Gå til innhold

Åpenhet om seksualitet overfor barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en stund siden sto jeg i kø på apoteket. Der var det en gutt på ca 10 år sammen med det jeg antar var moren sin. Han står og  kikker i den hylla hvor kondomer, glidemiddel osv står. Han peker på et produkt, jeg så ikke hva, og spør moren sin om noe ang produktet. Moren svarer noe omtrent som dette " det er fordi det skal være godt for henne når de har sex". Hun er helt uanfektet, og gutten svarer " åja, skjønner" og stiller noen oppfølgingsspørsmål. 

Jeg ble så utrolig imponert over denne mamman, fikk inntrykk av at de to kunne snakke helt åpent om sex og at han var en gutt som var nysgjerrig og ikke synes det var flaut å spørre moren. 

Hvor åpen er du med dine barn om sex? 

Anonymkode: b5f89...61e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har inntrykk av det er det som er normen nå blant moderne foreldre. Det var bare i gamle dager at sex var noe skamfullt man ikke skulle prate om. I dag vet folk bedre.

Anonymkode: 7f533...8ff

• Liker 3
Skrevet

Bra at han får svar på spørsmålene sine. Enkelt og greit svar. Høres ut som en god og trygg mor🙂

Skrevet

Får jeg direkte spørsmål så for han skikkelige svar, sånn har vi alltid gjort det her. Vi har pratet om det meste her 😄

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville sagt det samme og vi er også helt åpne, ærlige og usjenerte når de spør. Svaret blir selvsagt alderstilpasset, men jeg ser ingen grunn til at ting som har med kropp og sex å gjøre skal være hysj hysj fram til de blir ungdommer. Jeg er også veldig glad for at barna mine kan snakke med oss og spørre oss om hva som helst. :) 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.11.2020 den 13.21):

For en stund siden sto jeg i kø på apoteket. Der var det en gutt på ca 10 år sammen med det jeg antar var moren sin. Han står og  kikker i den hylla hvor kondomer, glidemiddel osv står. Han peker på et produkt, jeg så ikke hva, og spør moren sin om noe ang produktet. Moren svarer noe omtrent som dette " det er fordi det skal være godt for henne når de har sex". Hun er helt uanfektet, og gutten svarer " åja, skjønner" og stiller noen oppfølgingsspørsmål. 

Jeg ble så utrolig imponert over denne mamman, fikk inntrykk av at de to kunne snakke helt åpent om sex og at han var en gutt som var nysgjerrig og ikke synes det var flaut å spørre moren. 

Hvor åpen er du med dine barn om sex? 

Anonymkode: b5f89...61e

Snakker om det meste.De spør om alt de lurer på.

Anonymkode: 90dc3...906

Skrevet

Jeg er åpen, ærlig og rett frem, slik mine egne foreldre var det. 

Har inntrykk av at de fleste foreldre som ikke selv er for preget av at sex er vanskelig og tabu er slik nå, men da jeg vokste opp var det kun mine foreldre som var slik i min vennekrets. Derfor fikk jeg alle spørsmålene venninner hadde, og måtte spørre for dem. 

Det er utrolig viktig at voksne svarer seriøst, ærlig og sexpositivt. Ikke gjør det kroppslige og sex til tabu. 

Mine venninner var ofte veldig fortvilet og usikker på grunn av at de ikke kunne spørre sine foreldre om noe, eller ble avvist ufint om de forsøkte. Eventuelt forsto at de ble servert løgn. De ble utrolig lettet da de gjennom meg og mine foreldre kunne få ordentlige svar på ting de grublet på. Da gikk ofte ting fra å være skummelt og skamfullt til å være ok. 

Skulle ønske jeg kunne spurt mine egne foreldre fikk jeg ofte høre. 

Jeg er utrolig takknemlig for at mine foreldre var forut sin tid angående dette, og det er nok hele venninneflokken min også. 

Jeg måtte imidlertid alltid late som om det var jeg selv som lurte på ting, det var alltid "ordren" når jeg måtte spørre om noe på vegne av noen. 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...