AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #1 Skrevet 25. november 2020 Heisann, jeg har begynt å gå over til havredrikk, den uten kalsium, da jeg har hørt at for mye melk(kalsium) ikke er bra for deg. Drikker proteinshakes hver dag, og blander da med havredrikk. Men er det sunt? Ser egentlig ingenting som er usunt med havredrikk, og itilegg har den ikke kalsium. Er denne drikken her: https://www.oatly.com/no/products/havredrikk-økologisk Anonymkode: 0d391...df2 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #2 Skrevet 25. november 2020 Du bør drikke den med kalsium, hvertfall hvis du kutter ut kumelk. Kalsium får vi normalt sett i normalt kosthold, men der hører dessverre kumelk til. Havremelk er sunnere alternativ enn kumelk Anonymkode: ae13b...019 7
mammahjarte Skrevet 25. november 2020 #3 Skrevet 25. november 2020 Spørst kven du spør. Spør du ein ernæringsfysiolog så ville dei sikkert sagt at det er litt næringsfattig og derfor burde man valgt Gryr (havremelk med jod). Men spør du ein veganer som har satt seg nøye inn i veganisme så kjem det masse nei til mjølk argumenter. Du kan finna empiriske studier til å støtte ganske mange ulike syn på kosthold. Vi veit litt lite om kva som er sundt og ikkje sundt i 2020 faktisk, om 100 år så veit vi nok meir. 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #4 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du bør drikke den med kalsium, hvertfall hvis du kutter ut kumelk. Kalsium får vi normalt sett i normalt kosthold, men der hører dessverre kumelk til. Havremelk er sunnere alternativ enn kumelk Anonymkode: ae13b...019 Vil tro jeg får i meg mer enn nok kalsium, spiser mye ost, yoghurt osv, og har drukket mye melk opp gjennom, så tenker å kutte ut på kalsiumet, da for mye ikke skal være bra. Anonymkode: 0d391...df2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #5 Skrevet 25. november 2020 mammahjarte skrev (1 minutt siden): Spørst kven du spør. Spør du ein ernæringsfysiolog så ville dei sikkert sagt at det er litt næringsfattig og derfor burde man valgt Gryr (havremelk med jod). Men spør du ein veganer som har satt seg nøye inn i veganisme så kjem det masse nei til mjølk argumenter. Du kan finna empiriske studier til å støtte ganske mange ulike syn på kosthold. Vi veit litt lite om kva som er sundt og ikkje sundt i 2020 faktisk, om 100 år så veit vi nok meir. Er et par studier ute som sier at for mye melk(2 glass om dagen) gir tidligere død bla. Melk er sunt, men absolutt ikke like sunt som enkelte skal ha det til. Anonymkode: 0d391...df2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #6 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er et par studier ute som sier at for mye melk(2 glass om dagen) gir tidligere død bla. Melk er sunt, men absolutt ikke like sunt som enkelte skal ha det til. Anonymkode: 0d391...df2 Observasjonsstudier kan ikke bevise noen årsakssammenheng. Havredrikk er ikke sunt, nei. Melk er sunnere, og da helst upasteurisert og helmelk. Anonymkode: e7204...d05 8
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #7 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Heisann, jeg har begynt å gå over til havredrikk, den uten kalsium, da jeg har hørt at for mye melk(kalsium) ikke er bra for deg. Drikker proteinshakes hver dag, og blander da med havredrikk. Men er det sunt? Ser egentlig ingenting som er usunt med havredrikk, og itilegg har den ikke kalsium. Er denne drikken her: https://www.oatly.com/no/products/havredrikk-økologisk Anonymkode: 0d391...df2 Det er jo ingen næring i havrevann er jo det det er. Bare bittelitt mikronæring som ikke har noe som helst å si for kroppen. Er som å mene det er næring i risvann. Anonymkode: bdca9...4d4 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #8 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er et par studier ute som sier at for mye melk(2 glass om dagen) gir tidligere død bla. Melk er sunt, men absolutt ikke like sunt som enkelte skal ha det til. Anonymkode: 0d391...df2 Melk er sunt i moderate menger. I norge drikker vi det ikke moderat vi har det i alt vi spiser pluss vi drikker det flere ganger om dagen og har det i frokostblanding. Melk har mye næring og er sunt moderat. Havremelk har bare noe mikronæring som ikke har noe å si for kroppen. Anonymkode: bdca9...4d4 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #9 Skrevet 25. november 2020 Det er bedre enn melk i alle fall. Melk er overlevelsesmat, ikke noe som mennesker er laget for å spise. Dessuten er det så bearbeidet at det har ikke noe å gjøre med den opprinnelige melka uansett. Slik som melk er laget for å drikkes så endrer den jo ikke temperatur fra juret til kua til den når magen til kalven, altså fullstendig ubearbeidet. Anonymkode: bff1b...413 6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #10 Skrevet 25. november 2020 kutte melk for å drikke (melkebasert?)proteinshake med havredrikk? ifsåll dagens. Anonymkode: 4383c...d7e 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #11 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Observasjonsstudier kan ikke bevise noen årsakssammenheng. Havredrikk er ikke sunt, nei. Melk er sunnere, og da helst upasteurisert og helmelk. Anonymkode: e7204...d05 Nå er jeg spent på hvorfor ikke havredrikk er sunt. Anonymkode: c4756...e49 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #12 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Nå er jeg spent på hvorfor ikke havredrikk er sunt. Anonymkode: c4756...e49 Fordi havre inneholder antinæring som hemmer opptak av vitaminer og mineraler, og inneholder stoffer som øker inflammasjon og som ser ut til å forårsake auto-immunesykdommer. Havre inneholder store mengder fytinsyre og det inneholder masse lektiner (blant annet avenin). Anonymkode: e7204...d05
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #13 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vil tro jeg får i meg mer enn nok kalsium, spiser mye ost, yoghurt osv, og har drukket mye melk opp gjennom, så tenker å kutte ut på kalsiumet, da for mye ikke skal være bra. Anonymkode: 0d391...df2 Melk er ikke menneskemat, ikke for voksne og kan føre til mindre opptak av kalsium og derav benskjørhet. Ost og smør er jeg usikker på. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fordi havre inneholder antinæring som hemmer opptak av vitaminer og mineraler, og inneholder stoffer som øker inflammasjon og som ser ut til å forårsake auto-immunesykdommer. Havre inneholder store mengder fytinsyre og det inneholder masse lektiner (blant annet avenin). Anonymkode: e7204...d05 Link? Dette har jeg aldri hørt om. Anonymkode: 2e42d...895 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #14 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Fordi havre inneholder antinæring som hemmer opptak av vitaminer og mineraler, og inneholder stoffer som øker inflammasjon og som ser ut til å forårsake auto-immunesykdommer. Havre inneholder store mengder fytinsyre og det inneholder masse lektiner (blant annet avenin). Anonymkode: e7204...d05 Dette er det største pisset jeg har lest. Du finner ikke en sunnere matrett enn havre, FLUST av vitaminer/næringer, dokumentert effekt på hjerte og karsykdommer og bla kreft. Anonymkode: c4756...e49 6
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #15 Skrevet 26. november 2020 Sunt i forhold til hva? Havremelk som ikke er tilsatt mye ekstra er ikke veldig sunt nei, det er ikke mye næring i det. Så det er ikke noe poeng å erstatte kumelk hvis du ikke har allergi, eller av etiske årsaker vil unngå kumelk. Hvis du vil ha de sunne fordelene fra havre bør du heller spise havre, i stedetfor å drikke havrevann. Mye havremelk er tilsatt ekstra næring, men da kan du jo oppnå det samme med kosttilskudd. Men hvis du absolutt ikke vil drikke kumelk og TRENGER et alternativ til melk, er havremelk et veldig bra alternativ. Anonymkode: 7920f...38f 1
prt90 Skrevet 26. november 2020 #16 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Heisann, jeg har begynt å gå over til havredrikk, den uten kalsium, da jeg har hørt at for mye melk(kalsium) ikke er bra for deg. Drikker proteinshakes hver dag, og blander da med havredrikk. Men er det sunt? Ser egentlig ingenting som er usunt med havredrikk, og itilegg har den ikke kalsium. Er denne drikken her: https://www.oatly.com/no/products/havredrikk-økologisk Anonymkode: 0d391...df2 Det dreier seg vel mest om miljøvern. Kumelk er skikkelig dårlig for klimaet. 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #17 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Dette er det største pisset jeg har lest. Du finner ikke en sunnere matrett enn havre, FLUST av vitaminer/næringer, dokumentert effekt på hjerte og karsykdommer og bla kreft. Anonymkode: c4756...e49 Dette er sant om du leser på google hvordan havre er bygd og alle dems antistoffer for å ikke bli spist av naturen så forstår du. Det er nettop derfor vi i gamle dager fermenterte og spiret brødene våres all korn og havre sånn det ikke skadet fordøyelsen våres. Men nå i dag er alt så industrialt at vi har glemt hvor viktig det faktisk er i i norge. Antistoffene er der for å beskytte kornene mot å bli spist. Antistoffene hindrer kroppen i å absorbere næring og disse antistoffene skader veggen i tarmene som kan skape bittesmå hull som lekktarm over lang tid. Dette pleide vi å fermentere bort ved å lage surdeigsbrød før i tia Det er gammel kunnskap norge har mistet. Det er mangen andre plass i verden som ikke har sånn masseproduksjon av industrimat som vi har i norge og lager brøda sine selv på akkurat denne måten ved å enda spire eller fermentere brødet. Så hvorfor velger dem å bruke ekstra lang tid på det? Jo pga nettop det med disse antistoffene. Ja havre er sunt når man deaktiverer antistoffene slik sånn at næringen ikke blir hindret i å absorberes. Anonymkode: bdca9...4d4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #18 Skrevet 26. november 2020 prt90 skrev (1 time siden): Det dreier seg vel mest om miljøvern. Kumelk er skikkelig dårlig for klimaet. Ikke minst fryktelig uetisk. Meieriindustrien er direkte ondskapsfull. Men jeg vil anbefale plantemelk med tilsatt næring. Da får du i det det du trenger. Anonymkode: 55b50...e5e 5
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #19 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Fordi havre inneholder antinæring som hemmer opptak av vitaminer og mineraler, og inneholder stoffer som øker inflammasjon og som ser ut til å forårsake auto-immunesykdommer. Havre inneholder store mengder fytinsyre og det inneholder masse lektiner (blant annet avenin). Anonymkode: e7204...d05 HÆ? Dette må du vise kilde på - at havre er frarådet og usunt. Og særskilt dette med kopling til autoimmune sykdommer. Det er jo fremmet som veldig sunt. Og et greit alternativ når man er allergisk. Anonymkode: a0593...ed7 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #20 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Sunt i forhold til hva? Havremelk som ikke er tilsatt mye ekstra er ikke veldig sunt nei, det er ikke mye næring i det. Så det er ikke noe poeng å erstatte kumelk hvis du ikke har allergi, eller av etiske årsaker vil unngå kumelk. Hvis du vil ha de sunne fordelene fra havre bør du heller spise havre, i stedetfor å drikke havrevann. Mye havremelk er tilsatt ekstra næring, men da kan du jo oppnå det samme med kosttilskudd. Men hvis du absolutt ikke vil drikke kumelk og TRENGER et alternativ til melk, er havremelk et veldig bra alternativ. Anonymkode: 7920f...38f Jeg spiser 200 gram proteiner om dagen, spiser masse kjøtt, ost osv, så proteiner får jeg meg mer enn nok av. Er forresten mann, og trener tung styrketrening Itilegg spiser jeg frukt, tar tran, så viktige næringstoffer får jeg i meg uansett. Er bare det at jeg vil kutte ut på kalsiumet, blir litt overkill å drikke melk hver eneste dag liksom. Anonymkode: 0d391...df2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå