prt90 Skrevet 27. november 2020 #21 Skrevet 27. november 2020 Frimenighet/frikirke er jo bare et annet ord for sekt 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #22 Skrevet 27. november 2020 Det er ingenting som heter statskirken, det heter den norske kirke. Anonymkode: 2bd12...38b 1
Jdz Skrevet 27. november 2020 #23 Skrevet 27. november 2020 Det finnes ingen statskirke i Norge og det har det ikke gjort på ganske så lenge.
Gjest Lawyam Skrevet 27. november 2020 #24 Skrevet 27. november 2020 prt90 skrev (1 minutt siden): Frimenighet/frikirke er jo bare et annet ord for sekt Sekt er et negativt ladet ord da. Menighet er bedre, men det er forskjeller fra menighet til menighet.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #25 Skrevet 27. november 2020 prt90 skrev (12 minutter siden): Frimenighet/frikirke er jo bare et annet ord for sekt Nei. Anonymkode: b6551...c9e 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #26 Skrevet 27. november 2020 Lawyam skrev (5 minutter siden): Sekt er et negativt ladet ord da. Menighet er bedre, men det er forskjeller fra menighet til menighet. Veldig mange frimenigheter har sektliknende trekk, så jo. Anonymkode: 9fef4...66a
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #27 Skrevet 27. november 2020 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det du kaller utdatert syn er det som står i Bibelen og som presten skal følge. At krypto-ateistene i DNK gjør det er ikke overraskende, men likevel feil. Anonymkode: 6dd2d...b83 Nettopp. Derfor mener jeg at statkirka kan nedlegges. Evangeliet forkynnes ikke som det er like el, så staten må gjerne spare de pengene. Maleficenta skrev (6 timer siden): Bibelen er åpen for tolkning. Det står ingenting om at prester skal ta hvert ord i bibelen bokstavelig. Nei. Man må ta det som står der, enten man liker det eller ikke, eller la være. Plukker og mikser man, og hiver ut det man ikke liker, har man laget sin egen religion, og er ikke kristen. Anonymkode: 67653...940
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #28 Skrevet 27. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Veldig mange frimenigheter har sektliknende trekk, så jo. Anonymkode: 9fef4...66a Det skal jeg være enig i. De aller fleste faktisk, og jeg er troende. Anonymkode: 67653...940
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #29 Skrevet 27. november 2020 Jeg forlot en frikirke fordi jeg ikke likte det som skjedde i menigheten. Menigheten fremsto som liberal på overflaten, men medlemmene var ekstremt fordømmende når du kom tettere innpå dem. Men jeg tror jo fremdeles på den hellige treenighet, og da ble Den norske kirken (Statskirken som det var da) det mest naturlige for meg å melde overgang til. Det er den samme troen, men litt ulik praktisering, og det er greit for meg. Jeg savner litt av musikken og den frimodigheten som frimenigheten hadde, Den norske kirken er mer traust og gammelmodig, men samtidig er det en høytidelighet og ro der som frimenigheten ikke hadde. Anonymkode: 63fb7...e80 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #30 Skrevet 27. november 2020 prt90 skrev (16 minutter siden): Frimenighet/frikirke er jo bare et annet ord for sekt Ikke helt, men stemmer veldig ofte i praksis. Anonymkode: 67653...940 1
Gjest Lawyam Skrevet 27. november 2020 #31 Skrevet 27. november 2020 Er det bare meg som ikke liker disse sangene. Jeg liker salmer til en viss grad, i kirken, men jeg takler ikke å høre på når noen synger i menigheter, nitriste sanger og ofte noen grusomme stemmer....
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #32 Skrevet 27. november 2020 Lawyam skrev (3 minutter siden): Er det bare meg som ikke liker disse sangene. Jeg liker salmer til en viss grad, i kirken, men jeg takler ikke å høre på når noen synger i menigheter, nitriste sanger og ofte noen grusomme stemmer.... I den frimenigheten jeg tilhørte var det til tider en ren rockekonsert under gudstjenesten, med tilhørende lysshow. Folk var på beina, danset og sang, gråt og snakket i tunger, man ble oppløftet av stemningen. Ikke noen nitriste sanger der, men grusomme stemmer finner man der også. Jeg savner det på en måte, men jeg ser også at hele settingen førte til en massesuggesjon. Den trauste høytidelige stemningen i kirken maner mer til en indre ro, og en mulighet til refleksjon som jeg ikke fant i frikirken. Anonymkode: 63fb7...e80 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #33 Skrevet 27. november 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I den frimenigheten jeg tilhørte var det til tider en ren rockekonsert under gudstjenesten, med tilhørende lysshow. Folk var på beina, danset og sang, gråt og snakket i tunger, man ble oppløftet av stemningen. Ikke noen nitriste sanger der, men grusomme stemmer finner man der også. Jeg savner det på en måte, men jeg ser også at hele settingen førte til en massesuggesjon. Den trauste høytidelige stemningen i kirken maner mer til en indre ro, og en mulighet til refleksjon som jeg ikke fant i frikirken. Anonymkode: 63fb7...e80 Bingo. Anonymkode: 67653...940
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #34 Skrevet 27. november 2020 Gidavmeg skrev (9 timer siden): Kriteriet er vel å følge Jesus? Og tro på Jesu oppstandelse? Det også ja, men man må også følge Bibelen og ikke bare si at man tror for så å bryte alle Guds ord Anonymkode: 6dd2d...b83 1
Gidavmeg Skrevet 27. november 2020 #35 Skrevet 27. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det også ja, men man må også følge Bibelen og ikke bare si at man tror for så å bryte alle Guds ord Anonymkode: 6dd2d...b83 Jesus tok på seg alle våre synder da han døde på korset. Kriteriet for å være kristen er å tro på at det har skjedd 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #36 Skrevet 27. november 2020 Gidavmeg skrev (48 minutter siden): Jesus tok på seg alle våre synder da han døde på korset. Kriteriet for å være kristen er å tro på at det har skjedd ... og følger Jesus. Anonymkode: b6551...c9e 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #37 Skrevet 27. november 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det også ja, men man må også følge Bibelen og ikke bare si at man tror for så å bryte alle Guds ord Anonymkode: 6dd2d...b83 Det er så typisk ateister å trolle på denne måten. Når de ikke greier å komme opp med noen skikkelige argumenter, så er det bare sånn useriøs svada om hva som defineres som kristen osv.. Og når noen spør hvor i bibelen det står, så bortforklares det også. Anonymkode: a70de...8d8 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #38 Skrevet 27. november 2020 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er så typisk ateister å trolle på denne måten. Når de ikke greier å komme opp med noen skikkelige argumenter, så er det bare sånn useriøs svada om hva som defineres som kristen osv.. Og når noen spør hvor i bibelen det står, så bortforklares det også. Anonymkode: a70de...8d8 Bibelen er jo full av ord om at vi må følge etter Jesus! Det står feks «ikke enhver som sier herre herre skal slippe inn i Guds rike, men den som gjør min himmelske fars vilje» «Gå bort og synd ikke mer» «man må hver dag fornekte seg selv, ta opp sitt kors og følge meg (Jesus)» Anonymkode: b6551...c9e 3
Maleficenta Skrevet 27. november 2020 #39 Skrevet 27. november 2020 AnonymBruker skrev (11 timer siden): I den frimenigheten jeg tilhørte var det til tider en ren rockekonsert under gudstjenesten, med tilhørende lysshow. Folk var på beina, danset og sang, gråt og snakket i tunger, man ble oppløftet av stemningen. Ikke noen nitriste sanger der, men grusomme stemmer finner man der også. Jeg savner det på en måte, men jeg ser også at hele settingen førte til en massesuggesjon. Den trauste høytidelige stemningen i kirken maner mer til en indre ro, og en mulighet til refleksjon som jeg ikke fant i frikirken. Anonymkode: 63fb7...e80 Høres gøy ut men tungetale og slikt greie høres sykt ut 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2020 #40 Skrevet 27. november 2020 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Nettopp. Derfor mener jeg at statkirka kan nedlegges. Evangeliet forkynnes ikke som det er like el, så staten må gjerne spare de pengene. Anonymkode: 67653...940 Til info: statskirken er allerede nedlagt. Den norske kirke får riktignok overført penger fra staten, men det gjør faen meg de andre trosamfunnene også. Hilsen ateist som aldri sier fanen, men denne tråden fikk meg til å bruke det. Anonymkode: 21bae...834 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå