AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #1 Skrevet 25. november 2020 Jeg har flere unger og føler meg rett og slett overveldet av ting og rot. Det plager meg i hverdagen, og jeg føler uro rundt rot i hverdagen. Prøver å holde orden, men hverdagen er utrolig travel som alenemor. Jeg kunne sånn trengt noe tips, råd, motivasjon, organiseringsinspirasjon o.l. Noe overkommelig og effektivt. Andre kunne sikkert fint levd i litt kaos, men jeg trives ikke i det. Jeg er absolutt ikke lat. Alltid mye å gjøre. Har noen fått dette til? Hjelp mottas med takknemlighet 😍 Anonymkode: bda4e...905
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #2 Skrevet 25. november 2020 Jeg kaster/gir bort/selger ting som ikke er brukt i løpet av året. Og etter jeg skaffet meg robotstøvsuger, så har faktisk gulvet holdt seg rotefritt. Barna må alltid rydde vekk leker fra stua hver kveld før de legger seg. Nå er riktig nok barna mine 9 år. Jeg er en skikkelig rotekopp, men merker at hvis jeg har rutiner på ting, så er det enklere å holde det ryddig. Har faste dager hvor jeg vasker/tørker støv, rydder på kvelden før jeg legger meg, vasker klær 3 ganger i uka, skifter på senga annenhver uke osv. Har også plastkasser til ALT, som står på boden. Anonymkode: b3a24...e47 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #3 Skrevet 25. november 2020 Barn fra 3 år klarer fint å rydde opp etter seg selv Anonymkode: a2fe3...f9d 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #4 Skrevet 25. november 2020 Kvitt deg med ting! Dere har sikkert masse ting dere ikke trenger. Jeg kunne nok gitt bort halvparten av lekene og klærne uten at noen hadde savna de.... Anonymkode: 08f8d...77d 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #5 Skrevet 25. november 2020 Ha minimalt med ting , vær knall hard på å selge / gi bort / kaste det dere ikke trenger eller er kjekt å ha. La barna velge de viktigste lekene de vil ha . Ikke kjøp nye leker , bli enige om hva dere skal prioritere å få i gave til jul og bursdager . Lag system ... og så er det slik at om ti år er alt glemt med rot og det hele men det viktigste er de fine minnene. Lær også barna å rydde , alle bidrar sammen. Anonymkode: 162b7...794
Trine bb Skrevet 25. november 2020 #6 Skrevet 25. november 2020 Gi bort ALT som du ikke bruker, man klarer seg på veldig lite faktisk. lær barna til å rydde opp etter seg selv og hjelpe til hjemme. Be dem eventuelt rydde opp en ting før dem begynner å leke med Noe nytt. Ta en time etter barna har lagt seg og rydd så er det imorgen neste dag ? Jeg er alenemor også men her er det strøkent alltid.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #7 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Barn fra 3 år klarer fint å rydde opp etter seg selv Anonymkode: a2fe3...f9d Og barn helt ned til 2 år klarer å rydde med mye veiledning og motivasjon Anonymkode: 42200...e2f
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #8 Skrevet 26. november 2020 Gi bort / selg / kast alt dere ikke trenger eller bruker Ha godt med oppbevaring! Ikke ha for avansert oppbevaring til leker. Et par store lekeplasser, så klarer selv de minste barna å få lekene fra gulvet og opp i kassene! Ha god orden i klesskapet. Fjern fortløpende slitte og for små klær. Arvetøy sorteres etter størrelse. Vinter og sommerklær pakkes vekk når sesongen er over. Lær ungene tidlig opp til å rydde og vaske (matgris på spisebordet, is på gulvet) etter seg selv. Da vil de etterhvert rote/grise mindre også! Få deg en robotstøvsuger som kan jobbe med gulvet mens du gjør andre ting! Er det ikke noen av disse som vasker også? Anonymkode: f1c70...a0e
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #9 Skrevet 26. november 2020 Alle ting må ha sin faste plass, enten i en hylle, kurv, skap etc. Enklere for barna å rydde hvis det er bilde/tekst av innholdet som skal være i de forskjellige lekekassene f.eks. Er man ferdig med tegnesakene, må dette ryddes bort før man får perle..etc. Og dette gjelder også de voksne! Ferdig med saksa? Ned i skuffa med den. Sommersko? Gjem bort i boden for sessongen. I sommersko-eska! Lest ut boka? Opp i hylla! Ferdig med pleddet? Ned i kurva med en gang! 😄 Tar litt tid å få på plass systemet, men funker sånn halvveis hjemme hos meg.😅 Anonymkode: a1658...7be
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #10 Skrevet 26. november 2020 Nå er dette riktignok en video for de med ADHD, men jeg tror at det kan være nyttig for andre også! Anonymkode: 71855...388
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #11 Skrevet 26. november 2020 Ungene skal selvsagt rydde etter seg. Det har våre vært lært opp til fra babystadiet. Fra de kunne krype har de vært med på rydding (selv om det i starten er langt enklere å rydde selv...). Så må man være flink å kaste, og ikke skaffe seg unødvendige ting. Alt må ha en fast plass, og alle i huset må være innprentet at ting skal returneres til den plassen når den er ferdig brukt. Ungene må rydde vekk lekene før de får finne frem nye leker. Anonymkode: 8370a...246
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 26. november 2020 #12 Skrevet 26. november 2020 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg har flere unger og føler meg rett og slett overveldet av ting og rot. Det plager meg i hverdagen, og jeg føler uro rundt rot i hverdagen. Prøver å holde orden, men hverdagen er utrolig travel som alenemor. Jeg kunne sånn trengt noe tips, råd, motivasjon, organiseringsinspirasjon o.l. Noe overkommelig og effektivt. Andre kunne sikkert fint levd i litt kaos, men jeg trives ikke i det. Jeg er absolutt ikke lat. Alltid mye å gjøre. Har noen fått dette til? Hjelp mottas med takknemlighet 😍 Anonymkode: bda4e...905 Dersom du eier mindre har du mindre å ta vare på samt mindre å rydde. Les litt om minimalisme som livsstil. Se om det kan være noe for deg, det å ha det du trenger og alt overflødig er fjernet. Livet er mye enklere når man eier mindre.
Månestjerne Skrevet 26. november 2020 #13 Skrevet 26. november 2020 15 minutter ryddetid hver kveld. Alle skal delta. Ha nok kasser og hyller til lekene, og faste plasser til resten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå