Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver gang jeg er på butikk eller kjøpesenter opplever jeg å bli bøllet ned av andre på en eller annen måte. Det kan være sniking i kø eller at folk går direkte i meg. Særlig eldre sniker ofte, og jeg opplever til tider at betjeningen godtar det. Feks her om dagen var jeg å kjøpte en gave til 1500 kr, som jeg ønsket å få pakke inn (noe jeg syns er god service som betjeningen selvfølgelig gjør når man har brukt så mye penger der), men det sto en middelaldrende dame bak meg i køen og da sa betjeningen at hun måtte hjelpe damen først. Så da sto jeg der som en idiot å ventet kjempelenge. Tilslutt kom en annen ansatt og pakket inn gaven. Jeg syns det er så dårlig! 

Jeg legger merke til at slike episoder inntreffer ofte når jeg er ute på handleturer, og nå merker jeg en liten klump i magen hver gang jeg må gjøre ærender. Ekstra irriterende har det blitt nå som vi må holde avstand: folk gir seg en stor faen i det, i allefall der jeg er. Hvorfor opplever jeg dette? Er folk generelt frekk eller er det noe med meg? 

Jeg ser veldig ung ut for alderen, er liten og lav. Kan dette ha noe med saken å gjøre? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg merker også at veldig mange bare går inntil meg/ nesten krasjer i meg. Jeg er også liten og lav

Anonymkode: 67a9f...2f1

• Liker 1
Skrevet

Haha, jeg har ofte følt på lignende og jeg er sikker på at det er fordi jeg ser så ung ut, og er liten og tynn. I situasjoner der det er snakk om alder, nekter folk å tro at jeg er så voksen som jeg er😂

Men jeg tenker jo mitt om folk som syns det er greit å være uhøflig og overse unge mennesker🙄

Anonymkode: 3d4f9...3d7

• Liker 3
Skrevet

Dere får vel ta litt mer plass da fremfor å ha en fremtoning som tilsier "unnskyld for at jeg er til".

Skrevet

Men så ta litt mer plass da. Si at «nei jeg har ikke tid til å vente, jeg har det veldig travelt» osv. bår noen sniker, «hei jeg var før deg» 

Anonymkode: e880a...17e

• Liker 10
Skrevet

Off jeg kjenner meg igjen, og det er forferdelig. Det ødelegger mye og jeg får masse raseri innvendig. Verste var en dag jeg måtte be en mann om å flytte bilen sin, siden han sperra meg inne. Han kunne virkelig ikke forstå hvorfor, selvom han stod midt på parkeringen og blokkerte for flere biler, og røyka meg opp i ansiktet.. Ekkel type.

Mange tror også at de har førsterett på vei, og at jeg må vike, selvom jeg har barnevogn eller svær tung handlevogn (når du er 155 og svak, skal det godt gjøres å svinge unna alle som bare går hardt og bestemt rett frem med nesa i sky). 

Jeg har fått et hat for mange🙃 

Men tror det er noe i det brukeren over her et sted sier, at vi må våge å ta litt mer plass. Jeg har selv sagt ifra et par ganger, og det hjelper en del. 

• Liker 4
Skrevet

Blir dette utført av nedbøllere, da?

Anonymkode: 6b653...0b2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men så ta litt mer plass da. Si at «nei jeg har ikke tid til å vente, jeg har det veldig travelt» osv. bår noen sniker, «hei jeg var før deg» 

Anonymkode: e880a...17e

Dette! Du må ta ansvar selv, si høyt «jeg stod faktisk foran deg i køen». De i butikkene får sjeldent med seg det, så det er ikke noe å satse på. 

Anonymkode: f6687...d19

• Liker 6
Skrevet

Du er ikke alene om å oppleve sånt, så ikke ta det personlig.

Men du må lære deg å si fra. Jeg er liten selv, men jeg har temperament, og jeg er ikke så pedagogisk som nordmenn ofte er. Veldig få takler at en blir sint, og sånn får en respekt. Nytter ikke å bukke og neie og smile alltid. Smell fra. 

• Liker 5
Gjest Villfisker
Skrevet (endret)

Jeg merker ofte at betjening lar eldre damer snike, selv om jeg var først også, og kommer ikke til å godta dette neste gang det skjer. Syns det er en uting. Er det noen som har god tid, så er det pensjonistene. Ofte bruker de lang tid også. kommer da til å si at jeg jo var først, eller noe lignende.

Kommer selvfølgelig an på situasjon. Kan gjerne la en som er dårlig til beins gå først, men ikke ei frekk kjerring som bare er utålmodig.

Endret av Villfisker
Skrevet

Det kan godt hende at du blir "nedprioritert" fordi du ser yngre ut enn du er, det er dessverre mange som tror at barn og ungdommer kan "nedprioriteres" og få dårligere behandling. Men det går begge veier, jeg ser at unge butikkansatte gjerne får mer kjeft av kundene enn de eldre gjør. 

Det er selvsagt ikke riktig, jeg tror du bare må begynne å si fra når folk sniker foran deg.

Skrevet

Skjønner at du irriterer deg over det, gjør det selv. Men jeg er ikke så glad i konfrontere fremmede folk men er jeg med samboer eller venniner og noen  sniker pleier jeg å si «her var det ikke mye sosiale antenner, alle andre står jo i kø fordi de elsker å vente» skikkelig høyt så alle hører det. I overkant passiv aggressiv, noe jeg føler skjemmer ut den personen det er snakk om mer enn om man sier direkte fra til dem ;) Får ut litt aggresjon samtidig, prøv det!

Anonymkode: fa6c0...28e

• Liker 1
Skrevet

Om du er veldig passiv når du står i kø, ser folk gjerne ikke at du står i køen. Typisk om du står laaangt ifra, til siden, ikke går fremover når køen beveger seg, går mot den ansatte når det er din tur, osv. 

Om dette er noe som stadig skjer med deg, er det nok noe med kroppsspråket ditt som gjør at folk oppfører seg slik. Tør å ta litt mer plass, og vær litt mer "på". 

Anonymkode: 00b0c...eef

• Liker 3
Skrevet
3 hours ago, Villfisker said:

Jeg merker ofte at betjening lar eldre damer snike, selv om jeg var først også, og kommer ikke til å godta dette neste gang det skjer. Syns det er en uting. Er det noen som har god tid, så er det pensjonistene. Ofte bruker de lang tid også. kommer da til å si at jeg jo var først, eller noe lignende.

Kommer selvfølgelig an på situasjon. Kan gjerne la en som er dårlig til beins gå først, men ikke ei frekk kjerring som bare er utålmodig.

Det første du skriver her er veldig vanlig på bygda hvertfall har jeg lagt merke til når jeg er på skiferie og sånn. Bare voksne damer som sitter i kassa på matbutikken, og har de fått noen i kassa si som de kjenner godt så må de lenger bak i køa bare vente for da skal de prate ferdig. 

Dette skjedde meg for ikke lenge siden. Kassadama skravler med ei hun kjenner som står foran meg i kassa, og praten mellom de fortsetter selv når det er min tur. Hun slår inn mine varer uten å se på meg engang, hun fortsetter skravlinga med hun andre. Gadd ikke engang å si hvor mye det jeg handlet kostet når hun var ferdig å slå inn. Så ble hun sur når jeg sa at jeg skulle ha røyk, for hun hadde allerede slått inn klar for betaling og måtte annullere. Da sa jeg til henne vennlig men bestemt at hadde ikke du vært så opptatt med å prate privatliv med venninna di sånn at jeg fikk komme til orde og sagt at jeg også skulle ha røyk så hadde ikke dette skjedd! 😉 hun hadde ikke så mye å si til det. 

Jeg er også liten, men jeg sier fra. Du kan ikke forandre hvordan du ser ut men bruk stemmen din og sett deg i respekt. 

Anonymkode: c7174...2ab

• Liker 4
Skrevet
Villfisker skrev (På 26.11.2020 den 13.08):

Kan jo være de er redd for at gamla dør før hun rekker betale da

• Liker 2
Gjest Villfisker
Skrevet
Aktiv Kverulant skrev (1 time siden):

Kan jo være de er redd for at gamla dør før hun rekker betale da

:Knegg: ja, det er nok derfor.

Skrevet

En ting jeg aldri har forstått...

Hvis en ansatt hjelper en kunde, og jeg feks står først i kassen, så lar de alltid den som har fått hjelp, betale først. 

Synes det er en merkelig greie. En gang var jeg rask, fant varene og det kom på 2500kr. Gikk til kassen og hadde lagt en av varene på benken da det ikke var plass i kurven. Ventet mens den ansatte viste julen ulike merker av en være, forklarte osv. De kom tilbake og jeg fikk beskjed om at hun bare måtte hjelpe ferdig denne kunden (La hun betale først). Har aldri skjønt greien. De mister vel ikke salget og tror kunden går igjen om en person betaler først?

Anonymkode: 3cc64...1ae

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis en ansatt hjelper en kunde, og jeg feks står først i kassen, så lar de alltid den som har fått hjelp, betale først. 

Synes det er en merkelig greie. En gang var jeg rask, fant varene og det kom på 2500kr. Gikk til kassen og hadde lagt en av varene på benken da det ikke var plass i kurven. Ventet mens den ansatte viste julen ulike merker av en være, forklarte osv. De kom tilbake og jeg fikk beskjed om at hun bare måtte hjelpe ferdig denne kunden (La hun betale først). Har aldri skjønt greien. De mister vel ikke salget og tror kunden går igjen om en person betaler først?

Men den andre kunden var jo før deg. Å ta betaling er ikke det eneste en ansatt gjør. Så hjelpes en kunde når du kommer inn så er det da en selvfølge at hun skal få bli ferdig før neste i køen får hjelp, som da var deg. At du kom til kassa først har da ikke noe å si.

Anonymkode: 85dc0...f54

• Liker 6
Skrevet

Gå med hodet høyt! Jeg hadde ei dame som høylydt klaget over at pakken hennes ble tatt etter min. Da sa jeg rolig at hennes sikkert var neste ut fordi kassedama la min pakke der før hennes. Så humfet hun litt og ble stille.

er folk som dulter inn i meg (og i et svakt øyeblikk med uoppmerksomhet har jeg gjort det samme), og da snur jeg meg å sier unnskyld med et smil om munn og så sier de det tilbake uansett hvem «idioten» er.🤣

det som hjelper er nok også at du går målbevisst og rett i ryggen. Jeg testet det ut et par ganger og folk går utenom meg når jeg gjør det. Enten det ellers går de på meg! Likevel er jeg ikke helt idiot da, jeg skjønner jo at gamle mennesker som synlig sliter med å gå og rullestolsbrukere ikke bare viker av naturlige årsaker. Eller når du møter en som er like målbevisst så viker begge litt hver sin vei. Blir nesten som chickenrase! Litt moro å se på dynamikken.

Anonymkode: a314d...8e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den andre kunden kom før deg, derfor måtte du vente. 

Anonymkode: 77188...4b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...