Gå til innhold

Hvorfor liker du statskirken fremfor frimenigheter? Det er jo ofte stor forskjell.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har gått fra frimenigheter og over til statskirken?

Mange har jo gått ut av statskirken og gjort det motsatte fordi de mener kirken er for liberal.

Anonymkode: 2274b...479

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen svar?

Skrevet

Ingen svar sannsynligvis fordi ingen, eller svært få, har gått fra en frimenighet til statskirken. Tipper det er svært sjeldent

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.11.2020 den 19.38):

Er det noen her som har gått fra frimenigheter og over til statskirken?

Mange har jo gått ut av statskirken og gjort det motsatte fordi de mener kirken er for liberal.

Jeg liker statskirken bedre da man har mer kontroll på hva kirka driver med. Frikirke bærer preg av sektlignende aktiviteter og prestene er mer frie til å gjøre hva de vil, så ser for meg mer religiøse mørkemenn og prester med utdatert syn på ting. 

• Liker 7
Skrevet
Maleficenta skrev (27 minutter siden):

Jeg liker statskirken bedre da man har mer kontroll på hva kirka driver med. Frikirke bærer preg av sektlignende aktiviteter og prestene er mer frie til å gjøre hva de vil, så ser for meg mer religiøse mørkemenn og prester med utdatert syn på ting. 

Det du kaller utdatert syn er det som står i Bibelen og som presten skal følge. At krypto-ateistene i DNK gjør det er ikke overraskende, men likevel feil.

Anonymkode: 6dd2d...b83

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det du kaller utdatert syn er det som står i Bibelen og som presten skal følge. At krypto-ateistene i DNK gjør det er ikke overraskende, men likevel feil.

Bibelen er åpen for tolkning. Det står ingenting om at prester skal ta hvert ord i bibelen bokstavelig. 

• Liker 4
Skrevet
Maleficenta skrev (18 minutter siden):

Bibelen er åpen for tolkning. Det står ingenting om at prester skal ta hvert ord i bibelen bokstavelig. 

Gjør man ikke det er man ikke kristen.

Skrevet
Haakman skrev (1 time siden):

Ingen svar sannsynligvis fordi ingen, eller svært få, har gått fra en frimenighet til statskirken. Tipper det er svært sjeldent

Hvorfor det? Mange synes jo frimenigheter kan bli for konservative.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gjør man ikke det er man ikke kristen.

Jo

• Liker 1
Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Jo

Følger man ikke Bibelen er man ikke kristen selv om man hevder å tro på Gud

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som sagt. Det som står i Bibelen kan tolkes

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Fristende å spørre, hvordan kan du bestemte det? 

• Liker 4
Skrevet
Apis skrev (10 minutter siden):

Fristende å spørre, hvordan kan du bestemte det? 

Jeg bestemmer ikke det, det står i Bibelen

Skrevet
Maleficenta skrev (27 minutter siden):

Som sagt. Det som står i Bibelen kan tolkes

Nei

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva står det i bibelen?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nei

Hvorfor kan det ikke det? Den må jo ses utifra når den ble skrevet. Verden har jo kommet en del lengre etter den ble skrevet. Egentlig burde det vært skrevet en oppdatert versjon

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Lykke til i livet.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kriteriet er vel å følge Jesus? Og tro på Jesu oppstandelse?

• Liker 3
Skrevet

Enig med vedkommende som skriver at Bibelen må tolkes og det er dessuten slik at Bibelen blir tolket forskjellig også og årsaken er jo at den kan tolkes på litt forskjellig måter. 

Bibelen er historie, skrevet av mer eller mindre opplyste mennesker. Gjennom tidene kom der flere og flere lag. Det står om Jesus allerede i mosebøkene, men det var jo først da han kom at folk virkelig skjønte hvem han var. Jødene forstår det enda ikke, og f.eks Jehovas Vitner har sin tolkning. Det gamle testamentet viser oss hva synd er og at Jesus skulle komme og redde oss fra dette. Det nye testamentet forteller oss at det er komnet noe nytt inn og at Jesus testamenterer ved sin død et nytt testamente. Det gamle forteller oss at vi er døde fordi vi har syndet, og det nye testamentet er at vi har fått et nytt liv fordi Jesus betalte. Vi kan velge om vi vil leve etter det gamle og satse på å ikke synde, noe Bibelen forteller oss er umulig og at vi da går fortapt, eller vi kan velge å ta imot det nye testamentet etter Jesus og få evig liv fordi vi tror på at han betalte, siden han er den eneste som kunne la være å synde av oss alle. Det betyr at vi er tilgitt pga Han, ikke pga våre gjerninger. Det betyr ikke at vi skal ikke bry oss og gi blaffen i å følge budene, men vi skal forstå at hvordan vi enn snur oss er vi ikke der av vi klarer å la være, men at vi heldigvis har Jesus som har renvasket oss og forsvarer oss når det går skeis. I og med at han nå sitter oppi himmelen og Gud har reist han opp fra de døde så taler han vår sak og Gud ser ikke etter våre synder lengre fordi i hans hjerte har han tilgitt oss og regner den saken som fikset, men det er nå opp til oss å stole på HAN og ikke på Djevelen som forteller oss at vi er fortapt og at Gud fordømmer oss, for det gjør han nemlug ikke sier Han så sant vi tror på Jesus og ikke på han som fotteller oss noe annet. Tvil er naturlig, men den kommer ikke fra Gud, den er det noen som forsøker å hviske i øret vårt om. Da Adam syndet var ikke Gud sint, det var Adam som var redd og gjemte seg for Gud. Da Adam ble forvist fra Edens hage la jeg merke til at Gud gav ham klær. Han har vært glad i oss hele tiden, men Djevelen forteller oss at han er sint og derfor er det mange som ikke stoler på Gud og føler seg fordømte. Men Bibelen er altså mer en historie over vår og menneskers utvikling og forståelse og de sjanser Gud har gitt oss opp gjennom tidene og hva som kommer.  Nå er ofte Statskirken litt forsiktig - og enkelte menigheter mer opptatt på det å dømme, synes jeg og skremmer kanskje litt mer enn godt er, fremfor menigheter som forteller oss hva vi faktisk har fått og som forteller oss at vi kan være glade og ikke være redde, fordi Gud elsker oss og Jesus har betalt gjeld. Han er den nye Adam. Den gamle Adams vesen (syndens) er erstattet av Jesus. Jeg liker Paulus og Johannes, de forteller oss hva nytt som er kommet etter de gamle tidene og testamentet. Jeg liker selv å lytte og se på Lars Kaggerud sine videoer på YouTube da jeg synes han forklarer ting på en måte som virker logisk, og på en litt annen og bedre måte enn hva jeg tolket Bibelen tidligere i tillegg til at jeg ikke føler at det står i noen motsetning til noe står der, jeg leser den bare på en annen måte nå.

Skrevet
Gidavmeg skrev (57 minutter siden):

Kriteriet er vel å følge Jesus? Og tro på Jesu oppstandelse?

Hvis man følger Jesus så må man jo gjøre som bibelen sier. Man kan ikke leve som en synder og tro at man følger Jesus. Men man kan omvende seg og følge han. 

Anonymkode: b6551...c9e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...