AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #1 Skrevet 25. november 2020 Hei! Jeg tenkte å dra til ferskvaredisken på Mathallen (i Oslo) for å kjøpe en fersk hel fisk. Vet ikke om jeg skal gå for hvit eller rød fisk enda, men har dere noe ekstra godt tilbehør å anbefale? Gjerne ikke noe standard som saus og potet. på forhånd takk for tips! Anonymkode: 80828...6d2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #2 Skrevet 25. november 2020 Mulighetene er endeløse - det kommer jo også an på hvordan du skal tilberede fisken. Om man ovnssteker en hel fisk kan man feks legge den på en seng av grønnsaker, ha i litt kraft eller vin etc og lage en hel rett på den måten. Feks en flatfisk som rødspette, slettvar eller smørflyndre i ildfast form på en seng av poteter i skiver, små tomater, litt safran bløtt opp i hvitvin eller vann, og godt med olivenolje, salt og pepper. Ellers synes jeg ovnsstekt fennikel er veldig godt til all slags fisk, man får fine fennikel fra Sør-Europa selv nå så sent på året. Jeg skjærer i båter, vender i olivenolje, salt og pepper og steker ved 225 g til båtene er gyldne og gjennomstekte. Server til fisken med feks salsa verde. Eller ha samme saus sammen med hel ovnsstekt sellerirot som skjæres i båter etter steking om den er stor, eller spises hel som en bakt potet omtrent om den er mindre. Den aller beste sausen til fisk er ellers etter min mening beurre blanc: https://www.thespruceeats.com/lemon-beurre-blanc-sauce-recipe-1375315 (jeg bruker litt mer vin og litt mindre sjalottløk). Ha sitron og urter i, og så trenger du ikke mer enn feks noen dampede grønne grønnsaker som feks rosettkål eller rosenkål, grønne erter, eller den ovnsstekte fennikelen i forrige avsnitt. Hvis du kjøper rød fisk som fjellørret eller ishavsrøye er det godt med polenta til, rett og slett. Stek eller grill fisken med mye sitron og rosmarin eller salvie, og ha myk polenta med parmesan i ved siden av. Litt spinat og ovnsbakte småtomater funker også. Anonymkode: 444df...97c 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #3 Skrevet 25. november 2020 PS: Et annet tips til ørret/ishavsrøye med salvie og sitron + polenta er å ha ovnsbakte båter av gresskar til (butternut squash eller hokkaido) - det er jo dessuten i sesong nå. Anonymkode: 444df...97c
Frøyamor Skrevet 25. november 2020 #4 Skrevet 25. november 2020 Hvis du går for laks eller ørret, ikke kjøp oppdrettsfisk. Den er søppel. 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #5 Skrevet 25. november 2020 Frøyamor skrev (1 minutt siden): Hvis du går for laks eller ørret, ikke kjøp oppdrettsfisk. Den er søppel. Det finnes ikke fersk villaks i november. TS: Oppdrettet Hardangerørret eller ishavsrøye er fine råvarer. Anonymkode: 444df...97c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå