Cleopatra70 Skrevet 25. november 2020 #1 Skrevet 25. november 2020 (endret) Leger sier at CDC burde advare folk mot bivirkningene av covid-vaksinen, slik at de ikke blir skremt og ikke kommer tilbake for dose to. For man må ha to doser av denne vaksinen. Så nå er man altså så sikker på at det vil bli bivirkninger av denne vaksinen at man advarer mot det. Om det blir langvarige bivirkninger kan de ikke vite, siden den har blitt testet så kort. Jeg syns at det å lansere en vaksine som man vet det er bivirkninger med er rett og slett umoralsk. Nå er det blitt godtatt og helt greit at man går ned for telling av en vaksine. "We really need to make patients aware that this is not going to be a walk in the park" "If this proves to work, people are going to have to toughen up," she said. "The first dose is no big deal. And then the second dose will definitely put you down for the day for sure. ... You will need to take a day off after the second dose." https://www.msn.com/en-us/health/medical/doctors-say-cdc-should-warn-people-the-side-effects-from-covid-vaccine-shots-wont-be-a-walk-in-the-park/ar-BB1bi5Nm Endret 9. desember 2020 av Cleopatra70 5
Capt. Obvious Skrevet 25. november 2020 #2 Skrevet 25. november 2020 Dette er jo ganske normalt, man får jo noe som skal trigge immunforsvaret, men uten at man får et virus sin fulle "payload" (selve sykdommen). Jeg har uten å gå detaljert inn på det tatt andre vaksiner som ikke akkurat var så behagelige. Men det går ganske fort over. 42
Gjest Linny111 Skrevet 26. november 2020 #3 Skrevet 26. november 2020 (endret) On 11/25/2020 at 5:01 PM, Cleopatra70 said: Leger sier at CDC burde advare folk mot bivirkningene av covid-vaksinen, slik at de ikke blir skremt og ikke kommer tilbake for dose to. For man må ha to doser av denne vaksinen. (Før i tiden var det nok med en dose, har vaksiner blitt mindre effektive mon tro?). Så nå er man altså så sikker på at det vil bli bivirkninger av denne vaksinen at man advarer mot det. Om det blir langvarige bivirkninger kan de ikke vite, siden den har blitt testet så kort. Jeg syns at det å lansere en vaksine som man vet det er bivirkninger med er rett og slett umoralsk. Nå er det blitt godtatt og helt greit at man går ned for telling av en vaksine. "We really need to make patients aware that this is not going to be a walk in the park" "If this proves to work, people are going to have to toughen up," she said. "The first dose is no big deal. And then the second dose will definitely put you down for the day for sure. ... You will need to take a day off after the second dose." https://www.msn.com/en-us/health/medical/doctors-say-cdc-should-warn-people-the-side-effects-from-covid-vaccine-shots-wont-be-a-walk-in-the-park/ar-BB1bi5Nm Og hva mener du med at det var nok med én dose før i tiden? På vaksinekortet har jeg fem doser stivkrampevaksine, seks doser poliovaksine, to MMR-vaksiner (som jeg egentlig burde fornyet for lenge siden). De fleste vaksiner tar man flere av i løpet av livet for å opprettholde immuniteten. Og alle vaksiner kan man få bivirkninger av. Man kan også få bivirkninger av å spise et eple. Det man gjør er å veie opp hvor vidt det er verdt det for samfunnet og enkeltindividers beste. Svake forkjølesesymptomer for noen i noen dager vs. millioner av dødsfall og økonomisk krise i verden. Edit: Jeg har nå lært at man ikke må fornye MMR etter to doser barnevaksinasjonsprogrammet, så vet alle det Endret 26. november 2020 av Linny111
Populært innlegg vintage Skrevet 26. november 2020 Populært innlegg #4 Skrevet 26. november 2020 Du synes det er umoralsk å lansere en vaksine de vet det er bivirkninger med? Si meg, forsto du innholdet i det du leste i saken? «Mens symptomene var ubehagelige, og til tider intense, sa deltakerne at de ofte gikk bort etter en dag, noen ganger før, og at det var bedre enn å få Covid-19.» 52
Gjest Tamsi Skrevet 26. november 2020 #5 Skrevet 26. november 2020 Cleopatra70 skrev (12 timer siden): Leger sier at CDC burde advare folk mot bivirkningene av covid-vaksinen, slik at de ikke blir skremt og ikke kommer tilbake for dose to. For man må ha to doser av denne vaksinen. (Før i tiden var det nok med en dose, har vaksiner blitt mindre effektive mon tro?). Så nå er man altså så sikker på at det vil bli bivirkninger av denne vaksinen at man advarer mot det. Om det blir langvarige bivirkninger kan de ikke vite, siden den har blitt testet så kort. Jeg syns at det å lansere en vaksine som man vet det er bivirkninger med er rett og slett umoralsk. Nå er det blitt godtatt og helt greit at man går ned for telling av en vaksine. "We really need to make patients aware that this is not going to be a walk in the park" "If this proves to work, people are going to have to toughen up," she said. "The first dose is no big deal. And then the second dose will definitely put you down for the day for sure. ... You will need to take a day off after the second dose." https://www.msn.com/en-us/health/medical/doctors-say-cdc-should-warn-people-the-side-effects-from-covid-vaccine-shots-wont-be-a-walk-in-the-park/ar-BB1bi5Nm Hva slags vaksiner tenker du på egentlig? MMR gis som baby og på barneskolen, samme med difteri/polio/kikhoste, HPV vaksinen gis i tre doser, stivkrampe hvert tiende år og influensa hvert eneste år. For å nevne bare noen. Og det å være nede for telling en dag etter en vaksine er da ikke akkurat uvanlig. Jeg tar gjerne to dager også, fremfor en uke eller 4-5 måneder som enkelte covidsyke tydeligvis gjør.
Barix Skrevet 26. november 2020 #6 Skrevet 26. november 2020 vintage skrev (37 minutter siden): «Mens symptomene var ubehagelige, og til tider intense, sa deltakerne at de ofte gikk bort etter en dag, noen ganger før, og at det var bedre enn å få Covid-19.» Hæ, hadde deltakerne i vaksinestudien allerede hatt Covid-19? 8
mima Skrevet 26. november 2020 #7 Skrevet 26. november 2020 https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/helsetjenesten/hvordan-stiller-leger-diagnoser/?page=3 Om hvordan man stiller diagnoser. Tester er forbundet med stor usikkerhet- symptomene må sees på- tar tid. Mange friske men med en positiv PCR test har fått «diagnosen Covid». 1
Klarapetronella Skrevet 26. november 2020 #8 Skrevet 26. november 2020 Selvfølgelig er det bivirkninger av vaksinen. Akkurat som med alle andre vaksiner. Det at du tror at man kun får én dose av alle andre vaksiner, gjør i grunn at du fremstår som ganske kunnskapsløs. Jeg anbefaler at du leser deg litt opp før du kommer med slike innlegg. Nå viser det seg jo at mange covid-pasienter sliter med senvirkninger mange måneder etter infeksjonen. Om man får senvirkninger etter vaksinen, kan man jo ikke si noe om enda. Men av to onder, så går jeg for vaksine. 21
Psilocybe Skrevet 26. november 2020 #9 Skrevet 26. november 2020 vintage skrev (3 timer siden): «Mens symptomene var ubehagelige, og til tider intense, sa deltakerne at de ofte gikk bort etter en dag, noen ganger før, og at det var bedre enn å få Covid-19.» Bedre enn å få covid-19? Så deltakerne hadde hatt covid-19 også? 14
Cleopatra70 Skrevet 26. november 2020 Forfatter #10 Skrevet 26. november 2020 Tamsi skrev (4 timer siden): Hva slags vaksiner tenker du på egentlig? MMR gis som baby og på barneskolen, samme med difteri/polio/kikhoste, HPV vaksinen gis i tre doser, stivkrampe hvert tiende år og influensa hvert eneste år. For å nevne bare noen. Og det å være nede for telling en dag etter en vaksine er da ikke akkurat uvanlig. Jeg tar gjerne to dager også, fremfor en uke eller 4-5 måneder som enkelte covidsyke tydeligvis gjør. «Før i tiden» skrev jeg, jeg mente da jeg var barn. Nå gir de selvsagt flere doser av nesten hver eneste vaksine. Så jeg bare lurte på om vaksinene blir dårligere ettersom man trenger flere og flere doser av dem; «boostere» og «revaksinering» som man ikke trengte før. Det er ikke uvanlig å være nede for telling etter en vaksine? Advarer de mot bivirkningene til andre vaksiner også?De er altså redd for at folk skal bli så dårlige at de ikke tør komme tilbake for en dose til. Og etter den dosen skal de bli enda dårligere? Wtf? 1
T-Rex Skrevet 26. november 2020 #11 Skrevet 26. november 2020 4 hours ago, Barix said: Hæ, hadde deltakerne i vaksinestudien allerede hatt Covid-19? Dette er vel en undersøkelse fra USA. Der har folk fått med seg at Covid-19 ikke nødvendigvis er "en mild influensa", så de tenker nok på muligheten for å bli skikkelig dårlig på grunn av Covid-19. De fleste der borte kjenner noen som har opplevd det. 15
T-Rex Skrevet 26. november 2020 #12 Skrevet 26. november 2020 (endret) 21 minutter siden, Cleopatra70 said: Så jeg bare lurte på om vaksinene blir dårligere ettersom man trenger flere og flere doser av dem; «boostere» og «revaksinering» som man ikke trengte før. Det er flere typer vaksine som krever flere doser for å gi god effekt. For eksempel vaksinen mot skogflåttencefalitt (TBE). Det er gjerne sånn at man er ca 30% beskyttet etter én dose, og så trenger man en eller to til for å få over 70% beskyttelse. Noen av vaksinene mot Covid-19 er opplyst å ha høyere beskyttelsesgrad enn 70%, men 70% regnes som bra. Etter første dose vil immunforsvaret gjenkjenne viruset, eller det viruslignende stoffet i vaksinen, derfor kan kroppen reagere ganske kraftig når neste dose tas. Endret 26. november 2020 av T-Rex 7
Ukjent. Skrevet 26. november 2020 #13 Skrevet 26. november 2020 T-Rex skrev (7 minutter siden): Dette er vel en undersøkelse fra USA. Der har folk fått med seg at Covid-19 ikke nødvendigvis er "en mild influensa", så de tenker nok på muligheten for å bli skikkelig dårlig på grunn av Covid-19. De fleste der borte kjenner noen som har opplevd det. Det bor 330 millioner mennesker i USA, så nei, de fleste kjenner ingen. Gjør om tallet til norsk befolkning så ville det vært ca 4000 døde. 5
T-Rex Skrevet 26. november 2020 #14 Skrevet 26. november 2020 7 minutter siden, Ukjent. said: Det bor 330 millioner mennesker i USA, så nei, de fleste kjenner ingen. Gjør om tallet til norsk befolkning så ville det vært ca 4000 døde. Nesten 5000, og det er mange ganger flere som blir alvorlig syke når de får Covid-19. De som har vært med i disse testene bor sannsynligvis i byer. Der kjenner de fleste noen, eller i det minste vet av noen via kjente, som har blitt hardt rammet av Covid-19. Alternativt skjønner de som har vært med på vaksineforsøkene, at Covid-19 kan være farlig, rett og slett fordi de leser nyheter. 9
Marshmallow Skrevet 26. november 2020 #15 Skrevet 26. november 2020 Cleopatra70 skrev (2 timer siden): «Før i tiden» skrev jeg, jeg mente da jeg var barn. Nå gir de selvsagt flere doser av nesten hver eneste vaksine. Så jeg bare lurte på om vaksinene blir dårligere ettersom man trenger flere og flere doser av dem; «boostere» og «revaksinering» som man ikke trengte før. Det er ikke uvanlig å være nede for telling etter en vaksine? Advarer de mot bivirkningene til andre vaksiner også?De er altså redd for at folk skal bli så dårlige at de ikke tør komme tilbake for en dose til. Og etter den dosen skal de bli enda dårligere? Wtf? Nei, vaksiner blir ikke dårligere. Noen få vaksiner varer livet ut, noen må tas på nytt etter x antall år (typisk barnevaksiner), noen må tas flere uker på rad (vaksine mot rabies for eksempel, det er flere doser med en ukes mellomrom). 5
Ukjent. Skrevet 26. november 2020 #16 Skrevet 26. november 2020 Om den gir såpass kraftig reaksjon, hvordan vil dette gå med de aller svakeste? Det er ment at de skal få vaksinen først, men hva om de ikke tåler påkjenningen av vaksinen? 7
T-Rex Skrevet 26. november 2020 #18 Skrevet 26. november 2020 (endret) On 11/26/2020 at 3:38 PM, Ukjent. said: Om den gir såpass kraftig reaksjon, hvordan vil dette gå med de aller svakeste? Det er ment at de skal få vaksinen først, men hva om de ikke tåler påkjenningen av vaksinen? Deres immunforsvar er svakt, derfor får de ikke så kraftig reaksjon av vaksinen. Jeg reagerer mer på influensavaksinering enn min 85 år gamle mor. Edit: Dette betyr også at de ikke får like god beskyttelse som de som får en kraftig immunreaksjon. Men om mange nok i befokningen vaksinerer seg, kan det være helt bra nok. Endret 28. november 2020 av T-Rex 7
gjest:) Skrevet 26. november 2020 #19 Skrevet 26. november 2020 (endret) 13 hours ago, Linny111 said: Og hva mener du med at det var nok med én dose før i tiden? På vaksinekortet har jeg fem doser stivkrampevaksine, seks doser poliovaksine, to MMR-vaksiner (som jeg egentlig burde fornyet for lenge siden). De fleste vaksiner tar man flere av i løpet av livet for å opprettholde immuniteten. Og alle vaksiner kan man få bivirkninger av. Man kan også få bivirkninger av å spise et eple. Det man gjør er å veie opp hvor vidt det er verdt det for samfunnet og enkeltindividers beste. Svake forkjølesesymptomer for noen i noen dager vs. millioner av dødsfall og økonomisk krise i verden. Man trenger ikke fornye mmr hvis man har 2 doser. Men de fleste andre bør fornyes vært 10. år. https://www.fhi.no/sv/vaksine/barnevaksinasjonsprogrammet/voksne-oppfriskningsvaksine/ Endret 26. november 2020 av gjest:) La til kilde 2
Gjest Tamsi Skrevet 26. november 2020 #20 Skrevet 26. november 2020 Cleopatra70 skrev (5 timer siden): «Før i tiden» skrev jeg, jeg mente da jeg var barn. Nå gir de selvsagt flere doser av nesten hver eneste vaksine. Så jeg bare lurte på om vaksinene blir dårligere ettersom man trenger flere og flere doser av dem; «boostere» og «revaksinering» som man ikke trengte før. Det er ikke uvanlig å være nede for telling etter en vaksine? Advarer de mot bivirkningene til andre vaksiner også?De er altså redd for at folk skal bli så dårlige at de ikke tør komme tilbake for en dose til. Og etter den dosen skal de bli enda dårligere? Wtf? Men det er jo ikke sånn at man ikke trengte det før. Vet ikke når du var ung, men det er veldig mange som ikke aner at vaksinene deres er gått ut, eller at vaksiner må fornyes i det hele tatt. https://www.fhi.no/sv/vaksine/barnevaksinasjonsprogrammet/voksne-oppfriskningsvaksine/ Om det advares mot bivirkninger av vaksiner? Synes knapt jeg har hørt om annet de siste månedene. Vi blir vaksinert på jobb mot diverse, hepatitt og lignende, sist var det influensa. Det gjør de som regel på fredager fordi man kan bli småpjusk og få litt feber. Og dette informerer de alltid om, ja - i forbindelse med vaksineringen vel å merke. Ikke er det vanskelig å finne ut av på egen hånd heller (https://www.helsenorge.no/vaksinasjon/vaksiner-og-vaksinebivirkninger/). Selv har jeg aldri merket noe som helst, og jeg har tatt en del vaksiner.
Anbefalte innlegg