Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kritisk anlagt av natur, jeg ønsker ikke fortelle noen om at jeg er gravid før etter OUL. Var på UL i uke 14, alt var bra da, men vil bare få ekstra bekrefter nå at OUL er ok, før jeg deler nyheten.Dette gjelder også med arbeidsgiver. Er da innkalt til OUL denne uken og den havnet på et tidspunkt som er svært uheldig i forhold til jobb, det er liksom midt på dagen. Å reise før timen og å komme etter ender opp med at jeg nesten bare kommer og går. Dessuten er det risky, et forsinket tog eller trikk og jeg rekker ikke timen.

Jeg har aldri vært borte fra jobb pga legetime eller tannlegen . For første gang på 7 år ber jeg om en dag fri. Har sagt til sjefen at det er innkalling til en viktig helsesjekk, men jeg vil foreløpig ikke presisere hva.

Føler han ikke synes det er viktig nok. Han omtaler andre usikre ansatte som såpass ustabile( han ene er borte annenhver dag) , at hvis ikke jeg kommer får de problemer. Han forventer at jeg sjanser på at togene kommer og stiller opp på morgenen. Sykehuset har skrevet i klartekst at forsinkelser aksepterer de ikke.

Har jeg ikke noe annet valg enn å si hva det gjelder? Skal jeg utsette timen tar det minst tre uker før det er ledig, da er jeg i uke 21.

noen som vet noe om mine rettigheter her eller hva jeg burde gjøre? Er ganske fortvilet. Nervøs nok for OUL, i tillegg blir jeg pålagt å kanskje ikke rekke timen. Ja dere forstår.

Noen tips/råd? Har jeg plikt til å informere leder om hva slags sjekk det er? 

Anonymkode: 5b8ca...747

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå på OUL denne uken, og si at dette er en spesialisttime på sykehus som ikke kan flyttes på. Gjør dette med god samvittighet er min mening. Jobben må planlegge at du er vekke. 

• Liker 6
Skrevet
Gåsemor skrev (Akkurat nå):

Gå på OUL denne uken, og si at dette er en spesialisttime på sykehus som ikke kan flyttes på. Gjør dette med god samvittighet er min mening. Jobben må planlegge at du er vekke. 

Han fikk vite det søndag kveld og hadde idag ikke lagt noe reserveplan. Han utnytter at jeg er den som alltid kommer. Så han har ikke krav på å vite hva jeg skal? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Han fikk vite det søndag kveld og hadde idag ikke lagt noe reserveplan. Han utnytter at jeg er den som alltid kommer. Så han har ikke krav på å vite hva jeg skal? 

Nei, sjefen har ikke detaljert innsynsrett i din helsesituasjon. Skulle du for eks. bli sykemeldt, ville ikke sjefen sett grunnen til sykemeldingen.

Anonymkode: 955b6...87a

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han har ikke krav på å vite hva som er tema for legetimen nei. Jeg synes det er greit å si at det er time på sykehus for at arbeidsgiver skal forstå at det er en henvisning og man må ta timen man får. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, sjefen har ikke detaljert innsynsrett i din helsesituasjon. Skulle du for eks. bli sykemeldt, ville ikke sjefen sett grunnen til sykemeldingen.

Anonymkode: 955b6...87a

Godt å vite

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, han har ikke krav på å vite hva du skal! Det er hans feil at han ikke har laget en løsning på at du er vekke hele dagen! Dra på sykehuset med god samvittighet og gratulerer med babyen!❤️

• Liker 4
Skrevet
Live88 skrev (Akkurat nå):

Nei, han har ikke krav på å vite hva du skal! Det er hans feil at han ikke har laget en løsning på at du er vekke hele dagen! Dra på sykehuset med god samvittighet og gratulerer med babyen!❤️

Takk ❤️

Skrevet

Du har rett på lønnet fri fra jobb ved svangerskapskontroller, men det forutsetter gjerne at sjefen din vet at det er det du skal på. (?) 
Om du ikke vil fortelle det til han, hadde jeg nok gjort som Gåsemor sier. Satt foten ned, si at det er en spesialisttime, og at du kommer til å ta fri den dagen, om så ulønnet. 

Gratulerer så masse med baby på vei!

Anonymkode: bdbb1...770

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du har rett på lønnet fri fra jobb ved svangerskapskontroller, men det forutsetter gjerne at sjefen din vet at det er det du skal på. (?) 
Om du ikke vil fortelle det til han, hadde jeg nok gjort som Gåsemor sier. Satt foten ned, si at det er en spesialisttime, og at du kommer til å ta fri den dagen, om så ulønnet. 

Gratulerer så masse med baby på vei!

Anonymkode: bdbb1...770

Tusen takk ❤️ håper bare alt er bra 😃

Skrevet

Skal du ha krav på fri med lønn må du si det er svangerskapskontroll. Er det så farlig da? Er bare å streke under på at det er hemmelig, så har sjefen taushetsplikt uansett

Anonymkode: f4548...146

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...