Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Havredrikke sunt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er sant om du leser på google hvordan havre er bygd og alle dems antistoffer for å ikke bli spist av naturen så forstår du. Det er  nettop derfor vi i gamle dager fermenterte og spiret brødene våres all korn og havre sånn det ikke skadet fordøyelsen våres. Men nå i dag er alt så industrialt at vi har glemt hvor viktig det faktisk er i i norge. Antistoffene er der for å beskytte kornene mot å bli spist. Antistoffene hindrer kroppen i å absorbere næring og disse antistoffene skader veggen i tarmene som kan skape bittesmå hull som lekktarm over lang tid. Dette pleide vi å fermentere bort ved å lage surdeigsbrød før i tia :)  Det er gammel kunnskap norge har mistet. Det er mangen andre plass i verden som ikke har sånn masseproduksjon av  industrimat som vi har i norge og lager brøda sine selv på akkurat denne måten ved å enda spire eller fermentere brødet. Så hvorfor velger dem å bruke ekstra lang tid på det? Jo pga nettop det med disse antistoffene. Ja havre er sunt når man deaktiverer antistoffene slik sånn at næringen ikke blir hindret i å absorberes. 

Anonymkode: bdca9...4d4

Så det du vil fram til, havre er ekstremt farlig for oss? Selvom jeg kan linke deg 500 rapporter, hvor det påstas hvor ekstremt bra det er for oss :) 

Anonymkode: 0d391...df2

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke minst fryktelig uetisk. Meieriindustrien er direkte ondskapsfull.

Men jeg vil anbefale plantemelk med tilsatt næring. Da får du i det det du trenger. 

Anonymkode: 55b50...e5e

Må sjekke ut!

Er det soyamelk du sikter til? Og finnes denne varianten uten kalsium? :) 

Skrevet

HÆ?

Dette må du vise kilde på - at havre er frarådet og usunt. Og særskilt dette med kopling til autoimmune sykdommer.

Det er jo fremmet som veldig sunt.

Og et greit alternativ når man er allergisk. 

Anonymkode: a0593...ed7

Samme her, første gang jeg noensinne har hørt negative ord om havre.

Denne artikkelen oppsumerer ganske godt, havre er et vidunderprodukt. https://veientilhelse.no/10-utrolige-fordeler-med-havregryn/

Er vel det sunneste, sammen med fisk, du kan spise.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er vel det sunneste, sammen med fisk, du kan spise.

Nja. Havre inneholder mye antibeitestoffer. Det er fakta. At dere ikke er opplyst om dette kan ikke vi noe for. Men legger du havren i vann i ca. 8-12 timer (over natten), så brytes antibeitestoffene ned. Antibeitestoffer er i alle kornsorter, og havre er ingen unntak. Havre er uansett det beste kornslaget å spise. Hvete er faktisk noe av det verste, da med tanke på antibeitestoffer og sopp! Antibeitestoffer hindrer opptak av vitaminer og mineraler, så selv om havren er fullpakket av det så hjelper det jo lite når du ikke klarer å få det i deg igjennom fordøyelsen. 

Men angående melk så er havre 1000 ganger bedre. Melk er kunstig tilsatt kalsium, jod, melkesyrebakterier og vitaminer, og ligner mer et kosttilskudd enn noe annet for at industrien skal framstille det som "sunt og godt". Naturlig melk er ikke så "næringsrikt" til vanlig. I tillegg inneholder melk kaseinpeptider som er tungt fordøyelig og potensielt kan skape inflammasjoner i kropp, spesielt i tarm, men også muskulært hvis peptidene kommer ufordøyd inn i blodet. Samt laktose. Laktose tåler nordmenn generelt godt, men generelt betyr ikke alle, og har du inflammasjoner og tarmproblemer så viser ofte seg at laktose gjør dette verre. Og det i tillegg til kasein! Det er en grunn til at melk blir anbefalt fjernet i kostholdet til pasienter med mage/tarm-problemer, og nå også psykiatriske diagnoser i alt fra depresjon til autisme! Forskning fraråder mer og mer melk. Dessuten så er det ingenting som tilsier at melk er nødt til å inngå i et "sunt og godt" kosthold. Heller tvert imot! Men industrien har jobbet hardt for å få det til å se slik ut! 

Anonymkode: 1f017...4a0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg spiser 200 gram proteiner om dagen, spiser masse kjøtt, ost osv, så proteiner får jeg meg mer enn nok av. Er forresten mann, og trener tung styrketrening :)

Itilegg spiser jeg frukt, tar tran, så viktige næringstoffer får jeg i meg uansett. Er bare det at jeg vil kutte ut på kalsiumet, blir litt overkill å drikke melk hver eneste dag liksom.

Jeg har ikke drukket melk på 4 år. Ironisk nok så steg kalsiumnivået mitt etter at jeg sluttet å drikke melk. Fra medium normalt til nesten i grenseland høyt. Du finner kalsium i mye mat, så jeg tror ingenting på at du skal oppleve lave verdier med kalsium fordi du ikke drikker melk. Spørsmålet er om melk, altså kaseinet og laktosen, gjør at kalsiumopptaket blir hemmet fordi du drikker melken? Det var publisert noen studier på det, men jeg vet det ikke sikkert. Uansett så har jeg opplevd selv å få økt kalsium pga å slutte å drikke melk. 

• Liker 1
Skrevet

De fleste av disse vegan-«melkene» er like usunne som å drikke sukkercola! Skal du være veganer så får du klare deg uten melk. 

Anonymkode: 82c0f...28d

• Liker 1
Skrevet
18 hours ago, mammahjarte said:

Spørst kven du spør. Spør du ein ernæringsfysiolog så ville dei sikkert sagt at det er litt næringsfattig og derfor burde man valgt Gryr (havremelk med jod). Men spør du ein veganer som har satt seg nøye inn i veganisme så kjem det masse nei til mjølk argumenter. Du kan finna empiriske studier til å støtte ganske mange ulike syn på kosthold. Vi veit litt lite om kva som er sundt og ikkje sundt i 2020 faktisk, om 100 år så veit vi nok meir.

Jeg tror det vil vise seg at det er store individuelle forskjeller på hva som er sunt, selv om det naturligvis er en del grunnleggende felles.

Anonymkode: 561c1...e50

Skrevet

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Er et par studier ute som sier at for mye melk(2 glass om dagen) gir tidligere død bla. Melk er sunt, men absolutt ikke like sunt som enkelte skal ha det til.

Jaha, har du linker til disse studiene ?

Anonymkode: f8cd4...b11

Skrevet

Drikk heller soyamelk, så får du i deg protein.

Anonymkode: 2c158...856

• Liker 1
Skrevet

Melk er sunnere enn havremelk, så lenge ikke drikker så mye at du får i deg for mye kalsium. Havremelk har en del karbohydrater, det er også tilsatt sukker.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

HÆ?

Dette må du vise kilde på - at havre er frarådet og usunt. Og særskilt dette med kopling til autoimmune sykdommer.

Det er jo fremmet som veldig sunt.

Og et greit alternativ når man er allergisk. 

Anonymkode: a0593...ed7

Dette er sant om du leser på google hvordan havre er bygd og alle dems antistoffer for å ikke bli spist av naturen så forstår du. Det er  nettop derfor vi i gamle dager fermenterte og spiret brødene våres all korn og havre sånn det ikke skadet fordøyelsen våres. Men nå i dag er alt så industrialt at vi har glemt hvor viktig det faktisk er i i norge. Antistoffene er der for å beskytte kornene mot å bli spist. Antistoffene hindrer kroppen i å absorbere næring og disse antistoffene skader veggen i tarmene som kan skape bittesmå hull som lekktarm over lang tid. Dette pleide vi å fermentere bort ved å lage surdeigsbrød før i tia :)  Det er gammel kunnskap norge har mistet i matlagingen hjemme. Det er mangen andre plass i verden som ikke har sånn masseproduksjon av  industrimat som vi har i norge og lager brøda sine selv på akkurat denne måten ved å enda spire eller fermentere brødet. Så hvorfor velger dem å bruke ekstra lang tid på det? Jo pga nettop det med disse antistoffene. Ja havre er sunt når man deaktiverer antistoffene slik sånn at næringen ikke blir hindret i å absorberes. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Melk er sunnere enn havremelk, så lenge ikke drikker så mye at du får i deg for mye kalsium. Havremelk har en del karbohydrater, det er også tilsatt sukker.

Eg drikk både kumjølk og havredrikk, fordi eg likar smaken av havredrikk best. Kvar har du det frå at havredrikk er tilsett sukker? På oatly havredrikk med kalsium står det: havre, vatn, rapsolje, kalsiumkarbonat, kalsiumfosfat, salt, vit D, riboflavin, B12, kaliumjodid. 

Det finst vel sortar med sjokosmak, vanlijesmak og andre. Desse er el sikkert sukra. Men det finst jo kumjølk med smak som er tilsett sukker også. 🙂

Anonymkode: 5bc69...1e5

• Liker 2
Skrevet

Interessant at enkelte i tråden hevdar at det ikkje er bra å drikke for mykje kumjølk, for då får ein i seg for mykje kalsium. Medan andre meiner at for mykje mjølk fører til redusert kalsium-opptak. Nokon som har pålitelige kjelder?

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Melk er kunstig tilsatt kalsium, jod, melkesyrebakterier og vitaminer, og ligner mer et kosttilskudd enn noe annet for at industrien skal framstille det som "sunt og godt". Naturlig melk er ikke så "næringsrikt" til vanlig. 

I tillegg til de andre udokumenterte påstandene dine er dette bare helt i tåka. Med unntak av ekstra lett lettmelk, som er tilsatt vitamin D, er ikke melk tilsatt noe som helst.

Og til TS: hva er kalsiumproblemet ditt egentlig? Har du for høyt nivå av kalsium i blodet er det sjelden kostholdet som er skyld i det. 

Anonymkode: 7171f...a9e

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Men angående melk så er havre 1000 ganger bedre. Melk er kunstig tilsatt kalsium, jod, melkesyrebakterier og vitaminer, og ligner mer et kosttilskudd enn noe annet for at industrien skal framstille det som "sunt og godt". 

Den grøne lettmjøka (tidlegare "ekstra lett") og eit par andre sortar med smakstilsett mjølk er tilsett vit D. Biola er tilsett mjølkesyrebakteriar.

Tenker du på vitamin og mineral som er tilsett i (kraft)fôret?

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I tillegg til de andre udokumenterte påstandene dine er dette bare helt i tåka. Med unntak av ekstra lett lettmelk, som er tilsatt vitamin D, er ikke melk tilsatt noe som helst.

Og til TS: hva er kalsiumproblemet ditt egentlig? Har du for høyt nivå av kalsium i blodet er det sjelden kostholdet som er skyld i det. 

Som en som har jobbet i melkefarbrikk stemmer ikke dette nei. Vitaminer og mineralene er naturlig i malka og det blir bare tilsatt vitamin d. Det eneste som kan være problematisk for noen er at det blir varmebehandlet så mye at enzymene for å fordøye melkesukkeret blir ødelagt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er eit godt poeng. 

Kalsiumforgiftning er " svært sjeldent" i følge NHI. https://nhi.no/symptomer/hormoner-og-naring/for-hoy-kalsium-veiviser/

Eg vil tro det da dreier seg om inntak av svært store menger (kalsiumtablettar). Problem med biskjoldkjertlane er visst langt vanlegare. 

"Forhøyet aktivitet i biskjoldkjertlene (hyperparatyreoidisme)
Utgjør ca 90% av alle tilfellene med hyperkalsemi som finnes i allmennpraksis"

Skrevet

Det ser ut til at nyrene regulerer kalsiuminnholdet i blodet fint hos friske folk 🙂

"Kalsiumforgiftning; for mye kalsium i blodet, kan være alvorlig og gi problemer i sentralnervesystemet. Men den egentlige årsaken til økt kalsiummengde i blodet vil bestandig være en annen sykdom, for eksempel kreft."

https://www.nettdoktor.no/ernaering/vitaminer/artikler/calcium.php

• Liker 1
Skrevet

Nja. Havre inneholder mye antibeitestoffer. Det er fakta. At dere ikke er opplyst om dette kan ikke vi noe for. Men legger du havren i vann i ca. 8-12 timer (over natten), så brytes antibeitestoffene ned. Antibeitestoffer er i alle kornsorter, og havre er ingen unntak. Havre er uansett det beste kornslaget å spise. Hvete er faktisk noe av det verste, da med tanke på antibeitestoffer og sopp! Antibeitestoffer hindrer opptak av vitaminer og mineraler, så selv om havren er fullpakket av det så hjelper det jo lite når du ikke klarer å få det i deg igjennom fordøyelsen. 

Men angående melk så er havre 1000 ganger bedre. Melk er kunstig tilsatt kalsium, jod, melkesyrebakterier og vitaminer, og ligner mer et kosttilskudd enn noe annet for at industrien skal framstille det som "sunt og godt". Naturlig melk er ikke så "næringsrikt" til vanlig. I tillegg inneholder melk kaseinpeptider som er tungt fordøyelig og potensielt kan skape inflammasjoner i kropp, spesielt i tarm, men også muskulært hvis peptidene kommer ufordøyd inn i blodet. Samt laktose. Laktose tåler nordmenn generelt godt, men generelt betyr ikke alle, og har du inflammasjoner og tarmproblemer så viser ofte seg at laktose gjør dette verre. Og det i tillegg til kasein! Det er en grunn til at melk blir anbefalt fjernet i kostholdet til pasienter med mage/tarm-problemer, og nå også psykiatriske diagnoser i alt fra depresjon til autisme! Forskning fraråder mer og mer melk. Dessuten så er det ingenting som tilsier at melk er nødt til å inngå i et "sunt og godt" kosthold. Heller tvert imot! Men industrien har jobbet hardt for å få det til å se slik ut! 

Så med andre ord, jeg burde holde meg unna havre?

Skrevet

Drikk heller soyamelk, så får du i deg protein.

Anonymkode: 2c158...856

Er det ikke kalsium i soyamelk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...