Gå til innhold

Hvor ofte må man til psykolog mens man er sykemeldt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går til psykolog 1 gang i uken nå som jeg er sykemeldt. Men jeg syns det blir litt for mye, fordi jeg får ikke til å slappe av og senke skuldrene når jeg ukentlig må snakke med noen. Jeg syns det hjelper, men 1 gang i uken blir for mye for meg. Kan man spørre om å få timer 2 ganger i mnd? Eller er det ikke noe jeg kan bestemme?

Anonymkode: 51453...7f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener at du plikter å følge opp hva psykologen syntes er passe mengde behandling. Men er ikke sikker. Hver 14 dag er veldig lite behandling da. 

Anonymkode: cf987...836

• Liker 4
Skrevet

Det skader ikke å spørre. Fortell hvordan du føler det med en gang i uken.

Til og begynne med så hadde jeg web-behandling med psykolog på Arbeid og helse, og det passet ikke for meg. Jeg ble bare stresset av det, så til slutt så måtte jeg si ifra at det stresset meg. Fikk da fysisk time hos psykologen. Var der en gang i uken, og det fungerte greit.

Jeg prøvde meg også på noe kurs i Arbeid og helse, men klarte ikke å gjennomføre og måtte bryte. Jeg tenker at det er viktig og prøve de tilbudene man får, og heller si ifra hvis man ikke klarer eller om ting kan gjøres annerledes. 

Anonymkode: 1cb49...767

Skrevet

Går du på DPS? Da tror jeg de synes hver andre uke er altfor sjelden.. Ser problemer da jeg er i samme situasjon men tror dessverre ikke det lar seg gjøre.

Anonymkode: 20195...b75

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det skader ikke å spørre. Fortell hvordan du føler det med en gang i uken.

Til og begynne med så hadde jeg web-behandling med psykolog på Arbeid og helse, og det passet ikke for meg. Jeg ble bare stresset av det, så til slutt så måtte jeg si ifra at det stresset meg. Fikk da fysisk time hos psykologen. Var der en gang i uken, og det fungerte greit.

Jeg prøvde meg også på noe kurs i Arbeid og helse, men klarte ikke å gjennomføre og måtte bryte. Jeg tenker at det er viktig og prøve de tilbudene man får, og heller si ifra hvis man ikke klarer eller om ting kan gjøres annerledes. 

Jeg trenger ikke noe kurs eller noe sånt. Jeg trenger bare å hvile, og få til å få hodet på rett plass. Jeg får jobb ganske lett, men for mye press og stress gjør meg irrasjonell og syk

Skrevet

Til sammenligning så går jeg annen hver uke i gode perioder hvor jeg fungerer ganske greit. En gang i uken må nesten til for å få bra utbytte av behandlingen. Jeg skjønner at det er stressende, men du er sykemeldt av en grunn og bør ta imot den behandlingen du har fått tilbydd. 

Anonymkode: 66723...e3c

• Liker 2
Skrevet

Jeg måtte gå 2-3 ganger i uken i 10 uker, men så prøvde jeg å ta livet mitt og var grensepsykotisk etter å ha blitt utsatt for vold og voldtekt over flere år av eksen, med påfølgende trakassering i lang tid etter bruddet, jeg hadde massivt mange pstd plager med påfølgende selvdestruktiv tankegang og alvorlig en depresjon, sov omtrent ikke heller 1 år før jeg fikk hjelp, og da bare på sofaen i fosterstilling om jeg sov alene....så jeg var jo bokstavelig talt skikkelig gal en periode. Lyset på, men ingen hjemme.

Det er nok veldig individuelt. 

Hilsen kvinne, 32. 

Anonymkode: 75e83...4bc

Skrevet

Jeg orka heller ikke time hver uke når jeg gikk til psykolog. Spurte om å få annenhver uke, var ikke noe problem. Gikk på dps, hadde ikke noe å si for hvor lenge jeg fikk gå der. Gikk vel i seks år, før jeg avslutta selv. 

Anonymkode: fa842...14d

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg trenger ikke noe kurs eller noe sånt. Jeg trenger bare å hvile, og få til å få hodet på rett plass. Jeg får jobb ganske lett, men for mye press og stress gjør meg irrasjonell og syk

Sier ikke t du trenger kurs, men når du er sykemeldt så må du ihvertfall prøve ut de tilbudene du får, ellers kan sykepengene stoppes. Når jeg nevnte kurs så var det for å fortelle at det er ikke alt som fungerer for alle, men man må prøve, og går det ikke så må man finne en annen løsning - som du må med din psykolog. 

Men man skal jo også være i aktivitet selv når man er sykemeldt, så du kan ikke forvente at du kan hvile for lenge. At du får fort jobb hr vel ikke så mye å si idag da det er mange om jobbene for tiden. 

• Liker 2
Skrevet

Du bestemmer selv hvor skjelden du vil gå. Men lurt å avklare med psykologen hvor ofte hun mener du trenger for å få maks utbytte av timene. 
ingen som kan tvinge deg til noe som helst 

Anonymkode: 4fbc7...50c

Skrevet

Be om en fremdriftsplan eller hva det heter! Dere skal jo ha snakket om planen for behandlingen, hvis ikke så gjør det på neste time!

Anonymkode: 7cc73...0e5

Skrevet

Jeg gikk vel 3 ganger i uken. En time annenhver uke høres lite ut om du er sykemeldt, men skader jo ikke å høre. 

Jeg gikk jo veldig ofte, og hatet det, ville bare "slappe av", unngå alt (slappe av blir feil å si, for jeg ville grave meg ned i et hull og bare forsvinne fra verden litt). Men så var jeg jo sykemeldt fra jobb og skulle ha behandling for å bli bedre, var kjempetungt, men verdt det sånn sett i ettertid. Nå, etter 1,5 år skal jeg begynne med annenhver uke, se hvordan det går. 

Anonymkode: d068d...8d7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.11.2020 den 18.48):

Mener at du plikter å følge opp hva psykologen syntes er passe mengde behandling. Men er ikke sikker. Hver 14 dag er veldig lite behandling da. 

1. Det er ingen forpliktelser forbundet med å være sykemeldt og gå til psykolog.

2. Hva ligger du til grunn for at  du mener  at hver 14 dag er lite behandling? Du vet ingenting om ts sin tilstand eller hvordan psykologen vurderer dette. Hvordan kom du frem til dette?

Anonymkode: 54ada...c5f

• 2 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så når man er sykemeldt så blir man tvunget til å gå til psykolog? 

Anonymkode: 444c4...5bb

Nei. Hvis du er sykemeldt av noe som kan behandles med samtaleterapi og du er i behandling, så plikter du i en viss grad å etterfølge behandlingsråd som sykemeldt 

Anonymkode: d0a1c...8ba

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.11.2020 den 18.48):

Jeg går i behandling hver 14 dag. Fordi jeg har ønsket det. Det er viktig at behandlingen ikke blir overbelastende og gjør det motsatte av å behandle også. Jeg trenger først tid til å være sliten, så prosessere hva som er blitt sagt og gått gjennom, før jeg føler meg ovenpå. Det kan ta en uke +.

Jeg ville bare sagt til behandler at du får hverken tid eller har kapasitet til å prosessere alt mellom timene, og at du kjenner du blir veldig sliten - om dere kan ha hver 9-10 dag heller for eksempel. 

Anonymkode: 383b5...90d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...