AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #1 Skrevet 25. november 2020 Hei! Jeg er 27 år, nyutdannet og har en startlønn på 550.000 kr i året. Hvor mye bør jeg spare i pensjon i måneden? Jeg vet at det ikke finnes noen gode fasitsvar her, men hva ville DU ha spart om du var meg? Ønsker å leve godt og ha råd til en ferie i blant, foruten om dette trenger jeg ikke noe ekstra luksus. Anonymkode: ff314...7a9
newman01 Skrevet 25. november 2020 #2 Skrevet 25. november 2020 Hva har du i pensjonsavtale med arbeidsgiver da? 1
The_Stig Skrevet 25. november 2020 #3 Skrevet 25. november 2020 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Jeg er 27 år, nyutdannet og har en startlønn på 550.000 kr i året. Hvor mye bør jeg spare i pensjon i måneden? Jeg vet at det ikke finnes noen gode fasitsvar her, men hva ville DU ha spart om du var meg? Ønsker å leve godt og ha råd til en ferie i blant, foruten om dette trenger jeg ikke noe ekstra luksus. Anonymkode: ff314...7a9 Første spørsmål som må besvares fra din side før man kan gi råd er hvilken pensjonsordning du har i din nye jobb? (Offentlig/privat?, hvor mange prosent betales inn til innskuddspensjon hvis privat?) Sånn i utgangspunktet er det få på 27 år som sparer til pensjon, det er ofte bedre mht livskvalitet å heller ha mer fri kapital når man er i sin beste alder - og heller vente til man er 35-40år og i mellomtiden spar i BSU, betale ned mest mulig lån og/eller gjerne spare i fond (som i seg selv også er en slags pensjonssparing) Jeg er 43 og ser Ingen grunn for å spare til pensjon direkte - heller spare på andre måter en så lenge jeg er frisk og er i jobb da pensjonen jeg får en så lenge ser helt OK ut som den er. Endret 25. november 2020 av The_Stig
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #4 Skrevet 25. november 2020 newman01 skrev (2 minutter siden): Hva har du i pensjonsavtale med arbeidsgiver da? The_Stig skrev (Akkurat nå): Første spørsmål som må besvares fra din side før man kan gi råd er hvilken pensjonsordning du har i din nye jobb? (Offentlig/privat?, hvor mange prosent betales inn til innskuddspensjon hvis privat?) Sånn i utgangspunktet er det få på 27 år som sparer til pensjon, det er ofte bedre mht livskvalitet å heller ha mer fri kapital når man er i sin beste alder - og heller vente til man er 35-40år og i mellomtiden betale end mest mulig lån og gjerne sprade i fond (som i seg selv også er en slags pensjonssparing) Offentlig, og kommer nok til å jobbe offentlig livet ut. Anonymkode: ff314...7a9 1
Gjest Lasox Skrevet 25. november 2020 #5 Skrevet 25. november 2020 (endret) 1. Spar opp slik at du har 10,000,- slik at du slipper å ta opp lån dersom noe uventet skjer. 2. Ha betalt ned all gjelden din utenom på huset. 3. Ha 3-6 måned oppsparte midler 4. Invester 15% av din inntekt til pensjons tilværelsen. Det er den veien å gå til å leve ganske så alright liv. Dersom du kan klare mere enn 15% så er det jo svært kunstig. Endret 25. november 2020 av Lasox
The_Stig Skrevet 25. november 2020 #6 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Offentlig, og kommer nok til å jobbe offentlig livet ut. Anonymkode: ff314...7a9 Med offentlig tjenestepensjon (som er det beste du kan få siden den varer livet ut) så hadde jeg sett an situasjonen i 10 år før jeg hadde vurdert pensjonsparing - hadde jeg vært deg.
Summeer Skrevet 25. november 2020 #7 Skrevet 25. november 2020 Spar det samme selv som arbeidsgiver sparer, hvis du starter i starten av arbeidslivet. Spar heller i ask enn ips, kommer nye regler nå for pensjonskonto, kan påvirke hvordan du bør spare. Og da er midlene tilgjengelig om du feks heller må bruke de til egenkapital 🙂
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #8 Skrevet 25. november 2020 Eier du bolig, evt planlegger du å kjøpe? Har du BSU? Ville prioritert BSU først hvis du fortsatt har det. Anonymkode: 41f69...168 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #9 Skrevet 25. november 2020 Lasox skrev (6 minutter siden): 1. Spar opp slik at du har 10,000,- slik at du slipper å ta opp lån dersom noe uventet skjer. 2. Ha betalt ned all gjelden din utenom på huset. 3. Ha 3-6 måned oppsparte midler 4. Invester 15% av din inntekt til pensjons tilværelsen. Det er den veien å gå til å leve ganske så alright liv. Dersom du kan klare mere enn 15% så er det jo svært kunstig. Hva med studielån? Hva tenker du der? Anonymkode: ff314...7a9
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #10 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eier du bolig, evt planlegger du å kjøpe? Har du BSU? Ville prioritert BSU først hvis du fortsatt har det. Anonymkode: 41f69...168 Nei skal kjøpe nå men har 15 % egenkapital. Ikke mer enn det tho. Ikke fylt opp BSU-kvoten alle årene, så vil fortsette med å spare BSU + BSU 2 hvert år til jeg blir 33. Anonymkode: ff314...7a9
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #11 Skrevet 25. november 2020 Just now, AnonymBruker said: Nei skal kjøpe nå men har 15 % egenkapital. Ikke mer enn det tho. Ikke fylt opp BSU-kvoten alle årene, så vil fortsette med å spare BSU + BSU 2 hvert år til jeg blir 33. Anonymkode: ff314...7a9 Ville prioritert boligkjøp og BSU frem til du får kjøpt. Det går fint å begynne å spare til pensjon i 30-årene Anonymkode: 41f69...168 1
Gjest Lasox Skrevet 25. november 2020 #12 Skrevet 25. november 2020 Dersom du har studentlån, forbrukslån eller noe lignende så anbefales det å få det nedbetalt før man sparer til pensjonslivet.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #13 Skrevet 25. november 2020 Takk for mange gode råd. Tror jeg gjør som dere sier. Fokuserer på å spare en solid buffer i første omgang, så spare pensjon/altmuligpenger i ASK. Setter veldig stor pris på at dere tar dere tid til å gi råd til ei som ikke har peiling 😄 Anonymkode: ff314...7a9 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #14 Skrevet 25. november 2020 Lasox skrev (1 minutt siden): Dersom du har studentlån, forbrukslån eller noe lignende så anbefales det å få det nedbetalt før man sparer til pensjonslivet. Takk for råd. Kanskje en god idé å betale ned studielånet ja. Jeg har en del. Ingen forbruksgjeld heldigvis. Anonymkode: ff314...7a9
Gjest Lasox Skrevet 25. november 2020 #15 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for mange gode råd. Tror jeg gjør som dere sier. Fokuserer på å spare en solid buffer i første omgang, så spare pensjon/altmuligpenger i ASK. Setter veldig stor pris på at dere tar dere tid til å gi råd til ei som ikke har peiling 😄 Anonymkode: ff314...7a9 Np! Ja, viktig å ha sikker buffer slik at du slipper å ta opp stadige nye lån dersom noe uventet skulle skje. Ikke skaff deg bil heller om du kan klare deg uten det! Ikke røyk, drikk alkohol eller snus heller! Sparer mye på det!
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #16 Skrevet 25. november 2020 1 minutt siden, Lasox said: Np! Ja, viktig å ha sikker buffer slik at du slipper å ta opp stadige nye lån dersom noe uventet skulle skje. Ikke skaff deg bil heller om du kan klare deg uten det! Ikke røyk, drikk alkohol eller snus heller! Sparer mye på det! Er det deg, Hallgeir? 😁 Anonymkode: 41f69...168 2
newman01 Skrevet 25. november 2020 #17 Skrevet 25. november 2020 (endret) 5 minutter siden, Lasox said: Dersom du har studentlån, forbrukslån eller noe lignende så anbefales det å få det nedbetalt før man sparer til pensjonslivet. Slutt å komme med bedritne økonomiske råd. Du finner ikke en eneste økonom i hele dette landet som vil anbefale å gjøre noe slikt. Når det ikke er noe annet igjen å bruke penger på betaler man studielånet fortere enn nødvendig. Men det skjer etter at man har startet pensjonsavtale for barna sine Endret 25. november 2020 av newman01 7
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #18 Skrevet 25. november 2020 Lasox skrev (4 minutter siden): Dersom du har studentlån, forbrukslån eller noe lignende så anbefales det å få det nedbetalt før man sparer til pensjonslivet. Jeg syns ikke studielånet er noe man bør prioritere, syns det er rart folk anbefaler det. Lånet er personlig, skulle noe skje og du dør så slettes det. Et boliglån du deler med noen forsvinner ikke. Skulle du være uheldig og bli ufør slettes det også. Forbrukslån ja, bli kvitt det, og så spar til pensjon samtidig som du betaler studielån. Anonymkode: ebfd7...dac 4
Gjest Lasox Skrevet 25. november 2020 #19 Skrevet 25. november 2020 newman01 skrev (Akkurat nå): Slutt å komme med bedritne økonomiske råd. Du finner ikke en eneste økonom i hele dette landet som vil anbefale å gjøre noe slikt. Okay... du får heller betale flere tusenvis av kroner hver eneste måned i 10-20 år. Jo raskere du klarer å betale ned på ALL gjeld jo raskere kan du klare å bygge deg opp formuen din raskere.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #20 Skrevet 25. november 2020 Jeg er mye eldre enn deg, og prioriterer å betale ned boligen min istedenfor å betale inn ekstra pensjon, boligen er mer håndfast enn en avtale som brått blir endret med et pennestrøk. Jeg vil ikke ha boliglån den dagen jeg slutter å jobbe ( hvis jeg lever så lenge at jeg blir pensjonist da.) Anonymkode: 89943...dc8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå