Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye penger har dere brukt/planlegger dere å bruke på baby de første månedene? Det er greit å vite hva man kan forvente av kostnader. 

Anonymkode: e2d51...313

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som koster, er innkjøpene man gjerne gjør før/i løpet av første månedene. Som bilstol, vogn, vognpose, seng, madrass, osv osv. Da flyr fort tusenlappene. 

I snitt bruker man 50 000 på utstyr til babyen første året 😮 Du kan spare mye på å kjøpe brukt. 

Når alt utstyret er i hus, er det ikke så dyrt de første månedene. Bleier, og litt klær. 

Anonymkode: e39dd...56e

• Liker 4
Skrevet

Vi brukte vel 80 000,- på babyutstyr før fødsel og i løpet av de første månedene med baby. Så sluttet jeg å holde oversikten 🙈 Mye av det var unødvendig og ble ikke brukt.

Anonymkode: f14eb...20e

• Liker 2
Skrevet

Det viktigste er å ikke kjøpe alt på en gang.

kjøp det som er nødvendig og sett av penger til ting som dukker opp som du plutselig ser kunne vert greit å ha.

Anonymkode: e8c02...8e4

• Liker 2
Skrevet

Har vel brukt rundt 100 000,- første året. 

Anonymkode: 5b54a...18d

Skrevet

10.000-15.000 tror jeg. Kjøper brukt, kun det som behøves og har fått veldig mye i gave av besteforeldre. 

Anonymkode: 8a462...351

• Liker 3
Skrevet

Du og evt barnets far kan jo diskutere hva dere kan kjøpe sammen, og finne ut hva dere kan ønske dere til jul av foreldrene deres f eks? slik at dere får litt hjelp. Bare en tanke.

Anonymkode: a960a...01f

Skrevet

Jeg kjøpte absolutt alt utenom vogn på finn. Man kan gjøre fantastiske kjøp der og jeg ble kjempefornøyd med det aller meste. Jeg «unnet» meg å kjøpe vognen ny, men dette var virkelig bortkastet penger. Elsker vognen, men man får utrolig gode vogner brukt til en brøkdel av prisen. Vognen vår kostet ca 12.000, ca like mye brukte vi på alt annet. Vi kjøpte bæreposer med brukte klær og følgte med i god tid på når det kom feks vippestol og bæresele til en billig penge. Dette er jo ting man ikke nødvendigvis trenger, vi handlet mye utstyr til en billig penge, og så har vi allerede solgt noe av det for samme pris som vi kjøpte det for. Det trenger ikke være så veldig dyrt.

Anonymkode: 97c95...1aa

• Liker 2
Skrevet

I følge sifo sitt budsjett er det lagt inn litt over 4000 kr i mnd ekstra på gravide kvinner som går med til utstyr. 9x4000. Det er egentlig ganske realistisk med 36000 minimum for de fleste 😅

• Liker 1
Skrevet

Ca 20 000 på utstyr, hovedutgiftene var vogn, seng, klær, madrass, brystpumpe, flasker, bæresele.

Ca 12 000 på klær og sko første året, inkludert vinterdress og vintersko. 

Matbutikk-budsjettet økte med 500 kr i uken fra fødsel omtrent (bleier + mer mat og greier til meg og etterhvert baby) så ca 24 000 første året.

I tillegg vil jeg estimere ca. 20 000 kroner på diverse ting som babybok, -sengetøy, -dyne, -sovepose, -pynt, -takkekort, skikkelig kamera, SD-kort, babycall, unødvendig takeaway m.m. 

Jobbklær til graviditeten kom nok på rundt 5000.

Totalt ca. 81 000 kr i utgifter første året som vi ikke ville hatt dersom vi ikke fikk barn. 

Når vi fikk andre barnet slapp vi unna med ca. halvparten. 

Anonymkode: 89083...dbe

• Liker 1
Skrevet

Etter baby var født planla jeg å bruke penger på bleier og klær når det trengtes. Nå fikk vi ikke til ammingen denne gangen så da har vi brukt nesten 1000kr på flasker, bruker ca 600kr i mnd på nan, også må vi snart kjøpe nye flasketuter for 400kr. Ellers kjøpte vi alt vi trengte av utstyr før baby ble født.

Anonymkode: b8f5a...79e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Etter baby var født planla jeg å bruke penger på bleier og klær når det trengtes. Nå fikk vi ikke til ammingen denne gangen så da har vi brukt nesten 1000kr på flasker, bruker ca 600kr i mnd på nan, også må vi snart kjøpe nye flasketuter for 400kr. Ellers kjøpte vi alt vi trengte av utstyr før baby ble født.

Tipper at det vi kjøpte av utstyr er 30.000.

Skrevet

Vi arvet det aller aller meste. Kjøpte bilstol og en sprinkelseng på IKEA. 
Så går det jo litt i kremer ig bodyer og kluter og smokker og slikt, bare smårusk egentlig. Bleier er billig. 
Barnehage koster mye penger ig, ig skotøy og utedresser. 
Og når de blir 12 og går på fire aktiviteter, da snakker vi utgifter.

Anonymkode: e6da5...b9c

Skrevet

Vi planla å bruke mer enn vi gjorde. 
seng: gratis på finn (ny madrass til 500ca)

vogn: fikk gratis av ei venninne da hun var ferdig med barn

bilstol: kjøpte på tilbud til ca 1500

klær: kjøpte vel selv for 300kr, og resten var gaver

babtgym og vippestol: 100kr på finn

Kjøpte pumpe på vei hjem fra sykehuset pga ammeproblemer: tilbud til 1000kr

flasker: 5-600kr? (Passet alltid på å kjøpe når det var tilbud)

bleier og stelleprodukter vet jeg ikke, men sparer en del på å bleiekort på kiwi feks. 

ellers har vi ikke brukt så mye det første året. Hvis vi har trengt noe så passer vi på tilbud og sparer MASSE på det.

Anonymkode: 8c44f...8db

Skrevet

Jeg har ikke helt oversikten, blant annet fordi vi får vogn og bilsete av foreldre, men har ikke gitt beskjed om hva det kostet enda. 

Har brukt Finn en del, og spart litt der. Vi er ganske «sent ute» med barn i forhold til venner og kolleger, så det detter inn en del derfra også. Her om dagen fikk jeg en del sengetøy, lammeskinn og slikt gratis. 

Har hatt en bestilling på ikea, tipper vi brukte ca 10 000 kr der. Brorparten derfra gikk til klesskap som jo barnet trenger på rommet sitt gjennom hele oppveksten. 

Eller er det mange bekker små. Litt på apoteket, litt på matbutikken, sokker på sparkjøp osv. 

Til sammen har vi nok brukt mer enn jeg tror, om jeg skal gjette kan vi fort være oppe i 40-50 000 kr. 

Anonymkode: 4f062...e3a

Skrevet

De første månedene med baby: forbruksvarer til baby (bleier osv) og mere mat til mor (pga amminga) . Men mindre på aktiviteter og kjøring osv på (iaf på mor). Så mulig det i sum ikke blir så mye. 

Vi har dog kjøpt det vi tror vi trenger av utstyr, møbler og klær på forhånd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...