AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #1 Del Skrevet 25. november 2020 Hei! Jeg er en jente på 23 og er kjæreste og samboer med en som er 5 år eldre. Han eier leilighet som vi bor i sammen. Vi tenker å flytte i løpet av neste år, og vil da kjøpe ny bolig. Jeg studerer og har ikke fast jobb, men synes jeg har lest at det går an å eie en del av boligen så lenge samboer har fast jobb og får lånet av banken? At alt det jeg betaler inn på boliglånet blir "mitt", og at hvor mange prosent jeg eier kommer an på hvor mye jeg legger inn? Eller er det helt feil?😅 Jeg har ca 120.000 i "egenkapital" og vil gjerne betale ned på boliglånet med det jeg får fra deltidsjobb og studielån hver mnd. Samboeren min har ikke greie på noe av dette, og synes det er litt flaut å spør banken hvis noe sånt ikke er mulig, så ville spør her først... Anonymkode: 31611...098 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #2 Del Skrevet 25. november 2020 Dere kan søke sammen uansett, da er dere felles ansvarlig for lånet. Dere vil uansett bli begrenset av hvor stort lån han ville fått alene, men at du er med burde jo telle litt uansett, kanskje får dere 2-300000 ekstra. Dere kan skjevdele eierskap slik at han eier 70% og du 30% f.eks., så betaler du på den delen som er din og legger din EK der. Du vil jo tjene penger om noen år, da kan dere endre eierbrøk så dere eier 50/50, ev. gjøre det allerede nå om han synes det er greit å betale mest likevel. Ulempen med 70/30 er at da blir det også samme fordelingen av fortjeneste, om dere går fra hverandre og må selge. Anonymkode: c3c31...407 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 25. november 2020 #3 Del Skrevet 25. november 2020 Her er det svært viktig å holde tungen beint i munnen! Slik du formulerte tittelen kunne en tro at du mente for alvor at du skulle betale ned på en bolig som samboeren eier og har lån på. Det tror jeg ikke du mente, men det må du altså ikke finne på. Dette fordi at den dagen det eventuelt blir et brudd vil du ikke ha noen rettigheter eller eierskap i en slik leilighet. Din samboer må få bort skrekken for å spørre banken om hjelp - de er der for å hjelpe og tjener godt på å ha dere som kunde. Det finnes ingen flaue spørsmål. En samboerkontrakt - som også banken kan hjelpe dere med å formulere - vil løse mye når det gjelder hvem som eier hva. Det går an å eie 50/50 selv om en har innskutt forskjellig kapital og har ulik lånegrad. Dette forutsetter selvsagt en samboerkontrakt i tillegg til avtalen med banken. Dette er ikke mitt fagfelt, så snakk med noen som har det som fag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #4 Del Skrevet 25. november 2020 Dersom han kjøper leiligheten og du betaler husleie, vil det ikke gi deg noen rett til å ha eierandel. Hvis du skal ha det må det tinglyses og dere må ha en samboerkontrakt på hvordan dere fordeler mellom lån og egenkapital. Det er lurt å forsøke å få lån sammen, men det t kan hende dere må prøve flere steder. Hva du studerer og hvor langt du har kommet i studiene kan påvirke hvor lett du får lån. Selv studerte jeg til å bli psykolog og fikk lån som student, men som student i motedesign kan det være litt vanskeligere. Uansett ikke noe farlig å snakke med banken. Anonymkode: 40762...846 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBergh Skrevet 25. november 2020 #5 Del Skrevet 25. november 2020 Hei Viser til Blondie65 og neste innlegg., og er helt enig. I tilegg må du få det ført inn i grunnboken /skjøte at du er medeier i boligen. Med vennlig hilsen TBergh Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå