Gå til innhold

Flytte til Bodø, men hvor?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hei dere som bor i Bodø og områder rundt! Vi vurderer å flytte familien til Bodø, da vi begge kommer fra regionen og har familie i nærheten. Vi har imidlertid aldri bodd i byen og er ikke så kjente i de ulike bydelene, så her trenger vi litt hjelp :) Hvor er det fint å bo? 

Vi har følgende kriterier:

- Så lite flystøy som mulig, og ingen trafikkstøy
- Enebolig
- Hage 
- Barnevennlig
- Bra skoler

Vi flytter fra hus og hage i rolige omgivelser, så det er ikke aktuelt med noen liten boks av et hus uten hage. Det er ikke så viktig for oss å kunne gå til alt, og vi har ikke noe behov for å bo i noen snobbete bydel, så lenge kravene for øvrig er oppfylt. Vi har fulgt med på Finn, og våre foreløpige konklusjoner er at alt som ligger nært flyplassen eller rett i innflygningen er helt uaktuelt. Rønvika virker OK, men der virker det som om man må bruke 8-9 mill for å få noe fint. Litt drøyt for Bodø, synes vi. Vi har betalingsevnen, men ikke helt viljen. Husene i sentrum har generelt ikke hage i det hele tatt, virker det som. Alt nytt som bygges har heller ikke hage. Løpsmarka og Skivika virker interessant, selv om det ser veldig tettbygd ut der også. Hva tenker folket?
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med Mørkved eller Alstad? Selv er jeg oppvokst i Bodøsjøen uten trafikkstøy men med noe flystøy. Kort vei til både skole og barnehage der :)

Anonymkode: 3c197...b10

Skrevet

Jeg har vokst opp på Mørkved og det var veldig kjekt, stille og med gode bussforbindelser til byen. Tenker Mørkved, Hunstad, Alstad eller Bertnes kan passe dere. Nordsida er også fint, altså Skivika eller Løp, men da jeg vokste opp husket jeg dette var nokså usentralt og med dårlige bussforbindelser til byen. Men dette har kanskje endret seg de 20 årene mens jeg har bodd utenbys... Uansett, om vi selv flytter til Bodø er dette områdene vi selv vil lete i, kanskje helst i retning Mørkved. Sentrum blir for tett for min del. Ellers er jo Tverlandet en mulighet, om dere synes lenger ut er ok. 

Anonymkode: cd4dd...ec2

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva med Mørkved eller Alstad? Selv er jeg oppvokst i Bodøsjøen uten trafikkstøy men med noe flystøy. Kort vei til både skole og barnehage der :)

Anonymkode: 3c197...b10

Er det ikke en del flystøy på Mørkved og Alstad? Det ligger jo rett i innflygingen..

Skrevet

Anbefaler Løpsmark eller Skivik. Bor sjøl i Løpsmark, tar 6 minutter inn til byen men føles "landlig". Fornøyd med skole, barnehage og nabolag. Og så får du mulighet til spektakulær utsikt over fjorden og Landegode. Bussforbindelsen har blitt mye bedre de siste årene. 

Anonymkode: 8d9f3...5ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nordsida er også fint, altså Skivika eller Løp, men da jeg vokste opp husket jeg dette var nokså usentralt og med dårlige bussforbindelser til byen. Men dette har kanskje endret seg de 20 årene mens jeg har bodd utenbys

Jeg kjører bil inn til Oslo sentrum hver dag, da er ikke 15 min med bil uten rushkø for usentralt å regne 😂 

Takk for øvrige tips!

Skrevet
Martinus skrev (Akkurat nå):

Er det ikke en del flystøy på Mørkved og Alstad? Det ligger jo rett i innflygingen..

Med den tankegangen kan du knapt bo noen steder med flyplass langs kysten. Har vokst opp på Mørkved og aldri opplevd det du kaller flystøy. Har familie i Rønvik, og heller ikke der har jeg notert meg mye flystøy fra rutefly. Bodø er jo ikke akkurat New York når det kommer til antall innflyginger.... 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Med den tankegangen kan du knapt bo noen steder med flyplass langs kysten. Har vokst opp på Mørkved og aldri opplevd det du kaller flystøy. Har familie i Rønvik, og heller ikke der har jeg notert meg mye flystøy fra rutefly. Bodø er jo ikke akkurat New York når det kommer til antall innflyginger.... 

For å supplere meg selv her: du må også huske at mange innflyginger kommer fra andre siden av flyplassen, altså sjøsiden eller hva jeg skal kalle det. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis du tenker flystøy sånn som det er i dag, så blir den praktisk talt borte im noen år når F16-flyene takket for seg og vi får ny flyplass. 
Med barn ville jeg kanskje valgt Mørkvedbukta-området eller i nærheten, der kommer det vel ny skole snart også. Ellers ville jeg valgt Saltvern skolekrets (Rønvik), Reinsletta (byens grønne lunge) evt noe som ligger i Vestbyen (Aspåsen skolekrets). Det samme gjelder Nordsia, men pass på lysforholdene der.  Skeidalen er også fint område, med litt større tomter. Men der er litt flystøy, frem til 2022. Litt jobb med denne, men grei beliggenhet. 
https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=196528701

Anonymkode: 213cf...07d

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis du tenker flystøy sånn som det er i dag, så blir den praktisk talt borte im noen år når F16-flyene takket for seg og vi får ny flyplass. 
Med barn ville jeg kanskje valgt Mørkvedbukta-området eller i nærheten, der kommer det vel ny skole snart også. Ellers ville jeg valgt Saltvern skolekrets (Rønvik), Reinsletta (byens grønne lunge) evt noe som ligger i Vestbyen (Aspåsen skolekrets). Det samme gjelder Nordsia, men pass på lysforholdene der.  Skeidalen er også fint område, med litt større tomter. Men der er litt flystøy, frem til 2022. Litt jobb med denne, men grei beliggenhet. 
https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=196528701

Jeg klarer ikke helt å tro på at flyplassen blir flyttet, ihvertfall ikke hvis det blir regjeringsskifte med MDG i regjering. Hva er problemet med lysforholdene på Nordsia?

Skrevet
Flytteklar skrev (46 minutter siden):

Jeg klarer ikke helt å tro på at flyplassen blir flyttet, ihvertfall ikke hvis det blir regjeringsskifte med MDG i regjering. Hva er problemet med lysforholdene på Nordsia?

Husene og utsikt er vendt mot nord. Veldig flott gjennom to måneder om sommeren med midnattssol, men særlig øverst oppe i Skivika (og tildels Løpsmarka) er det lite sol på ettermiddag/kveld gjennom deler av året. Ser fint ut ved Bremnes da, i det nye området som bebygges nå.

Allerede nå er det mindre flystøy når deler av F16 er flyttet til Ørland. Alstad og Bodøsjøen/Skeidalen er vel der du kan merke noe til støyen, samt ytterst i Vestbyen/Langstranda når Widerøe vekker opp flyene sine på morgenkvisten. Gode skoleforhold og trygg trafikkvei er vel det dere bør ha viktigst fokus på. Se på Mørkvedbukta.

Skrevet

Hei, det finnes støyberegninger av flystøy utført av SINTEF

https://bodo.kommune.no/getfile.php/1322842-1573223049/Plan%2C bygg og eiendom/Kart og arealplaner/Arealplaner/Planprosesser/2019/Områderegulering for ny sivil lufthavn i Bodø/3 Vedtak/SINTEF Flystøysoner på Bodø lufthavn.pdf

Her står det også litt om innflyging og utflyginger, de kjører jo faste ruter. 

Generelt er Bodø en by det vanskelig det er å unngå all type av flystøy, da flyplassen er plassert i sentrum. Flystøy er også vanskelig å isolere mot støy både utendørs og innendørs da lydnivåene er ganske lavfrekvente og hver hendelse er ganske langvarig.

Jeg tror flystøy vil man vende seg ganske fort til, spesielt hvis man bor i ytterkanten av gul sone og ikke helt inntil flyplassen :) 

Grønnåsen og utover mot Mørkved ville nok jeg satset på, spesielt nå som veldig mye av biltrafikken går i tunnel. Men jeg er selv overrasket over boligprisene i Bodø, ganske dyrt der. 

Anonymkode: e91c1...19c

Skrevet

Nå har du fått anbefalinger om alle stedene i og rundt Bodø 😅

Anonymkode: e64d5...6c2

• Liker 2
Skrevet

Jeg bor i østbyen, 500 meter fra flystripa, plages ikke av flyene. Er vant med de. Eneste er at jeg kan våkne av postflyet i femtida av og til😂 men sånn seriøst, det er ikke så mange avganger at flystøyen er et problem. De fleste klager på jagerne, men jeg syns de er fantastiske! Og så ille er de ikke, og det varer ikke lenge når de tar av. 

Løpsmarka er finere enn skivika syns jeg, men skivika er jo fint det og. Begge har nydelig utsikt. 

Ellers er Mørkved, Bertnes og støver fine områder.

Tverlandet har okei pris på boliger, ca 2 mil unna sentrum, halvtime å kjøre inn til sentrum ca? 

Rønvika er jo som du sier noget dyrt, men veldig fint. Kan dog i perioder lett finne boliger i lavere pris og, alt er ikke villahus. 

Anonymkode: 7c911...e65

• Liker 1
Skrevet

Mye bra svar her, takk for det! Boligprisene i Bodø er overraskende høye, gitt at det er "ubegrenset" med plass til å utvide byen østover. Vi bor i et veldig dyrt område i dag og vil ved å flytte realisere egenkapital som egentlig ikke gir oss så mange begrensninger i Bodømarkedet, men vi trenger som sagt ikke bo supersentralt (ferdig med å bo i by!). Hvis vi kan kjøpe et ganske OK hus og være gjeldfrie så frister det veldig. Mørkved er herved inkludert i listen over aktuelle områder.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå har du fått anbefalinger om alle stedene i og rundt Bodø 😅

Anonymkode: e64d5...6c2

Konklusjon: Bodø med omegn er et fint sted å bo 😄 

Skrevet

Anbefaler Tverlandet! Jeg har familie der, og hører sjeldent flystøy. Tar 15-20 min å kjøre til byen. Får myye mer for pengene ang. hus og hage litt utenfor byen, og med så kort kjørevei hadde jeg ikke vurdert annet.

Anonymkode: 85970...1cd

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg bor på Tverlandet. Flystøy har vi ikke i det hele tatt. Eneboliger med hage er ikke like dyrt her, 15-20 min inn til sentrum. Jeg eier en enebolig på 220 kvadrat med utleieleilighet, og ga 4 mill for den. God skole, veldig aktivt idrettslag med mange sportsgrener og fantastiske turområder. Hvorfor ikke Tverlandet? 

Anonymkode: 7a60f...5d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...