 26. november 2020 (endret) AnonymBruker skrev (21 timer siden): Heisann, jeg har begynt å gå over til havredrikk, den uten kalsium, da jeg har hørt at for mye melk(kalsium) ikke er bra for deg. Drikker proteinshakes hver dag, og blander da med havredrikk. Men er det sunt? Ser egentlig ingenting som er usunt med havredrikk, og itilegg har den ikke kalsium. Er denne drikken her: https://www.oatly.com/no/products/havredrikk-økologisk Anonymkode: 0d391...df2 Min mening er at det ikke er sunt, og det fordi det inneholder så sinnssykt mye karbo. Foruten det så er det sikkert godt, men om jeg skal drikke/blande noe så bruker jeg helmelk. Drikker aldri melk rent. Endret 26. november 2020 av flygefisk1
flygefisk1 Skrevet 26. november 2020 #50 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Kvinner mest utsatt. - Kvinner som drakk store mengder melk døde tidligere, og hadde en økt risiko for brudd. Menn hadde også en økt risiko for å dø av melk, men med dem så vi ingen sammenheng når det kom til risikoen for benbrudd, sier han. For hvert glass melk en kvinne drakk per dag økte dødsrisikoen med 15 prosent. Så vet dere det Anonymkode: 0d391...df2 hahahahahaha
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #51 Skrevet 26. november 2020 flygefisk1 skrev (52 minutter siden): Min mening er at det ikke er sunt, og det fordi det inneholder så sinnssykt mye karbo. Foruten det så er det sikkert godt, men om jeg skal drikke/blande noe så bruker jeg helmelk. Drikker aldri melk rent. Wtf? 6 gram pr 100 gram er SINNSYKT mye karbs? Spiser du bare papp du eller? Anonymkode: 0d391...df2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #52 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har ikke linket noe studie hva er det du babler om? Jeg tar ikke noe du har lest i en artikkel som handler om en studie som du sikekrt ikke har lest igjennom som fakta. Folk skummleser ting hele tiden og anntar det dem har lest er riktig fakta /bevis og ikke en videre påstand. Anonymkode: bdca9...4d4 https://www.bmj.com/content/349/bmj.g6015 Anonymkode: 0d391...df2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #53 Skrevet 26. november 2020 flygefisk1 skrev (52 minutter siden): hahahahahaha https://www.bmj.com/content/349/bmj.g6015 Anonymkode: 0d391...df2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #54 Skrevet 26. november 2020 Link på studien ovenfor. Results During a mean follow-up of 20.1 years, 15 541 women died and 17 252 had a fracture, of whom 4259 had a hip fracture. In the male cohort with a mean follow-up of 11.2 years, 10 112 men died and 5066 had a fracture, with 1166 hip fracture cases. In women the adjusted mortality hazard ratio for three or more glasses of milk a day compared with less than one glass a day was 1.93 (95% confidence interval 1.80 to 2.06). For every glass of milk, the adjusted hazard ratio of all cause mortality was 1.15 (1.13 to 1.17) in women and 1.03 (1.01 to 1.04) in men. For every glass of milk in women no reduction was observed in fracture risk with higher milk consumption for any fracture (1.02, 1.00 to 1.04) or for hip fracture (1.09, 1.05 to 1.13). The corresponding adjusted hazard ratios in men were 1.01 (0.99 to 1.03) and 1.03 (0.99 to 1.07). In subsamples of two additional cohorts, one in males and one in females, a positive association was seen between milk intake and both urine 8-iso-PGF2α (a biomarker of oxidative stress) and serum interleukin 6 (a main inflammatory biomarker). Conclusions High milk intake was associated with higher mortality in one cohort of women and in another cohort of men, and with higher fracture incidence in women. Given the observational study designs with the inherent possibility of residual confounding and reverse causation phenomena, a cautious interpretation of the results is recommended. Anonymkode: 0d391...df2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #55 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Link på studien ovenfor. Results During a mean follow-up of 20.1 years, 15 541 women died and 17 252 had a fracture, of whom 4259 had a hip fracture. In the male cohort with a mean follow-up of 11.2 years, 10 112 men died and 5066 had a fracture, with 1166 hip fracture cases. In women the adjusted mortality hazard ratio for three or more glasses of milk a day compared with less than one glass a day was 1.93 (95% confidence interval 1.80 to 2.06). For every glass of milk, the adjusted hazard ratio of all cause mortality was 1.15 (1.13 to 1.17) in women and 1.03 (1.01 to 1.04) in men. For every glass of milk in women no reduction was observed in fracture risk with higher milk consumption for any fracture (1.02, 1.00 to 1.04) or for hip fracture (1.09, 1.05 to 1.13). The corresponding adjusted hazard ratios in men were 1.01 (0.99 to 1.03) and 1.03 (0.99 to 1.07). In subsamples of two additional cohorts, one in males and one in females, a positive association was seen between milk intake and both urine 8-iso-PGF2α (a biomarker of oxidative stress) and serum interleukin 6 (a main inflammatory biomarker). Conclusions High milk intake was associated with higher mortality in one cohort of women and in another cohort of men, and with higher fracture incidence in women. Given the observational study designs with the inherent possibility of residual confounding and reverse causation phenomena, a cautious interpretation of the results is recommended. Anonymkode: 0d391...df2 Haha! Det er uansett ikke et bevis at et glass melk om dagen var årsaken til dette. Dette er den mest bias forskningen jeg har lest. Jeg tror flere her skjønner hva jeg mener når dem leser hvordan denne forsknigen ble gjennomført. Bare spekulasjon og teorier. Ta det som en trøst Such a pattern was not observed with high intake of fermented milk products Jaja da får du bytte til kulturmelk eller biola da hehe😁 Anonymkode: bdca9...4d4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #56 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Haha! Det er uansett ikke et bevis at et glass melk om dagen var årsaken til dette. Dette er den mest bias forskningen jeg har lest. Jeg tror flere her skjønner hva jeg mener når dem leser hvordan denne forsknigen ble gjennomført. Bare spekulasjon og teorier. Ta det som en trøst Such a pattern was not observed with high intake of fermented milk products Jaja da får du bytte til kulturmelk eller biola da hehe😁 Anonymkode: bdca9...4d4 Og det med at dem nevner dette Such a pattern was not observed with high intake of fermented milk products får meg til å tro at det er nok ikke melk som hadde slik virkning på dem, fermentert melk er fortsatt melk... Det er nok noe annet dem kom ikke frem til at dette var fakta men en teori. Anonymkode: bdca9...4d4
Gjest Albbas Skrevet 26. november 2020 #57 Skrevet 26. november 2020 56 minutter siden, AnonymBruker said: Link på studien ovenfor. Results During a mean follow-up of 20.1 years, 15 541 women died and 17 252 had a fracture, of whom 4259 had a hip fracture. In the male cohort with a mean follow-up of 11.2 years, 10 112 men died and 5066 had a fracture, with 1166 hip fracture cases. In women the adjusted mortality hazard ratio for three or more glasses of milk a day compared with less than one glass a day was 1.93 (95% confidence interval 1.80 to 2.06). For every glass of milk, the adjusted hazard ratio of all cause mortality was 1.15 (1.13 to 1.17) in women and 1.03 (1.01 to 1.04) in men. For every glass of milk in women no reduction was observed in fracture risk with higher milk consumption for any fracture (1.02, 1.00 to 1.04) or for hip fracture (1.09, 1.05 to 1.13). The corresponding adjusted hazard ratios in men were 1.01 (0.99 to 1.03) and 1.03 (0.99 to 1.07). In subsamples of two additional cohorts, one in males and one in females, a positive association was seen between milk intake and both urine 8-iso-PGF2α (a biomarker of oxidative stress) and serum interleukin 6 (a main inflammatory biomarker). Conclusions High milk intake was associated with higher mortality in one cohort of women and in another cohort of men, and with higher fracture incidence in women. Given the observational study designs with the inherent possibility of residual confounding and reverse causation phenomena, a cautious interpretation of the results is recommended. Anonymkode: 0d391...df2 Les siste setning...
flygefisk1 Skrevet 26. november 2020 #58 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Wtf? 6 gram pr 100 gram er SINNSYKT mye karbs? Spiser du bare papp du eller? Anonymkode: 0d391...df2 bla bla bla
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #59 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): https://www.bmj.com/content/349/bmj.g6015 Anonymkode: 0d391...df2 Hmm... Ser at "reverse causation phenomena" er nevnt av forskarane. Det er ikkje sikkert at det er mjølkeinntaket som fører til beinbrudd og tidlig død. Kan det tenkast at det er dei personane som har fått påvist beinskjørhet som drikk ekstra mykje mjølk? Er også litt skeptisk til om kartlegging av kosthold blir nøyaktig nok. Spør du meg kor mykje mjølk eg drakk til frukost for tre veker sidan, kan eg ikkje svare 🙂 "The findings merit independent replication before they can be used for dietary recommendations." Ser ikkje ut til at artikkelforfattarane vil fråråde mjølk før det er forska meir på dette. Anonymkode: 5bc69...1e5 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #60 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Link på studien ovenfor. Results During a mean follow-up of 20.1 years, 15 541 women died and 17 252 had a fracture, of whom 4259 had a hip fracture. In the male cohort with a mean follow-up of 11.2 years, 10 112 men died and 5066 had a fracture, with 1166 hip fracture cases. In women the adjusted mortality hazard ratio for three or more glasses of milk a day compared with less than one glass a day was 1.93 (95% confidence interval 1.80 to 2.06). For every glass of milk, the adjusted hazard ratio of all cause mortality was 1.15 (1.13 to 1.17) in women and 1.03 (1.01 to 1.04) in men. For every glass of milk in women no reduction was observed in fracture risk with higher milk consumption for any fracture (1.02, 1.00 to 1.04) or for hip fracture (1.09, 1.05 to 1.13). The corresponding adjusted hazard ratios in men were 1.01 (0.99 to 1.03) and 1.03 (0.99 to 1.07). In subsamples of two additional cohorts, one in males and one in females, a positive association was seen between milk intake and both urine 8-iso-PGF2α (a biomarker of oxidative stress) and serum interleukin 6 (a main inflammatory biomarker). Conclusions High milk intake was associated with higher mortality in one cohort of women and in another cohort of men, and with higher fracture incidence in women. Given the observational study designs with the inherent possibility of residual confounding and reverse causation phenomena, a cautious interpretation of the results is recommended. Anonymkode: 0d391...df2 Lær deg litt om statistikk og hvordan det funker før du presenterer slikt som absolutt fakta. Dette er en observasjonsstudie. Observasjonsstudier kan ikke vise årsakssammenheng. Observasjonsstudier tyder på sammenhenger som må forskes videre på i kontrollerte studier. Et godt eksempel på dette er østrogen-tilskudd. Observasjonsstudier tydet på at at østrogen-tilskudd var veldig sunt. Så gjorde de kontrollerte studier på dette og det ble bevist at østrogen-tilskudd er skadelig. Hvordan kunne da observasjonsstudier vise at det var bra for oss? Fordi helsebevisste mennesker gjør mer riktig enn de gjør feil, og det var helsebevisste mennesker som tok østrogen-tilskudd fordi det var en teori om at det var bra for oss. Dette fenomenet kalles healthy user bias. Anonymkode: 28b32...5af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå