Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener ikke å sutre og er ikke sinna eller noe men det er noe jeg ønsker å lufte med folk som ikke kjenner meg eller venninnen min.

Vi fant ut at vi var gravide ca samtidig og det har vært veldig hyggelig å ha en nær venninne gå gjennom det samme. Vi snakker om alt og deler bilder fra UL med hverandre. Vi er veldig opptatt av hverandres graviditet og baby og vi håper ungene blir gode venner. 

Men. Jeg valgte å finne ut kjønn og vet at jeg venter en jente.  Hun har termin noen uker før meg og har hele tiden hatt et jentenavn klart om hun også får jente. Men nå fortalte hun meg for noen dager siden at hun vil bruke mitt favorittjentenavn som jeg har fortalte henne allerede før vi ble gravide, og som jeg til og med kaller babyen nå. (Det er i tillegg mellomnavnet til bestemoren min så det har vært et viktig navn for meg). Jeg spurte hvorfor hun ikke vil bruke navnet hun har tenkt på hele tiden, og hun svarte at hun likte navnet jeg hadde valgt bedre. Hun spurte om det var greit og jeg kan selvsagt ikke si nei, men jeg sa det vil være litt rart om hun får jente og de begge heter det samme. Hun vil også bruke navnet sønnen min heter om hun får gutt, hun har aldri nevnt spesifikke guttenavn før.

Er det bare jeg som reagerer på dette? Mannen min syns også det er rart. 

Anonymkode: 83315...316

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rart og ufint, ja. 

Anonymkode: b9dab...a55

• Liker 28
Skrevet

Det er veldig rart og jeg ville nok vurdert om hun faktisk er en person jeg kan stole på som en venn. Hun virker litt grenseløs. 

• Liker 19
Skrevet

Det er svært spesielt at man vil ha samme navn  på sine barn som sine venninner har på deres barn.

Ei venninne av meg gjorde om på navnet til datteren sin da hun fikk vite at ei tidligere venninne hadde tatt samme navn. Hun tok bort H og E i datterens fornavn og mellomnavn. Det likte den tidligere veninnen svært dårlig og lagde mye styr ut av det. 

Anonymkode: c30ae...424

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hun spurte om det var greit og jeg kan selvsagt ikke si nei 

Jo det kan du så absolutt si

Endret av Tamsi
Skrevet

Veeeldig spesielt!! Hun høres jo ikke helt oppegående ut..?

Anonymkode: fc9a6...e90

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde ikke godtatt det, og sagt at jeg ikke synes det er greit. En ting er om det er tilfeldig, men her er jo ikke dette tilfellet her.. Stå opp for seg selv og si det du mener! 

• Liker 7
Skrevet

Rart. Ikke greit. Opplever du at hun ser veldig opp til deg? Kopierer andre ting du gjør?

Anonymkode: a1b44...ecd

• Liker 4
Skrevet

Og dette er grunnen til at jeg holder navn for meg selv.. 

Men jeg synes absolutt det er innafor å si at du faktisk ikke synes dette er greit. Hun kan finne sine egne navn, og dersom du hadde visst at hun kom til å "stjele" ditt navn, så hadde du aldri fortalt det til henne. 
Det samme gjelder navnet til din sønn. Man kan selvsagt ikke hindre henne i å bruke noen av navnene, men det er lov å si ifra om at du synes det er ufint, og også et tillitsbrudd.

Skrevet

Hun spurte deg og du sa det var greit, da er det rart at du kommer etterpå og mener at det ikke var greit likevel. Du hadde jo sjansen til å si i fra, men gjorde det ikke og da synes jeg ikke du kan bli sur for at hun velger samme navn. 

• Liker 2
Gjest Smiley99
Skrevet

Rett og slett dårlig gjort. Er så mange andre navn hun kunne valgt.

Skrevet

Her har jeg kanskje en litt upopulær mening, men hvorfor er det så farlig? Det er jo masse folk som har like navn og de barna er jo ikke navnene sine. Så når dere er sammen sier dere navnet og med en bokstav på slutten for å skille de? Bare ser ikke helt problemet. Hun syns åpenbart navnet var veldig fint og ønsker det på sin datter og. 

Hadde en venninne av meg ønsket dette hadde jeg kanskje tenkt at det var litt rart, men lagt det fort fra meg og bare akseptert det. Du eier jo ikke det navnet selv om du kom på det først. 

Anonymkode: 3948b...6bb

• Liker 5
Skrevet

Det er veldig rart at hun vil bruke enten navnet på sønnen din eller datteren din på sitt barn. Og du kan fint ta det opp igjen selv om du har sagt det var greit før

Anonymkode: 48528...776

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg mener ikke å sutre og er ikke sinna eller noe men det er noe jeg ønsker å lufte med folk som ikke kjenner meg eller venninnen min.

Vi fant ut at vi var gravide ca samtidig og det har vært veldig hyggelig å ha en nær venninne gå gjennom det samme. Vi snakker om alt og deler bilder fra UL med hverandre. Vi er veldig opptatt av hverandres graviditet og baby og vi håper ungene blir gode venner. 

Men. Jeg valgte å finne ut kjønn og vet at jeg venter en jente.  Hun har termin noen uker før meg og har hele tiden hatt et jentenavn klart om hun også får jente. Men nå fortalte hun meg for noen dager siden at hun vil bruke mitt favorittjentenavn som jeg har fortalte henne allerede før vi ble gravide, og som jeg til og med kaller babyen nå. (Det er i tillegg mellomnavnet til bestemoren min så det har vært et viktig navn for meg). Jeg spurte hvorfor hun ikke vil bruke navnet hun har tenkt på hele tiden, og hun svarte at hun likte navnet jeg hadde valgt bedre. Hun spurte om det var greit og jeg kan selvsagt ikke si nei, men jeg sa det vil være litt rart om hun får jente og de begge heter det samme. Hun vil også bruke navnet sønnen min heter om hun får gutt, hun har aldri nevnt spesifikke guttenavn før.

Er det bare jeg som reagerer på dette? Mannen min syns også det er rart. 

Du kan absolutt si nei! Hvorfor i alle dager skal hun bruke akkurat samme navn som du har valgt til din baby?? Hadde jeg vært deg så hadde jeg spurt om hun ikke kan finne er annet navn enn det du allerede har valgt å kalle din baby. Trur ingen normale mennesker velger å kalle babyen sin det samme som venninnen sin.. Og når hun på toppen av alt tenker å bruke sønnen din sitt guttenavn, da er det virkelig noe som skurrer... 

Anonymkode: 7602e...f19

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
Tamsi skrev (3 timer siden):

Jo det kan du så absolutt si

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan absolutt si nei! Hvorfor i alle dager skal hun bruke akkurat samme navn som du har valgt til din baby?? Hadde jeg vært deg så hadde jeg spurt om hun ikke kan finne er annet navn enn det du allerede har valgt å kalle din baby. Trur ingen normale mennesker velger å kalle babyen sin det samme som venninnen sin.. Og når hun på toppen av alt tenker å bruke sønnen din sitt guttenavn, da er det virkelig noe som skurrer... 

Anonymkode: 7602e...f19

Selvfølgelig kan man ikke si nei! Eller, man kan jo så klart si det, men det har jo ingen betydning. Ingen eier et navn! Alle kan bruke de navnene man vil på sine barn, uavhengig av hva venners unger heter. Det er jo langt fra sikkert at man vil omgås de samme vennene hele livet, og enda mindre sannsynlig at barna vil være venner. 

Det er jo litt snålt at hun tydeligvis vil kopiere TS i alt, men TS har ingen rett til å nekte henne å bruke navnene hun ønsker seg. Det er massevis av unger som vokser opp som Anne S. og Kristian B. fordi ørten andre unger i klassen og i nærmiljøet heter det samme. Man overlever.

Skrevet (endret)

Jeg synes det er rart ja og ikke så hyggelig gjort mot deg og dere. Det finnes så mange fine navn.

Endret av Alvilda
  • Liker 2
Skrevet

Syns det var litt creepy jeg da. At hun skal kalle sitt barn navnet du plukket ut, eller sønnen din sitt...

Kanskje hun snart bytter navn til det samme som deg?  🙂 men altså. Jeg hadde opplevd det som meget rart

• Liker 5
Skrevet

Samme det, vel? Når dere får barn på hver deres kant kommer dere trolig ikke til å være så mye sammen. Det er også lite trolig at deres barn blir gode venner.

Anonymkode: 0b161...faf

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Rart. Ikke greit. Opplever du at hun ser veldig opp til deg? Kopierer andre ting du gjør?

Anonymkode: a1b44...ecd

Dette skjedde meg. Har en venninne som virkelig har gjort alt det samme som meg, inkludert å kalle sine (ja, begge) barn det samme som mine. Greit at ingen eier navn, men det er faen meg merkelig oppførsel å gi barna sine samme navn som venner har gitt sine (med mindre det er en veldig spesiell grunn eller barna har mer enn ett navn eller noe). Her endte vi opp med å gi barna våre kallenavn, hvorpå min venninne nå har begynt å kalle sine for nøyaktig disse kallenavnene i sosiale medier. Alle andre syns det er utrolig kleint, men enkelte er bare ikke helt "med".

Anonymkode: 30772...398

• Liker 7
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (4 timer siden):

Selvfølgelig kan man ikke si nei! Eller, man kan jo så klart si det, men det har jo ingen betydning. Ingen eier et navn! Alle kan bruke de navnene man vil på sine barn, uavhengig av hva venners unger heter. Det er jo langt fra sikkert at man vil omgås de samme vennene hele livet, og enda mindre sannsynlig at barna vil være venner. 

Det er jo litt snålt at hun tydeligvis vil kopiere TS i alt, men TS har ingen rett til å nekte henne å bruke navnene hun ønsker seg. Det er massevis av unger som vokser opp som Anne S. og Kristian B. fordi ørten andre unger i klassen og i nærmiljøet heter det samme. Man overlever.

Det er ingen som refererer til noe lovverk her, men det er da en grunn til at hun spurte TS om dette var greit. Man kan selvsagt bruke de navna man vil, men det å ville ta favorittnavnet til besteveninna er rett og slett ganske slemt i mine øyne. Tror ikke det er mange som har lyst til å gjøre dette mot noen. Ikke bare det ene navnet heller, men begge to..!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...