Gå til innhold

Føler det er litt rasistiske holdninger, men vil ikke si noe til bror min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en lillebror som er adoptert (oprinnelig fra Uganda), men jeg har kjent han nesten hele livet hans, helt siden han var 9 måneder! Han er med andre ord vokst opp i en norsk familie, snakker perfekt norsk, han forstår våre skikker og tradisjoner og handlemåter, kan vel på en måte si at han er like norsk som alle oss andre nordmenn, men noen oppfatter dette annerledes basert på utsende hans.

Nå er han 16 år og jeg og han har et veldig tett bånd. Han har lenge fortalt meg om denne jenta i klassen som han har sansen for, og det virker som de to har begynt å finne tonen sammen nå, noe jeg bare synes er så søtt! Det som ikke er fullt så søtt er foreldrene til jenta... Var engang jeg slapp av bror min hjem til den jenta, når jeg skulle innom jobb på et møte. Vi ble enige om at jeg skulle henta han senere på kvelden. Da møte er ferdig pøser det ute og jeg kjører hjem, gjett hvilken stakkar jeg ser som går uten jakke eller noe i pøsregnet for å komme seg hjem... Altså bror min hadde jo avtale med denne jenta om å henge, så jeg tenkte om de kanskje hadde kranglet eller noe lignede, men neida... bror min ble ikke sluppet inn i huset engang!!! Da bror min ringte på døren, ble han møtt av moren til jenta, hun sa at de ikke forventer noe besøk og det passer litt dårlig idag... Så prøvde bror min å ringe jenta og hun foreslo at de heller skulle gå en tur eller noe slikt. Da ventet han på henne, og når jenta stod ved døra, kom moren å sa at hun ikke kunne gå idag siden hun måtte gjøre ferdig skoleoppgavene hennes... Så da ble det ikke noe tur på dem... Jeg fikk så vondt av å se bror min sånn å så til han at neste gang driter du i om jeg er i et møte, da ringer du meg. Det så sånn helt serriøst ut som om han hadde gått gjennom en dusj...

Bror min og jenta hadde fortsatt god kontakt både på skolen og jenta har kommet på besøk mange ganger hos oss og hilst på familien. Vi synes hun virker som en kjempekoselig og grei jente! Så var det jo den gangen bror min ble innvitert til middag hos dem...
Bror min fortalte foreldrene virket veldig stille, men det faren gjorde under middagen fikk meg til å bli så sur. Bror min hilste og prøvde jo å holde samtaler så når faren snakker til han så snakker han med sånn veldig tydelig og sakte bokmål bevisst🤦‍♀️ Han spurte til og med "sant, du forstår når jeg snakker nå". Da fortalte bror min at moren til jenta også begynte å snakke unødvendig sakte hvis hun skulle si eller svare noe til han. 

Jeg får så innmari vodt av å høre på alt dette... jeg synes synd på bror min og jeg har en mistanke om at det er litt rasistiske holdinger, da de egentlig aldri har vært så greie med bror min😔 Bror min ER like norsk som alle andre og jeg hater at han må gå gjennom slik psykisk terror fra voksne folk. De undervurder jo han kraftig, utestenger han og er lite interessert i å snakke med han...

Hva tenker dere? Hørres dette ut som rasistiske holdinger? Hvordan kan jeg evt hjelpe bror min best mulig gjennom dette?

Anonymkode: 3b815...c97

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hørres sånn ut... makan at voksne folk kan drive å holde på slik å dømme folk på den måten

Jeg vil bare si at som mor selv blir jeg stolt av deg av å lese hvordan du bekymrer deg for bror din og bryr deg om han, du virker som en helt fantastisk storesøster! Alle skulle gjerne hatt en søster som brydde seg om sine søsken så mye som du gjør♥️

Anonymkode: 5a9e8...e1c

• Liker 15
Skrevet

Høres ikke greit ut nei.. Det kan jo hende han kommer inn i varmen etter hvert. Er vel ikke så mye du kan gjøre, men å fortsette som sporty  søster som kjører ungdommen hit og dit er da gull verdt? 

• Liker 6
Skrevet

Hah! Jeg hadde gått og snakket til dem. Ikke noe dramatisk, men bare opplyst dem om at han er adoptert og har vokst opp i Norge. For noen har det ikke noe å si hvor norsk du er så lenge du ikke er hvit. 

Anonymkode: b5783...069

• Liker 3
Skrevet

Skal si du er flink til å skjule hvem denne gutten er. 

Adoptert fra Uganda da han var 9 måneder. 16 i dag. Truffet en jente bla bla bla. 

Du kunne like gjerne skrevet navnet hans, kjærestens navn, hennes foreldre navn, lagt inn bilde. 

Er det ingen bjeller som ringer her?

Hva med å prøve å gjøre et lite forsøk på anonymisere det bitte bitte litt. 

Trodde seriøst at unge voksne i dag skjønte såpass. Tydeligvis ikke. 

Anonymkode: dc99a...11b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Adoptert fra Uganda da han var 9 måneder. 16 i dag. Truffet en jente bla bla bla. 

Du kunne like gjerne skrevet navnet hans, kjærestens navn, hennes foreldre navn, lagt inn bilde. 

Skal si du er flink med å holde deg saklig😪 TS spør etter råd og hjelp, ikke din mening om hennes måte å anonymisere

Anonymkode: 5a9e8...e1c

• Liker 19
Skrevet

Foreldrene til jenta fremstår som lite hyggelige, fordomsfulle og ikke særlig smarte.

Jeg husker at mamma pleide å snakke sakte og overdrevet bokmål til kjæresten min også, fordi han har et annet morsmål (spansk), og det irriterte meg og gjorde meg litt flau, for han hadde jo bodd her i årevis og snakket flytende (dog med aksent). Men hvis hun hadde snakket sånn til en ADOPTERT person jeg hadde med hjem på besøk hadde hun jaggu fått høre det, der og da! Man skal være rimelig uopplyst hvis man tror noen som er adoptert til en norsk familie har problemer med å snakke norsk🤦‍♀️

Anonymkode: 5613b...04c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kan jo være at ts har gjort det. Uganda kan istedenfor være Filippinene. 16 år kan være 20 også videre. Når jeg lager tråder så «lyver» jeg på detaljene for å ikke bli gjenkjent. 

Anonymkode: 53091...9e6

• Liker 22
Skrevet

Tror det beste du kan gjøre er å fortsette å støtte han. Han har sikkert allerede forstått at rasisme kan bli en del av livet, men det er viktig at han forstår at det egentlig ikke handler om han, men om utilstrekkeligheter hos rasistene. Han trenger ikke å stå med lua i henda for noen og han kan velge bort mennesker og situasjoner som er ugreie. Bedre å bruke tiden på folk som er ok og som tilfører livet noe positivt.

Anonymkode: 5e9b3...d99

Skrevet

Dropp jenta. 

Han fortjener bedre rett og slett. 

• Liker 1
Skrevet

Hèlt for jævlig påminnelse om hvor lang vei enkelte har å gå :trist:For ei fantastisk søster du er! 

Jeg tenker at disse antakelig må høre det direkte for å skjønne at de tenderer grovt over på den rasistiske sida.

Ikke lett å vite hva en skal gjøre. Vet ikke hvor naturlig det er å invitere seg selv på et lite kaffeslaberas, men det beste hadde jo vært om de fikk høre det direkte fra deg. 

Så fantastisk at slike storesøstre finnes! :hjerte:

Anonymkode: 35181...7da

• Liker 3
Skrevet

Er du der TS? 
 Noen mennesker har bare så lite innabords, og disse foreldrene er et kroneksempel på det. Kanskje dere kan invitere foreldrene hjem til dere, så kan de så hvor norske dere er. Haha! Hva nå enn det er... 😉 Du er en fantastisk storesøster! ❤️

Anonymkode: 7e475...6a4

• Liker 2
Skrevet

Du virker som en utrolig snill og støttende søster iallefall ❤️
Fortsett å støtte han, men hadde jeg vært han hadde jeg ikke vært hos henne noe mer. De kan være hjemme hos dere. 

Angående dumme mennesker: en bekjent adopterte en liten jente (baby) fra Asia. Hun fikk spørsmål som «men hvordan skal hun lære seg norsk?» Nei si det du, hvordan lærer norske barn norsk liksom..

Anonymkode: 3660e...3e9

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde faktisk dratt dit eller ringt, og snakket med dem  - det er uakseptabel oppførsel fra voksne mennesker. De burde skamme seg.

Skrevet

Dette er dessverre noe han må bli vant til. Det blir ikke første gang han opplever forskjellsbehandling. Noen folk er kjipe, enten fordi de liker det, fordi de er litt enkle og ikke vet bedre, fordi de er fulle av angst osv. Man må lære at andre folks kjipe meninger og problemer ikke er personlig og ikke sier noe om en selv som person. De har problemer, ikke han. Han er en oppegående og bra person. De er kjipe, de har kanksje vokst opp med dårlige verdier eller lignende. De har feil oppfatning av virkeligheten, og det er det mange mennesker som har. 

Tror det beste man kan gjøre er å innse at sånn er det og man vil møte fordommer og kjip adferd fra andre og man må innse at det er deres problem

Anonymkode: a504f...157

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.11.2020 den 21.38):

Tviler på at han er fra Uganda... selv om det kan være en liten mulighet for det.

Hvis du hadde søkt på hvilke land Norge tar imot barn fra, ville du nok skjønt såpass.

I TS sitt tilfelle ville jeg snakket med jenta, og spurt henne om foreldrene stiller seg negativt til broren til TS, og hva som er grunnen til det. TS sin bror er så norsk som noen, selv om hudfargen hans viser at han er født i et annet land. Jeg synes jenta burde ta opp dette med foreldrene sine.

Anonymkode: 86c37...ccd

• Liker 2
Skrevet

Dessverre er dette ganske vanlig blandt nordmenn.

Anonymkode: 04d42...e91

Skrevet

Ojda 😳   Har du husket å ta medisine dine i dag? Pust med magen, tell til ti  og husk at det ikke var din mening om akkurat dette TS var ute etter 

Anonymkode: 93da8...651

• Liker 2
Skrevet

Og hvordan vet du at dette er riktig?

• Liker 2
Skrevet

Men hva hvis du tenker uten hudfargen da? Jeg er hvit, fikk meg kjæreste, som også er hvit, men jeg ble også møtt av foreldrene med stillhet da jeg prøvde å prate med dem. De ville ikke vi skulle møtes og prøvde å få oss til å kutte kontakten helt fullstendig. 

Men hva får deg til å tenke at de er noen rasister? Misliker de som slenger rasistkortet i vilden sky. 

Men hvis det faktisk viser seg at de er i mot en annen hudfarge, så syns jeg du skal prate med dem. Flott at du er så støttende ovenfor broren din. 

Fort gjort å tenke rasisme med en gang det er én hudfarge, mot en annen. Rasisme er ekstremt utvannet nå til dags fordi ting som egentlig ikke er rasistisk, blir tolket som det.

Anonymkode: 63c4a...82d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...