AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #1 Skrevet 25. november 2020 Hei, Jeg har flyttet inn i nybygg hvor p-kjeller er noe vi må kjøpe fra utbygger og jeg sliter med å forstå hva som er best. Parkeringskjelleren selges for X antall millioner. Bare 80% finansieres av lånet til en bank med rente på ca. 4%. Derfor må man ta et dyrt lån uten sikkerhet for resten av summen på 20% med rente på ca. 15%. Den totale kostnaden blir derfor ganske stor for denne parkeringen. Det etableres et separat parkeringsfirma og de som bor i sameiet får 1 aksje hver, det skrives kontrakt for utleie med sameiet og man kan da leie parkeringsplassen for ca. 2100 kr mnd per leid parkeringsplass. Det foreslås en løsning der flere deler på plassene og da betaler mindre per mnd. Ulempen er at de som ikke får plass da ikke kan parkere, og det er betydelig mindre parkeringsplasser enn antall boenheter i sameiet (regner med at mange dog. ikke ønsker å ha bil). Totalt reduseres prisen til ca. 1400 kr mnd for å leie en plass med denne modellen gitt flere som ønsker å leie de plassene. Alternativet er at parkeringen selges til investorer som eier denne parkeringsplassen. Da betaler man noe ukjent avhengig av hva de bestemmer seg for per mnd for den, men da vil jeg tro at investorene sitter igjen med et godt utbytte over tid på at vi parkerer der. Slik jeg forstår det er det veldig dyrt i mnd (er 2000 kr mnd dyrt for en parkeringsplass?) å leie parkering dersom vi kjøper den, men det blir kanskje mye billigere i lengden etter noen tiår? I så fall, så er kanskje dette det beste valget. Jeg har vært vant til å leie betydelig lavere fast plass på ca. 1500 kr mnd, men da ikke der jeg bor nå. Noen som har noen erfaringer rundt dette med parkering? Fungerer det med "fritt for alle" eller burde man ha fast plass? Anonymkode: eda0a...58e
newman01 Skrevet 25. november 2020 #2 Skrevet 25. november 2020 Rente på 4%? Hva slags bank benytter du? Skikkelige banker tilbyr rente på rundt 1,5%. Og leie på 2100 på en ting man eier? Hva er dette for et sted? 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #3 Skrevet 25. november 2020 newman01 skrev (18 minutter siden): Rente på 4%? Hva slags bank benytter du? Skikkelige banker tilbyr rente på rundt 1,5%. Og leie på 2100 på en ting man eier? Hva er dette for et sted? Man eier ikke parkeringskjelleren eller parkeringen her. Den har utbygger laget for X antall millioner og selger til sameiet. Dette er regulert som næringseiendom, og må kjøpes gjennom et firma. Jeg vil tro renten er så høy (spesielt på topplånet) fordi dette regnes som lån til firma og ikke billige boliglån til privatpersoner. Ja det er kipt at parkering faller utenom leilighetene, men sånn er det altså her. Anonymkode: eda0a...58e
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #4 Skrevet 25. november 2020 En slik ordning har jeg aldri hørt om. Sto dette spesifisert i prospektet? Det er ikke rart leien blir himmelhøy, et sted må jo dekningen av lånet komme ifra. Jeg hadde gått for investorløsningen. Se om utbygger klarer å få det solgt til den prisen de vil ha, med alt vedlikehold og løpende utgifter som følger med et slikt anlegg. Får det ikke solgt, ja, da må de selge parkeringsplassene enkeltvis til sameierne slikt som det normalt gjøres. Og uansett, om det blir en investor som kjøper, så slipper sameierne å være ansvarlig for et stort lån pluss alle løpende utgifter som kommer med anlegget. Bare en garasjeport kan skaper mange 10 000 i utgifter iløpet av et år. Anonymkode: bbee4...28e 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #5 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): En slik ordning har jeg aldri hørt om. Sto dette spesifisert i prospektet? Det er ikke rart leien blir himmelhøy, et sted må jo dekningen av lånet komme ifra. Jeg hadde gått for investorløsningen. Se om utbygger klarer å få det solgt til den prisen de vil ha, med alt vedlikehold og løpende utgifter som følger med et slikt anlegg. Får det ikke solgt, ja, da må de selge parkeringsplassene enkeltvis til sameierne slikt som det normalt gjøres. Og uansett, om det blir en investor som kjøper, så slipper sameierne å være ansvarlig for et stort lån pluss alle løpende utgifter som kommer med anlegget. Bare en garasjeport kan skaper mange 10 000 i utgifter iløpet av et år. Anonymkode: bbee4...28e Ja, det sto i prospektet at sameiet er pliktig til å kjøpe parkeringskjeller for 250 000 kr per parkeringsplass. Det er ikke dekning på lånet, så det må være usikret lån og så 4% på hovedlånet for næringsseksjonen. Jeg forstår det slik at dette er en litt uvanlige løsninger for parkeringskjelleren. Er dette god pris for en parkeringsplass i parkeringskjeller? Så om vi skal ha en investor for å kjøpe denne plassen, så er det i så fall vi som er ansvarlig for å finne denne investoren og selge til dem. Vi er allerede ansvarlig for parkeringsplassen uansett hva som gjøres. Anonymkode: eda0a...58e
newman01 Skrevet 26. november 2020 #6 Skrevet 26. november 2020 13 hours ago, AnonymBruker said: Er dette god pris for en parkeringsplass i parkeringskjeller? Akkurat det kommer helt an på lokasjonen. Nede på Bjørvika koster det mellom 900'000 og 1'500'000 kroner for en parkeringsplass under bakken. Så sånn sett kan det være et røverkjøp til 250k
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå