Gå til innhold

Stor forskjell på lønn og AAP.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært sykemeldt i ett år nå, og har hatt mnd utbetaling på ca 22 - 23.000 med lønn og sykepenger. Har fått innvilget AAP, og har en ukesats på 5290,- og vil da ha 10.580,- hver 14. dag, og på 4 uker vil summen være 21.169,- Dette er før skatt. Så dere som tror det er lukrativt og gå på trygd, må tro om igjen. Jeg vil ha utbetalt ca 14.000,- i mnd, og jeg har jobbet i ca 35 år. Venter på svar fra KLP om uførepensjon, men ettersom andre sier, så er ikke den utbetalingen så stor. Jeg ser da for meg kanskje etpar tusen - skatt. Gruer meg til fremtiden. 

Anonymkode: 86638...540

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan selvsagt være lukrativt på trygd, selv om det ikke er det for deg.

Fæl generalisering.

Anonymkode: 42f0e...0f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det kan selvsagt være lukrativt på trygd, selv om det ikke er det for deg.

Fæl generalisering.

Hvor får du dette til å bli generalisering?

Det burde være lønnsomt å ha jobbet før man blir syk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Dere som tror det er lukrativt å gå på trygd, må tro om igjen"

Generalisering.

Skrevet

"Dere som tror det er lukrativt å gå på trygd, må tro om igjen"

Generalisering.

Det er mange som tror at det er lukrativt, så det er ikke generalisering. 

Skrevet

Det er mange som tror at det er lukrativt, så det er ikke generalisering. 

Jeg henviser til din påstand om at det ikke er lukrativt. Ikke hva andre mener.

Skrevet

Nei det er langt fra lukrativt. 
Men om det er en liten trøst vil du neppe betale fulle 36% skatt på den lille inntekten der. Tipper du ender opp med rundt 17.000 per mnd på AAP (18.000,- ifølge kalkulator her: https://no.neuvoo.com/skatt-kalkulator/?iam=&uet_calculate=calculate&salary=10580&from=biweek&region=Norway). I tillegg er det kun 5% skatt på utbetalinger fra uførepensjon.
Så kommer det jo an på hvor mye du har i uførepensjon, men sannsynligvis vil du ende på ikke så langt fra den summen du har vært vant til på sykepenger. 

Anonymkode: c1df8...b7f

• Liker 1
Skrevet

Jeg er på aap og har også fra klp. Får utbetalt 3300 fra klp. 

Anonymkode: 1846a...5cb

• Liker 1
Skrevet

Men om det er en liten trøst vil du neppe betale fulle 36% skatt på den lille inntekten der. Tipper du ender opp med rundt 17.000 per mnd på AAP (18.000,- ifølge kalkulator her: https://no.neuvoo.com/skatt-kalkulator/?iam=&uet_calculate=calculate&salary=10580&from=biweek&region=Norway). I tillegg er det kun 5% skatt på utbetalinger fra uførepensjon.
Så kommer det jo an på hvor mye du har i uførepensjon, men sannsynligvis vil du ende på ikke så langt fra den summen du har vært vant til på sykepenger. 

Det kan også være lukrativt. Kommer an på hva man har i utgifter og hva man har utbetalt i trygd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det lønner seg, om man har avtaler som KLP og privat forsikring som gjelder.

Da har man mer utbetalt enn uten. 

Anonymkode: 2ea51...542

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for oppmuntrende svar. Nå er jeg bare så dritnervøs for inntekten. Regner med å måtte selge bilen, og får ikke lån på AAP til en gammel bil. Er avhengig av bil for å komme meg til behandling, og kommer jeg meg ikke dit, så stoppes nok AAP, da behandling er min aktivitet.

Når det gjelder skatt, må jeg endre skattekortet, eller går det automatisk?

Jeg er på aap og har også fra klp. Får utbetalt 3300 fra klp. 

Anonymkode: 1846a...5cb

Kan jeg spørre om du er langt unna meg på AAP? Ikke for å grave i din inntekt, men sånn for å ha et sammenligningsgrunnlag.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har vært sykemeldt i ett år nå, og har hatt mnd utbetaling på ca 22 - 23.000 med lønn og sykepenger. Har fått innvilget AAP, og har en ukesats på 5290,- og vil da ha 10.580,- hver 14. dag, og på 4 uker vil summen være 21.169,- Dette er før skatt. Så dere som tror det er lukrativt og gå på trygd, må tro om igjen. Jeg vil ha utbetalt ca 14.000,- i mnd, og jeg har jobbet i ca 35 år. Venter på svar fra KLP om uførepensjon, men ettersom andre sier, så er ikke den utbetalingen så stor. Jeg ser da for meg kanskje etpar tusen - skatt. Gruer meg til fremtiden. 

Lukrativt er det ikke, men som en annen over her ganske riktig påpeker så skal du ikke betale så mye skatt. Hvis du ikke har formue/gjeld vil du ende opp med i gjennomsnitt ca. 8.600 kroner utbetalt i AAP fra NAV hver 14. dag. (Skattetrekket er da fordelt på 10,5 måneder så du vil ikke få skattetrekk i juni og heller ikke på den første utbetalingen i desember). 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for oppmuntrende svar. Nå er jeg bare så dritnervøs for inntekten. Regner med å måtte selge bilen, og får ikke lån på AAP til en gammel bil. Er avhengig av bil for å komme meg til behandling, og kommer jeg meg ikke dit, så stoppes nok AAP, da behandling er min aktivitet.

Bare hyggelig :) 

Skattekortet regner jeg med du må endre selv. Det gjør du veldig enkelt på nett hos skatteetaten.no eller altinn.no (husker ikke helt nøyaktig).

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan jeg spørre om du er langt unna meg på AAP? Ikke for å grave i din inntekt, men sånn for å ha et sammenligningsgrunnlag.

Du må endre skattekortet ditt selv. Det kan du gjøre på skatteetaten.no. Men husk å ikke endre for hele 2020 nå. Da vil du sannsynligvis få restskatt neste år fordi du har fått tilsvarende vanlig lønn for hele, eller så og si hele, året. Det viktige er at du ser på hva totalinntekten din i 2021 kommer til å bli og legger inn dette riktig for å unngå for høyt skattetrekk.  

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare hyggelig :) 

Skattekortet regner jeg med du må endre selv. Det gjør du veldig enkelt på nett hos skatteetaten.no eller altinn.no (husker ikke helt nøyaktig).

Takk, da skal jeg få gjort det når jeg begynner på AAP. Har lønn 1 mnd til :)

Regner med at jeg snart får vedtak fra KLP, for status på søknad er endret fra forventet behanslingstid igjen 2 uker til Søknad om uførepensjon er til behandling hos KLP. Den er forventet ferdigbehandlet i løpet av kort tid. Dette var en endring som kom igår.

Det er bare så nervepirrende og gå å vente, og ikke vite. 

Leo skrev (1 minutt siden):

Du må endre skattekortet ditt selv. Det kan du gjøre på skatteetaten.no. Men husk å ikke endre for hele 2020 nå. Da vil du sannsynligvis få restskatt neste år fordi du har fått tilsvarende vanlig lønn for hele, eller så og si hele, året. Det viktige er at du ser på hva totalinntekten din i 2021 kommer til å bli og legger inn dette riktig for å unngå for høyt skattetrekk.  

Takk, jeg får vel min første utbetaling rett før jul, så jeg bør vel vente med å endre til nyåret? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Vel, nå hadde jo ikke du en god lønn fra før av heller...

Skrevet

Hei.

Jeg fikk diagnosen MS for 2 år siden , var sykemeldt 50% et år og så over på AAP.

På " vanlig " lønn i 100 % stilling fikk jeg utbetalt 25 000.  ( kommunen)

AAP regner ut dagssats- 66% av vanlig dagslønn  så ja man går ned i inntekt. 

Man kan søke om å få stønad fra den kommunale pensjonskassen om man er medlem- jeg får 2000 kr hver mnd pga jeg har 2 barn.

Jeg får idag 50% " vanlig lønn " , 2000kr fra pensjonskassen og 50% fra NAV. 

Har gått ned et par tusen kr i inntekt.

Anonymkode: 9d60c...dec

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes da at dette høres svært så lukrativt ut. Folk i lavtlønnede yrker må opp om morgenen uansett hvordan de har det, og har det samme.

Anonymkode: 6d00d...604

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takk, jeg får vel min første utbetaling rett før jul, så jeg bør vel vente med å endre til nyåret? 

Ja, da er det like greit å vente med å endre til du får varsel om at skattekortet for 2021 er klart og så gå inn og endre da. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk, da skal jeg få gjort det når jeg begynner på AAP. Har lønn 1 mnd til :)

Regner med at jeg snart får vedtak fra KLP, for status på søknad er endret fra forventet behanslingstid igjen 2 uker til Søknad om uførepensjon er til behandling hos KLP. Den er forventet ferdigbehandlet i løpet av kort tid. Dette var en endring som kom igår.

Det er bare så nervepirrende og gå å vente, og ikke vite. 

Kanskje et dumt spørsmål, men jeg regner med du allerede har en uførepensjon hos KLP som du betaler for, som du nå søker om å få utbetalt penger fra, ikke sant?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...