Gå til innhold

Frafall i VGS, barnefattigdom, NAV og voksenopplæring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker på alle som har falt fra vgs. Jeg tenker på de som får lav lønn. Jeg tenker på de som havner i NAV, det er ingen dans på roser. Jeg tenker på hvor dyrt det er å hente seg inn igjen hvis man først faller. Jeg tenker på barn som opplever å ikke klare seg eller som havner på NAV fordi det kan være for få arbeidsplasser som gjør det vanskelig å få jobb eller pga sykdom. Jeg tenker på de som ikke har rett til voksenopplæring. 

Jeg er lei av nedlatende tråder på forum om "NAVERE" OG "NAVMØDRE" 

Hva mener du? Har du noe du vil dele? Hva tror du skal til for å hjelpe? 

Anonymkode: 43947...c57

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Støtter denne litt jeg. Jeg kjenner mange med høyere utdanning som sliter med å dra i land en jobb de er riktig kvalifisert for, de er ofte overkvalifisert.

I dag er det så mye mer som har blitt avgjørende for hvor du havner i samfunnet. Bekjentskap betyr ofte mer enn utdannelse, i veldig mange yrker.

Anonymkode: 6ae55...ed4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Støtter denne litt jeg. Jeg kjenner mange med høyere utdanning som sliter med å dra i land en jobb de er riktig kvalifisert for, de er ofte overkvalifisert.

I dag er det så mye mer som har blitt avgjørende for hvor du havner i samfunnet. Bekjentskap betyr ofte mer enn utdannelse, i veldig mange yrker.

Anonymkode: 6ae55...ed4

Ja! Jeg beklager. Disse også har jeg hørt om! Alle er like viktige! Jeg håper flere skriver! 

Skrevet

Det er synd hvordan arbeidsmarkedet har blitt. Man må bli ferdig med videregående uansett hvilket yrke man søker på nå. Butikker er halvfylt med mennesker som har gått div linjer på universitetet å ikke klarer å få seg jobb innen faget sitt. Mange klarer ikke lære på premissene til skolen, å med det havner helt utenfor alt å havner til slutt som «snyltere» på staten fordi selvfølelsen er knust i møte med skolen og arbeidslivet. Å det er synd, for det er nok mange med masse gode ferdigheter som sitter rundt om i landet, men de har ikke fått en sjanse fordi skolesystemet et lagt opp for den som er flink å lese.

Anonymkode: 6ac82...238

• Liker 1
Skrevet

På utdanningsfronten mener jeg man må kunne tilby flere av de samme utdanningene, flere steder i landet. Jeg mener man må kutte ut karaktersystemet. Man burde fjerne opplegget med voksen rett. Alle burde ha rett på basiskunnskaper og videre kunnskaper siden de bygger på hverandre, og siden arbeidsmarkedet endrer seg burde man alltid kunne gå tilbake til skolebenken. Man må legge opp til at flere kan starte egen bedrift, det burde vært en del av utdanningen.  Hvorfor skal det være konkurranse i skolen og jobb? Det gir ikke mening? Alle burde ha rett på stabil inntekt. 

• Liker 3
Skrevet

Voksenopplæringstilbudet burde være kortere. Et mirakel at noen tar det i det hele tatt når det tar 4 år å gjennomføre. Så er det mange som er praktisk flinke som faller av fordi man i disse dager MÅ ha enormt mye teori. 

Jeg tror mange blir motløse av all skolegangen. Etter vgs er man ingenting. Det er da den egentlige utdanningen begynner. 13 års skolegang uten å være noenting. Det er ikke rart folk faller fra. 

Anonymkode: b82b0...ce9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Voksenopplæringstilbudet burde være kortere. [...] 3 års skolegang uten å være noenting. Det er ikke rart folk faller fra. 

Kjempepoeng! Det bør gjøres noe!  Forslag? Noen? 

Hva med satsing på læreplass i bedrifter? Uten skolebenk 3 år før, men med fagprøve på slutten? Jeg mener eleven burde lønnes for innsatsen sin. Altså, isteden for at eleven koster penger på en skole, kan den samme eleven få lønn av staten i bedrift. Det krever jo sitt antagelig, og det finnes allerede. Men det er vel ikke et alt for gæli forslag å få til fler🙃

• Liker 1
Skrevet

Men er det ikke slik at om du ikke har gått videregående, så har man rett på voksenopplæring. 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Voksenopplæringstilbudet burde være kortere. Et mirakel at noen tar det i det hele tatt når det tar 4 år å gjennomføre. Så er det mange som er praktisk flinke som faller av fordi man i disse dager MÅ ha enormt mye teori. 

Jeg tror mange blir motløse av all skolegangen. Etter vgs er man ingenting. Det er da den egentlige utdanningen begynner. 13 års skolegang uten å være noenting. Det er ikke rart folk faller fra. 

Hva mener du? 
Jeg har nettopp blitt ferdig med voksenopplæring. På ordinær VGS så tar det 3 år. Jeg brukte 1,5 år. VG1 var på 6 mnd, vg6 var på 6 mnd og vg3 var på 1 år. Men jeg startet på vg2 og vg3 samtidig, slik at jeg gikk dobbelt det første halvet. Så jeg brukte 6 mnd kortere enn normalen, som fortsatt er 1 år kortere enn ordinær vgs. Gikk ut med autorisasjon og rett uti jobb. 
Voksenopplæring er kortere her.  Samme pensum, kortere skoleår. For alle yrkesfagene som de tilbyr her og noen krever ikke lærling. Du får autorisasjon og går rett uti jobb etter de 2 årene (I noen yrkesretninger 1 år). 

Man kan velge å utdanne seg, også gå uti ordinær jobb også søk å få de årene i jobb som godkjent. Slik at man går rett opp til fagprøven og får da utdanningen sin ferdig. I stede for å gå rett uti lærling som er mer skole og jobb samtidig. 
Det vil da si at de har gått 2 år vgs også rett uti jobb og hopper over lærlingetiden. Man taper ikke mye penger på det og det er verdt det om man er skolelei.  

Man har faktisk en god del rettigheter og muligheter.
Voksenopplæring og det å søke om å få jobb godkjent er bare to alternativer. Det er faktisk ikke slik at om du faller av som 17 åring fordi du er skolelei så er du fucked og kan aldri få deg en utdanning.

Anonymkode: 03f2e...18a

• Liker 2
Skrevet

Enig i mye her. I et land med så mye penger bør satses mer penger på arbeidsplasser, skole og opplæring!

Skrevet

Jeg er på NAV, men jeg tar ANSVAR. Jeg får ikke masse avkom!, det er viktig å tenke seg om når man er på NAV!

Anonymkode: ec4c4...1fd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men er det ikke slik at om du ikke har gått videregående, så har man rett på voksenopplæring. 

Hva mener du? 
Jeg har nettopp blitt ferdig med voksenopplæring. På ordinær VGS så tar det 3 år. Jeg brukte 1,5 år. VG1 var på 6 mnd, vg6 var på 6 mnd og vg3 var på 1 år. Men jeg startet på vg2 og vg3 samtidig, slik at jeg gikk dobbelt det første halvet. Så jeg brukte 6 mnd kortere enn normalen, som fortsatt er 1 år kortere enn ordinær vgs. Gikk ut med autorisasjon og rett uti jobb. 
Voksenopplæring er kortere her.  Samme pensum, kortere skoleår. For alle yrkesfagene som de tilbyr her og noen krever ikke lærling. Du får autorisasjon og går rett uti jobb etter de 2 årene (I noen yrkesretninger 1 år). 

Man kan velge å utdanne seg, også gå uti ordinær jobb også søk å få de årene i jobb som godkjent. Slik at man går rett opp til fagprøven og får da utdanningen sin ferdig. I stede for å gå rett uti lærling som er mer skole og jobb samtidig. 
Det vil da si at de har gått 2 år vgs også rett uti jobb og hopper over lærlingetiden. Man taper ikke mye penger på det og det er verdt det om man er skolelei.  

Voksenopplæring og det å søke om å få jobb godkjent er bare to alternativer. Det er faktisk ikke slik at om du faller av som 17 åring fordi du er skolelei så er du fucked og kan aldri få deg en utdanning.

Det er forskjeller fra kommune til kommune... m. m

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men mange metoder/kunnskap om læring osv er ganske nytt. Problemet er at de som "faller" i realiteten kan ende opp med ingen vei tilbake, spesielt de fra eldre kull. Man kan også velge feil, få dårlig karakter m. m. Som gjør at ting blir vanskelig, og som gjør læringsituasjonen vanskeligere fordi man mangler grunnleggende kunnskap.

Hvis det skjer, at man får dårlig karakter eller på annen måte faller ut, mister du voksenretten, og skolene tar deg ikke inn igjen der jeg bor. Og arbeidsmarkedet er ulikt. Så selv om det gikk bra for deg, så er ikke det tilfelle for alle. Det koster penger å ta utdanning, det blir vanskelig uten jobb. Alt henger sammen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg er på NAV, men jeg tar ANSVAR. Jeg får ikke masse avkom!, det er viktig å tenke seg om når man er på NAV!

Anonymkode: ec4c4...1fd

❤️ Jeg tror de fleste på nav er ansvarsfulle mennesker

• Liker 1
Skrevet

En viktig debatt som burde blitt tatt opp oftere, og alt bør frem i lyset.

Skrevet
Eselfjes Tingeling skrev (7 minutter siden):

En viktig debatt som burde blitt tatt opp oftere, og alt bør frem i lyset.

Det er skummelt hvor lite folk engasjerer seg. Man tror liksom alt er bra fordi man har det bra selv. Plutselig har man glemt alle andre tenker jeg da❤️

Skrevet

Jeg syns du kommer med noen viktige tanker her. Arbeidsmarkedet er vanskelig i dag. 

Jeg har en bror som er i NAV-systemet på ørtende året nå, men alt han ønsker seg er "bare" en fast jobb. Han er villig til å alt og har også vært innom mye forskjellig. Han har skaffet seg mange vikariat og tidsavgrensede stillinger, forsøkt noen ordninger via nav, og gått arbeidsledig i perioder. Han er ikke den som roper høyest, er en stille og sjenert person som er preget av en dårlig oppvekst. Men han er en arbeidsom kar, er lojal og presis, stiller alltid opp og gjør sitt beste. Det eneste han mangler er egentlig tro på seg selv og jeg skulle ønske noen bare gav han en sjanse! Han har gått ferdig videregående da, men han er ingen akademiker så videre utdanning er ikke noe for han. Dessverre er ikke arbeidsmarkedet lett. Sånn tror jeg det er for mange som har havnet "på nav". Det blir en ond sirkel det er vanskelig å komme seg ut av. 

Anonymkode: dd466...408

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva mener du? 

Her jeg bor tar voksenopplæringen 2 år, på normert tid. 

Altså sammen pensum, men et år kortere enn ordinær. 

Anonymkode: 469c2...4b9

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her jeg bor tar voksenopplæringen 2 år, på normert tid. 

Altså sammen pensum, men et år kortere enn ordinær. 

Det er jo bra🙃 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo bra🙃 

Ja, men det er rart det varierer så 😓 4 år er fryktelig lang tid å skulle gå uten inntekt/lav inntekt..  😥

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg syns du kommer med noen viktige tanker her. Arbeidsmarkedet er vanskelig i dag. 

Jeg har en bror som er i NAV-systemet på ørtende året nå, men alt han ønsker seg er "bare" en fast jobb. Han er villig til å alt og har også vært innom mye forskjellig. Han har skaffet seg mange vikariat og tidsavgrensede stillinger, forsøkt noen ordninger via nav, og gått arbeidsledig i perioder. Han er ikke den som roper høyest, er en stille og sjenert person som er preget av en dårlig oppvekst. Men han er en arbeidsom kar, er lojal og presis, stiller alltid opp og gjør sitt beste. Det eneste han mangler er egentlig tro på seg selv og jeg skulle ønske noen bare gav han en sjanse! Han har gått ferdig videregående da, men han er ingen akademiker så videre utdanning er ikke noe for han. Dessverre er ikke arbeidsmarkedet lett. Sånn tror jeg det er for mange som har havnet "på nav". Det blir en ond sirkel det er vanskelig å komme seg ut av. 

Anonymkode: dd466...408

❤️ Jeg håper broren din får jobb. Nei, det er ofte sånn det blir. 🙄

Skrevet

Et helsevesen med interesserte leger som finner ut hva som er galt, ikke bare putter psykisk på alt. Var sykmeldt i flere år pga "psykisk", men det viste seg jeg hadde en fysisk sykdom som var enkel å fikse med medisner. 3 år rett i dass fordi leger aldri gidder ta en seriøst når man forteller om symptomene sine

Anonymkode: d0b33...80d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...