Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Har en veldig (!!!) aktiv baby på snart 10 mnd som ikke skal sove før 22.30 hver kveld. De fleste andre babyer jeg vet om på den alderen legger seg rundt 18-20. Jeg legger han etter kvedsstell ca 21.30, men han ligger å kaver med armer og bein, kaster seg rundt og nekter å sove før klokken nærmer seg 22.30. De siste timene er vi bevisste på å roe ned lek og støy, demper belysning osv.

Han våkner vanligvis kl 09.00 på morgenen, har en dupp ca 2 1/2-3t etter han har våkna på ca 2-2 1/2t. Eventuelt også en liten blund på ca 30min (må vekkes da) ca 16.30-17.00. Har prøvd å kutte ned siste blund til 15min, sovnet likevel ikke før 22.30. Også prøvd å kutte den helt, sovnet likevel ikke før 22.30 (i tillegg til at vi fikk survete og overtrøtt baby resten av kvelden).

Prøvde å vekke han en time tidligere (kl 8), men da sov han 3t 15min på dagtid første blund, og sovnet ikke noe tidligere på kvelden. Prøvde igjen å vekke han kl 8, for deretter å vekke han etter 2t på første blund, hjalp heller ikke.

Også prøvd å kutte blund nr.2, for deretter å legge han tidligere, ca kl 19 (da var han stuptrøtt), men dette ble bare blund nr 2 litt forsøvet, han våknet igjen kl 20 lys våken. Sovnet da også 22.30.

Noen som har noen andre forslag til hva vi kan gjøre, eller må vi bare innse at dette er døgnrytmet hans og la det være? Grunnen til at jeg ønsker at han skal sovne tidligere og våkne tidligere er fordi jeg starter i jobb igjen, må amme han før jeg drar på jobb, og det hadde vært kjekt å få kommet meg i seng litt før (klokken blir fort 23.00 før vi er ferdige), og jeg er ikke av de som sovner på et blunk etter jeg har lagt meg ned.

Forslag anyone?

Videoannonse
Annonse
Gjest 123 eller noe
Skrevet

Våres er også sånn "natterangler", blir glad hvis vi får han i seng til 22, da er det utrolig. Han har alltid vært sånn. Det passer egentlig vår døgnrytme og arbeidstider best også, så vi har bare tenkt at siden han ikke ennå går i bhg, så får vi kose oss med denne tiden, og være veldig fornøyd med at han er en av verdens blideste unger og sover for det meste 10-12 timer i strekk.

Når andre blander seg, blir jeg irritert og lurer på om jeg gjøre noe feil, men så minner jeg meg selv på at det er vårt liv og gutten har det så bra, så må bare drite i dem. Snur om når vi skal ha han i bhg etterhvert, men det gidder jeg iallfall ikke nå i kovvid tida 😄

Bare kos dere med babyen, og hør på dere selv, ikke la andres meninger og A4 rutiner ødelegge.

Skrevet
skruttveig skrev (4 minutter siden):

Våres er også sånn "natterangler", blir glad hvis vi får han i seng til 22, da er det utrolig. Han har alltid vært sånn. Det passer egentlig vår døgnrytme og arbeidstider best også, så vi har bare tenkt at siden han ikke ennå går i bhg, så får vi kose oss med denne tiden, og være veldig fornøyd med at han er en av verdens blideste unger og sover for det meste 10-12 timer i strekk.

Når andre blander seg, blir jeg irritert og lurer på om jeg gjøre noe feil, men så minner jeg meg selv på at det er vårt liv og gutten har det så bra, så må bare drite i dem. Snur om når vi skal ha han i bhg etterhvert, men det gidder jeg iallfall ikke nå i kovvid tida 😄

Bare kos dere med babyen, og hør på dere selv, ikke la andres meninger og A4 rutiner ødelegge.

Men nå er det jo ts selv som synes det er problem, og vil endre det.... 

Anonymkode: 6084f...619

• Liker 1
Skrevet
skruttveig skrev (3 minutter siden):

For oss har det også funket greit i min permisjon, men nå som jeg starter jobbe og pappaen tar over er det mer gunstig for oss om han våkner tidligere og sovner tidligere pga at jeg fullammer og skulle helst ammet et fullverdig måltid før jeg drar om morgenen. Godt at han sover så lenge i strekk, så heldige er ikke vi, har en sulten type som våkner minst 2 ganger ila natta, men klager ikke 😊 Han er strålende fornøyd hele dagen så det er det viktigste. Har du noen tanker om hvordan du skal snu om når den tid kommer?

Gjest 123 eller noe
Skrevet

Opps blingset helt på slutten av innlegget ditt, beklager det. :) Det med våkning ila natta vil snu når ammingen slutter tror jeg, vår våknet jo hver 2 time for melk og kavet og styrte lenge, null lys i enden av tunnelen. Da vi sluttet å nattamme (amme i det hele tatt) sluttet han å våkne på natta. :) Det ble bare mindre og mindre av det, og så jobba jeg 3 kvelder på rad, så han vente seg til å sovne på mannen, og glemte melka helt. Kanskje du kan reise ut på noe på kvelden når den tid kommer heller, så tar han ungen? Før måtte han sovne med tv, oppå fanget, nå legger vi han i senga. Det gikk av seg selv :)

Tror vi bare kutter luren når vi skal snu døgnet, og går inn ved den minste lyd på babycall og holder rundt og stryker hodet til han sovner igjen  - så han skjønner det fortsatt er nattinatt. Det er planen så langt iallfall 😄

Skrevet
skruttveig skrev (2 timer siden):

Opps blingset helt på slutten av innlegget ditt, beklager det. :) Det med våkning ila natta vil snu når ammingen slutter tror jeg, vår våknet jo hver 2 time for melk og kavet og styrte lenge, null lys i enden av tunnelen. Da vi sluttet å nattamme (amme i det hele tatt) sluttet han å våkne på natta. :) Det ble bare mindre og mindre av det, og så jobba jeg 3 kvelder på rad, så han vente seg til å sovne på mannen, og glemte melka helt. Kanskje du kan reise ut på noe på kvelden når den tid kommer heller, så tar han ungen? Før måtte han sovne med tv, oppå fanget, nå legger vi han i senga. Det gikk av seg selv :)

Tror vi bare kutter luren når vi skal snu døgnet, og går inn ved den minste lyd på babycall og holder rundt og stryker hodet til han sovner igjen  - så han skjønner det fortsatt er nattinatt. Det er planen så langt iallfall 😄

Helt i orden 😊

Min sovner kun til pupp (eller i vogn på dagtid), noe annet går pdd ikke. Stryk og kos funker heller dårlig på han rabiaten her, han er helt i hundre til han sovner, egentlig ikke noe poeng for meg å legge han før på slaget 22.30, i og med at jeg nærmest må kjempe mot han i tiden før, han kaster seg rundt, hopper og spretter 🤣 Får vel bare innse at dette er døgnrytmen hans for øyeblikket 😅

Gjest 123 eller noe
Skrevet

Ja men vet du hva, jeg hadde skrevet akkurat det samme som deg fram til 19mnd, da sluttet jeg å amme, og før det sovnet han kun med amming eller bilstol. Så alt kan snu over natten, hold ut med lite søvn en stund, så skal alt gå så mye bedre når både du og baby er klar og enige om å prøve avvenning 🙂 men skjønner det er stress pga jobb, jeg fikk kun kveldsvakt er nettopp pga dette, men skjønner det ikke er alle som kan det heller..

Skrevet

Den siste luren var fryktelig sen da 😬 datteren vår på 8,5 måneder sover siste lur fra 14-14.45 ca. Hun sovner stort sett kl 19.

Kanskje problemet starter allerede ved første luren. Prøvd å korte ned den? Til f eks 1,5 time (2 søvnsykluser)? Kanskje han da sovner for siste lur tidligere og dermed tidligere trøtt til natt. Prøv en gradvis justering. Merker på min at en litt for lang formiddagslur kan ødelegge opplegget litt. 

Skrevet
Traveller skrev (8 timer siden):

For oss har det også funket greit i min permisjon, men nå som jeg starter jobbe og pappaen tar over er det mer gunstig for oss om han våkner tidligere og sovner tidligere pga at jeg fullammer og skulle helst ammet et fullverdig måltid før jeg drar om morgenen. Godt at han sover så lenge i strekk, så heldige er ikke vi, har en sulten type som våkner minst 2 ganger ila natta, men klager ikke 😊 Han er strålende fornøyd hele dagen så det er det viktigste. Har du noen tanker om hvordan du skal snu om når den tid kommer?

Håper virkelig ikke du fullammer en på over 9 måneder, han trenger absolutt annen næring også. 

Anonymkode: 53293...75e

Skrevet

Pjokken her på 15 mnd sovner også rundt 22.30 stort sett. Vi legger han kl. 20, også får han bare holde på til han sovner. Går selvfølgelig inn hvis han gråter eller sånt, men stort sett bare fjaser, turner og prater han. Hender vi går inn en gang eller to og legger han ned i sengen igjen, finner kosen og smokken og sier at det er natten. 

Han sover kun en lur på dagen. Han våkner i 9 -9.30 tiden om "morgenen" og har luren sin fra omtrent .13.30 - 16.00, varierer litt, men det er sånn ca. 

Vi har bare akseptert at det er sånn. Han går heller ikke i bhg, vi venter til det ikke er korona (og har muligheten til å være hjemme). Jeg ammer ikke i det hele tatt, og han får ikke lenger erstatning heller. 

Jeg er natterangler selv, så det blir nok tøft både for mor og barn å starte med bhg etterhvert 😜

Anonymkode: e898b...688

Skrevet
skruttveig skrev (15 timer siden):

Ja men vet du hva, jeg hadde skrevet akkurat det samme som deg fram til 19mnd, da sluttet jeg å amme, og før det sovnet han kun med amming eller bilstol. Så alt kan snu over natten, hold ut med lite søvn en stund, så skal alt gå så mye bedre når både du og baby er klar og enige om å prøve avvenning 🙂 men skjønner det er stress pga jobb, jeg fikk kun kveldsvakt er nettopp pga dette, men skjønner det ikke er alle som kan det heller..

Skjønner, da går det seg sikkert til etterhvert som vi gradvis kutter ned på amming 😊

Skrevet
myMa skrev (11 timer siden):

Den siste luren var fryktelig sen da 😬 datteren vår på 8,5 måneder sover siste lur fra 14-14.45 ca. Hun sovner stort sett kl 19.

Kanskje problemet starter allerede ved første luren. Prøvd å korte ned den? Til f eks 1,5 time (2 søvnsykluser)? Kanskje han da sovner for siste lur tidligere og dermed tidligere trøtt til natt. Prøv en gradvis justering. Merker på min at en litt for lang formiddagslur kan ødelegge opplegget litt. 

Takk for tips, ikke prøvd å korte ned 1.lur, så da tester vi det i dag!

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Håper virkelig ikke du fullammer en på over 9 måneder, han trenger absolutt annen næring også. 

Anonymkode: 53293...75e

Jeg trodde oppriktig "å fullamme" betydde at hovednæringen kom fra amming, ikke at man KUN ammet - my bad 😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Pjokken her på 15 mnd sovner også rundt 22.30 stort sett. Vi legger han kl. 20, også får han bare holde på til han sovner. Går selvfølgelig inn hvis han gråter eller sånt, men stort sett bare fjaser, turner og prater han. Hender vi går inn en gang eller to og legger han ned i sengen igjen, finner kosen og smokken og sier at det er natten. 

Han sover kun en lur på dagen. Han våkner i 9 -9.30 tiden om "morgenen" og har luren sin fra omtrent .13.30 - 16.00, varierer litt, men det er sånn ca. 

Vi har bare akseptert at det er sånn. Han går heller ikke i bhg, vi venter til det ikke er korona (og har muligheten til å være hjemme). Jeg ammer ikke i det hele tatt, og han får ikke lenger erstatning heller. 

Jeg er natterangler selv, så det blir nok tøft både for mor og barn å starte med bhg etterhvert 😜

Anonymkode: e898b...688

Min bare hyler om jeg legger han før tiden, så det har vi funnet ut ikke er noen vits her 😅

Forståelig, lykke til når den tid kommer 😊

Skrevet

Det eldste barnet var slik som baby. Hun sov også ganske lenge utover morgenen, dermed ble duppene også senere enn hos mange andre. De i barselgruppen som hadde leggetid i 18-19 tiden, hadde også babyer som stort sett våknet en gang mellom 05-07 på morgenen. Vi måtte vekke henne tidligere over litt tid for å få til tidligere leggetid. Etter at hun begynte i barnehage og vi måtte opp tidlig for å rekke jobb, gikk det seg til, men vi må fortsatt vekke henne i helgene for å unngå veldig trøtt barn mandag morgen. 

Vi har en baby på 10 mnd nå som blir vanskelig å legge hvis hun sover etter 15.30 på dagtid. Men jeg har hørt flere som har motsatt utfordring, at babyen blir overtrøtt og veldig aktiv hvis det blir for lang våkentid mellom siste dupp og leggetid. Så jeg tror man må prøve seg litt fram, og det har dere jo også gjort.

Sånn generelt for oss har det altså vært å velge mellom (veldig) tidlige morgener og ro på kvelden eller å sove lenge, men bruke evigheter på legging. 

Anonymkode: f50f4...72f

Gjest 123 eller noe
Skrevet
Traveller skrev (På 26.11.2020 den 9.26):

Skjønner, da går det seg sikkert til etterhvert som vi gradvis kutter ned på amming 😊

Håper det, alle babyer er jo ikke like, men jeg husker jeg aldri trodde det skulle gå an å legge vanlig uten amming, og at han skulle sove natten igjennom. Så det er håp :)

Nå har han fått en litt spesiell måte å skulle legges på, vi må skru av alle lys og tv, og legge oss inn sammen med han, og si nattinatt. Så sovner han på under 5 min, helt utrolig at det er samme babyen som for ett år siden 😄 Så står vi bare opp igjen, siden det ikke var vår leggetid ennå ;D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...